0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مهمترین دلایل کار نکردن ماکروفر و نحوه رفع آن

مهمترین دلایل کار نکردن ماکروفر و نحوه رفع آن

اجاق گاز ممکن است لوازم اصلی آشپزخانه شما باشند، اما هیچ خانه ای بدون ماکروفر کامل نیست. مایکروفر راحتی بیشتری را برای آشپزخانه شما به ارمغان می آورد و به شما این امکان را می دهد که به سرعت غذا های از پیش آماده شده را بپزید یا مواد تازه را گرم کنید و در زمان صرفه جویی کنید. با این حال ممکن است این دستگاه از کار بیفتد و نتوانید آن را روشن کنید!! حتما این سوال ذهن شما را درگی می کند که چرا مایکروفر روشن نمی شود و مشکل از کدام قطعه می تواند باشد. در این مقاله فن آموزان، مهمترین دلایل کار نکردن ماکروفر را برای تمامی برندهای ال جی، سامسونگ، دوو، پاناسونیک و …  توضیح می دهد و به شما یاد میدهد چگونه این مشکل را برطرف کنید.

علت از کار افتادن ماکروفر چیست؟

ممکن است یک روز که به سراغ دستگاه خود بروید و بخواهید غذا را گرم کنید ببینید هر کاری می کنید ماکروفرتان کار نمی کند و روشن نمی شود. اگر با همچین مشکلی مواجه شدید، دست به دستگاه خود نزند چرا که ممکن است آسیب شدیدتری را به آن وارد کنید. بهتر است ابتدا ببینید مشکل از کدام قطعه است، راه حل برطرف کردن آن چیست و سپس اقدام به رفع آن کنید. اگر دیدید خودتان نمی توانید این کار را انجام دهید، حتما از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید. در ادامه، ما تمامی دلایل روشن نشدن مایکروفر را برای شما توضیح می دهیم تا هیچ جای سوالی برای شما باقی نماند. در صورتی که سوالی داشتید می توانید در انتهای همین صفحه از کارشناسان ما بپرسید.

علت از کار افتادن ماکروفر چیست

1- خراب شدن درب

خراب شدن و ناهماهنگی درب دستگاه دلایل رایجی هستند که سبب از کار افتادن مایکروویو ها می شوند. وقتی این مشکلات پیش بیاید ممکن است سبب پریدن فیوز و سوختن دستگاه شما شوند. اگر پس از تعویض فیوز، در زمان کوتاهی دوباره فیوز پرید و دستگاه از کار افتاد این مسئله به این معنی خواهد بود که مشکل دستگاه شما ساده نیست.

2- نوسانات برق

اگر به دلیل یک طوفان یا باران برق خانه تان دچار نوسان شده باشد این امر ممکن است سبب سوختن سیم های داخل دستگاهتان شده باشد. این اتفاق می تواند به دلیل قدیمی بودن مایکروفر و استفاده بیش از حد از آن هم اتفاق بیفتد.

نوسانات برق

3- تمیز نکردن

تمیز نگه داشتن مایکروویو برای داشتن عمر طولانی این دستگاه بسیار مهم است. ریختن ذرات غذا در داخل مایکروویو می تواند سبب جرقه و گرم شدن بیش از حد آن شود که این امر می تواند سبب آسیب رسیدن به اجزای داخلی مهم آن مانند هدایتگر امواج یا هسته ی مغناطیسی شود.

تمیز نکردن ماکروفر

4- خراب بودن کلید های روی درب

روی درب ماکروفر کلید هایی (دکمه) وجود دارند که باید در جای خود محکم باشند تا دستگاه به درستی کار کند. اگر مایکروویو شما چند ثانیه کار می کند و سپس خاموش می شود، احتمالاً دکمه ها خراب یا شل شده اند. گاهی اوقات خمیدگی و یا داغ شدن بیش از حد دکمه ها ی روی درب سبب توقف عملکرد صحیح مایکروویو می شود. بعضی از مایکروویو ها نوعی واشردرزگیر یا لاستیک دور تا دور درب خود دارند. در صورتی که این واشر یا لاستیک پاره شود، مایکروویو خاموش می شود. اگر مایکروویو شما دچار چنین مشکلی شد به یک فرد متخصص برای تعمیر آن زنگ بزنید.

خراب بودن کلید های روی درب مایکروفر

5- خرابی صفحه ی لمسی یا صفحه ی کنترل

بعضی از مایکروفر ها دارای دکمه و صفحه کلید هستند در حالی که بعضی دیگر دارای صفحه ی لمسی می باشند. مایکروویو های دارای صفحه لمسی نسبت به مدل های دارای صفحه کلید پیشرفته تر هستند اما از آن ها حساس ترند. بنابراین اگر دستگاه تان به طور ناگهانی از کار ایستاد احتمالاً صفحه ی کنترل لمسی دستگاه دچار اتصالی شده است .

6- عملکرد نادرست مبدل ولتاژ ( ترنسفورماتور )

در داخل مایکروفر یک مبدل ولتاژ بالا تعبیه شده است که برای شارژ کردن و برق رسانی به مگنترون ولتاژ بالا تولید می کند. مگنترون پس از شارژ شدن امواج رادیویی منتشر می کند که از هدایتگر امواج عبور می کنند و به بخش پخت غذا وارد می شوند تا غذا را پخته یا گرم کنند. اگر دستگاه تان برای چند ثانیه کار کرده و سپس خاموش می شود، ممکن است مدار مبدل ولتاژ بالا دچار یک اتصالی ناگهانی شده باشد. در این مواقع برای تعمیر با یک فرد متخصص تماس بگیرید.

عملکرد نادرست مبدل ولتاژ

7- خراب شدن فَن خنک کننده

در داخل دستگاه یک فن خنک کننده وجود دارد که کار آن خنک نگه داشتن مگنترون و دیگر اجزای الکتریکی داخل دستگاه می باشد. بنابراین اگر ماکروفر روشن می شود اما فَن آن کار نمی کند ، احتمالاً دستگاه بنا به دلایل ایمنی به طور خودکار خاموش شود .

خراب شدن فَن خنک کننده

8- انسداد دریچه

دستگاه دارای یک دریچه ی هوا نیز می باشد تا آن را خنک نگه دارد. اگر این دریچه با چربی و کثیفی مسدود شود، دستگاه به درستی کار نخواهد کرد و مایکروویو بنا به دلایل ایمنی به طور خودکار خاموش می شود. بنابراین دریچه را با یک فرچه تمیز کنید تا از بروز این مشکل پیش گیری کنید.

9- مشکل در فیوز سرامیکی

خرابی فیوز سرامیکی نیز می تواند علت روشن نشدن ماکروفر باشد. اگر دستگاه روشن نمی شود و صفحه لمسی هم خاموش است احتمالاً فیوز دستگاه خراب شده است. فیوز جزئی است که مسئول حفاظت از اجزای دیگر در برابر نوسانات می باشد و هنگامی که کار نکند دستگاه هم کار نخواهد کرد. دستگاه را از برق بکشید سپس می توانید به فیوز که در داخل اتاقک دستگاه نزدیک به کابل برق قرار دارد دسترسی پیدا کنید. برای آزمایش کردن اتصال و عملکرد فیوز از مولتی متر استفاده کنید. اگر دیدید که فیوز دیگر کار نمی کند باید آن را جایگزین کنید.

مشکل در فیوز سرامیکی

10- خرابی میکروسوئیچ درب

هنگام باز بودن درب ماکروفر، اتصال برق در تمامی قسمت ها قطع شده و پس از بسته شدن صحیح، میکروسوئیچ درب اجازه روشن شدن به دستگاه را می دهد. به همین دلیل میکروسوئیچ درب یکی از قطعات اصلی مایکروویو می باشد. این قطعه در قاب اصلی دستگاه قرار داشته که بسته به مدل دستگاه، ممکن است دو یا سه عدد وجود داشته باشد. برای عیب یابی و تست میکرو سوئیچ درب باید پس از قطع برق دستگاه، آن را با مولتی متر امتحان کنید. در صورتی که این قطعه سالم باشد، باید هنگام بسته شدن درب، زبانه های آن روی هم قفل شده و چفت شوند.

11- مشکل در فیوز حرارتی

فیوز حرارتی یکی از قطعات اصلی ماکروفر بوده که برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این قطعه که در داخل جعبه مایکروفر قرار دارد ممکن است به دلیل عدم کارکرد صحیح فن خنک کننده معیوب شده و در نهایت بسوزد. در این حالت به منظور برقراری نکات ایمنی، دستگاه روشن نخواهد شد.

مشکل در فیوز حرارتی

12- معیوب بودن مگنترون

قطعه اصلی در گرم شدن ماکروفر، مگنترون بوده که با تولید فرکانس بالا موجب گرم شدن دستگاه می شود. این قطعه بسیار حساس بوده و به دلایل متعددی خراب شده و در نهایت می سوزد. معیوب بودن مگنترون باعث عدم تولید گرما و اختلال در روند عادی ماکروفر می شود.

معیوب بودن مگنترون ماکروفر

سوالات متداول

1- روشن نشدن مایکروفر به چه علت رخ می دهد؟

از کار افتادن مایکروفر یکی از مشکلات نگران کننده می باشد که ممکن است به دلیل معیوب بودن برد الکترونیکی دستگاه، خرابی فن، میکروسوئیچ ها، دکمه ها و … باشد. در این مقاله تمامی دلایل به وجود آوردن این مشکل را به طور کامل توضیح می دهیم.

2- آیا نوسان برق بر عملکرد ماکروفر تاثیر گذار است؟

بله. نوسان برق در منطقه مسکونی شما موجب آسیب دیدگی سیم ها و اتصالات داخلی دستگاه می شود. با تکرار این مساله بعد از مدتی مایکروفرتان از کار می افتد و مجبور به تعمیر آن میشوید.

نتیجه گیری

در این مقاله برای شما عزیزان توضیح دادیم علت روشن نشدن مایکروویو چیست و چه کارهایی باید برای رفع این مشکل انجام دهید. سعی کنید موارد بالا را به دقت مطالعه کنید و خودتان دستگاه را دست کاری نکنید؛ چرا که ممکن است اسیب بدی به آن وارد کنید که قابل جبران نباشد.

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *