طریقه نصب سیستم صوتی ساب ووفر بر روی خودرو

طریقه نصب سیستم صوتی ساب ووفر بر روی خودرو
چکیده مطلب :

ساب ووفرها اساسا بلندگوهایی هستند که دارای یک آمپلی فایر داخلی یا آمپلی فایر جداگانه هستند که به آنها اجازه می دهد خروجی صدای بالاتری نسبت به بلندگوهای تکی تولید کنند. این مقاله مراحل نصب سیستم ساب ووفر را به اختصار توضیح می دهد.

آیا دوست دارید هنگامی که با ماشین از خیابان عبور می کنید سرها به طرف شما بچرخد؟ در این صورت یک سیستم صوتی خوب چیزی است که به آن احتیاج دارید، و همانطور که می دانید ساب ووفر بخشی از یک سیستم صوتی خوب است. این مقاله مراحل نصب سیستم ساب ووفر برای خودرو های مختلف را توضیح می دهد.

آموزشگاه فن اموزان دوره های آموزش نصب سیستم صوتی خودرو و نیز آموزش نصب دزدگیر ماشین را بصورت عملی و توسط اساتید مجرب ارائه می دهد. دوره ها در کارگاههای مجهز و با 30% تخفیف برگزار می شوند. جهت اطلاعات بیشتر با شماره 02191321001 تماس بگیرید. برای مشاهده سرفصلها و اطلاعات کامل دوره نصب سیستم های صوتی ماشین روی تصویر زیر کلیک نمایید:

 آموزش نصب ضبط و باند خودرو

نصب سیستم پخش خودرو بخشی از دوره جامع آموزش برق خودرو در آموزشگاه فن آموزان می باشد که تحت نظارت سازمان فنی و حرفه ای و با اعطای مدرک بین المللی برگزار می کند. برای مشاهده سرفصلها و اطلاعات کامل این دوره روی تصویر زیر کلیک نمایید:

آموزش برق خودرو

ساب ووفرها اساسا بلندگوهایی هستند که دارای یک آمپلی فایر داخلی یا آمپلی فایر جداگانه هستند که به آنها اجازه می دهد خروجی صدای بالاتری نسبت به بلندگوهای تکی تولید کنند.

اگر ماشین دارید، ارزش این را دارد که یک ساب ووفر نصب کنید. ساب ووفر قطعه ای است که باس را به سیستم صوتی شما اضافه می کند و می توان از آن در خودروها و کامیون ها استفاده کرد. ساب ووفرها در طول سال‌ها بسیار محبوب شده‌اند، زیرا توانایی آن‌ها در قدرتمندتر جلوه دادن موسیقی نسبت به قبل بوده است.

مراحل نصب سیستم صوتی خودرو

  1. مرحله  1: به مغازه ی لوازم صوتی بروید و برای آمپلی فایر مقداری سیم تهیه کنید تا بتوانید نیروی الکتریکی لازم را به آن برسانید. پکیجی که تهیه می کنید باید حاوی مقدار زیادی سیم اتصال به زمین و سیم مثبت، آداپتور های پایانه ی باتری، سیم کنترل از راه دور آبی رنگ، کابل های اتصال داخلی RCA، سیم بلندگو، فیوزها و فیوز هولدرها، اتصال دهنده ها و بست کمربندی باشد.
  2. مرحله 2: قبل از هرگونه تغییرات در سیم کشی ماشین خود، اتصال پایانه ی منفی باتری را قطع کنید.
  3. مرحله 3: سیم مثبت را وصل کنید. باید این سیم را از باتری به آمپلی فایر متصل کنید. به دلیل این که سیم ها ضخیم هستند و هیچ ابزاری وجود ندارد که به کمک آن بتوان سیم ها را برش داد، بهترین راه این است که از یک تیغ تیز استفاده کنید.

طریقه نصب سیستم صوتی ساب ووفر

ابتدا چهار برش در چهار طرف سیم بزنید و سپس با یک برش دایره ای دور تا دور قسمت برش داده را جدا کنید. به این شکل روکش سیم به راحتی جدا می شود.

مراحل نصب سیستم ساب ووفر

برای جلوگیری از آسیب دیدگی آمپلی فایر، ماشین، خودتان و دیگران در هنگام بروز مشکلات برق دهی، بهتر است به سیم مثبت یک فیوز وصل کنید.

پس از این که فیوز را وصل کردید، سیم را از ماشین به آمپلی فایر متصل کنید. به دلیل این که سیم ها به طرف صندوق عقب هدایت می شوند ( اگر آمپلی فایر در آن قسمت باشد )، آن ها را با استفاده از دفترچه راهنما پیدا کنید و سیم های جدید را به دنباله ی آن ها متصل کنید.

  1. مرحله 4: سیم منفی ( اتصال به زمین ) را وصل کنید. این سیم را باید به بدنه ی ماشین یا یک تکه فلز بدون پوشش وصل کنید. دقت کنید که این سیم باید به یک جسم کاملاً رسانا بدون رنگ و کثیفی متصل شود.
  2. مرحله 5: سیم های RCA و REM را متصل کنید. سیم RCA سیمی با دو کانکتور است که هردو به ضبط ماشین (head Unit) متصل هستند.یک طرف این سیم ها به ساب ووفر و طرف دیگر به درگاه output روی ضبط متصل می شود. سیم آبی رنگی که به پشت ضبط متصل است باید به سیم REM آمپلی فایر متصل شود. این سیم باعث می شود که با خاموش و روشن شدن ماشین، آمپلی فایر هم خاموش و روشن شود.
  3. مرحله 6: اگر همه ی سیم کشی ها تمام شده است می توانید ضبط را به جایگاه خود بازگردانید. قبل از این که پیچ ها را محکم کنید ضبط را روشن کنید و از نصب صحیح آن اطمینان حاصل کنید. اگر سیستم کار نمی کند، باید فیوزی را که به سیم مثبت وصل کرده اید بررسی کنید.

اگر فیوز شما سوخته است احتمالاً در سیم کشی مشکلی وجود دارد.

  • اگر به اندازه ی کافی تجربه ندارید این کار را به یک فرد ماهر بسپارید.
  • از آمپلی فایر های ارزان قیمت استفاده نکنید چرا که آن ها پس از مدتی می سوزند.
  • همیشه به سیم مثبت فیوز وصل کنید چرا که در غیر این صورت احتمال آسیب دیدگی و یا آتش سوزی وجود دارد.

امیدواریم این راهنما برای شما مفید بوده باشد. اگر در مورد نحوه نصب ساب  ووفر در خودرو سوالی دارید، لطفاً در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید!

3.3/5 - (3 امتیاز)
نویسنده مطلب
حمیدرضا هوشمند
مرتضی سازگار

مرتضی سازگار هستم؛ فعال در حوزه برق ماشین و باطری سازی. در این سایت آموخته های خود را در رابطه با برق خودرو و مباحث مرتبط با آن نظیر دزدگیر ماشین ، سیستم صوتی ماشین ، ایسیو و ... به اشتراک می گذارم.

دوره های مکانیکی پردرآمد برای ورود به بازار کار

یک پاسخ به “طریقه نصب سیستم صوتی ساب ووفر بر روی خودرو”

  1. سلام ببخشید میشه از کابل برق سایز ۲/۵برای اتصال امپلی به ساب استفاده کرد ؟
    برای میدرنجا چی لطفا بهم بگین 🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *