0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

تجهیزات به کار گرفته شده در ارتباط شبکه

چکیده مطلب :

رابط های هشت پین شبکه در توپولوژی ستاره برای اتصال کابل های شبکه به تجهیزات استفاده می شود و مرغوبیت آن بستگی به روکشی دارد که بر روی پین های فلزی آن آب کاری شده است. بهترین روکش 50 میکرون است. این رابط ها با ابزار پرس مخصوص به کابل شبکه متصل می شوند

رابط های هشت پین شبکه در توپولوژی ستاره برای اتصال کابل های شبکه به تجهیزات استفاده می شود  و مرغوبیت آن بستگی به روکشی دارد که بر روی پین های فلزی آن آب کاری شده است. بهترین روکش 50 میکرون است.

رابط شبکه ی RJ45

این رابط ها با ابزار پرس مخصوص به کابل شبکه متصل می شوند. اتصال این رابط ها به کابل شبکه باید طبق رنگ بندی استاندارد انجام شود. در دو نوع بدون شیلد و با حفاظ فلزی FTP (برای نصب در محیط های با نویز بالا و بر روی کابل های شیلددار) موجود هستند. نصب دستی این رابط ها برای شبکه های پراهمیت توصیه نمی شود و به جای آن باید از پچ کوردهای آماده و تست شده در کارخانه استفاده کرد.

به طور کلی دو نوع کابل در شبکه های کامپیوتری استفاده می شود. نوع اول کابلی است که برای ارتباط سوئیچ به روتر، سوئیچ به کامپیوتر و هاب به کامپوتر به کار می رود که به این نوع کابل مستقیم گویند. نوع دوم کابلی است که برای ارتباط دو پایانه مانند سوئیچ به سوئیچ، سوئیچ به هاب، هاب به هاب، روتر به روتر، کامپیوتر به کامپیوتر و روتر به کامپیوتر به کار می رود که به این نوع کابل کراس گویند.

در سوکت زدن سرکابل ها باید از یکی از دو ترتیب رنگ استاندارد T-568A و یا T-568B استفاده کرد. اگرچه استفاده از ترتیب رنگ های دیگر ممکن است درست جواب دهد اما به طور یقین خالی از اشکال نخواهد بود و در عمل، به خصوص در سرعت واقعی شبکه، دچار نقص و کاستی هایی خواهد شد. در شکل 10-13 ترتیب رنگ در T-568A و T-568B و همین طور نحوه ی سوکت زنی با شکل نمایش داده شده است.

کابل مستقیم:  جهت ارتباط دو وسیله ی غیرمشابه (کامپیوتر به سوئیچ)

رنگ بندی هر دو سر کابل:

  1. سفید نارنجی (+TD)
  2. نارنجی (-TD)
  3. سفید سبز (+RD)
  4. آبی (NC)
  5. سفید آبی (NC)
  6. سبز (-RD)
  7. سفید قهوه ای (NC)
  8. قهوه ای (NC)

کابل Cross: جهت ارتباط دو وسیله ی مشابه (دو کامپیوتر با هم)

رنگ بندی یک سر کابل: و سر دیگر کابل
  1. سفید نارنجی (+TD)
  2. نارنجی (-TD)
  3. سفید سبز (+RD)
  4. آبی (NC)
  5. سفید آبی (NC)
  6. سبز (-RD)
  7. سفید قهوه ای (NC)
  8. قهوه ای (NC)
  1. سفید سبز (+RD)
  2. سبز (-RD)
  3. سفید نارنجی (+TD)
  4. آبی (NC)
  5. سفید آبی (NC)
  6. نارنجی (-TD)
  7. سفید قهوه ای (NC)
  8. قهوه ای (NC)

ترتیب شماره گذاری پین های روی رابط

پوشش (کاور) رابط

کاور لاستیکی طراحی شده برای رابط RJ45 علاوه بر زیبا کردن کابل رابط از اتصال کابل به رابط محافظت می کند و مانع از ورود گرد و غبار به درگاه نیز می شود. در دو نوع با روکش بر روی ضامن رابط و بدون روکش در رنگ های مختلف همچون زرد، سبز، کرم، نارنجی، قرمز، آبی، مشکی عرضه می شود. نوع نرم آن مرغوبیت بیش تری دارد.

کوپلر RJ45

اگر نیاز به افزایش طول کابل شبکه باشد، نباید از لخت کردن سیم ها و اتصال آنها به یکدیگر و یا لحیم کردن سیم ها استفاده کرد. برای این منظور باید از کوپلر RJ45 که دارای دو درگاه مادگی است، استفاده شود.

کیستون

کیستون به کابل شبکه متصل می شود و یک درگاه مادگی RJ45 در اختیار ما قرار می دهد. کیستون درون قاب پریز شبکه یا درون پچ پنل ماژولار قرار می گیرد. در شبکه های ساخت یافته ابتدا و انتهای هر کابل مفتولی شبکه کیستون قرار می گیرد. در دو نوع بدون شیلد و با شیلد فلزی FTP (برای نصب در محیط های با نویز بالا و بر روی کابل های شیلددار) موجود می باشند. کیستون باید متناسب با نوع کابل شبکه انتخاب شود. به عنوان نمونه اگر از کابل شبکه Cat6 استفاده می شود، باید از کیستون Cat6 استفاده کرد.

رابط تلفن RJ11

رابط RJ11 دارای چهار یا شش پین فلزی است که بیش تر مصرف تلفنی و مخابراتی دارد. در بازار به فیش پاناسونیکی نیز معروف است. کابل مورد استفاده این رابط ها کابل چهار رشته تخت می باشد و برای نصب به کابل تخت نیاز به ابزار پرس ویژه ای دارد.

آچار پرس شبکه

آچار پرس شبکه فقط مخصوص رابط RJ45 است و سیم چین نیز دارد. در دو نوع با ورودی رابط از بغل و یا از قسمت جلو موجود است. آچار با ورودی از جلو کیفیت و قیمت بالاتری نسبت به انواع مشابه دارد. چنانچه هدف فقط کار شبکه باشد و نیازی به اتصال رابط های تلفنی نداشته باشیم، این نوع آچار انتخاب مناسبی است.

آچار پرس شبکه و تلفن

آچار پرس های شبکه و تلفن دارای دو یا سه ورودی هستند. ورودی اول مخصوص رابط های RJ45 است و ورودی دوم مخصوص رابط های RJ12 و RJ11 است. برخی از انواع آن دارای ورودی سومی برای رابط های کوچک تر مخصوص گوشی تلفن هستند. متناسب با قیمت، کیفیت متفاوتی دارند و این کیفیت در هنگام نصب تعداد رابط های بالا مشهود است. برخی انواع آن دارای قفل خودکار جهت بستن آچار دارند.

آچار پانچ

از این نوع آچار برای پانچ کردن سیم های شبکه و مخابراتی در داخل ترمینال ها، کیستون ها و پچ پنل های غیرماژولار استفاده می شود. هم زمان با پرس سیم در محل خود، در نوع قیچی دار می توان عملیات چیدن اضافه سیم را با تیغ آچار انجام داد. برخی از انواع آن پیچ تنظیم فشار دارند و برخی نیز دارای قلاب کمری هستند.

تسترهای شبکه

این نوع تسترها فقط برای تست برقراری ارتباط در لینک های شبکه محلی استفاده می شوند. برخی انواع آن علاوه بر تست اتصالات RJ45، شبکه های باس اتصالات BNC، تلفن، USB و PS/2 را نیز بررسی می کنند و به تناسب کیفیت عملکرد قیمت هایی متفاوت دارند. این تسترها به دو قسمت عمده تسترها و ریموت تستر تقسیم می شوند که ریموت در انتهای کابل و تستر در ابتدای آن وصل می شود و تست می شود. به طور معمول با باتری نه ولت کتابی تغذیه می شوند. برخی از آنها بر روی ریموت نیز نشانگر تست دارند. نشانگرهای این نوع تسترها به صورت چراغ های نورانی کوچک LED با صفحات LCD تک رنگ کوچک می باشد. هنگام تست با تسترها باید مطمئن شد که دو سر لینک به تستر متصل باشد و به کارت شبکه یا سوئیچ در حال کار وصل نباشد که در غیر این صورت ممکن است به تستر صدمه وارد شود. برخی از این تسترها می توانند طول کابل تحت تست را نیز بر روی نشان گر LCD خود نمایش دهند. البته نسبت به سایر تسترها قیمت بالاتری دارند. مدل هایی از تسترها که در شکل 10-19 نمایش داده شده است، می توانند علاوه بر بررسی نقشه ی کابل، نوع مستقیم یا کراس بودن کابل را نیز اعلام کنند.

تسترهای حرفه ای

تحلیل گرهای حرفه ای شبکه که معروف ترین آنها ساخت Fluke آمریکا هستند، می توانند تمام مشخصات کابل شبکه را تست کنند و برای هر لینک مقایسه ی آن با موارد استاندارد و ارائه ی گزارش کامل این تست ها بر روی چاپگر را دارند. برای تست های پچ کورد مسی و لینک های فیبر نوری نیز ماژول های خاصی با قیمت بالا به آن افزوده می شود. در شبکه های مهم و بزرگ معمولاً در پایان کار براساس گزارش های ارائه شده از تست با این تحلیل گرها، بستر شبکه را از پیمانکار تحویل می گیرند. بدیهی است پیمانکار نیز هزینه تست با چنین تسترهایی را به طور جداگانه اعلام و دریافت می کند.

شماره ی کابل

شماره ی کابل در ابتدا و انتهای کابل قرار گرفته و برای جلوگیری از سردرگمی کاربر شبکه در میان انبوه کابل ها به کار می رود. هر حلقه ی آن دارای 100 شماره ی یک نوع است.

گیره ی کابل

جهت مهار کردن کابل در درون رک ها و اطراف میز کامپیوتر کاربرد دارد و در بسته های ده عددی تک سیم، دو سیم، سه سیم و پنج سیم عرضه می شود. با برچسبی که پشت هر گیره ی کابل است، می توان آن را در محل مورد نظر نصب کرد.

ترمینال توان

تجهیزات نصب شده درون رک نیاز به توان الکتریکی دارند. ترمینال توان عمل توزیع برق در رک را انجام می دهد و تنها کابل برقی که از رک خارج می شود، کابل ترمینال توان است. این ترمینال ها دارای ترمینال زمین هستند که بهتر است سیم زمین (ارت) آن به زمین الکتریکی وصل شود. پریزهای به کار رفته درون آن باید دارای کیفیت قابل قبولی باشند. انواع سه درگاه و چهار درگاه آن برای رک های دیواری و هشت درگاه و نه درگاه و بالاتر برای رک های ایستاده به کار می رود.

بلانک پنل

صفحات محافظی هستند که به جهت جلوگیری از دسترسی به تجهیزات حساس نصب ده در داخل رک، جهت ایمنی بیش تر، در جلوی آن نصب می گردند. این بلانک ها پنل ها در انواع تک، دو، سه و چهار واحد عرضه می شوند.

هاب سوئیچ شبکه

قلب هر شبکه مبتنی بر روش ستاره را هاب سوئیچ تشکیل می دهد. سوئیچ های لایه ی دو با تعداد درگاه پنج، هشت، 16، 24 و گاهی 36 و 48 درگاه نیز تولید می شوند. امروزه سرعت آنها معمولاً 10، 100 و یا 1000 مگابیت بر ثانیه است.

سوئیچ ها دارای درگاه های RJ45 و یا فیبر نوری و یا ترکیبی از هر دو هستند. در دو نوع رومیزی یا قابل نصب بر روی رک جهت نصب در رک های 19 اینچ استاندارد موجود است. سرعت سوئیچ کردن از مهم ترین مشخصات یک سوئیچ است. متناسب با نیاز و طراحی شبکه، سوئیچ های مختلفی با درگاه های متنوع در بازار به فروش می رسند.

سوئیچ های مدیریتی

برای کنترل و نگهداری شبکه های بزرگ و یا شبکه هایی که نیاز به پهنای باند زیاد و کنترل شده دارند، باید از سوئیچ های مدیریتی استفاده کنیم. با این گونه سوئیچ ها می توان تنظیمات متنوعی از قبیل پهنای باند، شبکه های مجازی، کنترل و گزارشات ترافیکی شبکه و … را انجام داد. از مشخصاتی که تقریباً در تمام آنها مشترک است، می توان به قابل نصب بودن آنها بر روی رک، بدنه ی فلزی، تعداد 24 درگاه به بالا، امکان افزودن چندین نوع ماژول برای کاربردهای مختلف، خروجی درگاه سریال برای مدیریت مستقیم، امکان مدیریت از طریق وب، دارا بودن نرم افزار مدیریتی، منابع تغذیه ی داخلی، و قیمت بسیار بالا نسبت به سوئیچ های رایج اشاره کرد.

هنگام استفاده از چین سوئیچ های گران قیمتی باید تمهیدات لازم از نظر برق و ارت در سیستم شبکه پیش بینی گردد. سرعت سوئیچ کردن داخلی و همچنین حجم اطلاعات انتقالی در زمان واحد از جمله مشخصات مهم سوئیچ ها و تعیین کننده ی قیمت آنهاست. برخی از این سوئیچ ها امکان کار در لایه ی سه ی شبکه و یا بالاتر را نیز دارند. جهت اتصال چنین سوئیچ هایی به یکدیگر از سوئیچ های مرکزی خاصی (Core) با توان تبادل اطلاعات بالا استفاده می شود.

ماژول سوئیچ

ماژول ها قطعاتی سخت افزاری هستند که به سخت افزار اصلی متصل شده اند و امکاناتی را بسته به نیاز شبکه به آن اضافه می کنند. به سوئیچ هایی که دارای ورودی برای نصب ماژول هستند، سوئیچ های ماژولار گفته می شود. هر خانواده ای از سوئیچ ها می توانند از یک تا چندین ماژول داشته باشد و سازندگان مختلف ماژول هایی با کاربردهای متفاوت برای سوئیچ های خود عرضه می کنند.

هر ماژول می تواند چندین درگاه یکسان یا متفاوت داشته باشد. جدیدترین ماژول ها ماژول های SFB یا Mini GIBIC هستند که انواع درگاه های گیگابیت بر روی فیبر نوری و کابل مسی ارائه می کنند. سوئیچ ماژولار این امکان را به طراح شبکه می دهد تا بتواند چندین نوع مدیا را در کنار هم داشته باشند. انتخاب ماژول نیاز به اطلاعات لازم درخصوص انواع مدیا و فواصل و سرعت هایی که ارائه می کنند، دارد. ماژول های یک خانواده ی سوئیچ قیمت های بسیار متفاوتی دارد.

روتر

شبکه ها را روترها (مسیریاب ها) به هم متصل می کنند. روترها تمام دنیا را به هم متصل کرده اند و بدین صورت شبکه ی اینترنت شکل گرفته است. این تجهیزات کارکرد پیچیده ای داشته و نیاز به تنظیمات نرم افزاری دارند. در برخی از آنها که قابلیت نصب ماژول دارند، امکانات مختلفی را این ماژول ها به آنها می افزایند. پر فروش ترین روترها در بازار ایران ساخت شرکت COSCO SYSTEMS است. بسته به قدرت مدیریت و انتقال داده ها و امکانات، قیمت های متفاوتی دارند. هر روتر حداقل دارای یک درگاه LAN جهت اتصال به شبکه محلی و یک درگاه WAN جهت اتصال به شبکه ی دوردست است.

ماژول روتر

قطعه ی سخت افزاری است که درون روتر قرار گرفته و امکانات خاص را به آن اضافه می کند. هر خانواده ای از روترها، ماژول های خاص خود را دارد که برای آن روتر طراحی شده است. به عنوان مثال ماژول AM16NM، 16 مودم آنالوگ را به روترهای CISCO اضافه می نماید. متناسب با نوع ماژول قیمت های متفاوتی از 50 دلار تا چند هزار دلار دارند.

اینترنت سرور

با اتصال مستقیم این دستگاه به سوئیچ شبکه همه کاربران می توانند به شرط داشتن مجوز از سرویس اینترنت استفاده کنند. یک یا دو مودم خارجی را می توان با دو خط تلفن به دو سرویس دهنده اینترنت متصل کرد.

پچ پنل های غیرماژولار (Loaded)

در کابل کشی ساخت یافته پچ پنل ها درون رک ها قرار می گیرند و همه ی کابل های شبکه به این پچ پنل ها متصل می شوند. یک سر تمام کابل های مفتولی شبکه درون پریز شبکه و دیگری به پچ پنل متصل می شود. عیب یابی در این شبکه ها سریع و آسان است. پچ پنل های غیر ماژولار در انواع CAT5E و CAT6 و با تعداد درگاه های 16، 24، 36 و 48 به صورت رنگی و مشکی و با زوایای 180 درجه و 45 درجه تولید می شوند.

همچنین در دو نوع بدون شیلد و با شیلد فلزی FTP (برای نصب در محیط های با نویز بالا و بر روی کابل های شیلددار) موجود هستند. در کل استفاده از این پچ پنل ها برای انتقال دیتا توصیه نمی شود و بیش تر مناسب انتقال صوت هستند. همچنین در شبکه های بزرگ قابلیت انعطاف ندارند و طراح شبکه را با محدودیت مواجه می کنند. به جای آنها بهتر است از پچ پنل های ماژولار استفاده گردد.

پچ پنل های ماژولار

پچ پنل های ماژولار همه مزایای پچ پنل های غیرماژولار را که قبلاً ذکر شد، دارد. به علاوه اینکه می توان چندین نوع درگاه به طول مثال STP, UTP و FTP حتی انواع درگاه فیبر نوری چند حالته و تک حالته را در کنار هم داشت. اگر درگاهی به هر عنوان دچار مشکل شود فقط همان کیستون تعویض می شود و نیاز به تعویض کامل پچ پنل نیست. حتی می توان CAT5E و CAT6 و CAT7 را در کنار هم داشت.

این موضوع هزینه های پروژه را پایین آورده و فضای بسیار کم تری را در درون رک اشغال می کند. این پچ پنل ها در انواع 12، 16، 24، 32، 36 و غیره ساخته می شوند. در مجموع نصب آسان تری داشته و برخی از انواع آن دارای سادرگاه بار جهت یافتن کابل ها و نگهداشتن کامل آنها در پشت پچ پنل هستند.

پچ کوردهای مسی

برای اتصال بین سوئیچ شبکه و پچ پنل و همچنین اتصال بین کامپیوتر (کارت شبکه) و پریز شبکه از پچ کورد استفاده می شود. یکی از مهم ترین قسمت های شبکه پچ کورد است که می تواند کارایی شبکه را تحت تأثیر قرار دهد. پچ کوردها از کابل های نرم و افشان ساخته می شوند. سازندگان معتبر تست های مختلفی را پس از ساخت پچ کورد بر روی آن انجام داده تا از استاندارد بودن آن مطمئن شوند.

در طول های 50 سانتی متر، 1، 2، 3، 5، 10 و 15 متری در رنگ های مختلف عرضه می شوند. با دو نوع ژاکت PVC و LSZH ساخته می شوند که دومی فاقد هالوژن می باشد و در هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی کند. ساخت دستی این پچ کوردها خصوصاً با کابل های مفتولی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. چهار طبقه بندی از نظر پاسخ فرکانسی برای پچ کورهای مسی Cat6, Cat5e, Cat5 و Cat7 است.

کارت شبکه USB

با استفاده از این رابط کوچک می توان کامپیوتر را از طریق درگاه USB به شبکه متصل کرد. این تجهیز زمانی کاربرد دارد که کامپوتر فاقد کارت شبکه باشد. انواع USB 1.1 و USB 2.0 در بازار وجود دارد.

پریز شبکه ی روکار

قاب پریز روکار بر روی دیوار با چسب دوطرفه مخصوص یا پیچ و رولپلاک نصب می شود و می تواند مدل های مختلف کیستون را درون آن جاسازی کرد. برخی انواع آن دارای شاتر بر روی درگاه هستند که از ورود غبار به داخل آن جلوگیری می کند.

مدل های تک درگاه و دو درگاه با کیفیت و قیمت های متفاوت عرضه می شوند. برچسبی که بر روی برخی از آنها وجود دارد مشخص کننده ی شماره ی آن پریز در شبکه است.

پریز توکار شبکه

صفحه ی پریز توکار شبکه باید بر روی جعبه ی استاندارد نصب شود. اگر هنگام ساخت بنا این نوع جعبه در دیوار جاسازی شود، به راحتی می توان پریز توکار استاندارد را بر روی آن نصب کرد. در انواع صاف و 45 درجه تک درگاه و دو درگاه با کیفیت و قیمت های متفاوت عرضه می شوند. توسط برچسبی که بر روی برخی از آنها وجود دارد، می توان شماره ی آن پریز را در شبکه مشخص کرد.

جعبه ی پریز

جهت نصب فیس پلیت شبکه در داخل دیوار یا بر روی سطح دیوار نصب می شود و دارای عمق های متفاوتی است که متناسب با نیاز انتخاب می شود.

نگهدارنده ی کابل

نگهدارنده ی کابل در داخل رک بین پنل و سوئیچ شبکه قرار می گیرد و وظیفه ی آن نگه داشتن پچ کوردهای درون رک می باشد. نگهدارنده ی کابل از ریزش پچ کوردها بر روی سایر تجهیزات درون رک جلوگیری می کند و نظم بیش تری به آن می بخشد. در دو مدل در پوش دار و قلاب دار تولید می شود. همچنین انواع تک واحد و دو واحد دارد که بیش تر مدل تک یونیت ان مورد استفاده قرار می گیرد.

نگهدار بار

در پشت پچ پنل قرار می گیرد و نگهداری و مدیریت کابل های پشت پچ پنل را آسان می کند. برخی از پچ پنل ها خود دارای نگهدار بار هستند و برای برخی می توان نگهدار بار جداگانه تهیه کرد. چون کابل های شبکه با کمربند کابل به نگهدار بار متصل می شوند، امکان قطع شدن آنها از پچ پنل کاهش می یابد.

دوره های پرطرفدار :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *