تابلو برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

تابلو برق صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی به دستگاه و سیستمی که برای تبدیل، کنترل و محافظت از مدارها و تجهیزات الکتریکی استفاده می شود تابلو برق صنعتی گفته می شود.

در یک سیستم برق تابلو برق صنعتی از کلید های قطع برق، فیوزها یا مدارشکن هایی تشکیل شده است که برای کنترل، محافظت و مجزا کردن تجهیزات الکتریکی از آن ها استفاده می شود.تجهیزات برقی نصب شده در تابلو برق صنعتی با توجه به عملکردی که از تابلو انتظار داریم متفاوت بوده و توسط طراح انتخاب می شود.

تابلو برق صنعتی

از تابلو برق هم برای قطع انرژی تجهیزات به منظور انجام کار و هم برای از بین بردن خطاهایی که در پایین دست صورت می گیرد استفاده می شود. این نوع تجهیزات مستقیماً به منبع انرژی متصل هستند.

معمولاً در ایستگاه های برق تابلو برق های صنعتی هم در قسمت کم ولت و هم در قسمت ولتاژ بالای مبدل های بزرگ برق قرار می گیرند.

تابلو برق هایی که در قسمت ولتاژ پایین مبدل ها هستند ممکن است در داخل یک ساختمان قرار داده شوند و دارای مدارشکن های ولتاژ متوسط برای مدارهای توزیع، و همچنین تجهیزات حفاظت، کنترل و اندازه گیری باشند.

اصطلاح “تابلو برق” یک اصطلاح کلی است که به گستره ی وسیعی از دستگاه های سوئیچینگ اطلاق می شود از جمله مدارشکن ها، مبدل ها، سوئیچ واحدهای فیوز، فیوز های HRC، کانتکتورها، مدارشکن های مینیاتوری، ELCB ها و غیره.

تابلو برق به معنای ترکیبی از این دستگاه های سوئیچینگ با تجهیزات کنترلی، اندازه گیری، محافظتی و تنظیم کننده ی مربوطه نیز می باشد. تابلو برق ها و تجهیزات آن ها برای تولید، انتقال، توزیع و تبدیل انرژی الکتریکی به کار برده می شوند.

اموزشگاه فن آموزان دوره های آموزش تابلو برق صنعتی و آموزش plc ، آموزش رباتیک را از پایه تا پیشرفته بصورت عملی در کارگاههای مجهز ارائه می دهد. تمامی دوره ها با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای کشور و اعطای مدرک معتبر برگزار می شود. جهت اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با ما تماس بگیرید.

انواع تابلو برق صنعتی بر اساس ولتاژ

به طور کلی تابلو برق ها بر اساس سطح ولتاژ به سه دسته تقسیم می شوند :

  • تابلو برق های کم ولتاژ پایین (LV)
  • تابلو برق های ولتاژ متوسط (MV)
  • تابلو برق های ولتاژ بالا (HV)

همه ی ما با سوئیچ های ولتاژ پایین و فیوزها در خانه ی خود آشنا هستیم. از سوئیچ ها برای باز و بسته کردن مدار الکتریکی استفاده می شود در حالی که فیوزها محافظی در برابر جریان بیش از حد و یا اتصالی هستند. به این ترتیب همه ی وسایل برقی به یک قطع و وصل کننده ی مدار و دستگاه محافظت کننده نیاز دارند.

انواع مختلفی از سوئیچینگ ها و دستگاه های محافظت کننده به وجود آمده اند بنابراین، تابلو برق را می توان اصطلاحی کلی در نظر گرفت که گستره ی وسیعی از قطعات مربوط به سوئیچینگ (قطع و وصل کننده ی مدار)، محافظت، و کنترل تجهیزات الکتریکی را در بر می گیرد.

نقش تابلو برق

از وظایفی که تابلو برق دارد می توان به حمل کردن، ایجاد و قطع جریان بار طبیعی همچون یک سوئیچ اشاره کرد. به علاوه، جریان اشتباه را از بین می برد و برای این کار از ابزارهایی همچون ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور های پتانسیل، و رله های مختلف بسته به نوع کاربردشان، استفاده می کند.

بنابراین یک تابلو برق صنعتی تجهیزاتی از جمله مدارشکن، ترانسفورماتور جریان، ترانسفورماتور پتانسیل، رله های حفاظتی، ابزارهای اندازه گیری، سوئیچ ها، فیوز ها، MCB ها، سرج ارسترها (محافظ افزایش ناگهانی ولتاژ)، جدا کننده و یا ایزولاتورها، و تجهیزات مرتبط دیگر را شامل می شود.

برخی دیگر از سایر دوره های تخصصی که در مجموعه فن آموزان ارائه می شود شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برق صنعتی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لپ تاپ و بیش از هشتاد دوره تخصصی دیگر می باشد. این دوره ها تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور و با هدف اشتغال سریع و کسب درآمد کاراموزان با اعطای مدرک معتبر برگزار می شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *