0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مدار الکتریکی دیمر

مدار الکتریکی دیمر
چکیده مطلب :

از مدار الکتریکی دیمر برای تنظیم شدت نور خروجی لامپ ها استفاده می گردد. دیمر در واقع نوعی ازمقاومت های متغیر می باشد که به آنها پتانسیومتر نیز گفته می شود.

دیمر یکی از قطعات مورد استفاده در برق ساختمان بوده که به صورت سری در مدار قرار گرفته و شامل سه پایه می باشد.از مدار الکتریکی دیمر برای تنظیم شدت نور خروجی لامپ ها و روشنایی تجهیزات برقیراستفاده می گردد. دیمر در واقع نوعی ازمقاومت های متغیر می باشد که به آنها پتانسیومتر نیز گفته می شود. در واقع دیمر به عنوان یک مقاومت متغیر در مدار کاربرد دارد.

آموزش برق ساختمان

آشنایی با مدار الکتریکی دیمر یکی از الزامات افراد فعال در حوزه برق ساختمان می باشد. در این مقاله ضمن آشنایی با دیمر، انواع دیمر را معرفی نموده و کاربرد و و مزایای استفاده از دیمر در صنعت برق را مورد بررسی قرار می دهیم. در انتها، مدار الکتریکی دیمر و نحوه سیم کشی را به صورت تصویری نشان می دهیم.

فیلم معرفی مدار الکتریکی دیمر

دیمر چیست؟

دیمر یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت، به خصوص در صنعت برق می باشد. دیمر در واقع نوعی مقاومت متغیر یا پتانسیومتر می باشد که برای تنظیم نور لامپ و ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرد. در صنعت خودرو سازی از دیمر به عنوان کلید نور قوی و نور ضعیف یا به اصطلاح همان نور بالا و نور پایین استفادده می شود.

دیمر چیست

همچنین دیمر برای کنترل سرعت موتور های الکتریکی پر کاربرد می باشد.کنترل دور موتور پنکه های سقفی با استفاده از دیمر انجام می شود. دیمر از یک قطعه الکترونیکی به نام ترایاک تشکیل شده که نقش اصلی در کنترل میزان روشنایی را بر عهده دارد. ساختمان داخلی دیمر از دو پیچ تشکیل شده که برای سیم کشی مدار الکتریکی دیمر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دیمر

دیمر ها در دو دسته AC و DC تولید می شوند. با توجه به کاربرد، تجهیزات مورد استفاده و شکل ظاهری می توان دیمر ها را در دسته بندی مختلفی طراحی و تولید کرد.

انواع دیمر

انواع دیمر عبارتند از:

  • دیمر برق
  • دیمر مکانیکی
  • دیمر لمسی
  • دیمر هوشمند
  • دیمر فن
  • دیمر گازی
  1. دیمر برق

دیمر های مورد استفاده در صنعت برق به نام دیمر برق شناخته می شوند. دیمر برق به منظور کنترل ولتاژ و روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. شکل ظاهری دیمر برق به کلید های برق ساختمان شباهت زیادی دارد. هنگام استفاده از کلید دیمر برق باید به تجهیزات متصل به آن توجه کرده و از لامپ ها و تجهیزاتی استفاده شود که به اصطلاح Dimmable بوده و ویژگی استفاده از دیمر را داشته باشند. لامپ های کم مصرف ویژگی دیمر را نداشته و استفاده از دیمر در کنار لامپ های کم مصرف و فلورسنت بی اثر می باشد.

دیمر برق

  1. دیمر مکانیکی

ساده ترین دیمر، نوع مکانیکی آن می باشد که در کشور ما توسط شرکت های مختلفی مانند دلند و مهسان تولید می شود. از نمونه های خارجی دیمر میکانیکی می توان به ویکو و لگراند اشاره کرد. دیمر مکانیکی دارای دو نوع چرخشی و کشویی بوده و کم و زیاد کردن ولتاژ به وسیله کلید ولوم انجام می شود. نصب دیمر مکانیکی در ساختمان ها به سادگی انجام می شود. به طوری که نیازی به تغییر کلی در سیم کشی ساختمان نمی باشد.

دیمر مکانیکی

  1. دیمر لمسی

دیمر لمسی نسبت به نمونه های دیمر برق و مکانیکی از تکنولوژی بالا تری برخوردار می باشد. هم چنین زیبایی ظاهری آن باعث شده میزان تقاضا برای دیمر لمسی در بازار به میزان چشم گیری افزایش پیدا کند. استفاده از دیمر لمسی موجب کاهش مصرف انرژی می شود. یکی از نمونه های دیمر لمسی، تنظیم نور تلفن همراه بوده که به صورت لمسی در تلفن های هوشمند انجام می شود.

دیمر لمسی

  1. دیمر هوشمند

یکی دیگر از انواع دیمر، دیمر هوشمند می باشد که با نام Smart نیز شناخته می شود. در سیستم روشنایی خانه های هوشمند و هوشمند سازی ساختمان های مسکونی و اداری از دیمر هوشمند استفاده می شود. تکنولوژی بالای مورد استفاده در این دیمر ها باعث شده با تغییر میزان تابش نور خورشید، نور لامپ ها و تجهیزات به صورت اتوماتیک کم و زیاد می شود. دیمر های هوشمند قابلیت کنترل توسط دست، موبایل، ریموت کنترل و نرم افزار های مختلف را دارند. این عامل باعث افزایش هزینه خریداری و نصب دیمر های هوشمند شده است.

دیمر هوشمند

  1. دیمر فن

همان طور که گفته شد از دیمر در پنکه های سقفی مورد استفاده قرار می گیرد. کنترل دور موتور و تنظیم شدت فن و کولر توسط دیمر فن انجام می شود. دیمر فن از لحاظ ظاهر به کلید های برق شباهت زیادی دارد. بعضی از پنکه ها و کولر ها قابلیت نصب دیمر را نداشته و ممکن است نصب دیمر فن به تجهیز آسیب وارد می شود.

دیمر فن

  1. دیمر گازی

دیمر گازی یکی دیگر از انواع دیمر بوده که برای تنظیم سرعت در ابزار آلات مکانیکی مورد استفاده قرار می یگرد. سرعت وسیله متناسب با فشار وارده بر کلید دیمر تغییر پیدا منی کند. از موارد کاربرد دیمر گازی می توان به پیچ گوشتی و دریل اشاره کرد.

کاربرد دیمر

دیمر های یکی از کاربردی ترین تجهیزات مورد استفاده در برق ساختمان می باشد که برای تغییر ولتاژ عبوری از لامپ، چراغ ها و تجهیزات برقی می باشد که در نتیجه باعث تغییر میزان روشنایی لامپ ها می شود. لامپ های هالوژن، رشته ای، LED و SMD توانایی کنترل با دیمر را دارند. در صورتی که استفاده از دیمر در کنار لامپ های فلورسنت به دلیل آسیب به برق ساختمان و عدم کتربرد دیمر در این لامپ ها توصیه نمی شود.

از موارد کاربرد مدار الکتریکی دیمر می توان به این نکته اشاره کرد که هر جا یک لامپ با شدت نور متفاوت در هر لحظه بخواهیم می توان از این وسیله استفاده کرد.البته چون به نوعی دیمر نقش ولتاژ متغیر را ارائه می کند می توان از آن برای کنترل موارد تکفاز با توان پایین نیز استفاده نمود که شاید معروفترین مورد آن پنکه های سقفی می باشد

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی کولر آبی

نحوه عملکرد دیمر

دیمر دارای سه پایه بوده که یکی از پایه ها وظیفه کنترل ولتاژ را بر عهده دارد. از دو پایه دیگر که در داخل دیمر قرار دارد برای انتقال جریان برق مورد استفاده قرار می یگرد.

نحوه عملکرد دیمر

دیمر به صورت سری در مسیر فاز قرار می گیرد با عبور جریان از آن و تغییر ولوم بر روی آن می توان ولتاژهای مختلفی از این وسیله گرفت، از طرفی چون لامپ یا همان مصرف کننده ولتاژ خود را از دیمر می گیرد با تغییر دیمر و در نتیجه تغییر ولتاژ شدت نور آن هم کم و زیاد می شود.

مزایای استفاده از دیمر

استفاده از دیمر در صنعت برق و کنترل میزان روشنایی تاثیر مثبتی در مصرف انرژی برق دارد. مزایای استفاده از دیمر عبارتند از:

  • صرفه جویی در مصرف برق با کاهش ولتاژ ورودی
  • افزایش طول عمر مفید تجهیزات برقی
  • جلوگیری از نوسان جریان برق ورودی به مدار
  • زیبایی ظاهری برق ساختمان
  • نصب آسان
  • امکان تنظیم نور و ولتاژ از راه دور

تصویر مدار الکتریکی دیمر

مدار الکتریکی دیمر به صورت زیر نمایش داده می شود:

تصویر مدار الکتریکی دیمر

نحوه سیم کشی مدار الکتریکی دیمر

مدار الکتریکی دیمر در قسمت قبل معرفی شد، حال نوبت به آشنایی با نحوه سیم کشی مدار الکتریکی دیمر می رسد. نحوه سیم کشی مدار الکتریکی دیمر شباهت زیادی به مدار الکتریکی کلید تک پل دارد. برای سیم کشی مدار الکتریکی دیمر، در ابتدا لازم است سیم فاز را به قسمت ترمینال داخلی دیمر وصل کنیم. در ادامه از ترمینال دیگر موجود در کلید دیمر، سیم برگشتی فاز را به لامپ متصل می کنیم. سپس سیم نول را از سر پیچ دیگر لامپ مستقیما به نول وصل می کنیم.

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی مکالمه

مدار دیمر چراغ شبانه

برای ساخت مدار دیمر چراغ شبانه با توجه به شکل، به سوئیچ الکتریکی، مقاومت 33 کیلو اهم نیاز داریم. در ابتدا برای تبدیل این مدار به مدار سوئیچ اتوماتیک لازم است سوئیچ S2 را روشن کنیم. در این حالا لامپ روشن شده و حسسیت به وسیله مقاومت متغیر 500 کیلو اهمی تنظیم می شود. وجود LDR در این مدار باعث کاهش مقاومت و خاموش شدن چراغ ها در روشنایی روز شود. این مدار برای چراغ های پارک ها، فضای باز و پارکینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مدار دیمر چراغ شبانه

مدار دیمر روشنایی اتوماتیک در روز

مدار دیمر روشنایی اتوماتیک روز به صورت معکوس مدار بالا می باشد. با وصل کردن سوئیچ S2 به LDR باعث افزایش مقاومت و کنترل روشنایی لامپ ها متناسب با نور روز شود.

مدار دیمر روشنایی اتوماتیک در روز

شمای فنی، حقیقی و مسیر جریان مدار الکتریکی دیمر

شمای فنی، حقیقی و مسیر جریان مدار الکتریکی دیمر به شکل زیر است:

شمای فنی، حقیقی و مسیر جریان مدار الکتریکی دیمر

آموزشگاه فن آموزان مجری برگزاری دوره های تخصصی الکترونیک ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق نظیر دوره آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش طراحی برد ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش رباتیک ، آموزش plc و بیش از هشتاد دوره پرکاربرد دیگر با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

4/5 - (2 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

یک پاسخ به “مدار الکتریکی دیمر”

  1. موفق و پیروز و بهروز باشی نازنین هموطن ! بهت افتخار می کنم جانم .خیلی عالی و همه فهم .آفرین بهت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *