نحوه تعمیرات ریش تراش

نحوه تعمیرات ریش تراش

نحوه تعمیرات ریش تراش از این رو هائز اهمیت است که این وسیله برقی جهت اصلاح صورت در منزل – مسافرت – محل کار و… به صورت بسیار گسترده ای استفاده می شود. اصلاح صورت با استفاده از ریش تراش در حفظ و نگهداری پوست بسیار مؤثر است و از پیدایش چروکهای زودرس جلوگیری می کند. این مهم به کاربرد روزافزون ریش تراش افزوده است.

ریش تراش ها را براساس کارشان به دو دسته تقسیم می کنند که در ادامه به شرح و بررسی هر یک خواهیم پرداخت. در این مطلب به نحوه تعمیرات ریش تراش می پردازیم.

انواع ریش تراش

همان طور که اشاره شد بدون توجه به نوع انرژی محرکه مورد نیاز ریش تراش ها (برق شهر و برخی از باطری های خشک بهره می برند) ، آنها را براساس نوع حرکت تیغ به دو گروه تقسیم می کنند. تعمیرات ریش تراش در کارگاه آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت عملی برگزار می شود و تمامی انواع ریش تراش ها در این کارگاه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی 

ریش تراش با تیغ نوسانی

می دانیم که برق متناوب نسبت به زمان متغیر می باشد. یعنی ولتاژ نسبت به زمان مرتباً در حال تغییر از صفر به ماکزیمم است. بنابراین اگر یک سیم پیچ تحت تأثیر این برق مغناطیس تولید کند ، میدان به وجود آمده نیز مرتباً در حال نوسان و تغییر خواهد بود. در ریش تراش با تیغ نوسانی از این اصل بهره برده اند (شکل ۱).

نحوه تعمیرات ریش تراش
نحوه تعمیرات ریش تراش

شکل ۱: اجزاء اصلی ریش تراش با تیغ نوسانی

با اتصال برق به سیم پیچ دور هسته ، یک میدان مغناطیسی متغیر به وجود آمده و این میدان مرتباً موجب جذب و دفع بازو (اهرم) نوسان ساز خواهد شد. بدیهی است که جذب اهرم در زمان اوج میدان مغناطیسی رخ میدهد و با نزول میدان به واسطه کاهش ولتاژ متناوب ، برگشت فر کشیده شده ، اهرم را به محل اولیه خود باز می گرداند و این عمل مرتباً اتفاق می افتد و نوسان شدیدی را به اهرم منتقل می کند. اهرم نیز نوسان به وجود آمده را به تیغه برنده که در شکل قابل رؤیت است انتقال می دهد و موهایی که با عبور از صفحه مشبک به تیغه در حال نوسان رسیده اند ، قطع می شوند.

پیشنهاد ویژه: آموزش تعمیرات موبایل و آموزش plc در آموزشگاه فن آموزان همراه با معرفی به کار و کارآموزی برگزار می شود.

ریش تراش با تیغ چرخشی

در این نوع ریش تراش ها ، اساس کار شباهت بسیار زیادی به مکانیسم همزن برقی دارد. در واقع بسته شدن کلید ، برق را به یک موتور یونیورسال کوچک می رساند و با حرکت آرمیچر ، چرخ دنده هایی که با مارپیچ انتهای آن ارتباط دارند به چرخش در خواهند آمد.

به هر یک از چرخ دنده ها یک محور متصل است که در انتهای محور تيغ عنکبوتی شکل مستقر می شود. برای آنکه بتوان توسط ریش تراش به راحتی صورت را اصلاح نمود و چروک های صورت مشکلی را به وجود نیاورد ، معمولا زیر محورها فنر قرار میدهند بر روی تیغ که معمولاً ۳ بازو و یا شش بازو دارد صفحه شیاردار قرار میگیرد و موهایی که از این صفحه عبور نموده و به تیغ که با سرعت بالایی در حال چرخش است رسیده اند سریع قطع شده و از صورت جدا می شوند.

 

اجزاء اصلی ریش تراش با تیغ چرخشی

شکل ۳: اجزاء اصلی ریش تراش با تیغ چرخشی

نقشه های عملی سیم پیچی آرمیچر در ریش تراش

پس همان طور که اشاره شد ، در برخی از ریش تراش های برقی ، از موتور یونیورسال استفاده شده است. صحت عملکرد موتور بالاخص آرمیچر در این نوع از ریش تراش ها فوق العاده با اهمیت است زیرا اگر آرمیچر با سرعت لازم نچرخد ، تیغ در برش موهای صورت دچار مشکل می شود.

در این قسمت اطلاعات عملی سیم پیچی آرمیچر سه نوع ریش تراش برقی آورده شده است. جهت مطالعه و دست یابی به نقشه های بیشتر می توانید به کتاب آموزش آرمیچرپیچی به زبان ساده رجوع فرمایید.

نقشه سیم پیچی و اطلاعات کامل آرمیچر ریش تراش کو مت

شکل ۴: نقشه سیم پیچی و اطلاعات کامل آرمیچر ریش تراش کو مت Komet 26W

۱- تعداد تیغه کلکتور = ۱۶ عدد

۲ – تعداد شیار = ۸ شیار

۳-گام سیم بندی = ۴-۱

۴- نمره سيم = ۹/0

۵- دور هر پیچک = ۱۷۵ دور

۶- سیم درون هر شیار = ۷۰۰ عدد

۷- قطر هسته = mm 8/22

۸- ارتفاع هسته = mm 3/24 –

9 –  u=2

۱۰ – وضعیت = دو تیغه روبروی یک هسته

۱۱ – نوع سیم بندی = راستگرد پس رونده

تعمیرات ریش تراش
تعمیرات ریش تراش

عیب یابی در ریش تراش برقی

* عيب 1: ریش تراش روشن نمی شود.

علّت ۱: پریز مورد نظر برق ندارد.

رفع عیب: ریش تراش را در پریز دیگری مورد آزمایش قرار دهید. اگر روشن شد مشکل از پریز است و در غیر این صورت عیب را می بایست در خود ریش تراش جستجو کرد.

جهت بررسی منطقی پریز باید از آومتر (قسمت ولتاژ) استفاده کنید (رنج مورد نظر 250 ولت متناوب است). اگر عقربه منحرف نشد باید پس از قطع برق منزل ، درپوش پریز را باز کنید و به رفع عیب بپردازید.

علّت ۲: دو شاخه یا سیم رابط خراب است.

رفع عیب: ابتدا ریش تراش را از برق جدا کنید و سپس سیم های ورودی برق را در داخل دستگاه به یکدیگر متصل نمایید. اگر سیم رابط و دو شاخه سالم باشند ، به محض ارتباط رابطهای آومتر (1×R) با شاخکهای دو شاخه ، عقربه منحرف شده و اهم ناچیزی را نشان خواهد داد.

در غیر این صورت ، از آنجا که دو شاخه ریش تراش معمولاً از نوع پرسی است ، تعویض سیم رابط با دو شاخه الزامی است.

علّت 3: کلید قطع و وصل خراب است. رفع عیب: دو شاخه را از برق جدا کنید و سپس توسط آومتر  (1×R) به تست کلید بپردازید. اگر کلید سالم باشد با ارتباط رابطهای آومتر به آن در حالت وصل کلید ، عقربه به سمت صفر و در حالت قطع کلید ، عقربه برروی بی نهایت می ایستد. اگر نتیجه تست کلید متفاوت با مطلب مذکور بود ، به ناچار باید کلید را تعویض کنید زیرا کلید ریش تراش از نوع قطعاتی است که عموماً قابل تعمیر نیستند و یا پس از تعمیر ، بازده و عملکرد مطلوبی نخواهند داشت.

علّت ۴: یکی از اتصالات داخلی قطع شده است.

رفع عیب: اگر پس از باز شدن درپوش ریش تراش ، سیمی را از محل اتصالش جدا شده یافتید ، آن را مجدداً در محل مورد نظر مستقر کنید ، تا دستگاه به شرایط عادی خود بازگردد.

علّت ۵: موتور با سیم پیچ دستگاه سوخته است.

رفع عیب: اگر ریش تراش دارای موتور یونیورسال باشد با توجه به مطالب مبحث ۱-۱۲-۱- و به شناسایی و رفع عیب از آن بپردازید. اگر ریش تراش دارای سیم پیچ است (ریش تراش نوسانی) ، جهت تشخیص عیب می توان هم به روش عملی و هم علمی تحقیق نمود. سیم پیچ سوخته کاملا قهوه ای شده و تعداد زیادی از سیم های پیچیده شده دور هسته فلزی براثر ازدیاد حرارت پاره می شوند و اگر از اهم متر استفاده کنید ، به طور قطع دو پایه کلاف با یکدیگر ارتباط نخواهند داشت که این مطلب نشانه پاره شدن سیم های کلاف است. سیم پیچ مورد نظر باید تجدید سیم پیچی شود.

* عیب ۲: ریش تراش سریع داغ می شود.

علّت ۱: مشکل ریش تراش ناشی از عیوب مکانیکی است.

رفع عیب: وجود معایبی چون فرسایش چرخ دنده ها ، خرابی فنرها و… مقداری از انرژی الکتریکی را تلف نموده و موجب افزایش حرارت دستگاه می شود. البته ازدیاد حرارت می تواند معایب جدیدی را در ریش تراش شکل دهد. بنابراین سریعا باید عیب اصلی شناسایی و رفع شود.

علّت ۲: موتور نیم سوز است.

رفع عیب: اصلی ترین عامل در ایجاد حرارت بر روی بدنه وسایل برقی ، نیم سوز بودن موتورهاست. پدیده نیم سوز بودن موتور به اتصال حلقه و یا اتصال کلاف در آرمیچر و یا قطبها و یا هر نوع سیم پیچ مورد نظر گفته می شود. براثر وقوع اتصالهای مذکور ، مقاومت سیم پیچ کاهش یافته و زمینه را جهت افزایش جریان کشش موتور فراهم می آورد. عبور جریان اضافی علاوه بر افزایش دما ، موجب پاره شدن کلافها و شدت آسیب دیدگی دستگاه خواهد شد. به هر حال موتور و یا سیم پیچ نیم سوز باید تجدید سیم پیچی شود.

* عیب ۳: اصلاح صورت توسط ریش تراش به سختی انجام می شود.

علّت ۱: موتور نیم سوز است

رفع عیب: در صورت نیم سوز بودن موتور چه در ریش تراش با تیغ چرخشی و چه در نوع نوسانی ، تیغ سرعت و قدرت لازم را جهت قطع موها ندارد و از این رو لازم است مشکل موتور هر چه سریعتر برطرف شود.

علّت ۲: چرخ دنده ها فرسوده شده اند.

رفع عیب: در برخی موارد موتور سالم است اما فرسایش چرخ دنده ها موجب کاهش سرعت چرخش تیغ می شود. از این رو لازم است چرخ دنده ها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید.

علّت ۳: تیغ کند شده است.

تعویض تیغه ریش تراش

 

رفع عیب: کندی تیغ در ریش تراش با تیغ چرخشی بیشتر به چشم می خورد. از این رو متناسب با مقدار کارکرد تیغ ، تعویض آن ضروری است. در شکل ۸ تیغ عنکبوتی با شش پایه دیده می شود.

فن آموزان مجری برگزاری دوره های ویژه اشتغال از جمله آموزش نصب دزدگیر خودرو ، آموزش برق صنعتی ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش مکانیک خودرو ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش هوشمند سازی ساختمان و … با مدرک معتبر بین المللی می باشد. لیست کامل بیش از هشتاد دوره در صفحه اصلی سایت قابل مشاهده است.

3/5 - (3 امتیاز)

10 پاسخ به “نحوه تعمیرات ریش تراش”

  1. سلام ماشین ریش تراش آداپتور داره مستقیم زدم به برق جرقه زد و کار نمیکنه ممنون بگید چکار بکنم

  2. سلام خط زدن وی جی آرد یکسره شده چیکارسلا سلام خبی خبم خط زن و جی میل آر یکسره شده چیکار کنم کنم؟

  3. سلام ماشین ریش تراش شارژی روکه ادابتورداره زدم به برق مستقیم درست میشه؟

  4. سلام روز بخیر ماشین ریش تراش رو به برق زدیم و یه جرقه ریز زد حالا مدام کار میکنه و خاموش نمیشه چیکار باید انجام داد؟

  5. سلام خسته نباشید ماشین سر تراشی گاردش باز وبسته نمیشخ

  6. سلام کلید خاموش روشن ریش تراش رمینگتون مدل HO 5780 میخوام کجا هست

  7. دستگاه رمینگتون دارم موقعی که روشن میکنم بعد از چند ثانیه خودبخود خاموش میشه راهنمایی کنید لطفا

  8. با سلام یک‌دستگاه ریش تراش براون شارژی دارم که بعد مدتی از کار افتاد باطری شو عوض کردم وقتی به شارژ میزنم فقط چراغ قرمز روشن میشه حتی تا نصف روزم چراغ سبز روشن نمیشه که سارژ شده باشه. ار برق هم میکشم چراغ قرمز آنقدر روشن هست تا بعد چند روز شارژ تموم بشه . خود ریش تراش هم کار نمیکه دیگه ولی با یک سیم از باطری به آرمیچرش وصل میکنم روشن میشه ولی با دکمه خودش روشن نمیشه. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *