0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه تعمیر مخزن شست و شوی ماشین لباسشویی

نحوه تعمیر مخزن شست و شوی ماشین لباسشویی

          تعمیر مخزن شست و شوی ماشین لباسشویی         

این مطلب درباره ی موقعیتی است که در طول چرخه ی مخزن شست و شو در هیچ یک از مراحل مخزن شست و شو نمی چرخد. یعنی نه تنها هنگام شست و شو بلکه هنگام آب کشی و خشک کن هم حرکتی نمی کند. اگر ماشین لباسشویی شما چرخش دارد اما به سختی می چرخد و یا در هنگام چرخش صداهایی تولید می کند هم این مطلب می تواند برایتان سودمند باشد .

چرا مخزن شست و شوی لباسشویی نمی چرخد ؟

پیش از انجام هر اقدامی برنامه ی شست و شوی وارد شده را بررسی کنید. ممکن است این عدم چرخش از جانب ماشین کاملاً ارادی باشد. در این مواقع باید ابتدا یک ریسِت کلی و تنظیم مجدد انجام دهید. اگر این کار فایده ای نداشت و همچنان حرکتی در مخزن مشاهده نشد سپس به عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی خود بپردازید.

تسمه ی مخزن

اولین علت احتمالی آن می تواند تسمه ی مخزن باشد. تسمه ی مخزن اتصال دهنده ی موتور و مخزن به یکدیگر است و در سراسر چرخه ی شست و شو کار می کند تا چرخه تمام شود.

این تسمه روی موتور و قرقره ای که مخزن را می چرخاند (پولی ) قرار می گیرد، بنابراین بدون وجود تسمه مخزن قادر به چرخش نخواهد بود. این امری طبیعی است که تسمه با گذشت زمان در اثر ساییدگی به طور ناگهانی پاره شود. برای تشخیص مشکل تسمه ی مخزن، مراحل زیر را دنبال کنید :

توجه : لطفاً پیش از هرگونه اقدامی برای تعمیر، از این که ماشین لباسشویی را کاملاً از برق کشیده اید اطمینان حاصل کنید .

  • لباسشویی را جلو بکشید تا به قسمت پشتی آن دسترسی پیدا کنید. سپس صفحه ی پشتی را از آن جدا کنید.
  • محل قرار گرفتن تسمه ی مخزن را بیابید و بررسی کنید که اثری از پارگی یا آسیب دیدگی بر روی آن وجود دارد. در صورت لزوم تسمه را تعویض کنید. گاهی ممکن است این مشکل به خاطر از جا در آمدن تسمه باشد که در این صورت دوباره آن را جا بیندازید.

برای تعویض تسمه باید تسمه ی قدیمی را جدا کنید. هنگامی که صفحه ی پشتی لباسشویی را باز می کنید تسمه کاملاً قابل مشاهده است. در بعضی ماشین ها باز کردن صفحه ی پشتی کافی نیست و برای دسترسی به تسمه و تعویض آن باید صفحه ی بالایی لباسشویی نیز باز شود .

تسمه به دور قرقره ی مخزن و اسپیندل موتور پیچیده است. تمام کاری که باید انجام دهید این است که تسمه را به سمت خود بکشید و سپس قرقره را بچرخانید، به این شکل تسمه باز می شود. ممکن است در حین جدا سازی تسمه ی پاره شده داخل ماشین لباسشویی بیفتد.

قبل از اینکه تسمه ی جدید را جایگزین کنید آن را بیرون بیاورید. در انتخاب تسمه ی جایگزین باید به اندازه، طول و قطر آن دقت کنید. اگر تسمه کمی بلند تر باشد سر خوردن آن باعث می شود که مخزن هنگامی که پر می شود نچرخد.

جای گذاری تسمه ی جدید

                      

توجه داشته باشید که روی تسمه شیار هایی وجود دارد که این شیار ها باید به دور اسپیندل موتور پیچیده شوند، سپس تسمه را از قسمتی که نزدیک به موتور است به طرف قرقره ببرید و مراقب باشید که تسمه روی اسپیندل موتور باقی بماند. قرقره ی مخزن را بچرخانید تا زمانی که تسمه محکم روی قرقره قرار بگیرد. در آخر چند مرتبه مخزن را بچرخانید تا تسمه به خوبی روی قرقره ی مخزن جا بیفتد و مطمئن شوید که با چرخش مخزن تسمه جدا نمی شود.

اگر پس از بررسی تسمه هیچ ایرادی در آن نیافتید ممکن است مشکل از موتور باشد. متداول ترین علت کار نکردن موتور خراب شدن برس های کربنی است. اگرچه ممکن است دلاایل بسیاری برای از کار افتادن موتور وجود داشته باشد. هنگامی که قسمت اصلی موتور فرسوده شده باشد یا گرد و غبار کربنی بیش از حدی در موتور تولید شود نیز ممکن است این ها از عوارض مربوط به برس هاس کربنی باشند.

گاهی اوقات ممکن است مشکلی در چرخش مخزن وجود نداشته باشد اما در هنگام چرخش ماشین صداهای ناخوشایندی تولید کند و یا در بخش خشک کن چرخه ی شست و شو با سختی لباس ها را بچرخاند که در این مورد هم ممکن است مشکل از فرسودگی برس های کربنی موتور باشد.

هرگز از روی حدس و گمان برس های کربنی را تعویض نکنید. این برس ها باید کاملاً فرسوده و نیازمند تعویض باشند تا جایگزین شوند. اگر علت کار نکردن موتور فرسودگی برس های کربنی باشد، حداقل یکی از آن ها باید نیم سوز و سیاه رنگ شده باشد.

توجه : لطفاً پیش از هرگونه اقدامی برای تعمیر، از این که ماشین لباسشویی را کاملاً از برق کشیده اید اطمینان حاصل کنید .

  • صفحه ی پشتی ماشین لباسشویی خود را باز کنید تا به موتور آن دسترسی پیدا کنید. ( به نوع لباسشویی تان بستگی دارد )
  • پس از دستری به موتور آن را باز کنید.
  • فرسایش برس های کربنی را بررسی کنید و در صورت لزوم آن ها را تعویض کنید .

نحوه ی تعویض برس های کربنی

ابتدا باید ماشین را از برق بکشید. موتور در قسمت پشتی ماشین لباسشویی قرار دارد بنابراین تمام شلنگ ها را جدا کرده و صفحه ی پشتی ماشین لباسشویی را باز کنید. سپس می توانید موتور را که در زیر مخزن قرار گرفته است ببینید. در برخی از ماشین ها لازم نیست برای دسترسی به برس های کربنی موتور را جدا کنید.

برای جدا کردن موتور ابتدا باید تسمه را از قرقره ی مخزن جدا کنید سپس بلوک سیم کشی و اتصالگر موتور به زمین را از آن جدا کنید. پیچ هایی که موتور را در جای خود نگه داشته اند را پیدا و باز کنید. با انجام این کار می توانید موتور را جدا کنید اما توجه داشته باشید که این کار ممکن است به کمی نیرو نیاز داشته باشد .

در هنگام بیرون آوردن موتور از اصابت آن به لبه های تیز خود داری کنید. در هر طرف از برس های کربنی پیچی وجود دارد آن ها را در جای خود محکم کرده اند. در مجاورت کموتاتور برس های کربنی قرار گرفته اند که دارای انتهای زاویه دار هستند. برای اینکه برس های جدید را صحیح جاگذاری کنید دقت کنید که برس های قدیمی به چه شکل در جای خود قرار گرفته اند.

پیچ های برس های کربنی را از روی موتور باز کنید. قبل از اینکه برس های جدید را جایگزین کنید هرگونه گیره یا فنری که به آن متصل است را جدا کنید. به دلیل زاویه دار بودن این برس های کربنی بسیار مهم است که آن ها را در همان جهت برس های قبلی جاگذاری کنید. پس از آن می توانید دوباره پیچ ها را ببندید و اتصالات الکتریکی موتور را هم مجدداً وصل کنید.

پس از آن موتور را دوباره به ماشین لباسشویی خود وصل کنید تسمه را جا بیندازید و تمام اجزا را دوباره مانند قبل در جای خود قرار دهید. سپس ماشین را روشن کرده و آن را تست کنید.

دوره های آموزش تعمیر ماشین لباسشویی که بخشی از سرفصل های دوره تخصصی  آموزش تعمیرات لوازم خانگی است به طور کاملا عملی در مجتمع آموزشی فن آموزان برگزار می گردد.

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *