عیب یابی مشکلات آسانسور + راه حل

عیب یابی مشکلات آسانسور + راه حل

یک راه ایمن و راحت برای جا به جایی بین طبقات ساختمان های مسکونی، اداری، آپارتمان ها آسانسور می باشد. هم چنین آسانسور ها به جا به جایی راحت بیماران در بیمارستان و چمدان ها در هتل ها و فرودگاه ها کمک می کند. طبق آمار استفاده از آسانسور در تمامی مراکز افزایش یافته است به طوری که ممکن است در طول روز بیشتر از صد بار از آسانسور استفاده شود. با وجود نکات مثبت مربوط به آسانسور، ممکن است به دلایل مختلف خراب شده و مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند.

آموزش نصب آسانسور

دلایل متعددی برای ایجاد اختلال در عملکرد عادی آسانسور مطرح می شود که به طور عمده می توان به قدیمی بودن آسانسور، استهلاک قطعات مانند ریل ها و قرقره ها و عدم سرویس آسانسور در بازه های زمانی معین اشاره کرد. مشکلات درب آسانسور نسبت به قطعات دیگر بیشتر بوده و معمولا به دلیل معیوب شدن اجزای حفاظتی درب رخ می دهد. با عیب یابی صحیح و سرویس آسانسور ها می توان مشکلات مربوط به مصرف بالای برق و قدرت پایین را برطرف نموده و هزینه تعمیر قطعات را کاهش داد.

در این مطلب قصد داریم به بررسی تعدادی از مشکلات و خطاهای متداولی که مردم در استفاه از آسانسور با آن ها مواجه می شوند و راه حل هایی برای برطرف کردن این مشکلات بپردازیم.

مشکلات متداول آسانسور عبارتند از:

  1. خرابی آرام بند آسانسور
  2. عدم تنظیم درب آسانسور
  3. معیوب بودن قفل درب آسانسور
  4. خرابی قرقره های آسانسور
  5. قدرت کم آسانسور
  6. وجود آلودگی و جرم در قطعات آسانسور
  7. عملکرد نا مناسب ریل های آسانسور
  8. عدم توازن در چرخ دنده های موتور آسانسور
  9. متوقف شدن ناگهانی آسانسور
  10. بالا رفتن دمای آسانسور
  11. منتظر ماندن به مدت طولانی

دوره آموزش نصب آسانسور به صورت صفر تا صد و کاملا عملی زیر نظر اساتید مجرب در آموزشگاه فن آموزان برگزار می شود. برخی دیگر از سایر دوره های این مرکز شامل آموزش برق صنعتی ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش رباتیک و … می باشد. برای اطلاع از لیست کامل بیش از هشتاد دوره آموزشی به صفحه اول سایت مراجعه نمایید.

خرابی آرام بند آسانسور

به دلیل استفاده مداوم از درب آسانسور و اهمیت ان در کارکرد آسانسور، مشکلات رایج آسانسور در درب آن اتفاق می افتد. لازم است در هر توقف، درب آسانسور به صورت روان و ایمن باز شود. بسته شدن آسانسور با شدت بالا ممکن است به دلیل عدم تنظیم کنتاکتور ها و خرابی آرام بند آسانسور اتفاق بیفتد که ممکن است باعث آسیب دیدن افراد داخل آسانسور شود. به همین دلیل لازم است برای حل مشکل خرابی آرام بند آسانسور، نسبت به تعمیر و تعویض آرام بند بالای درب آسانسور اقدام فرمایید.

خرابی آرام بند آسانسور

عدم تنظیم درب آسانسور

از مشکلات رایج آسانسور ها می توان به عدم تنظیم درب آسانسور اشاره کرد که ممکن است به دلیل تغییرات آب و هوایی به وجود آید. با نبساط و انقباض درب و تغییرات میلی متری، مشکلات فراوانی برای قطعات و افراد سوار بر آسانسور به وجود می آید. راه حل عدم تنظیم درب آسانسور، سوهان کشیدن دقیق زبانه قفل به طوری که درب خراب نشود توسط سرویس کار آسانسور می باشد.

مشکل عدم تنظیم درب آسانسور

 

معیوب بودن قفل درب آسانسور

معیوب بودن قفل درب آسانسور مشکلات زیادی را از جمله بی موقع باز شدن درب می باشد. به طور مثال با خراب بودن قفل درب، کابین آسانسور بین طبقات باز شده و آسیب های جانی را در پیش دارد. ابعاد قفل درب آسانسور کم بوده و در حدود 30 سانتی متر ساخته شده است و در تمام طبقات ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. به منظور رفع مشکل معیوب بودن قفل آسانسور لازم است با تعمیر کاران این حوزه به تعمیر و تعویض تمام قفل های روی آسانسور بپردازید. به طوری که از به وجود آمدن خطرات جانی و مالی پیشگیری شود.

معیوب بودن قفل درب آسانسور

خرابی قرقره های آسانسور

قرقره های آسانسور فشار و وزن درون کابین را تحمل کرده و بالا رفتن وزن می تواند تحمل فشار توسط طناب های سیمی را مختل نموده و باعث مشکلاتی شامل خرابی قرقره های آسانسور و اجزای کلی آن می شود. برای حل مشکل خرابی قرقره ها لازم است میزان فرسایش در قرقره ها را توسط استاندارد های ساده و مغناطیسی بررسی کرده و اقدام به شیار بندی مجدد و تعویض آن ها و برقراری توازن بین طناب های سیمی و قرقره ها کنید.

خرابی قرقره های آسانسور

قدرت کم آسانسور

مطمئنا شما هم با مشکل قدرت کم آسانسور مواجه شده اید. به دلیل مصرف زیاد جریان برق ساختمان توسط آسانسور ها و نوسان جریان برق، ممکن است کارکرد آسانسور تحت تاثیر قرار گرفته و موجب ایجاد مشکلاتی شود. به دلیل رایج بودن قدرت کم در آسانسور های قدیمی لازم است کیفیت جریان برق ورودی به آسانسور توسط روش دما نگاری مادون قرمز مورد بررسی قرار گیرد. با بررسی تغییرات دمایی شدید با روش مادون قرمز و فیوز ها، نقاط مشکل زا را پیدا کرده و قبل از آسیب دیدن موتور محرکه آسانسور، قدرت کم آسانسور را حل کنیم.

مکشل قدرت کم آسانسور

وجود آلودگی و جرم در قطعات آسانسور

عملکرد دقیق آسانسور به عوامل مختلفی بستگی داشته و وجود آلودگی و جرم در قطعات آسانسور، آن را تحت تاثیر قرار می دهد. به طور مثال با سایش چرخ دنده ها، تکه های ریز قطعات روی روغن قرار گرفته و عدم انجام روغن کاری باعث به وجود آمدن آلودگی و جرم در قطعات آسانسور می شود. بدین منظور لازم است در هنگام سرویس آسانسور به ساییدگی قطعات دقت کرده و با مشاهده نشانه هایی از قبیل سیاه شدن رنگ روغن و گریس بین قطعات موتور با استفاده از روان کننده روغن به تمیز کردن آن پرداخت. علاوه بر آن، بدنه پمپ نیز به دلایل مختلفی دچار ساییدگی و پوسیدگی شده که وجود آلومینیوم در تانکر هیدرولیک آسانسور نشانه آن می باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی تجهیزات آسانسور

عملکرد نادرست یاتاقان یا سر و صدا کردن آن

بسیاری از خطاهای موتور به دلیل عملکرد نادرست یاتاقان ها است و سر و صدا کردن یاتاقان ها معمولاً به دلیل ارتعاشات موتور است. انرژی موتور توسط درایوهای فرکانس متغیر کاهش می یابد و این باعث تولید جریان هایی می شود که با لرزاندن آسانسور به آن آسیب می رسانند.

این مسئله می تواند خطرناک باشد و باعث شود که جریان های آزاد بیشتر موجب فرسایش یاتاقان ها شوند.

راه حل این مشکل استفاده از جذب کننده های القایی است استفاده از جذب کننده های القایی ( inductive absorber ) راه حل خوبی برای حل این مشکل است. یک جاذب القایی مانند CoolBLUE می تواند این جریان ها را جذب کند و به صورت همزمان از سیستم در برابر خرابی و از کار افتادگی محافظت کند.

به علاوه، این جذب کننده از وصل بودن سیم های اتصال به زمین اطمینان حاصل می کند، مشکلاتی را که نویز های الکتریکی در اتصال به زمین به وجود می آورند و می توانند منجر به از کار افتادگی یا لغزش سیستم شوند به حداقل می رساند.

عدم توازن در چرخ دنده های موتور آسانسور

عدم توازن در چرخ دنده های موتور آسانسور موجب عدم چرخش صحیح و ساییدگی آن ها می شود. این اتفاق به دلیل عدم انطباق و تنظیم صحیح محور موتور می باشد. تشخیص عدم تنظیم درست محور موتور به قطعه مکانیکی متصل به آن توسط بررسی لیزری تشخیص داده شده و مانع از آسیب دیدن بیشتر آسانسور می شود. هم چنین می توانید به منظور عدم انجام منطبق سازی و تنظیم موتور، می توانید از دستگاه های چرخ دنده دار و موتور های دارای فلنج استفاده نمایید.

عدم توازن در چرخ دنده های موتور آسانسور

همیشه زمانی که یک موتور الکتریکی با تجهیزات دیگر جفت می شود باید به هم تراز بودن موتور با آن توجه کرد. اگر موتور هم تراز نباشد یاتاقان های آن دچار فرسودگی می شوند.

استفاده از اندازه گیرهای لیزری با استفاده از اندازه گیر های لیزری می توانید به طور دقیق هم تراز بودن یا نبودن موتور با قطعه ی دیگر را تشخیص دهید. برای این کار از یک خط کش و نخ هم می توانید استفاده کنید. البته می توانید یک دستگاه چرخ دنده دار تهیه کنید ، موتور این دستگاه ها فلنج دار است و دیگر نیازی به تراز کردن ندارد.

متوقف شدن ناگهانی آسانسور

یکی از اتفاقاتی که اکثر افراد با آن مواجه هستند، متوقف شدن ناگهانی آسانسور می باشد که به دلایل متنوعی رخ می دهد. از عمده دلایل توقف ناگهانی آسانسور می توان به معایب الکتریکی از جمله قطع سیم کشی، دمای بالای موتور، رخ دادن ارور های برقی، زمان بندی نا درست لیمیت سوئیچ اشاره کرد. با سرویس به موقع توسط تعمیر کاران آسانسور می توان مشکل توقف ناگهانی را حل نمود.

مشکل متوقف شدن ناگهانی آسانسور

بالا رفتن دمای آسانسور

یکی از مشکلات متداول در آسانسور ها به خصوص در فصل تابستان، بالا رفتن دمای آسانسور می باشد که به دلیل خرابی سیستم خنک کننده یا تهویه آسانسور اتفاق می افتد. به دلیل کارکرد دائمی و استفاده از جریان برق با توان بالا، کار نکردن سیستم خنک کننده منجر به بالا رفتن دمای آسانسور تا 100 درجه شده و در نتیجه ممکن است مشکلاتی از قبیل ساییده شدن قطعات موجود در آسانسور را در پی داشته باشد. بهترین بازه دمایی برای کارکرد درست بالا بر ها و آسانسور ها بین 5 تا 40 درجه سانتی گراد می باشد.

مشکل بالا رفتن دمای آسانسور

منتظر ماندن به مدت طولانی

منتظر ماندن به مدت طولانی برای رسین آسانسور یکی دیگر از مشکلات رایج آسانسور ها بوده که به دلیل انجام نشدن روال صحیح کار آسانسور اتفاق می افتد. طولانی شدن مدت انتظار معمولا در آسانسور های قدیمی اتفاق می افتد. لازم است برای حل مشکل از تعمیر کاران متخصص آسانسور کمک گرفته و در صورت وجود مشکل در موتور، نسبت به تقویت یا تعویض آن اقدام بفرمایید.

بیشتر بخوانید: بازار کار نصاب آسانسور

درب آسانسور باز نمی شود

باز نشدن درب آسانسور حادثه ی ترسناکی است به ویژه اگر هوای داخل آسانسور گرم باشد یا افراد سالمند داخل آسانسور باشند. علاوه بر باز و بسته نشدن درب آسانسور، زمانی که سنسور های آسانسور نتوانند دست ها و پاهای افراد را تشخیص دهند ممکن است درب آسانسور به صورت ناگهانی بسته شود و باعث آسیب رسیدن به دست و پای افراد شود. این آسیب ها می توانند شامل شکستگی استخوان و آسیب های جدی باشند.

سنسور های درب آسانسور را تعمیر یا تعویض کنید اگر سنسورهای درب آسانسور هماهنگ کار نمی کنند و یا از کار افتاده اند، لازم است که این سنسورها را تعمیر کنید. یکی دیگر از دلایل باز و بسته نشدن درب خراب بودن موتور است. اگر موتوری که در را باز و بسته می کند خراب شده است باید آن را تعمیر و یا تعویض کنید.

آموزشگاه فن آموزان دوره های تخصصی الکترونیک ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق از جمله دوره های آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و بیش از هشتاد دوره دیگر را تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور و با اعطای مدرک معتبر برگزار می کند. برای جزئیات بیشتر و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *