تفاوت HDMI با کابل های آنالوگ چیست؟

چکیده مطلب :

در هنگام اتصال یک دستگاه پخش دیجیتال به یک نمایشگر آنالوگ، داده های دیجیتال در دستگاه دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل و بر روی کابل های صدا یا تصویر پخش میشود

در هنگام اتصال یک دستگاه پخش دیجیتال (VCD Player یا DVD Player) به یک نمایشگر آنالوگ، داده های دیجیتال در دستگاه دیجیتال به سیگنال آنالوگ تبدیل و بر روی کابل های صدا یا تصویر به نمایشگر رسیده و پخش می شود. در هر تبدیل آنالوگ به دیجیتال و برعکس، کیفیت صدا و تصویر اندکی افت می کند.

در شرایطی که از طریق یکی از روش های آنالوگ، تصاویر از یک منبع دیجیتال به یک نمایشگر دیجیتال (DLP, LCD و یا پلاسما) ارسال شود، وضعیت بدتر است هم در مبدأ و هم در مقصد تبدیل خواهیم داشت و افت کیفیت و بروز نویز بیش تر می شود.

در فن آوری HDMI به خاطر خاصیت ذاتی دیجیتال این رابط، صدا و تصویر بدون فشرده سازی و تبدیلی، به طور مستقیم سیگنال دیجیتال را دریافت، انتقال و تحویل می دهد و در نتیجه انتقال اطلاعات سریع تر صورت می گیرد، درصد خطا کاهش می یابد و در نتیجه کیفیت و دقت بالاتر می رود.

این اطلاعات برای نمایشگرهای دیجیتال با کیفیت حقیقی و به صورت پیکسل به پیکسل قابل نمایش می باشند. به علاوه، در سیستم های HDMI تصویر به طور خودکار به قالب نمایشگر تبدیل می شود. (این تبدیل در ماهیت تصویر صورت نمی گیرد بلکه تنها در قالب آن اعمال می شود، برای مثال، تبدیل قالب 3: 4 به 9: 16). تمامی این امکانات تنها بر روی یک کابل رابط ارائه می شود و نیازی به کابل کشی های متعدد نیست.

hdmi

تاریخچه HDMI

اولین نسخه ی HDMI 1.0 در سال 2003 با طول کابل بالای دو متر وارد بازار شد که قابلیت انتقال داده با پهنای باند 95/4 گیگابیت در ثانیه و هشت کانال صوتی 192 کیلوهرتزی را داشت و در سپتامبر 2013 با تولید نسخه HDMI 2.0 این مقادیر به 18 گیگابیت در ثانیه و 32 کانال صوتی 1536 کیلوهرتزی رسید. این نسخه جدید از کیفیت تصویر 4K پشتیبانی می کند و 60 فریم در ثانیه را در این حالت انتقال می دهد.

همچنین در نسخه ی دو فن آوری HDMI قابلیت تبادل دوطرفه با چهار مسیر صوتی و دو مسیر تصویری افزوده شد، به این معنا که دو دستگاه دیجیتالی که به وسیله HDMI به یکدیگر متصل می شوند، علاوه بر انتقال داده، اطلاعات شناسایی صفحه ی نمایش گسترده (EDID) طرف مقابل را دریافت می کنند.

کابل HDMI در دو نوع استاندارد یا Category 1 برای نسخه های 0/1 تا 2/1 این استاندارد و کابل سرعت بالا Category 2 برای نسخه های 3/1 و 4/1 این استاندارد موجود است، بنابراین در هنگام خرید کابل HDMI باید به مدل آن توجه شود. رابط HDMI در دو نوع single link یا Type A با 19 پین و نوع double link یا Type B با 29 پین موجود است.

انواع hdmi

لازم به ذکر است که برای استفاده از این نوع رابط محدودیت فاصله وجود دارد و برای فاصله ی مورد نیاز باید از کابل مشخصی استفاده کرد که  توضیحات و کاربری مربوط به هر یک آورده شده است. استفاده از کابل های رابط HDMI معمولاً در متراژ طولی تا پنج متر یا کم تر رایج است، اگرچه این کابل ها تا طول 20 متر و یا بیش تر نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده از کابل های HDMI با کیفیت ساخت استاندارد که همراه با نویزگیر باشد توصیه می شود.

نواع dmi

مشخصات HDMI

مشخصات HDMI نسخه ی 3/1: در سال 2006 ارائه شد و دارای برتری های ذکر شده زیر نسبت به نسخه های قبلی دارد.

سرعت بالاتر:

اگرچه ویرایش های قبلی این فن آوری نیز بیش از نیاز تمامی فرمت های جاری HDTV پهنای باند را پشتیبانی می کنند، این ویرایش پهنای باند تک ارتباطی (Single-Link) را تا MHz340 یعنی Gbps2/10، برای پشتیبانی از نیازهای آینده تجهیزات نمایشگر HD مثل تفکیک پذیری بالاتر، عمق رنگ بیش تر و نرخ فریم بالاتر است. به علاوه داخل این ویرایش ساختاری پایه ریزی گریدده که به ویرایش های آینده اجازه می دهد تا به سرعت های بالاتر برسند.

عمق رنگ:

HDMI 1.3 عمق رنگ را که در ویرایش های قبلی هشت بیت بوده تا ده بیت، 12 بیت و 16 بیت پشتیبانی می کند که با محاسبات حیرت انگیزی تا یک میلیارد رنگ را در انواع طیف رنگی و خاکستری (در سایه ها) نمایش می دهد که جزییات بی نظیری را به نمایش می گذارد.

اتصال کوچک جدید:

با ظهور تجهیزات قابل حمل مثل دوربین های مداربسته فیلمبرداری DH و نیاز به اتصال آنها به دیگر تجهیزات HD در این ویرایش امکان استفاده از نوع کوچک اتصال HDMI فراهم شده است.

Lip Sync:

از آن جا که امروزه در تجهیزات الکترونیکی بخش های پردازش های پیچیده دیجیتالی برای افزایش شفافیت و جزئیات محتویات سیگنال افزوده می شود، هم زمانی صدا و تصویر در خروجی خود به مشکلی بزرگ تر برای طراحان بدل می شود. در HDMI 1.3 قابلیت های خودکار هماهنگی صدا را ترکیب نموده و به تجهیزات اجازه می دهد تا هم زمانی را با دقت کامل به طور خودکار اجرا نمایند.

Broader Color Space

HDMI 1.3 پشتیبانی از “x.v.Color” (که نام تجاری استاندارد رنگ IEC 61966-2-4 xvYCC است) را اضافه کرده که محدودیت های فعلی فضای رنگ یا Color Space را از بین برده است و امکان نمایش تمامی رنگ هایی را که چشم انسان قادر به تشخیص و دیدن آن است، فراهم کرده است.

فرمت جدید صدای HD بدون افت:

در قابلیت های فعلی HDMI، علاوه بر پشتیبانی از صدای دیجیتال فشرده پهنای باند بالا و کلیه ی فرمت های فشرده شده ی موجود، امکان جدیدی برای فرمت های صدای دیجیتال فشرده شده بدون افت جدید (Dolby TrueHD و DTS-HD Master Audio) اضافه شده است.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *