0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نوردهی دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

در ایجاد یک تصویر با کیفیت، نور مهمترین عامل است، نور تنها چیزی است که دوربین مداربسته احساس می کند. زاویهای که نور به سوژه می تابد نیز تاثیر زیادی بر جلوه عکس می گذارد.

در ایجاد یک تصویر با کیفیت، نور مهمترین عامل است، نور تنها چیزی است که دوربین مداربسته احساس می کند. زاویهای که نور به سوژه می تابد نیز تاثیر زیادی بر جلوه عکس می گذارد. دوربین مداربسته دقیقا مشابه آنچه که ما مشاهده می کنیم را نمی بیند. چشم نه تنها با نور محیط تطبیق می یابند، بلکه می تواند نواحی تاریک و روشن موجود در یک صحنه را با وضوح نسبتا مشابهی ببیند.

یک دوربین مداربسته نمی تواند چنین کاری انجام دهد. اگر منبع نور فقط بالا یا پشت دوربین مداربسته باشد دید تک بعدی دوربین مداربسته سوژه را به صورت تک بعدی نشان میدهد. بنابراین برای نشان دادن پستی و بلندی جسم زاویه تابش نور مهم می باشد و ترکیب نور و سایه می تواند حالت عکس را تغییر دهد.

فرایند نوردهی

معمول آن است که نور به اندازهای باشد که هم روشنایی های عکس و همسایه های آن از جزئیات برخوردار باشند. نه آنقدر زیاد که آنچه روشن است جزئیاتش معلوم نشود و نه آنقدر کمکه آنچه در سایه قرار دارد یکپارچه سیاه به نظر آید.

عملیات نوردهی درواقع کنترل نوری است که داخل دوربین مداربسته می شود. در دوربینهای دیجیتال، نور پس از عبور از لنز به حسگر نور برخورد کرده و حسگر با انجام عملیاتی خاصی، باتوجه نوع CCD یا CMOS عملیات تبدیل تور به توان الکتریکی را انجام می دهد . پس از پردازش تصویر در پردازشگر، تصویر جهت ضبط و پخش آماده می شود. عملیات تنظیم و کنترل نور ورودی به دوربین مداربسته و هدایت آن به حسگر تأثیر به سزایی در کیفیت تصویر خواهد داشت که نوردهی نامیده می شود.

موفقیت عملیات نوردهی به تنظیم پارامترهای حساسیت حسگر، درجه دیافراگم و سرعت شاتر بستگی دارد. کلمه شاتر از نظر معنا به معنی مسدود کننده و کلمه ی دیافراگم به معنی میان پرده است. بسیاری میپندارند که شاتر و دیافراگم یکی هستند اما چنین نیست. در لنزهایی که در آن از فن آوری پیچیدهای استفاده شده است، گاهی دیافراگم در لابلای عدسیه ا قرار میگیرد، اما به طور کلی شاتر در درون دوربین مداربسته و دیافراگم و عدسی ها در درون لنز قرار دارند.

با توجه به این ، میتوان فهمید که مثلا در یک رستوران کم نور، بهترین حالت ممکن، داشتن لنزی با دیافراگم بزرگ و دوربینی با حسگری با حساسیت بالا است. نوردهی یکی از عناصر اساسی تصویربرداری است که آنچه در حسگر دوربین مداربسته ثابت می شود را تعیین خواهد کرد. سه آلمان قابل تنظیم برای کنترل نوردهی، حساسیت، میزان بازشدگی دریچه ی دیافراگم و سرعت شاتر است که در مقالات بعدی به تشریح تأثیر هر یک می پردازیم.

دوره های پرطرفدار:


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *