مدل TCP/ IP در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

معنی لغوی TCP/ IP پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت است. TCP/ IP پروتکل اولیه ی ارتباط اینترنت است و دلیل اهمیت این پروتکل در اینجا مشخص می شود. بدون TCP/ IP اینترنت وجود ندارد. گرچه این پروتکل برای ارتباط اینترنت طراحی شده است، ولی امروزه در اکثر شبکه های خصوصی نیز از TCP/ IP به عنوان پروتکل اصلی استفاده می شود.

معنی لغوی مدل TCP/IP پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت است. مدل TCP/IP پروتکل اولیه ی ارتباط اینترنت است و دلیل اهمیت این پروتکل در اینجا مشخص می شود. بدون مدل TCP/IP اینترنت وجود ندارد. گرچه این پروتکل برای ارتباط اینترنت طراحی شده است، ولی امروزه در اکثر شبکه های خصوصی نیز از مدل TCP/IP به عنوان پروتکل اصلی استفاده می شود.

مهندسی مدل TCP/IP بر مبنای چهار لایه بنا شده است. هر کدام از این چهار لایه مربوط به یکی از هفت لایه ی مدل OSI که در بخش قبل تشریح شده است و همچنین هر کدام از این لایه ها پروتکل های جداگانه ای دارند که همه ی این پروتکل ها با یکدیگر کار می کنند و دسته پروتکل های مدل TCP/IP به وجود می آورند.

لایه های مختلف مدل مدل TCP/IP

لایه های مختلف مدل مدل TCP/IP

همان طور که از شکل فوق مشخص است، در سمت چپ هفت لایه ی مدل OSI و در سمت چپ چهار لایه ی مدل مدل TCP/IP مشخص شده اند. لایه ی کاربردی از مدل مدل TCP/IP با سه لایه ی کاربردی، نمایش و نشست از مدل OSI همپوشانی دارند. منظور از همپوشانی وظیفه و عملکرد مشابه لایه هاست. لایه ی انتقال در هر دو مدل یکسان است. ولی لایه ی شبکه در مدل OSI به نام اینترنت در مدل مدل TCP/IP تغییر کرده است.

همچنین دو لایه ی انتقال داده و لایه ی فیزیکی در مدل OSI با نام لایه ی واسط شبکه شناخته می شوند. بسیاری از افراد به دلیل تشابه نام به اشتباه لایه ی شبکه از مدل OSI را لایه ی همپوشان لایه ی واسط شبکه در نظر می گیرند، در صورتی که لایه ی همپوشان شبکه لایه ی اینترنت است.

لایه ی واسط شبکه

در این لایه تمام استانداردهای سخت افزاری و انواع پروتکل شبکه تعریف می شوند. خاصیت این لایه ارتباط برقرار کردن بین نرم افزار و سخت افزار شبکه است.

لایه ی شبکه

در این لایه پروتکل IP و همچنین دیگر پروتکل ها مانند ICM, ARP و BOOTP (که در این میان نقش هیچ کدام به اندازه ی ICM، IP مهم نیست) آدرس دهی و تنظیم می شوند (توضیحات در قسمت IP). در کل وظیفه ی این لایه دادن اطلاعات در مورد شبکه و آدرس دهی در آن است که مسیریاب ها از آن بسیار استفاده می کنند.

لایه ی انتقال

ابتدایی ترین وظیفه ی این لایه آگاهی از وضعیت بسته هاست که بسیار مهم است و در مرحله ی بعد وظیفه ی این لایه انتقال اطلاعاتی است که نیاز به امنیت ندارند و سرعت برای آنها مهم تر است.

لایه ی کاربرد

این لایه دارای امکانات زیادی برای هنرنمایی متخصصان است. در این لایه برنامه های کاربردی قرار دارند و در کل این لایه، لایه ی نرم افزارهای شبکه است و همچنین لایه ی پروتکل های نرم افزاری نیز است. از مهم ترین نکات در خصوص این لایه قرار داشتن انتقال فایل (FTP) و مدیریت پست (SMTP) و بقیه ی برنامه های کاربردی است.

  • وظیفه ی IP

وظیفه ی پروتکل IP حمل و تردد بسته های حاوی اطلاعات و همچنین مسیریابی آنها از مبدا تا مقصد است. IP پس از دریافت اطلاعات از TCP شروع به تقسیم آن به قطعه های کوچک به اسم FRAGMENT می کند، پس از این مرحله برای هر قطعه یک بسته IP می سازد که حاوی اطلاعات مورد نیاز بسته برای حرکت در طول شبکه است و بسته ی IP را به بسته ی TCP اضافه می کند و شروع به ارسال بسته های قطعه ها می کند. حال مسیریاب ها بر اساس تنظیمات قسمت IP بسته ها را به مقصد خود و داخل زیر شبکه ها هدایت می کنند.

  • خصوصیات IP

بسته ی IP حداکثر 64 کیلوبایت فضا را اشغال خواهد کرد و در حالت عادی حجم بسته حدود 1600 بایت بیشتر نمی شود. IP در تمامی سیستم های عامل با ساختار استانداردی که دارد، به درستی کار می کند و نیاز به هیچ نوع سخت افزاری ندارد. بسته ی IP ساخته شده از تعدادی فیلد مجزا است که هر کدام اطلاعاتی را در خود دارند که در زمان مورد نیاز این اطلاعات از داخل بسته ها استخراج می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. این اطلاعات شامل مواردی همچون آدرس IP فرستنده، آدرس IP گیرنده و … است.

  • آدرس های ویژه ی IP

این آدرس ها نمونه هایی از آدرس های IP خاص هستند که از قبل برای مقاصد خاصی در نظر گرفته شده اند و در تعریف شبکه نمی توان از آنها به عنوان IP برای تجهیزات استفاده کرد. از این آدرس در مواردی استفاده می شود که تجهیز میزبان از IP خود بی اطلاع است. البته اگر از این آدرس به عنوان آدرس فرستنده استفاده شود، هیچ جوابی برای فرستنده پس فرستاده نمی شود.

مقایسه ی لایه های مدل OSI و مدل مدل TCP/IP

مدل مرجع OSI و مدل مرجع مدل TCP/IP نقاط مشترک زیادی دارند. هر دو آنها مبتنی بر مجموعه ای از پروتکل های مستقل هستند و عملکرد لایه ها نیز تا حدی شبیه یکدیگر است. مدل OSI ثابت کرده که بهترین ابزار برای توصیف شبکه های کامپیوتری است. اما پروتکل های مدل TCP/IP در مقیاس وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد. این دو مدل تفاوت هایی با هم دارند که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

  • در مدل مدل TCP/IP تفاوت سرویس ها، واسط ها و پروتکل ها واضح و مشخص نیست.
  • پروتکل های OSI بهتر از مدل TCP/IP مخفی شده است.
  • قبل از ایجاد مدل OSI پروتکل های آن طراحی و ابداع شد. در نتیجه این مدل وابستگی و تعامل خاصی با هیچ مجموعه ی پروتکلی ندارد. اما در مدل TCP/IP مسئله برعکس بود و این خود باعث شد که مدل مدل TCP/IP تنها برای شبکه های مدل TCP/IP مناسب باشد.
  • مدل OSI دارای هفت لایه است، اما مدل مدل TCP/IP چهار لایه دارد و لایه ی نمایش و نشست وجود ندارد.
  • لایه ی شبکه در مدل OSI اتصال گرا و غیر مستقیم است و لایه ی انتقال آن تنها اتصال گرا است اما در مدل TCP/IP لایه ی شبکه به طور ضروری غیر متصل و لایه ی انتقال آن اتصال گرای TCP یا غیر متصل UDP است.

دوره های پرطرفدار:


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *