0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ
چکیده مطلب :

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ ترکیبی از از یک کلید تک پل و یک کلید تبدیل است و برای زنگ هم نیاز به یک شستی می باشد.

یکی از مدار الکتریکی های مورد استفاده در برق ساختمان، مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ بوده که استفاده از آن در اتاق خواب رایج می باشد. به دلیل کاربرد و استفاده زیاد از مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ، لازم است افراد فعال در حوزه برق ساختمان و دانشجویان رشته برق با مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ آشنا باشد. در این مقاله ضمن معرفی مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ، کاربرد و لوازم مورد نیاز آن را مورد بررسی قرار می دهیم. دوره آموزش برق ساختمان در آموزشگاه فن آموزان بصورت عملی و در کارگاههای مجهز تمامی مباحث مقدماتی تا پشرفته برق ساختمان و تجهیزات برقی را دربرمیگیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آموزش برق ساختمان

مدار الکتریکی اتاق خواب

مدار الکتریکی اتاق خواب یکی از مدار های الکتریکی پر کاربرد در برق ساختمان بوده که به ابزار کمی احتیاج داشته و به سادگی سیم کشی می شود. از اجزای اصلی مدار الکتریکی اتاق خواب می توان به لامپ مهتابی، لامپ معمولی با توان دلخواه برای لامپ خواب، کلید تک پل و کلید تبدیل استفاده نمود. در صورتی که با مدار الکتریکی کلید تک پل و مدار الکتریکی لامپ مهتابی آشنایی داشته باشید، انجام مدار الکتریکی اتاق خواب کار پیچیده ای نخواهد بود.

 مدار الکتریکی اتاق خواب

در مدار الکتریکی اتاق خواب، در ابتدا سیم فاز را به ترتیب از فیوز و جعبه تقسیم عبور داده و به یکی از پیچ های کلید تک پل وصل می کنیم. سپس پیچ دیگر کلید تک پل را به ترمینال مشترک کلید تبدیل متصل می کنیم. از دو ترمینال غیر مشترک کلید تبدیل به لامپ و چک مهتابی وصل کرده و از چک به لامپ مهتابی مستقیما سیم وصل می کنیم. برای وصل شدن کامل کلید مهتابی لازم است استارت را به دو پایه لامپ مهتابی وصل نموده و در انتها با وصل کردن پایه باقی مانده لامپ مهتابی به نول و وارد کردن انشعاب نول به لامپ، مدار الکتریکی اتاق خواب را تکمیل نموده و تست کنیم.

کاربرد مدار الکتریکی اتاق خواب

همان طور که از نام مدار الکتریکی اتاق خواب پیدا است، برای اتاق خواب طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرد و به ندرت در موارد دیگر کاربرد دارد. برای روشن و خاموش کردن دو دسته لامپ از دو موقعیت جدا گانه در اتاق خواب از مدار الکتریکی اتاق خواب استفاده می شود.

کاربرد مدار الکتریکی اتاق خواب به این صورت است که فرد با وارد شدن به اتاق خواب، کلید یک پل را فشار داده و با برقراری مدار الکتریکی لامپ مهتابی متصل به کلید، اتاق روشن می شود. پس از رسیدن به تخت خواب، کلید تبدیل کنار تخت را فشرده تا همزمان لامپ مهتابی خاموش شده و لامپ خواب متصل شود.

هم چنین مدار الکتریکی اتاق خواب برای بیدار شدن فرد نیز کاربرد داشته و با فشردن کلید تبدیل کنار تخت، لامپ خواب خاموش شده و همزمان کلید مهتابی روشن می شود. هنگام خروج از اتاق نیز با فشردن کلید تک پل نزدیک به در منجر به قطع جریان برق در کلید تک پل و مهتابی شده و در آخر تمامی لامپ ها خاموش می شود.

وسایل مورد نیاز مدار الکتریکی اتاق خواب

همان طور که گفته شد در مدار الکتریکی اتاق خواب، از لامپ مهتابی و لامپ خواب استفاده می شود. در نتیجه از وسایل مورد نیاز مدار الکتریکی اتاق خواب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لامپ مهتابی
  • لامپ معمولی
  • جا لامپی
  • فیوز
  • جعبه تقسیم
  • کلید تک پل
  • کلید تبدیل
  • چک لامپ مهتابی
  • استارت لامپ مهتابی

شمای فنی و حقیقی مدار الکتریکی اتاق خواب

شمای فنی و حقیقی مدار الکتریکی اتاق خواب به صورت زیر است:

شمای فنی و حقیقی مدار الکتریکی اتاق خواب

مدار الکتریکی زنگ

مدار الکتریکی زنگ یکی از مدار های ساده در برق ساختمان بوده که بسیاری از افراد مبتدی در حوزه برق ساختمان با آن آشنا می باشند. در صورتی که هدف از مدار الکتریکی زنگ، به کار انداختن زنگ از سه نقطه مختلف باشد، به سه کلید شستی زنگ و سه عدد لامپ احتیاج داریم.

مدار الکتریکی زنگ به این صورت است که کلید ها را با یک دیگر به صورت سری و پشت سر هم به یکدیگر وص نموده و سیم فاز را پس از عبور دادن از فیوز و جعبه تقسیم به یک کلید می دهیم. در ادامه سیم برگشتی هر کلید را به لامپ مربوطه خود می دهیم و سپس با وصل کردن آن ها بهم به زنگ متصل می کنیم. در انتها لازم است برای سری شدن لامپ ها و تکمیل مدار، پیچ دیگر زنگ را به سیم نول وصل کنید.

توجه کنید که در صورت نیاز به کنترل موقعیت با تعداد زنگ های بیشتر، شکل کلی مدار الکتریکی زنگ تغییر خاصی نداشته و تنها تعداد شستی های زنگ و لامپ ها افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی کلید دوپل

کاربرد مدار الکتریکی زنگ

مدار الکتریکی اتاق خواب زنگ برای به صدا در آوردن زنگ از سه محل یا بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که با فشردن زنگ، لامپ روشن شده و زنگ از کار بیفتد.

وسایل مورد نیاز مدار الکتریکی زنگ

در صورتی که هدف ما از مدار الکتریکی زنگ، به کار انداختن زنگ از سه محل باشد، به سه عدد کلید شستی زنگ، سه لامپ، سه جا لامپی نیاز داریم. هم چنین یک عدد زنگ، فیوز و جعبه تقسیم از وسایل مورد نیاز مدار الکتریکی زنگ به شمار می روند.

با توجه به این که با گسترش مدار الکتریکی زنگ خواب می توانیم زنگ را از تعداد محل های بیشتری کنترل کنیم، می توانیم با تغییر کوچکی در مدار الکتریکی و افزایش تعداد شستی زنگ و لامپ به این هدف برسیم.

شمای فنی و حقیقی مدار الکتریکی زنگ

شمای فنی و حقیقی مدار الکتریکی زنگ به ترتیب نمایش داده شده اند:

شمای فنی مدار الکتریکی زنگ

شمای حقیقی مدار الکتریکی زنگ

مدار الکتریکی زنگ و اتاق خواب

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ ترکیبی از از یک کلید تک پل و یک کلید تبدیل است و برای زنگ هم نیاز به یک شستی می باشد. مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ به این صورت مورد استفاده قرار می گیرد که با به صدا در آمدن ساعت زنگ خور روی زمان از قبل تنظیم شده، لامپ اتاق خواب روشن می شود. مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ نسبت به مدار های قبل به مراتب پیچیده تر می باشد. آی سی 1 در مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ، به طور پایدار و یک طرفه عمل کرده و پس از راه اندازی توسط فیلتر متشکل از مقاومت و خازن شماره 1 در مدار زیر، خروجی DC برقرار شده و به مدت زمان 10 ثانیه حالت خود را حفظ می کند. پس از این مدت فیلتر تشکیل شده از خازن و مقاومت شماره 3 راه اندازی شده و موجب تحریک رله شماره 1 به وسیله دیود 1 می شود.

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ

پس از ساخت مدار الکتریکی مربوطه، باید پایه های ورودی را به صورت موازی به پایه های داخلی ساعت زنگ دار متصل کرد. با رسیدن ساعت به زمان تنظیم شده، ساعت زنگ خورده و همزمان لامپ به وسیله رله الکترو مغناطیسی روشن می شود.

کاربرد مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ از این اصل پیروی می کند که با تنظیم ساعت زنگ دار و به صدا در آمدن آن، لامپ اتاق نیز همزمان روشن شود. در واقع مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ به زنگ ساعت حساس می باشد. استفاده از مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ در روشن شدن همزمان لامپ و زنگ ساعت کاربرد داشته و موجب بیدار شدن سریع فرد می شود.

به عنوان مثال یک لامپ سقفی (در نقشه E1 ) در اتاق خواب قرار دارد که با کلید تک پل خاموش و روشن می شود. یک چراغ شب خواب (در نقشه E2 ) هم در کنار تخت وجود دارد که با تعبیه کردن یک کلید تبدیل در کنار تخت می توان با زدن کلید تبدیل لامپ سقفی خاموش و لامپ شب خواب روشن شود.

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی کلید تبدیل

وسایل مورد نیاز مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ

مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ در واقع یک نوسان ساز یا یک سو ساز محسوب شده که از تعدادی مقاومت و خازن برای تعیین فرکانس تشکیل شده است. ترکیب مقاومت و خازن در کنار هم باعث ساخت فیلتر شده است. یکی دیگر از وسایل مورد نیاز مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ، آی سی تایمر بوده که به وسیله آن پالس های مربعی تولید شده و با صفر و یک شدن آن ها به وسیله شارژ و دشارژ خازن ها، موجب به صدا در آمدن زنگ می شود.

آی سی تایمر که با نام تراشه زمان سنج 555 معروف است، به عنوان یک رله الکترو مغناطیسی عمل کرده که از برق AC، 12 ولت استفاده می کند. هم چنین با توجه به مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ نشان داده شده، دو دیود نیز وجود داشته که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. از دیود ها برای راه اندازی و متوقف کردن نیروی محرکه الکتریکی در طول رله استفاده می شود.

آموزشگاه فن آموزان مجری برگزاری دوره های تخصصی ویژه اشتغال از جمله دوره آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش طراحی برد ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش رباتیک و بیش از هشتاد دوره تخصصی دیگر، تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای می باشد. تمامی دوره ها با ارائه مدرک معتبر و امکان تجدید رایگان دوره برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *