0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

ماشین های لباسشویی روند ماشینی شدن زندگی انسان را سرعت بخشیده اند. با اختراع این ماشینها ، دیگر ضرورتی جهت شستشوی البسه با دست وجود ندارد. بشر امروز می کوشد تا با فن آوری و تکنولوژی ، محصول دست خود را به تکامل رساند و در همین راستا ، ساختمان و عملکرد دستگاههای شوینده نیز روز به روز از پیچیدگی و کیفیت برتری برخوردار می شوند.
با این وجود ، در این فصل تلاش مؤلف براین بوده تا مطالب به گونه ای کلی ( و بدون اشاره به مشخصات یک نوع خاص از ماشینهای شوینده) ارائه شود تا انشاءا….. شما خواننده گرامی ، در پایان بتوانید نسبت به راه اندازی ، تعمیر و نگهداری هر نوع ماشین شوینده اقدام نمایید. در این مطلب به بررسی نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک  می پردازیم.
در یک تقسیم بندی کلی می توان ماشینهای شوینده را به دو بخش نیمه اتومات و تمام اتومات تقسیم نمود که در ادامه به شرح و بررسی هر یک خواهیم پرداخت و آموزش تعمیرات ماشین لباسشویی در کلاس آموزش تعمیرات لوازم خانگی این آموزشگاه را می توانید به صورت عملی فراگیرید :

1 – 19 – ماشین های لباسشویی اتوماتیک

در این گروه از ماشینهای شوینده ، حضور انسان تنها در تعیین برنامه و فراهم آوردن امکانات اولیه شستشو الزامی است و پس از آن تمامی مراحل شستشو که از قبل در برنامه ماشین طراحی شده و شما آن را انتخاب نموده اید) اعمال می شود. به عنوان مثال برای شستشوی لباس های کثیف و چرکی که در اختیار دارید کافی است به شرح زیر اقدام کنید.

١- لباسها را به صورت جدا از هم و با توجه به وزن مجاز لباس های قابل شستشو (که در دفترچه راهنمای ماشین به آن اشاره شده در داخل لباسشویی قرار دهید.

۲- درب را به طور کامل ببندید. در غیر این صورت ماشین روشن نخواهد شد.

۳- با توجه به نوع برنامه انتخاب شده در تایمر ، به قسمتهای مختلف جاپودری پودر شستشو و یا مواد نرم کننده بریزید. جهت تشخیص خانه های مورد نظر به جدول ماشینهای لباسشویی رجوع کنید.

۴- پس از بستن جاپودری شیر آب را به طور کامل باز کنید.

۵ – تایمر را بر روی برنامه مشخص شده تنظیم و کلید اصلی دستگاه را در حالت روشن قرار دهید.

در این مرحله می بایست زمان کافی در اختیار ماشین قرار گیرد تا به صورت اتومات تمامی دستورات برنامه ریزی شده در تایمر (مغز ماشین لباسشویی) به مورد اجرا در آید. ممکن است به دانستن عملیاتی که در طول یک برنامه شستشوی کامل انجام می شود علاقمند باشید. در این صورت به برنامه شستشوی کلی ماشینهای لباسشویی اشاره می شود.

پس از استارت ماشین ، آب به صورت خودکار وارد مخزن می شود و تا رسیدن به سقف مورد نظر ، این عمل ادامه خواهد داشت. بدون استثناء می توان گفت تمامی ماشینهای لباسشویی ، شستشوی لباس را با این برنامه آغاز می کنند. بدیهی است که آب قبل از ورود به مخزن ، وارد جاپودری شده و پودرهای داخل آن را به مخزن شستشو حمل می کند. پس از رسیدن آب به سقف مورد نظر ، المنت شروع به کار می کند زیرا شستشوی لباسها با آب سرد ، نتیجه را مطلوب و رضایت بخش نخواهد کرد. با گرم شدن آب ، چرخش لباسها به چپ و راست (با دور کند موتور) آغاز می شود. در این مرحله از دو جهت مخالف چرخش موتور استفاده شده تا لباسها به طور کامل درون آب گرم و پودر شستشو غلطانیده و تمیز شوند. بدیهی است پس از مدت کوتاهی آب و مواد پاک کننده فاقد کیفیت اولیه خواهند شد. از این رو برنامه شستشو متوقف و آب کثیف تخلیه می شود. عمل تخلیه آب به توسط پمپ تخلیه انجام می گیرد. با پایان تخلیه آب كثيف عمل آبگیری مجدد آغاز شده و با رسیدن آب به سقف از پیش تعیین شده همان عملیات قبلی تکرار می شود. در اکثر ماشینهای لباسشویی شستشوی مقدماتی که ذکر آن گذشت ۵ بار انجام می شود و پس از آن شستشوی لباسها وارد مرحله نهایی خواهد شد.

و در پایان شستشوی مقدماتی ، آب کثیف تخلیه و پس از چند لحظه دور تند موتور به کار می افتد تا با استفاده از نیروی گریز از مرکز آب باقیمانده در لباسها به بیرون از دیگ اصلی ریخته شده و از آن قسمت توسط پمپ ، تخلیه شود.

در ابتدای مرحله شستشوی نهایی ابتدا ماشین عمل آبگیری را انجام داده و با رسیدن سقف آب به میزان مورد نظر در مخزن ، عمل شستشو برای مدت کوتاهی انجام خواهد شد. در این مرحله نیز موتور با دور کند در دو جهت مخالف می چرخد تا لباسها به خوبی در آب غلطانده شوند تا باقیمانده پودر شوینده (در لباسها) با آب جدید ترکیب و سپس تخلیه شود. پس از تخلیه آب ، عمل آبگیری مجدداً انجام خواهد شد. شد.

آبگیری ، شستشوی کوتاه مدت و تخلیه آن در عموم ماشینها حداقل سه بار انجام می شود و با پایان تخلیه سوم ، دور تند ماشین جهت خشک کردن نسبی لباسها شروع به کار می کند. در تمامی مدتی که دور تند موتور فعال است ، پمپ تخلیه به خارج نمودن آب مخزن می پردازد و پس از همه مراحل مذکور ماشین به صورت اتومات خاموش می شود.

این دسته از ماشینهای لباسشویی به واسطه عدم نیاز به حضور انسان در تمام مراحل شستشو به لباسشویی های اتوماتیک مشهورند.

جهت استفاده از ماشین لباسشویی نیاز دارید که در ابتدا آن را به شکل صحیح و اصولی در محل مربوطه مستقر نموده و استارت نمایید.

1 – ۱ – 19 – مراحل مقدماتی راه اندازی ماشین لباسشویی

اکثر کارخانجات سازنده ماشینهای لباسشویی اتوماتیک ، به هنگام فروش و عرضه محصول ، مراحل مقدماتی قبل از راه اندازی را در دفترچه راهنمای دستگاه متذکر میشوند. به عنوان مثال مندرجات دفترچه راهنمای لباسشویی آزمایش مدل ۲۰۰۱ ارائه شده است.

١- کارتن و روپوش نایلونی را از روی ماشین لباسشویی بردارید.

۲- درب ماشین لباسشویی را باز نموده و چهار پیچ تنظیم پایه را که داخل کیسه پلاستیکی درون مخزن استوانه استیل قرار دارد بردارید.

٣- با دقت لباسشویی را روی پهلوی چپ بر روی تکیه گاهی که قبلا بر روی زمین آماده نموده اید قرار دهید (شکل ۱-۱۹).

۴- دو پیچ چهارچوب محافظ كف لباسشویی را باز کنید و محافظ چوبی را از ماشین جدا نمایید.

۵ – چهار عدد پیچ تنظیم پایه لباسشویی را در چهار سوراخ قلاویز شده زیر ماشین نصب نمایید.

۶- پس از بستن پیچهای تنظیم ، لباسشویی را به حالت عمودی قرار دهید.

۷- دو قطعه فلزی را که در شکل ۲-۱۹ و ۳-۱۹ با حرف C مشخص شده و هر کدام دو پیچ دارد باز نموده و میله هایی را که در شکل به وسیله حرف D مشخص شده اند بیرون بکشید.

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

شکل ۱-۱۹

۸- با باز نمودن درب لباسشویی و تکان دادن چلیک ، دو قطعه پلاستیکی E که حائل این دو میله فوق الذكر و بدنه ماشین لباسشویی بوده اند ، اگر در کف ماشین لباسشویی نیفتاده باشد به طرف کف هدایت نموده و آنها را بردارید.

۹- دو قطعه فلزی شکل (۳-۱۹) را به نحوی که محل سوراخهای میله های برداشته شده را بپوشاند دوباره در جای خود ببندید.

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

شکل ۲-۱۹

۱۰ – جهت حمل و نقل راه دور لباسشویی در آینده دو میله آهنی و دو قطعه پلاستیکی شکلهای ۲-۱۹ و

۱۹ – ۳ را نگهداری کنید.

۱۱ – ماشین لباسشویی باید به صورت تراز کامل قرار گیرد. جهت رسیدن به این منظور می توانید از یک لیوان آب استفاده نمایید. لیوان محتوی آب را روی ماشین قرار داده و از اطراف به سطح آب درون لیوان نگاه کنید اگر ماشین در موقعیت تراز کامل نباشد ، آب در سطحی نامتعادل قرار می گیرد. با استفاده از پیچ های تنظیم ماشین می توان ماشین را کاملاً تراز نمود.

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

شکل ۳-۱۹

۱۲ – لوله ورودی آب لباسشویی را پس از آب بندی به شير آب  اینچ حدیده دار وصل کنید. در شکل

4 – 19 لوله ورودی آب پس از آب بندی دیده می شود.

۱۳ – لوله تخلیه آب ماشین لباسشویی را طبق شکل ۵-۱۹ به طریقی نصب نمایید که:

الف – لوله تخلیه آب حداقل ۶۰ سانتیمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد.

ب – لوله تخلیه آب طوری قرار نگیرد که در اثر تاشدگی مسیر خروج آب مسدود شود.

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

          شکل ۴-۱۹                                                            شکل ۵-۱۹

۱۴ – قبل از راه اندازی ماشین توجه نمایید سیستم الکتریکی منزل (پریز – کنتور – فیوز و…) و سیستم آب منزل با جدول مشخصات فنی هماهنگی داشته باشد.

مشخصات فنی لباسشویی ارج مدل 50 – ZF

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

جدول ۱-۱۹

قبلاً اشاره شد که جهت استفاده از یک ماشین لباسشویی ، مطالعه دقیق دفترچه راهنما الزامی است ، با این وجود ذکر چند نکته در ارتباط با عموم ماشینهای لباسشویی ضروری به نظر می رسد.

تذكر ۱- نصب شیلنگ تخلیه در ارتفاع مناسب که در ماشینهای لباسشویی عموماً ۴۰ الی ۷۰  سانتیمتر است بسیار حائز اهمیت خواهد بود. در غیر این صورت ، تمامی آبی که از طریق شیر برقی وارد جاپودری و پس از آن به داخل مخزن فرعی ریخته می شود ، از طریق شیلنگ تخلیه که بر روی زمین رها شده ، خارج خواهد شد. به این ترتیب آبگیری ماشین لباسشویی هرگز پایان نخواهد پذیرفت.

تذکر ۲ – اکثر تولید کنندگان ماشینهای لباسشویی ، قبل از عرضه محصول خود به بازار مصرف اقدام به بَست زنی قسمتهای مختلف ماشین می کنند تا در زمان حمل ، اجزاء و قطعات حساس لباسشویی آسیب نبینند.

قبل از راه اندازی ، باز شدن این بستها ضروری است. اگر کارخانه سازنده ، دیگ فرعی را به بدنه بست زده باشد (شکل 3-19) و بدون باز شدن آنها ماشین استارت شود ، حرکت لباسشویی در طول شستشو و بالاخص در دور تند یعنی زمان آبگیری از لباسهای شسته شده ، اجتناب ناپذیر خواهد بود.

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

شکل ۶-۱۹

اگر کارخانه پولی های ماشین را (در قسمت اجزا مکانیکی ماشین به شرح آنها پرداخته شده) بست زده باشد ، استارت ماشین به موتور که عملاً نمی تواند بچرخد ، فشار وارد نموده و در این میان احتمال آسیب دیدن آن بسیار زیاد است. بنابراین نسبت به باز شدن بستهای ماشین بسیار حساس باشید.

تذكر ۳- در قسمت مشخصات فنی ماشین ، به ظرفیت شستشوی لباس اشاره شده است. رعایت ظرفیت مذکور در عمر مفید ماشین مخصوصاً الکترو موتور لباسشویی فوق العاده حائز اهمیت است با این وجود سعی شود در شستشوی لباسها ، مقدار لباس ریخته شده در ماشین حتی به میزان مورد نظر نیز نرسد. به این ترتیب دستگاه شستشوی راحتی را پشت سر خواهد گذاشت. بدون توجه به ظرفیت مذکور می توانید لباسها را جدا از هم در داخل دیگ اصلی قرا ردهید و بدون آنکه لباسهای ریخته شده درون ماشین تحت فشار قرار گیرند باید سقفشان به حدی برسد که دست شما مماس با قسمت فوقانی درب لباسشویی (بدون برخورد با لباسها) به راحتی وارد و خارج از ماشین شود. این روش چگونگی تشخیص مقدار لباس ریخته شده در لباسشویی به طريقه عملی است که بسیاری از تعمیرکاران در این مورد توافق نظر دارند.

تذكر ۴- جهت چرخش تایمر در اکثر ماشینهای لباسشویی ، جهت حرکت عقربه های ساعت است. در صورت عدم توجه به این مسئله ، ولوم به هنگام وارد آمدن فشار به منظور چرخش در جهت عکس ، خواهد شکست. در اکثر موارد علاوه بر ولوم ، زایده های توپی تایمر نیز آسیب می بیند. سازندگان ماشین های لباسشویی ، به منظور جلوگیری از این پدیده مخرّب ، بر روی ولوم فلشی رسم می کنند که جهت چرخش آن را مشخص می سازد. به یاد داشته باشید ، جهت چرخش ولوم تایمر در ماشینهای لباسشویی همواره جهت چرخش عقربه های ساعت است.

تذکر ۵ – در انتخاب برنامه شستشو ، به جدول راهنمای ماشین دقت شود زیرا انتخاب هر برنامه ، دمای آب را به میزان خاصی میرساند و اگر لباس های داخل ماشین به دمای بیش از حد حساس باشند ، شديدا آسیب خواهند دید.

5 – ۱ – 19 – عیب یابی در ماشین های لباسشویی اتوماتیک

نحوه تعمیرات ماشین لباسشویی اتوماتیک و عیب یابی ها به صورت عملی در دوره تعمیرات لوازم خانگی بیان خواهند شد در این قسمت عیب های بسیار رایج ماشین لباسشویی اتوماتیک بیان شده است.

* عيب 1: بدنه ماشین لباسشویی برقدار است.

علّت ۱: یکی از مصرف کنندها ، دچار اتصال بدنه شده است.

رفع عیب: ماشین را در همان حال که دارای برق بر روی بدنه آنست خاموش نموده پس از قطع برق ماشین ، تمامی مصرف کننده ها اعم از خازن ، موتور ، پمپ ، ترموستات ، هیدرواستات و… به طور کلی تمام اجزاء الکتریکی لباسشویی را از مدار جدا سازید. اگر با وصل مجدد برق مشکل اتصال بدنه برطرف شد نیمی از راه حل مشکل را یافته اید.

حال هر یک از اجزاء را به مدار بازگردانید و پس از آن دو شاخه را به پریز متصل و ماشین را روشن کنید. به محض رؤیت اتصال بدنه (پس از وصل آخرین قطعه به مدار) ، شما عضو معیوب دستگاه را شناسایی نموده اید.

اتصال بدنه برخی از قطعات را می توان به راحتی برطرف نمود و یا می توان با اتصال سیم ارت به بدنه لباسشویی ، تا مدتی مشکل را موقتا حل کرد. اما اگر با اتصال سیم ارت به بدنه دستگاه ، فیوز برق منزل را قطع نمود ، باید عضو معیوب به طور کامل تعمیر یا تعویض شود.

علّت ۲: سیم های رابط در لباسشویی ، دچار اتصال بدنه شده اند.

رفع عیب: اگر با قطع تمامی اجزا الکتریکی مدار ، مشکل اتصال بدنه همچنان باقی بود ، بدون شک ، یکی از سیم های لباسشویی با بدنه ارتباط الکتریکی برقرار کرده است. پیشنهاد می شود در این گونه موارد ، تمامی سیم بندی دستگاه را تعویض کنید زیرا ممکن است بر اثر فرسایش هادیها ، پس از گذشت زمان اندکی ، عیب شماره ۱ مجددا دیده شود.

* عيب ۲: با روشن شدن ماشین ، فیوز برق منزل را قطع میکند.

علّت ۱: سیم بندی مدار اشتباه است.

رفع عیب: اگر قبل از روشن کردن ماشین ، سیم بندی را تعویض و یا قطعه ای را تعمیر نموده اید ، این احتمال وجود دارد که در سیم بندی مدار اشتباهی صورت گرفته باشد. بنابراین بررسی مجدد سیم بندی مدار الزامی است.

علّت ۲: یکی از مصرف کننده ها کاملا معیوب شده است.

رفع عیب: تمامی مصرف کننده های لباسشویی را از برق جدا ساخته و سپس ماشین را روشن کنید ، اگر فیوز منزل تحریک نشد ، حدس شما کاملا درست بوده. حال در هر مرحله قطع و وصل کلید لباسشویی ، یکی از مصرف کننده ها را به مدار بازگردانید. هر گاه پس از قرار دادن قطعه ای در مدار الکتریکی دستگاه و روشن کردن ماشین ، همان عیب دیده شد ، در واقع شما قطعه معیوب را یافته اید. آن را تعمیر و در غیر این صورت تعویض کنید.

علّت ۳: ماشین دارای اتصال بدنه شدید است.

رفع عیب: این عیب در آن دسته لباسشوییها دیده می شود که مجهز به سیم ارت یا سیم حفاظت نول (مبحث ۶-۱) می باشند. اگر پس از جدا ساختن سیم ارت ، فیوز منزل برق را قطع نکرد ، حدس شما کاملا درست است. به عبارت دیگر به این نتیجه خواهید رسید که ماشین دچار اتصال بدنه شدید شده و تا زمان شناسایی و رفع عیب ، مجاز به استفاده از آن نخواهید بود. جهت تشخیص عیب به توضیحات عیب ۱ رجوع نمایید.

علّت ۴: جریان نامی فیوز منزل کم است.

رفع عیب: اگر برای اولین بار در منزل از ماشین لباسشویی استفاده میکنید ، این احتمال وجود دارد که جریان نامی فیوز منزل ، توانایی هدایت جریان مورد نیاز لباسشویی (بالاخص زمانی که هیتر مشغول گرم کردن آب است) را نداشته باشد. حداقل جریان فیوز در منزلی که از لباسشویی اتومات استفاده می کنند می بایست ۱۵ آمپر باشد.

* عیب ۳: لباسشویی روشن نمی شود.

علّت ۱: پریز برق ندارد. رفع عیب: توسط آومتر (قسمت ولتاژ) و یا ولتمتر از اختلاف سطح (ولتاژ) پریز مطمئن شوید اگر پریز فاقد ولتاژ و یا ولتاژ لازم است ، علّت را بررسی و به رفع آن بپردازید.

علّت ۲: دو شاخه و یا سیم رابط معیوب شده اند.

رفع عیب: اگر دو شاخه قابل تفکیک و از نوع غیر پرسی است ، سریع آن را باز کنید و به صحت اتصالات سیم ها به شاخکهای دو شاخه بپردازید و اگر از نوع پرسی است دو شاخه را به برق متصل کنید و توسط قسمت ولتاژ آومتر و با رعایت ایمنی کامل ، ولتاژ ترمینال اصلی را مورد اندازه گیری قرار دهید. اگر ترمینال اصلی فاقد ولتاژ باشد ، دو شاخه و یا سیم رابط دچار اشکال شده اند. چون دو شاخه از نوع پرسی است ، ابتدا آن را قطع و سیم رابط را بدون دو شاخه آزمایش کنید و اگر باز هم به دستگاه ولتاژ نمی رسد ، تعویض کابل رابط الزامی است. (حداقل جریان دو شاخه را 15A در نظر بگیرید).

علّت ۳: کلید لباسشویی خراب شده است.

رفع عیب: در برخی لباسشویی ها از کلید دو کنتاکت (شکل ۱۶-۱۹) و در برخی دیگر از کلید چهار کنتاکت (شكل ۱۷-۱۹) استفاده شده است. کلید می تواند به حالت مستقل روی بدنه (لباسشویی های قدیمی) و یا بر روی تایمر نصب شده باشد. شناسایی کلید با دنبال کردن سیم رابط در لباسشویی و یا بررسی نقشه امکان پذیر است. به عنوان مثال در بررسی نقشه لباسشویی ارج مدل 50-ZF ، فاز و نول وارد کنتاکت های شماره ۹ و ۱۰ شده اند. بنابراین می توانید توسط اومتر (1×R) به بررسی عملکرد هر یک از دو کلید بپردازید. دو شاخه لباسشویی را از برق جدا ساخته و سپس رابطهای آومتر را به دو کنتاکت مربوط به شماره ۹ متصل سازید. با حرکت ولوم به طرف بیرون ، باید عقربه منحرف شده و تقریبا صفر را نشان دهد و با حرکت ولوم به طرف داخل ، عقربه برروی بی نهایت بایستد. البته قبل از آزمایش باید سیم های متصله به کنتاکتهای ورودی و خروجی شماره های ۹ و ۱۰ را از تایمر جدا کنید. انجام آزمایش مذکور برای شماره ۱۰ تایمر نیز الزامی است. اگر در آزمایش کلید پاسخ منفی داد ، توسط اسپری کنتاکت شور ، به شستشوی پلاتین های کلید بپردازید که بدون شک در رفع عیب بسیار مؤثر خواهد بود.

علّت ۴: درب ماشین کاملاً بسته نشده است.

رفع عیب: از آنجا که بسته شدن کامل درب ، در برقراری مدار الکتریکی لباسشویی فوق العاده حائز اهمیت است ، از بسته شدن کامل آن مطمئن شوید.

علّت ۵: میکروسوئیچ خراب شده است.

رفع عیب: سیم های متصل به میکروسوئیچ را با استفاده از نقشه لباسشویی بیابید و همانند تست کلید که قبلاً شرح داده شد ، توسط آومتر و با باز و بسته کردن درب ، به بررسی آن بپردازید. در حالی که درب ماشین باز است عقربه برروی بی نهایت و با بسته شدن درب عقربه برروی صفر خواهد ایستاد. در غیر این صورت باید ، میکروسوئیچ را از لباسشویی جدا کنید و آن را تعمیر و در غیر این صورت تعویض نمایید.

* عيب ۴: همه پودر ریخته شده در جاپودری به چلیک منتقل نمی شود.

علّت ۱: پودر در خانه های مورد نظر ریخته نشده است.

رفع عیب: پس از انتخاب برنامه مورد نظر ، به جدول راهنمای ماشین مراجعه و طبق راهنمایی آن ، در خانه های اشاره شده پودر بریزید. رعایت این نکته از آن رو حائز اهمیت است که در خانه های دیگر جاپودری ، آب ریخته نمی شود (در آن برنامه مورد نظر) و بدیهی است که پودر ریخته شده در آن خانه ها به داخل ماشین هدایت نخواهد شد.

علّت ۲: فیلتر شیر برقی کثیف است.

رفع عیب: با کثیف شدن فیلتر ، فشار آب ریخته شده به جاپودری کاهش یافته و در این شرایط ، باقی ماندن مقداری پودر در جاپودری ، کاملا طبیعی به نظر می رسد.

علّت ۳: فشار آب شهر ضعیف است.

رفع عیب: کم بودن فشار آب شهر همانند کثیف بودن فیلتر ، در به وجود آمدن عیب ۴ مؤثر است. در مناطقی که فشار آب فوق العاده کم است ، ریختن آب از طریق جاپودری الزامی است. زیرا فشار کم آب شهر ، زمان آبگیری را افزایش داده و چون شیر برقی نباید مدت زیادی زیر بار بماند ، آسیب خواهد دید.

علّت ۴: خروجی جاپودری به چلیک کثیف است.

رفع عیب: جاپودری را از بدنه ماشین جدا کنید و توسط یک کاردک ، پودرهای خشک شده در بدنه ، ورودی و خروجی جاپودری را بتراشید.

* عیب ۵: با حرکت ولوم تایمر به طرف بیرون ، لامپ خبر روشن شده اما لباسشویی آبگیری نمیکند.

علّت ۱: میکرو سوئیچ بسته نشده است.

رفع عیب: از آنجا که فاز از تایمر به میکروسوئیچ و پس از آن به هیدرواستات و بعد هم به شیر برقی می رسد ، این احتمال وجود دارد که کلید میکروسوئیچ ، عمل نکرده باشد. البته آن هم ممکن است به واسطه باز بودن درب ، با مشکل مواجه شده باشد.

بنابراین قبل از هر عملی از بسته بودن درب اطمینان حاصل کنید. پس از آن درب فوقانی ماشین را برداشته و سیم هایی را که به طرف میکروسوئیچ رفته اند از تایمر جدا و به وسیله آومتر (1×R) مورد  آزمایش قراردهید. از آنجا که میکروسوئیچ دارای کلید است ، در حالت باز بودن درب ، عقربه برروی بینهایت و در زمان بسته شدن کامل درب ، عقربه منحرف شده و بر روی صفر می ایستد. در غیر این صورت ابتدا لاستیک دور درب را باز کنید و پس از جدا ساختن میکروسوئیچ از بدنه ، آن را تعمیر و یا تعویض نمائید.

علّت ۲: سیم های رابط مدار قطع شده اند.

رفع عیب: پس از باز کردن درب فوقانی ماشین به بررسی سیم های رابط بین تایمر ، میکروسوئیچ ، هیدرواستات و شیر برقی بپردازید (شکل ۲۶-۱۹) . سیم قطع و یا جدا شده از مدار را در محل اصلی آن مستقر کنید تا مشکل لباسشویی برطرف شود.

علّت 3: هیدرواستات خراب است.

رفع عیب: هیدرواستات لباسشویی ممکن است از نوع ۳ فیشه و یا ۶ فیشه باشد. به هر حال پس از مطالعه کامل مبحث هیدرواستات ، به روش تست آن پی خواهید برد. اگر در آزمایش این قطعه ، عیب را جدی تشخیص دادید ، تعویض آن الزامی خواهد بود.

علّت ۴: شیر برقی سوخته است.

رفع عیب: از آنجا که پس از حرکت ولوم به طرف بیرون ، اولین عمل لباسشویی آبگیری مخزن است ، عدم انجام این مرحله می تواند به واسطه سوختن شیر برقی باشد. بهتر است به وسیله سیم رابط و پس از آنکه مطمئین شدید شیر آب شهر باز است به شیربرقی ولتاژ مستقیم دهید. اگر شیر سالم باشد بلافاصله آب وارد ماشین می شود. در غیر این صورت (اگر هیچ عکس العملی از شیر برقی دیده نشد) بوبین شیر برقی سوخته است و به ناچار باید آن را تعویض کنید.

* عیب ۶: با روشن شدن ماشین ، آب وارد مخزن شده ولی آبگیری تمام نمی شود.

علّت ۱: مدار اشتباه بسته شده است.

رفع عیب: اگر ماشین برای اولین بار روشن می شود و یا اگر مدار جدیداً سیم بندی شده ، یکبار دیگر نحوه اتصالات تایمر  ، هیدرواستات و شیر برقی (شکل ۲۶-۱۹) را مورد بررسی قرار دهید.

علّت ۲: هیدرواستات خواب است.

رفع عیب: با مطالعه توضیحات مبحث هیدرواستات به تست آن بپردازید و اگر در آزمایش ، خراب تشخیص داده شد ، تعویض آن الزامی است.

علّت ۳: شیلنگ هوای هیدرواستات خراب است.

رفع عیب: اگر با دمیدن در هیدرواستات به وسیله شیلنگ دیگری که خودتان به لوله هوای هیدرواستات بسته اید ، آبگیری متوقف شود ، بدون شک شیلنگ هوای هیدرواستات سوراخ شده که باید آن را تعویض کنید.

علّت ۴: پودر شوینده از نوع غیر استاندارد بوده است.

رفع عیب: انتخاب پودر شوینده با کف کنترل شده در عملکرد ماشین بسیار ضروری است. در غیر این صورت ، کف اضافی به وجود آمده وارد لوله هوای هیدرواستات شده و در عملکرد آن مشکل به وجود خواهد آورد.

* عیب ۷: آب جذب شده توسط ماشین بسیار زیاد است.

علّت : هیدرواستات تنظیم نیست.  رفع عیب: در قسمت هیدرواستات به پیچ تنظیم آن اشاره شد. با چرخش پیچ در جهت عقربه ساعت و یا جهت مخالف ، هیدرواستات از تنظیم خود خارج شده و عیب ۷ به وجود خواهد آمد. تنظیم مجدد هیدرواستات عمل بسیار دشوار و حساسی است و از آنجا که حجم آب جذب شده توسط ماشین در عمر مفید موتور اثرگذار است ، پیشنهاد می شود هیدرواستات را تعویض کنید.

* عیب ۸: تایمر در تغيير اتومات برنامه های شستشو دچار مشکل شده و در اواسط کار خود متوقف می شود.

علّت: توپی تایمر خراب شده است.

رفع عیب: معمولا چرخش تایمر در جهت خلاف عقربه های ساعت منجر به شکستن تعدادی از زائده های توپی شده و واکنش تایمر در انجام برنامه های شستشو ، عیب ۸ خواهد بود. باید توپی را با نوع مشابه اش تعویض کنید.

* عیب ۹: با چرخش اتومات برنامه ها انجام نمی شود بلکه تایمر بر روی هر برنامه عملیات خاص همان برنامه را انجام می دهد.

علّت: بویین تایمر سوخته است.

رفع عیب: بوبین را از تایمر خارج نموده و به برق ۲۲۰ ولت متصل کنید. حال ورود قسمت فلزی فازمتر به داخل حلقه بوبین ، باید حالت جذب خاصی را به وجود آورد. در غیر این صورت بوبین قطع و یا سوخته است که باید آن را تعویض کنید.

* عیب ۱۰: به محض باز کردن شیر آب شهر و بدون روشن شدن ماشین ، آب وارد دستگاه می شود.

علّت: شیر برقی خراب است. رفع عیب: توضیحات مربوط به شیر برقی را به طور کامل مطالعه کنید. سپس شیر برقی را از ماشین جدا و پس از تفکیک ، به بررسی قطعات بپردازید و پس از شناسایی قطعه معیوب آن را تعویض نمایید.

* عیب ۱۱: شستشو انجام می شود اما آب تخلیه نمی شود.

علّت ۱: سیم رابط بین تایمر و پمپ قطع است.

رفع عیب: صحت اتصالات دو سیم بین تایمر و پمپ را به وسیله اهم متر تست نموده و از سالم بودن این دو سیم مطمئن شوید.

علّت ۲: پمپ خراب است.

رفع عیب: نحوه تست و رفع عیب پمپ در قسمت مربوطه کاملا مورد شرح و بررسی قرار گرفته است.

* عیب ۱۲: موتور چند لحظه پس از حرکت متوقف می شود.

علّت ۱: اورلود خراب است.

رفع عیب: در توضیح اورلود ذکر شد که وظیفه آن کنترل جریان و حرارت محیط داخلی موتور است. امّا در مواردی دیده شده که اورلودها با حساسیت بی مورد ، در کار ماشین مشکل به وجود می آورند. موتور را بدون اورلود راه اندازی کنید. اگر جریان کششی موتور در حد نامی است ، اورلود را تعویض نمایید.

علّت ۲: موتور نیم سوز است.

رفع عیب: اگر متوجه جریان اضافی موتور شده اید ، باید آن را تعمیر و در صورت شدید بودن آسیب سیم پیچها ، تجدید سیم پیچی موتور الزامی است. البته می توانید تا آن زمان به طور موقت اورلود را از مدار خارج کنید ، مشروط به آنکه موتور یا لباسشویی مجهز به سیم ارت باشد (چرا؟).

علّت ۳: بار ماشین زیاد است.

رفع عیب: از جمله عواملی که منجر به افزایش جریان کششی موتور خواهد شد اضافه بار است. منظور از اضافه بار ، لباس اضافی ریخته شده درون ماشین و یا حجم آب بیش از حدّ جذب شده است که مورد دوم به عدم تنظیم هیدرواستات مربوط است. هر یک از دو نوع اضافه بار را جداگانه بررسی کنید تا علّت اصلی شناسایی شود و به این ترتیب بتوانید در کاهش بار ماشین اقدام موثری را انجام دهید.

* عيب ۱۳: ماشین پس از اتمام آبگیری ، سایر عملیات شستشو را انجام نمی دهد.

علّت ۱: هیدرواستات خراب است. رفع عیب: با مطالعه توضیحات داده شده در قسمت هیدرواستات آن را تست کنید. اگر در این بررسی هیدرواستات خراب به نظر رسید ، تعویض آن ضروری است.

علّت ۲: سیم رابط بین هیدرواستات و تایمر قطع شده است.

رفع عیب: از صحت اتصالات بين تایمر و هیدرواستات ، اطمینان حاصل کنید. پیشنهاد می شود صحت اتصالات به وسیله آومتر (1× R) مورد بررسی قرار گیرد.

علّت ۳: بویین تایمر سوخته است.

رفع عیب: در صورت سوخته بودن این بوبین ، پس از آبگیری سایر عملیات ماشین انجام نخواهد شد. جهت تست بوبین به توضیحات عیب ۹ رجوع فرمایید.

* عیب ۱۴: از کف ماشین آب نشت میکند.

علّت: پارگی شیلنگها ، سوراخ شدن چلیک ، پارگی لاستیک دور درب.

رفع عیب: درب پشت ماشین را باز کنید و محل دقیق نشت را مورد شناسایی قرار دهید. اگر نشت از شیلنگهای لاستیکی رابط است که باید تعویض شوند و اگر کف چلیک سوراخ شده ، رفع عیب قدری  مشکل خواهد شد زیرا خارج شدن چلیک و درام از ماشین ضروری است. پس از خارج کردن چلیک ، درام را از آن جدا نموده (شکل ۴۷-۱۹) و سپس محل عیب را به وسیله جوش برنج ترمیم می کنیم. البته انجام این عمل به تبحر و تخصص زیادی نیاز دارد و الزاما می بایست توسط جوشکار انجام شود. نشت آب از ماشین می تواند به واسطه پارگی لاستیک دور درب باشد. جهت تعویض این لاستیک در برخی ماشینها مانند آزمایش کافی است درب فوقانی را باز کرده و چلیک را به سمت عقب بکشید. در حالی که چلیک به عقب کشیده شده از درب جلو به تعویض لاستیک بپردازید.

نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک
نحوه عیب یابی ماشین لباسشویی اتوماتیک

شكل ۴۷-۱۹: چلیک – درام و سپرهای نگهدارنده

تعویض لاستیک در ماشینهایی مانند ارج بسیار دشوارتر است. زیرا بدون خروج چلیک از بدنه ، این امر تقریباً محال به نظر می آید. در هنگام خرید لاستیک جدید ، به همراه داشتن لاستیک معیوب الزامی است.

* عیب ۱۵: لباسها در لباسشویی تمیز شسته نمی شوند.

علّت: المنت سوخته است.

رفع عیب: اکثر پودرهای شوینده موجود در بازار ، در آب سرد قدرت پاک کنندگی چندانی ندارند و از عدم کیفیت شستشوی لباسها می توان این گونه نتیجه گرفت که المنت سوخته است و یا به آن برق نمی رسد. ابتدا المنت را توسط اهمتر تست کنید و اگر سالم است مسیر برق آن را از طریق نقشه دنبال نمایید تا سیم های مختص المنت مشخص شود. سپس از صحت سیم ها مطمئن شوید. اگر سیم ها سالم هستند ، اخرین احتمال خرابی ترموستات است. ترموستات را توسط اهمتر تست کنید. در شرایط عادی دو تیغه ترموستات به یکدیگر مرتبط هستند و توقف عقربه آومتر برروی بی نهایت به معنای عدم ارتباط تیغه های ترموستات به یکدیگرند (تعویض ترموستات معیوب ضروری است).

* عیب ۱۶: لباسها پس از پایان برنامه های شستشو ، کاملا خیس هستند.

علّت: برنامه آبگیری انجام نشده است.

رفع عیب: ابتدا از رسیدن برق به دور تند مطمئن شوید ، سپس به بررسی قسمت دور تند موتور بپردازید. قبل از تست دور تند ، مطالب بحث الکتروموتور دو دور لباسشویی را مطالعه نمایید.

* عیب ۱۷: دور تند و یا دور کند صدای هوم داده اما کار نمی کنند.

علّت: خازن راه انداز خواب است. رفع عیب: نقش خازن در استارت دورهای کند و یا تند موتور لباسشویی فوق العاده مهم است. به صورتی که جداشدن اتصالات خازن از مدار می تواند ، منجر به ظهور عیب ۱۷ شود. جهت تست و تعویض خازن مطالعه مبحث ۱۱-۱ ضروری است.

* عیب ۱۸: صدای ماشین در حال کار بسیار زیاد است.

علّت ۱: موقعیت ماشین تراز نیست.

رفع عیب: تراز بودن استقرار ماشین در کاهش صدای کار آن بالاخص در زمان آبگیری از لباسها فوق العاده حیاتی است. جهت تراز کردن استقرار ماشین از یک لیوان محتوی آب استفاده کنید. اگر ماشین در وضعیت تراز نباشد ، ارتفاع آب در یک طرف لیوان نسبت به طرف دیگر آن تغییر میکند.

علّت ۲: تسمه خراب است.

رفع عیب: تسمه را از پوليها جدا کنید و در صورت مشاهده هر گونه عیب در بدنه آن ، باید نسبت به تهیه تسمه جدید اقدام نمایید.

علّت ۳: بلبرینگها خراب شده اند.

رفع عیب: اگر در زمان چرخش درام ، صدای سایش آهن به گوش رسد ، ساچمه بلبرینگ ها فرسوده شده اند. معمولا خرابی بلبرینگ و یا بلبرینگ ها ناشی از خرابی کاسه نمد و نفوذ آب و رطوبت به درون آنها است. بنابراین پس از خروج چلیک از شاسی و جدا کردن درام از چلیک (شكل ۴۷-۱۹) ، علاوه بر بلبرینگ ها ، تعویض کاسه نمد نیز الزامی است.

علّت ۴: سه نظام نگهدارنده درام شکسته است.

رفع عیب: در صورت شکستن سه نظام ، درام در حال چرخش دچار لنگر شده و با چلیک برخورد میکند. باید سریعا نسبت به تعویض سه نظام و یا جوشکاری آن اقدام نمود.

علّت ۵: المنت به طور صحیح تعویض نشده است.

رفع عیب: در قسمت تحتانی چلیک ، محل نصب المنت تعبیه شده است. قرار گرفتن المنت جدید در محل  مذکور به هنگام تعویض بسیار ضروری است. قبل از راه اندازی ماشین باید با دست درام را به چرخش در آورید تا از عدم درگیری آن با هیتر مطمئن شوید. در غیر این صورت یکی از علل صدای زیاد ماشین به هنگام کار می تواند عدم استقرار هیتر در محل مذکور باشد.

علّت 6 : سیم بندی ماشین با تسمه درگیر شده است.

رفع عیب: پشت ماشین را باز کنید و در صورت مشاهده این عیب توسط پست های مطمئن ، سیم بندی را از پولیها و تسمه جدا سازید.

* عیب ۱۹: ماشین در حال شستشوی لباسها حرکت میکند.

علّت ۱: محل نصب ماشین تراز نسیت. رفع عیب: با استفاده از یک لیوان محتوی آب موقعیت نصب ماشین را کاملا تراز کنید.

علّت ۲: بستهای نگهدارنده از چلیک جدا نشده است

رفع عیب: با استفاده از دفترچه راهنمای ماشین ، بست ها را باز کنید.

علّت ۳: میله های ترانسپورت (حمل و نقل) از چلیک جدا نشده است.

رفع عیب: برخی از ماشین ها دو میله ترانسپورت و برخی دیگر سه میل ترانسپورت دارند تا در حال حمل از حرکت چلیک و برخورد آن با قطعات جانبی مانند خازن ، تایمر و… جلوگیری شود (شکل 3-۱۹). درب فوقانی ماشین را باز کنید و چلیک را با دست به طرف پایین فشار دهید. اگر در مقابل نیروی شما ، هیچ عکس العملی دیده نشود و چلیک در جای خود قادر به حرکت نباشد ، حدس شما در مورد میله های ترانسپورت کاملا صحیح است.

علّت ۴: محور درام تاب برداشته است.

رفع عیب: در ماشینی که این عیب به وجود آمده ، بدون لباس و آب از لباسشویی حرکتی دیده نمی شود اما به محض اضافه کردن لباس و آب ، بالاخص در دور تند ، ماشین حرکت شدید از خود نشان داده و کاملاً جابه جا می شود. اصلاح تاب محور درام کار بسیار دشواری است و در موارد مشابه درام را به همراه محور آن تعویض می کنند.

* عیب ۲۰: لباسها در حال شستشو ، پاره و یا نخ کش می شوند.

علّت: وجود شینی برنده در بدنه درام.

رفع عیب: بدنه درام را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. بدون شک وجود میخ یا چیزی مشابه آن در قسمتی از بدنه درام موجب بروز عیب فوق شده است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *