0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

آرایش فیلترهای رنگی در دوربین مداربسته

آرایش فیلترهای رنگی در دوربین مداربسته
چکیده مطلب :

حسگرهای حساس به نور دوربین مداربسته (CCD و CMOS) به صورت تک رنگ می باشند و به تنهایی قادر به تشخیص رنگها نیستند، بنابراین طی عملیات نورگیری فیلترهایی جهت تشخیص رنگ های اصلی در جلوی حسگر به کار می روند.

اگر شما تا حدودی با ساختار انواع دوربین ها آشنا باشید، احتمالاً قبلاً فیلترهای لنز دوربین را دیده اید یا حتی از آنها استفاده کرده اید. عکاسان به دلایل زیادی از این تکه های کوچک شیشه استفاده می کنند، اما مهم ترین آنها برای کنترل شرایط در هنگام تصویربرداری می باشد. در دوربین های مدار بسته نیز که از جمله دوربین های امنیتی نظارتی می باشند استفاده از فیلترهای رنگی کاربرد داشته و می تواند بر روی کیفیت نهایی تصویر تاثیر داشته باشد.

فیلترها به کاهش نور و انعکاس، افزایش رنگ، کاهش نور ورودی به لنز و موارد دیگر کمک می کنند. هر فیلتر لنز هدف خاصی را دنبال می کند، زیرا هر کدام برای ارائه جلوه ای خاص ساخته شده است که می تواند به افزایش جلوه نهایی تصویر کمک کند.

فیلتر رنگی دوربین مدار بسته

فیلترهای لنز دوربین چگونه در عکاسی استفاده می شوند

آنها از لنز شما محافظت می کنند

مقرون به صرفه ترین انواع فیلترهای لنز آنهایی هستند که شفاف بوده و برای محافظت از لنز به راحتی استفاده می شوند. این موارد برای محافظت از عنصر لنز جلو در شرایط عادی  تصویربرداری بسیار مناسب هستند، زیرا شیشه شفاف به هیچ وجه بر تصاویر شما تأثیر نمی گذارد. فیلترهای محافظ لنز احتمال جمع شدن خراش، ترک و گرد و غبار در سطح لنز شما را از بین می برند.

فیلترها می توانند رنگ ها را اصلاح یا تقویت کنند

انواع خاصی از فیلترهای عکاسی وجود دارد که می تواند رنگ ها را در تصاویر شما تغییر دهد یا افزایش دهد. برخی از آنها توانایی اصلاح دمای رنگ یک صحنه را دارند، در حالی که برخی دیگر می توانند رنگ و کنتراست را برای یک تصویر پر جنب و جوش افزایش دهند.

فیلترها به نوردهی دقیق کمک می کنند

هنگام کار با شرایط نوری بسیار دشوار ، فیلترها گزینه خوبی برای دستیابی به نوردهی دقیق و یکنواخت در کل تصویر شما هستند. آنها این کار را با مسدود کردن مقداری از نور وارد لنز می کنند (در درجات مختلف). این موارد به ویژه هنگام تصویربرداری با استفاده از انواع دوربین عکاسی یا دوربین مدار بسته در فضای باز در طول روز بسیار مفید هستند ، به ویژه هنگامی که از سرعت شاتر سریع استفاده می کنید برای جلوگیری از قرار گرفتن در معرض نور کافی نیست.

فیلترها بر کیفیت تصاویر تاثیر می گذارند

فیلترهای دوربین به روش های مختلف می توانند به بهبود تصاویر شما کمک کنند. به عنوان مثال این فیلترها برای افزایش کنتراست در تصویر، ایجاد رنگ های واضح تر، از بین بردن تابش خیره کننده و بازتاب حواس آب و سطح شیشه ای و غیره مفید هستند.

انواع مختلف فیلترهای لنز

  1. فیلترهای پیچ دار

این نوع از فیلترها، فیلتر دایره ای نیز نامیده می شوند و در واقع این فیلتر نوعی عدسی است که مستقیماً روی قسمت جلویی لنز نصب و پیچ می شود. فیلترهای مختلف دوربین در این گروه وجود دارد که از آن جمله می توان به فیلترهای پرکاربرد مانند قطب بندی ها، فیلترهای ND و فیلترهای رنگی اشاره کرد. موضوع مورد بحث ما در این مقاله فیلترهای رنگی می باشد. قطر یا ضخامت این فیلترها معمولاً متفاوت است و ضخیم ترین ها نیز ممکن است گاهی اوقات در تصاویر شما پرچم ایجاد کنند.

  1. فیلترهای drop-in

فیلترهای drop-in در درجه اول با لنزهای تله فوتو استفاده می شوند، زیرا آنها اغلب دارای عناصر جلوتر بزرگتری می باشند و همیشه نمی توان آنها را با یک فیلتر پیچ دار استاندارد استفاده کرد. همانطور که از نام آن پیداست، یک فیلتر drop-in در محفظه کوچک و تخصصی نزدیک قسمت عقب لنز قرار می گیرد.

  1. فیلترهای مربع

این فیلترها به طور معمول با نگهدارنده فیلتر لنز که به قسمت جلوی لنز متصل است استفاده می شنود. برای این که بتوانید از یک یا چند فیلتر در اندازه های مختلف استفاده کنید ، فقط باید آداپتورهای نگهدارنده فیلتر لنز خود را تهیه کنید. این نوع فیلترها به طور عامیانه برای عکاسی از منظره استفاده می شود.

  1. فیلترهای مستطیلی

یکی دیگر از گزینه های محبوب برای عکاسان منظره ، فیلترهای مستطیلی است که با یک نگهدارنده فیلتر نیز نصب می شوند. استفاده از یک فیلتر مستطیلی فضای بیشتری را برای عکاس فراهم می کند تا بتواند سوژه را به خطر بیندازد بدون این که لکه های ناهموار ایجاد نماید. محبوب ترین اندازه این فیلترها 4 × 6 است، اما فیلترهای کوچک تر و بزرگ تری نیز استفاده می گردد.

معرفی فیلترهای رنگی

فیلترهای تصحیح رنگ، که به آنها فیلترهای سرد و گرم شدن، تبدیل رنگ یا فیلترهای جبران کننده رنگ نیز گفته می شود، برای تصحیح و یا افزایش رنگ صحنه شما استفاده می گردند. فیلترهای گرم کننده و خنک کننده برای تصحیح نورپردازی در محیط داخلی و ایجاد فضای تاریک و آفتابگیر در صحنه شما بسیار مناسب هستند در حالی که فیلترهای رنگی دیگر برای بیرون آوردن رنگ های خاص در یک صحنه عالی می باشند.

برای کسانی که ترجیح می دهند از تصحیح رنگ در مرحله پس از تولید صرف نظر کنند، این تصاویر زیباتر، دقیق تر و واقع بینانه تر به نظر می رسد.

آرایش فیلترهای رنگی

در تصویربرداری دیجیتال، یک آرایه فیلتر رنگ (CFA) یا موزاییک فیلتر رنگ (CFM)، موزاییکی از فیلترهای رنگی ریز است که برای گرفتن اطلاعات رنگی روی سنسورهای پیکسل یک سنسور تصویر قرار گرفته است.این اصطلاح همچنین در اشاره به دستگاه های کاغذی استفاده می شود که به معنای موزاییکی از فیلترهای رنگی کوچک است که برای تکثیر تصاویر رنگی روی صفحه نمایشگر در مقیاس خاکستری قرار گرفته است.فیلترهای رنگی مورد نیاز هستند زیرا سنسورهای فوتو سنسور شدت نور را با ویژگی طول موج کم یا بدون آن تشخیص می دهند و بنابراین نمی توانند اطلاعات رنگ را جدا کنند. از آنجا که سنسورها از نیمه هادی ساخته شده اند ، آنها از فیزیک حالت جامد پیروی می کنند.

آرایش فیلتر رنگی چیست

فیلترهای رنگی نور را بر اساس دامنه طول موج فیلتر می کنند، به گونه ای که شدت فیلترهای جداگانه شامل اطلاعاتی در مورد رنگ نور است. به عنوان مثال، فیلتر Bayer  اطلاعاتی درباره شدت نور در مناطق موج قرمز، سبز و آبی یا RGB  ارائه می دهد. داده های تصویر خام گرفته شده توسط سنسور تصویر توسط الگوریتم demosaising که برای هر نوع فیلتر رنگ طراحی شده است، به یک تصویر تمام رنگی  تبدیل می شود. انتقال طیفی عناصر CFA به همراه الگوریتم demosaising به طور مشترک تعیین رنگ را تعیین می کنند. بازده کوانتومی باند عبور سنسور و دامنه پاسخ های طیفی CFA معمولاً از طیف مرئی گسترده تر هستند، بنابراین تمام رنگ های قابل مشاهده را می توان تشخیص داد. پاسخ فیلترها به طور کلی با توابع تطبیق رنگ CIE مطابقت ندارد، بنابراین برای تبدیل مقادیر سه بعدی به یک فضای رنگی مطلق و مشترک، ترجمه رنگی لازم است.

سنسور Foveon X3 از ساختار متفاوتی استفاده می کند به گونه ای که یک پیکسل از ویژگی های چند اتصال برای قرار دادن حسگرهای آبی، سبز و قرمز بر روی یکدیگر استفاده می کند. این ترتیب نیازی به الگوریتم demosaising ندارد زیرا هر پیکسل اطلاعاتی در مورد هر رنگ دارد.

جمع بندی

در این مقاله ما به معرفی انواع فیلترهای لنز در دوربین های مدار بسته پرداختیم و به ویژه با آرایش فیلترهای رنگی در دوربین مداربسته آشنا گشتیم. پیکسل هایی که بر روی سنسورهای دوربین مدار بسته قرار می گیرند از دیودهای حساس به نور تشکیل شده اند که این دیودها بر اساس مقدار روشنایی سنجیده می شوند. این سلول های حساس به نور نمی توانند طول موج های مختلف را از یکدیگر تشخیص بدهند و باین به علت تک فام بودن آنها می باشد. به همین علت در الگوی فیلترهای رنگی موزاییکی که در قسمت بالایی سنسور دوربین مدار بسته و سایر دوربین ها قرار دارد نور وارد شده به دوربین به رنگ های قرمز، سبز و آبی تجزیه می گردد و این یکی از شیوه های آرایش فیلترهای رنگی در دوربین مداربسته می باشد. آرایش های دیگری نیز وجود دارد که در مقاله فوق به آنها پرداخته شد.

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .

 

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *