نحوه تعمیر کوپلر و تیغه مخلوط کن و یاتاقان مخلوط کن

نحوه تعمیر کوپلر و تیغه مخلوط کن و یاتاقان مخلوط کن

مخلوط کن غذاساز و یا فقط دستگاه مخلوط کن یکی از لوازم برقی ضروری خانه است که تقریباً در همه ی آشپزخانه ها یافت می شود. این دستگاه امروزه برای بسیاری از کارها استفاده می شود و خراب شدن آن مشکلاتی را به بار می آورد.

تیغه مخلوط کن نمی چرخد !

با این وجود احتمال خراب شدن و نمایان شدن علائمی از عملکرد نادرست مخلوط کن وجود دارد و یکی از این مشکلات نچرخیدن تیغه ی آن می باشد. اگر تیغه ی این دستگاه نچرخد عملکرد اصلی آن مختل می شود و به یک دستگاه زاید تبدیل می شود و به همین دلیل است که برطرف کردن سریع این مشکل امری مهم است .

مخلوط کن

برای نچرخیدن تیغه دلایل احتمالی متعددی وجود دارند و قبل از این که شروع کنید به تعمیر و برطرف کردن مشکل، لازم است که علت دقیق بروز مشکل را بدانید. در ادامه به تعدادی از اصلی ترین دلایل نچرخیدن تیغه ی مخلوط کن و راه حل هایی برای برطرف کردن مشکل اشاره شده است .

آسیب دیدگی یاتاقان

محتمل ترین علت برای عدم چرخش تیغه ی مخلوط کن آسیب دیدن یاتاقان است. آن چه که اتفاق می افتد این است که آب و مایعات تمایل دارند که از لا به لای کوپلینگ عبور کرده و به یاتاقان های تیغه های مخلوط کن ( یا غذاساز ) برسند.

این مایعات باعث پوسیدگی و زنگ زدن یاتاقان های فلزی می شوند و ممکن است تا حدی به آن ها آسیب وارد کنند که تیغه ها دیگر قادر به چرخیدن نباشند. این مسئله عملاً مخلوط کن یا غذاساز شما را به یک وسیله ی بلا استفاده تبدیل می کند .

راه حل :

  • در چنین مواقعی اولین کاری که شما باید انجام دهید این است که چندین بار با دست تیغه ی مخلوط کن را در خلاف جهت چرخش خودشان بچرخانید.

تعمیرات مخلوط کن

  • اگر این کار کمکی به حل مشکل نکرد، چند قطره روغن نارگیل یا روغن خردل روی کوپلینگ بریزید.
  • اکنون دوباره با دست تیغه ها را بچرخانید و پارچ شیشه ای مخلوط کن را به مدت ده دقیقه کنار بگذارید.
  • پس از این دوباره پارچ را به قسمت دارای موتور وصل کرده و به صورت امتحانی آن را به کار بیاندازید.
  • اگر بدون وجود هیچ گونه مشکل فنی تیغه ها شروع به چرخیدن کنند یعنی مشکل برطرف شده است.
  • اگر مشکل ادامه دارد، از یک تعمیرکار بخواهید آن را برایتان تعمیر کند .

کوپلر (کوپلینگ) موتور خراب شده است

خراب شدن کوپلر موتور هم می تواند باعث نچرخیدن تیغه های مخلوط کن شود. دلایل خرابی کوپلر عبارتند از زیاد پر کردن دستگاه، پایین بودن کیفیت کوپلر، و همچنین استفاده از دستگاه برای مدتی طولانی .

راه حل : در این مورد، تنها راه حل این است که کوپلر موتور دستگاه را تعویض کنید. انجام این کار باید توسط تعمیرکار متخصص صورت گیرد .

آسیب دیدگی سیم برق

اگر هر یک از سیم های داخل دستگاه آسیب ببینند، منجر به نچرخیدن تیغه های مخلوط کن خواهند شد.

راه حل : برای حل کردن این مشکل ابتدا باید محل سیم ها را تشخیص داده و آن ها را بررسی کنید تا بفهمید کدام یک از آن ها دچار آسیب شده است. اگر در این رابطه تجربه ای ندارید و نمی دانید که چگونه این کار را انجام دهید بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

اگر یکی از سیم ها آسیب دیده باشد ممکن است با تعویض کردن سیم مشکل رفع شود اما گاهی اوقات لازم است که کلاً مخلوط کن را عوض کنید .

اکنون که دلایل عدم چرخش تیغه های مخلوط کن را متوجه شدید می توانید مراحل فوق را دنبال کرده و علت مشکل را بیابید. درست است که این مشکل به ندرت برای این دستگاه پیش می آید اما در صورت وجود مشکل بهتر است که آن را به یک تعمیرکار که به راحتی هم در دسترس است بسپارید .

دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت عملی در کارگاه های مجهز آموزشگاه فن آموزان توسط اساتید مجرب برگزار می گردد.

4/5 - (2 امتیاز)
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

یک پاسخ به “نحوه تعمیر کوپلر و تیغه مخلوط کن و یاتاقان مخلوط کن”

  1. ببخشید من یک مشکل دارم
    اینکه هرچی کوبل میزاریم رویه مخلوط کن تا وقتی خالیه خوب می‌چرخه ب محض اینکه شیر چیزی توش میریزیم رد میده وقتیم ک ور میداریم دود میزنه ازش بیرون نکه مال موتور باشه مال پلاستیک کوبل هست و اینکه آسیاب همون مخلوط کن اصلا مشکل ندارع کار میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *