0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه تعمیرات پلوپز برقی

نحوه تعمیرات پلوپز برقی

پلوپز برقی وسیله ای است که به راحتی و با ظرفیت های مختلف ما را در پخت برنج یاری می کند و سهولت آماده نمودن برنج توسط آن سبب شده که در اکثر منازل، رستوران ها، هتل ها و …… مورد استفاده قرار گیرد. علیرغم تنوع در مارک و شکل ظاهری این دستگاه فصل ۶ به گونه ای ارائه شده که شما خواننده گرامی پس از مطالعه و به کارگیری مطالب آن بتوانید نسبت به شناسایی و رفع عیب هر نوع پلوپز اقدام نمایید. در این مقاله قصد داریم نحوه تعمیرات پلوپز برقی را با هم بررسی کنیم.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

عناوین این نوشته:

ساختمان پلوپز برقی

اجزایی که شکل ظاهری پلوپز را تشکیل می دهند به تفکیک در شکل۱ دیده می شود اما ساختمان پلوپز از قطعات دیگری نیز تشکیل شده که در ظاهر دستگاه قابل رؤیت و دسترسی نیستند. با باز نمودن صفحه زیرین پلوپز و جداسازی قطعات از یکدیگر، نقش و وظیفه هر کدام مشخص خواهد شد. در شکل ۶-۲ کلیه ی قطعات پلوپز برقی قابل رؤیت است.

نحوه تعمیرات پلوپز برقی
شکل ۱ ساختمان پلوپز برقی
اجزاء تشکیل دهنده پلوپز برقی
شکل ۲: اجزاء تشکیل دهنده پلوپز برقی

نام هر یک از قطعات شکل ۲ به شرح زیر است:

1- دیگ پلوپز از جنس کرم که جهت ممانعت از چسبیدن برنج در حال پخت آن را به مواد تفلون آغشته می کنند.

2- نگهدارنده ی درپوش پلوپز

۳ و ۴- دسته پلوپز از جنس کائوچو

۵- صفحه گرم کننده که بر روی المنت قرار می گیرد.

۶- لامپ خبر

۷- منتقل کننده حرارت به ترموستات اصلی

۸- پایه پلوپز

۹- بدنه خارجی پلوپز از جنس استیل که علاوه بر زیبایی و استحکام، در برابر حرارت، مقاوم است.

۱۰- صفحه زیر پلوپز

۱۱- کلید پلوپز که در بعضی از پلوپزها به جای کلید از تایمر استفاده شده است.

۱۲ – صفحه مشخصات پلوپز، معمولا بر روی این صفحه کمیتهای نامی دستگاه مانند، ولتاژ، جریان، توان، فرکانس برق مصرفی و ظرفیت پخت برنج در می شود.

۱۳- المنت (هیتر یا گرم کننده)

۱۴- نگهدارنده ی فنر المنت

۱۵- دوشاخه و سیم رابط که معمولا سیم رابط در پلوپز برقی دارای محافظ از جنس الیاف نسوز است.

۱۶- درپوش کامل از ورق استیل به همراه دسته عایق

۱۷- درپوش بدون دسته عایق

۱۸- عایق در پوش

۱۹- نگهدارنده عایق یا دسته ی درپوش

۲۰- پیچ نگهدارنده دسته درپوش

۲۱- ترموستات بی متالی

نکات مهم در کاربرد پلوپز برقی

۱- پس از به کارگیری پلوپز برقی، حتما دوشاخه را از پریز جدا نمایید.

۲- برق دستگاه می بایست مستقیم از پریز گرفته شود. استفاده از سیم های رابط که به وسایل برقی دیگر متصل باشند، موجب صدمه دیدن پلوپز خواهد شد.

٣- وجود هرگونه شیء خارجی ولو بسیار کوچک بر روی سطح گرمکن باعث کم شدن تماس ظرف داخلی با گرمکن شده و عمل پخت را دچار انحلال می کند.

۴- به منظور جلوگیری از آتش سوزی احتمالی، پلوپز را بر روی قالی، کفپوش، موکت و یا سایر وسایل قابل اشتعال قرار ندهید. توصیه می شود برای استفاده از آن، محل خاص و مطمئن در نظر گرفته شود.

۵- سیم اتصال را با در دست گرفتن دوشاخه، از بدنه اصلی و پریز برق جدا نمایید. برای جدا کردن سیم اتصال از بدنه اصلی و پریز برق از کشیدن سیم اجتناب نمایید.

۶- وجود پارگی و لهیدگی در سیم اتصال بسیار خطرناک است. در صورت مشاهده هرگونه آسیب در سیم رابط بلافاصله آن را تعویض نمایید.

۷- در صورت سقوط و یا وجود هرگونه نقص در کار پلوپز، از روشن نمودن آن قبل از بازدید و بررسی عیب، خودداری فرمایید.

۸- به منظور جلوگیری از به هم خوردن تنظیم پلوپز و جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی قبل از مطالعه دقیق مطالب این فصل، نسبت به سرویس پلوپز اقدام نفرمایید.

۹- قطع و وصل متوالی چراغ راهنمای پخت در حالت آرام پز (دستگاه پلوپز – آرام) پز وضعیت پخت را نشان می دهد. در صورت روشن یا خاموش بودن دائم لامپ دستگاه معیوب است.

۱۰- هرگز قطعات ۲ و ۳ شکل ۶-۱ را بر روی اجاق گاز یا داخل فر قرار ندهید زیرا باعث تغییر شکل آن و عدم کارآیی مطلوب پلوپز خواهد شد.

۱۱- جهت استفاده از آرام پز (در پلوپزهایی که مجهز به این حالت پخت هستند)، حتما از ظرف داخلی آرام پز که فاقد روکش نچسب می باشد، استفاده کنید.

۱۲- پلوپز شما فقط برای پخت برنج طراحی شده است. از پختن سایر غذاها به وسیله پلوپز خودداری نمایید مگر آن که در دفترچه راهنمای دستگاه، کاربرد آن در مورد غذاهای دیگر نیز بلامانع ذکر شود.

تمیز کردن پلوپز برقی

1- بعد از هر بار استفاده می توانید جهت شستشو و تمیز نمودن قطعات داخلی پلوپز از اسفنج نرم آغشته به مایع پاک کننده استفاده نمایید. کاربرد اشیاء سخت به مواد نچسب ظرف داخلی (قطعه ۲در شکل ۶-۱) شديداً آسیب می رساند.

۲- جهت شستشوی بدنه پلوپز می توانید از ابر یا اسفنج نرم و کف مواد پاک کننده و یا پارچه مرطوب آغشته به این مواد استفاده نمایید. سپس توسط یک پارچه خشک بدنه پلوپز را به طور کامل خشک کنید.

٣- از نفوذ رطوبت و یا ریختن آب بر روی محل اتصال بدنه پلوپز به سیم اتصال خودداری فرمایید و به یاد داشته باشید که محل مذکور همواره می بایست خشک باشد.

روش استفاده از پلوپز برقی

۱- ظرف داخلی پلوپز (قطعه ۲ شکل ۱) را با استفاده از اسفنج نرم تمیز کنید.

۲- در اغلب پلوپزها، به هنگام خرید پیمانه مخصوصی ارائه می شود. برنج مورد نیاز را به توسط آن، اندازه گرفته و کاملا شستشو دهید.

٣- جهت تنظیم مقدار آب مورد نیاز به هنگام پخت برنج، به جدول ارائه شده در دفترچه راهنمای پلوپز مراجعه نمایید. به عنوان مثال جدول ۶-۱ در مورد پلوپز پارس خزر ارائه شده است.

چگونه پلوپز را تعمیر کنیم
جدول 1 راهنمای تنظیمات پلوپز برقی

۴- اطمینان حاصل نمایید که ظرف داخلی پلوپز در داخل بدنه قرار داده شده است.

۵- به هنگام اتصال برق به پلوپز، می بایست دستگاه بر روی یک سطح صاف قرار گرفته باشد.

۶- برای روشن کردن پلوپز و انتخاب ته دیگ موردنظر با توجه به مدل پلوپز به یکی از روش های زیر عمل نمایید: الف) اگر پلوپز از نوع (شکل ۶- ۴) است، لامپ در تمام مدت کار پلوپز روشن بوده و پس از پخت شروع به روشن و خاموش می کند. اگر لازم است و یا علاقه دارید برنج ته دیگ داشته باشد، اجازه دهید نیم ساعت در این حالت کار کند. سپس دستگاه را از برق جدا نمایید.

ب) اگر پلوپز مجهز به تایمر موتوردار است، با حرکت تایمر در جهت عقربه ساعت، دستگاه روشن می شود. نوع ته دیگ به دست آمده ( پس از خاموش شدن خودکار تایمر) بستگی به عدد یا رنگی دارد که تایمر در ابتدا بر روی آن قرار گرفته است.

۷- پس از خاتمه زمان پخت، سیم اتصال را از پریز برق جدا نموده و درب ظرف داخلی پلوپز را از بدنه خارج نمایید. سپس یک دیس بر روی آن قرار دهید و ظرف داخلی را به همراه دیس وارونه کنید. برنج پخته شده به صورت قالبی از ظرف داخلی جدا شده و روی دیس قرار خواهد گرفت.

دوره های پرطرفدار: آموزش مکانیک خودرو ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش سیم پیچی موتور

مدار الکتریکی انواع پلوپز برقی

مدار الکتریکی پلوپز را می توان مرتبط با قطعات به کار برده شده در آن دانست. در واقع نوع کاربرد قطعات، به مدار پلوپز حالت و فرم خاصی را می بخشد. در مدل های ارائه شده زیر چند نوع پلوپز مورد بررسی قرار گرفته است.

الف) پلوپز با تایمر مکانیکی

این نوع از پلوپزهای برقی دارای مدار بسیار ساده ای هستند. قطعه کنترل کننده مدار در پلوپز مذکور یک تایمر مکانیکی است. با حرکت ولوم تایمر در جهت عقربه های ساعت کنتاکت های کلید تایمر بسته شده و فاز به المنت می رسد.

از آن جا که قبلا نول به طور مستقیم به المنت داده شده، با رسیدن فاز تولید حرارت آغاز شده و برنج به تدریج پخته می شود.

حرکت ولوم علاوه بر آن که کلید را می بندد، موجب جمع شدن یک فنر در تایمر خواهد شد. زمان بازگشت فنر جمع شده به حالت اولیه، برابر مدت زمانی است که برنج (با رعایت پیمانه و آب طبق جدول ارائه شده) برای پخت، به آن نیاز دارد.

از این رو تعمیر تایمر و یا تعویض المنت، از جمله مواردی است که عملکرد دستگاه را با مشکل مواجه می سازد و دیگر برنج طبق برنامه قبلی پخته نخواهد شد.

مدار الکتریکی این نوع از پلوپز برقی در شکل ۳ نشان داده شده است. وظيفه لامپ خبر که به همراه المنت روشن می شود، نشان دادن حالت کار دستگاه است. مادامی که لامپ در وضعیت روشن قرار دارد، برنج در حالت پخت بوده و خاموش شدن لامپ به معنای پایان زمان پخت دستگاه است.

پلوپز با تایمر مکانیکی
شکل ۳: پلوپز با تایمر مکانیکی

از آن جا که کلید در این دستگاه با محاسبه زمان، عمل قطع و وصل فاز المنت را انجام می دهد به آن تایمر (زمان سنج) گفته می شود.

ب) کلید روشن و خاموش (دوحالته) به همراه ترموستات بی متالی

علاوه بر قسمت کلید که از اهرم اصلی و کنتاکت، تشکیل شده است، یک ترموستات بی متالی نیز به مجموعه فوق اضافه شده تا به هنگام پخت برنج و یا تجاوز حرارت از حد معین، با انبساط صفحه حساس، تیغه ها از یکدیگر جدا شوند (شکل ۴) و موجب قطع برق المنت گردند.

حرکت اهرم کلید به طرف بالا یا پایین، کنتاکت ها را در حالت باز و یا بسته قرار میدهد (شکل ۵).

حالت باز و بسته ترموستات بی متالی - کلید مجهز به ترموستات بی متالی
شکل۴: حالت باز و بسته ترموستات بی متالی  شکل ۵: کلید مجهز به ترموستات بی متالی

ج) پلوپز با ترموستات بی متالی

این نوع از پلوپزها دارای مدار الکتریکی بسیار ساده ای هستند. کنترل کننده فاز مدار یک ترموستات بی متالی است که از دو تیغه با ضرایب انبساط حرارتی مختلف ساخته شده به محض ازدیاد حرارت از حدی که فشار اهرم کلید تعیین کرده، تیغه حساس انبساط طولی یافته و موجب قطع مدار می شود.

باز شدن کنتاکت ها سبب قطع و توقف عملکرد المنت شده و محیط داخلی پلوپز کمی سرد می شود و تیغه انبساط یافته قبلی، به تدریج به وضعیت اولیه خود باز می گردد. کشش یک فنر تیغه را پایین آورده و کنتاکت ها مجددا بسته خواهند شد و دوباره…

دقت این نوع از پلوپز و کیفیت برنج پخته شده توسط آن، به مراتب پایین تر از انواع دیگر پلوپز است.

لامپ ۲ موازی با المنت بوده و مدتی که المنت به پخت برنج مشغول است، لامپ نیز در حالت روشن خواهد بود.

پلوپز برقی

با پخت برنج ترموستات عمل نموده و باز می شود و به همین دلیل، المنت و لامپ خاموش شده و جریان برق از طریق لامپ ۱ می گذرد.

از آن جا که سرد شدن محیط داخلی پلوپز، ترموستات را به حالت بسته در می آورد و حرارت مجدد المنت، موجب سوختن برنج می شود، لازم است به محض رؤیت روشن شدن لامپ ۱ دستگاه از برق جدا شود (شکل ۶).

مدار الکتریکی پلوپز با ترموستات بی متالی
شکل ۶: مدار الکتریکی پلوپز با ترموستات بی متالی

د) پلوپز با تایمر موتوری

در پلوپز های نوع (ب) و (ج)، یک عیب قابل توجه وجود دارد. در موارد ذکر شده، پخت برنج با حرارت المنت صورت می گیرد و هر چه حرارت افزایش یافته و برنج به پخت نزدیک تر شود، ترموستات جهت قطع مدار آمادگی بیشتری می یابد.

تصور نمایید، در مراحل پایانی پخت، برق شهر قطع شود و شما خارج از منزل باشید و یا حتی در صورت حضور در منزل، متوجه این مسئله نشوید. بعد از مدتی با وصل برق، ترموستات در وضعیت اولیه پخت قرار می گیرد و همه مدتی که قبلا جهت پخت سپری شده، مجددا از نو آغاز می شود. بدیهی است پس از گذشت اندک زمانی، برنج کاملا می سوزد. البته عیب ذکر شده در پلوپز با تایمر مکانیکی اتفاق نمی افتد زیرا در صورت قطع برق در اواسط پخت برنج، فنر جمع شده تایمر، ولوم را به سوی نقطه خاموش هدایت نموده و با رسیدن به نقطه مورد نظر، ارتباط کنتاکت ها قطع می شود.

بعضی از تولید کنندگان وسایل برقی، جهت رفع مشکل فوق از تایمرهای موتوری استفاده می کنند.

همان طور که در شکل۷ مشخص است با حرکت ولوم تایمر به سوی انتخاب ته دیگ مورد نظر، ارتباط کنتاکت های A و B برقرار شده، عملیات پخت برنج آغاز می شود،

یک موتور (V۱۰۰ ) وظیفه باز گرداندن ولوم به نقطه خاموش را برعهده دارد. این نقطه در واقع محلی است که اهرم به هنگام قرارگیری در آن، ارتباط دو کنتاکت A و B یا به عبارتی نول مدار را به طور کامل قطع می کند. با حرکت ولوم در جهت عقربه های ساعت، نول از کنتاکت A و B و سپس به المنت و لامپ خبر می رسد. فاز المنت از طریق ترموستات بی متالی به المنت رسیده و به این ترتیب المنت حرارت لازم را جهت پخت برنج تأمین می کند.

با ازدیاد تدریجی حرارت المنت، ترموستات بی متالی تحریک شده و با انبساط تیغه حساس ارتباط کنتاکت های F و E قطع می شود.

از آن جا که مسیر فاز از طریق کنتاکت E و F قطع است، موتور تایمر با المنت در وضعیت سری قرار می گیرد و چون در این وضعیت ولتاژ موردنظر به آن می رسد، شروع به بازگرداندن ولوم به طرف نقطه صفر خواهد نمود.

لازم است ذکر شود که لامپ خبر در این هنگام نیز روشن است و حالت کار دستگاه را نشان می دهد.

در مدت کار موتور ولتاژ ( V ۱۲۰) به المنت می رسد و این ولتاژ سبب تولید حرارت ناچیزی می شود وحسن این مسئله در این است که برنج به یکباره سرد نخواهد شد.

با این وجود پس از مدتی، محیط داخلی پلوپز سرد شده و ترموستات به وضعیت اولیه باز می گردد (بسته می شود).

با بسته شدن ترموستات، دیگر جریانی از مسیر پرمقاومت موتور عبور نمی کند زیرا مقاومت در ترموستات تقریبا صفر است.

بنابر این عملکرد موتور تایمر و در نتیجه حرکت ولوم به طرف صفر متوقف می شود و المنت به ادامه پخت برنج خواهد پرداخت. پس از مدتی، با قطع شدن ترموستات، موتور به مابقی عملکرد خود ادامه می دهد و این کشمکش بین عملکرد موتور و ترموستات تا بدانجا ادامه دارد که ولوم به نقطه صفر رسیده و با قطع ارتباط کنتاکت های A و B، نول مدار قطع شده و المنت، موتور و لامپ به طور کامل از مدار جدا می شوند.

اگر در اواسط کار پلوپز برق قطع شود، نیازی به جدا نمودن دستگاه از برق نیست زیرا در مدت کار آن ولوم حدودی از مسیر برگشت را طی نموده و برنج متناسب با آن قسمتی از مراحل پخت را سپری کرده است با وصل مجدد برق، ولوم مابقی مسیر پخت را طی کرده و عملکرد خود را از صفر همانند مدل های نوع (ب) و (ج) آغاز نمی کند. در نتیجه برنج هرگز نمی سوزد (شکل ۶-۷).

در صورت تمایل به آموزش عملی در کارگاه های حرفه ای به آموزش تعمیرات لوازم خانگی مراجعه فرمایید.

مدار الکتریکی پلوپز با تایمر موتوری
شکل۷: مدار الکتریکی پلوپز با تایمر موتوری

ه) پلوپز با تایمر موتوری و کلید گرم نگهدارنده برنج

در ساختمان این پلوپز از دو ترموستات استفاده شده که ترموستات ۲ به صفحه المنت بسیار نزدیک است و همواره قبل از ترموستات 1، تحریک شده و به حالت قطع در می آید. با بستن کلید ۱، فاز به المنت می رسد و از آن جا که تایمر نیز در جهت عقربه های ساعت به چرخش در آمده، کنتاکت A در تایمر به کنتاکت B متصل شده و نول در اختيار المنت قرار می گیرد و پخت برنج آغاز می شود.

بدیهی است که با افزایش دما در محیط داخلی پلوپز (زیر دیگ) ترموستات ها تحریک شده و یکی پس از دیگری به حالت قطع در می آیند. البته لازم است ذکر شود که همواره ترموستات ۱ دیرتر از ترموستات ۲ باز می شود زیرا فاصله آن از المنت بیشتر از فاصله ترموستات ۲ نسبت به المنت است (در این مرحله باز و بسته شدن ترموستات ۲ تأثیری در عملکرد مدار نخواهد داشت).

باز شدن ترموستات 1 سبب می شود که نول جهت رسیدن به المنت اجباراً از موتور بگذرد. در حالتی که ترموستات ۱ بسته بود هیچ جریانی از مسیر پرمقاومت موتور نمی گذشت اما حالا جریان مجبور است از موتور بگذرد.

با عبور جریان از مسیر تازه، موتور که در واقع با ولتاژ ۱۰۰ ولت کار می کند حرکت ولوم را در جهت خاموش آغاز نموده و پس از مدتی با سرد شدن محیط داخلی پلوپز ترموستات ۱ مجددا بسته شده موتور متوقف می شود. عملکرد ترموستات 1و موتور به همین صورت که شرح داده شد، تا آن جا ادامه می یابد که ولوم به نقطه خاموش می رسد.

در حالت خاموش ارتباط کنتاکت های A و B قطع شده A به C متصل می شود. به عبارت دیگر نول برای رسیدن به المنت از مسیر جدید استفاده کرده و با عبور از ترموستات ۲ (که عملاً از این لحظه در مدار قرار گرفته) استفاده می کند. چون این ترموستات بسیار به صفحه نزدیک است، سریع تحریک شده باز می شود و با قطع و وصل مداوم خود برنج را گرم نگه می دارد. این عمل تا زمانی ادامه خواهد داشت که کلید لامپ دار به حالت قطع درآید. کنتاکت های E و D پایه های موتور ۱۰۰ ولت هستند.
پلوپز با کلید گرم نگهدارنده و تایمر موتوری

شکل ۸: پلوپز با کلید گرم نگهدارنده و تایمر موتوری

عیب یابی در پلوپز برقی

عیب ۱: پلوپز روشن نمی شود

علت ۱: پریز برق ندارد

رفع عیب: بهترین روش برای پی بردن به وجود برق در پریز استفاده از ولتمتر و یا قسمت ولتاژ آومتر است. زیرا فازمتر، تنها وجود فاز را در پریز مشخص می کند و در موارد متعددی دیده شده که مشکل پریز به سبب قطع نول بوده است. به هر حال اگر در پریز ولتاژ وجود ندارد، آن را باز کنید و به رفع مشکل بپردازید. بهتر است به هنگام تعمیر پریز، برق منزل قطع باشد.

علت ۲: سیم رابط و یا دوشاخه معیوب شده اند

رفع عیب: دوشاخه را از برق جدا نموده، و سیم های ورودی به پلوپز را برای چند لحظه به یکدیگر متصل نمایید. در صورت سالم بودن آن ها، باید به هنگام تماس رابط های اهم متر با دوشاخه عقربه منحرف شود. در غیر این صورت یا دوشاخه خراب است و یا سیم رابط در نقطه ای قطع شده است. اگر دوشاخه قابل تفکیک است، آن را باز کنید در غیر این صورت دوشاخه و سیم را تعویض نمایید.

علت ۳: کلید خراب است

رفع عیب: در مبحث ۶-۵ به انواع کاربرد کلید در پلوپز برقی اشاره شد. علیرغم تنوع در کاربرد کلیدها، می توان به سادگی توسط اهم متر(R*1)صحت کار آن ها را تست نمود.
حداقل یکی از سیم های رابط کلید را از آن جدا نموده و توسط اهم متر به بررسی عملکرد آن بپردازید. اگر کلید سالم باشد، با بستن آن عقربه منحرف شده و با قطع کلید به طرف بی نهایت باز می گردد.
به یاد داشته باشید که در کلید با تایمر موتوری، تعداد کنتاکت ها بیش از دو عدد هستند و در این مورد، تشخیص درست کنتاکت های کلید بسیار با اهمیت است.

علت ۴: فاز یا نول اصلی در داخل مدار پلوپز، قطع شده است

رفع عیب: از آن جا که دستگاه به طور کامل خاموش است، نمی توان عیب را مربوط به قسمت خاصی دانست. در واقع عیب از یک مشکل اصلی مانند قطع فاز یا نول مدار در داخل دستگاه است.
ابتدا پلوپز را از برق جدا کنید و با باز کردن درپوش تحتانی پلوپز (شکل ۹)، سیم بندی را مورد بررسی قرار داده و به محض مشاهده سیم قطع شده، محل عیب را ترمیم نمایید تا دستگاه همانند سابق به کار خود ادامه دهد.

تعمیر پلوپز
شکل 9: تعمیر پلوپز

عیب ۲: با روشن شدن پلوپز فیوز برق قطع می شود

با حرکت ولوم به منظور روشن کردن پلوپز، فیوز منزل عمل کرده و برق قطع می شود

علت ۱: اتصال بدنه بسیار قوی

رفع عیب: اگر برق منزل شما مجهز به سیستم ارت است (مبحث ۱-۶-۱- الف) و خود دستگاه نیز دارای سیستم ارت و دوشاخه مخصوص می باشد، به محض اتصال بدنه قوی، فیوز منزل قطع می شود.

از این رو لازم است دستگاه را از برق جدا ساخته و پس از باز کردن درپوش زیرین پلوپز به رفع عیب بپردازید. در مواردی مانند علت ۱، یا اتصال بدنه به مورد جدا شدن یکی از اتصالات و برخورد آن با بدنه فلزی دستگاه ایجاد می شود و یا نتیجه اتصال بدنه قوی در یکی از قطعات مانند المنت است.
بنابراین اگر در بررسی ظاهری هیچ یک از اتصالات، با بدنه تماس ندارند لازم است توسط لامپ سری (شکل 3- ۱۰) هر یک از قطعات مانند المنت، ترموستات، کلید و لامپ مورد آزمایش اتصال بدنه قرار گیرند تا قطعه یا قطعات معیوب شناسایی و تعویض (در صورت امکان تعمیر) شوند تا عیب فوق برطرف شود.

علت ۲: اتصال کوتاه در مجموعه سیم بندی پلوپز ایجاد شده

رفع عیب: در پوش تحتانی دستگاه را باز کنید و به بررسی محل اتصال کوتاه بپردازید. در صورت عدم مرغوبیت وارنیش ها، پس از مدتی، عایق سیم ها می سوزد و در برخورد فاز و نول با یکدیگر، فیوز منزل مدار را قطع می کند.
سیم های سوخته و وارنیش ها را تعویض و در مرغوبیت وارنیش جدید نهایت دقت را به کار ببرید زیرا دوام عایق های نسوز محافظ سیم (وارنیش) در درستی عملکرد دستگاه و پیشگیری از اتصال بدنه و اتصال کوتاه فوق العاده مؤثر است.

عیب 3: بدنه دستگاه دارای برق بوده و استفاده از آن غیرممکن است

علت: یکی از قطعات و یا قسمتی از سیم بندی دستگاه دچار اتصال بدنه شده است.
رفع عیب: به علت ۱ از عیب ۲ رجوع فرمایید.

آموزش عیب یابی پلوپز برقی

عيب ۴: تایمر به محل خاموش باز نمی گردد و برنج می سوزد

علت و رفع عیب: تنها در مورد شکل ۶-۳، ۶-۷ و ۶-۸ میتوان به این عیب اشاره نمود زیرا در انواع دیگر پلوپز، تایمر به نقطه خاموش باز نمی گردد.

در شکل ۶-۳ که در واقع از تایمر مکانیکی جهت کنترل پخت برنج استفاده شده، فرار فنر تسمه ای از جایگاه خود و یا هرز شدن چرخ دنده ها، بازگشت ولوم به نقطه آغازین حرکت و در نتیجه خاموش شدن المنت را ناممکن می سازند.

در شکل ۶-۷ و ۶-۸ سوختن موتور تایمر سبب می شود که در موارد قطع ترموستات، حرکت ولوم به طرف خاموش انجام نشود. از این رو قطع و وصل پی در پی ترموستات موجب سوختن برنج خواهد شد. علاوه بر این در صورت جوش خوردن کنتاکت های ترموستات بی متالی به یکدیگر، برنج می سوزد بی آن که عملاً موتور تایمر مجال بازگرداندن ولوم به نقطه خاموش را بیابد. (رجوع فرمایید به توضیح چگونگی عملکرد پلوپز با تایمر موتوری).

عيب ۵: برنج در پلوپز می سوزد

علت و رفع عیب: در مواردی مشابه عیب ۵ نیاز است که ابتدا از مدار الکتریکی پلوپز طرحی در اختیار داشت و سپس اظهار نظر نمود. به فرض اگر مدار از نوع شکل های ۶-۳، ۶-۵ و ۶-۶ باشد، جوش خوردگی کنتاکت های ترموستات و یا تایمر (در شکل ۶-۳) سبب بروز این عیب خواهد شد اما در مدار شکل ۶-۷ و ۶-۸ سوختن موتور تایمر و یا جوش خوردگی ترموستات بی متالی، هر یک جداگانه می توانند عامل سوختن برنج در پلوپز شوند.

عیب ۶: برنج به طور کامل می پزد اما به دیگ می چسبد

علت: مواد نچسب دیگ از بین رفته است.
رفع عیب: در قسمت تمیز کردن پلوپز، اشاره شد که نباید جهت شستشوی دیگ داخلی از اشیاء سخت و زبر استفاده شود زیرا روکش نچسب دیگ به راحتی از ورق کرم (بدنه دیگ) جدا می شود. بنابراین در صورت عدم رعایت موارد فوق، این مواد به تدریج از بین خواهد رفت و برنج به هنگام پخت به دیگ می چسبد.
اخيرا مراکزی جهت ترمیم مواد نچسب ظروف تفلون دایر و به رفع مشکل فوق می پردازند. می توانید جهت رفع عیب مورد نظر، با مراجعه به این مراکز، روکش نچسب دیگ را ترمیم نمایید.

عيب ۷: لامپ پلوپز خاموش است

عمل پخت برنج به خوبی انجام می شود، اما لامپ خبر خاموش است.

علت 1: به لامپ برق نمی رسد

رفع عیب: درپوش زیرین دستگاه را باز کنید و در صورت مشاهده جدا شدن سیم های لامپ از محل اتصالات مخصوص خود، مجداداً سیم ها را در فیش های مربوطه مستقر نمایید تا عیب برطرف شده و لامپ روشن شود.

علت ۲: لامپ سوخته است

رفع عیب: اگر اتصالات لامپ در محل های مربوطه به خود قرار دارد، آن ها را آزاد کنید و توسط دو سیم، به لامپ ولتاژV ۲۲۰ دهید. در صورت روشن نشدن لامپ آن را تعویض کنید.

عیب ۸: پلوپز خوب نمی پزد

با حرکت ولوم لامپ روشن می شود اما برنج نمی پزد.

علت 1: به المنت برق نمی رسد

رفع عیب: درپوش تحتانی را باز کنید و در صورت مشاهده قطع شدگی یکی از سیم های المنت، آن را مجددا به محل خود بازگردانید تا عیب دستگاه برطرف شود.

علت ۲: المنت سوخته است

رفع عیب: در صورت استقرار سیم های دستگاه در محل خود، این احتمال می رود که المنت سوخته باشد از این رو می توانید المنت را توسط لامپ سری (شکل۱۰)، اهم متر و یا اتصال موقت به برق مورد تست قرار دهید. المنت سوخته را با مشابه خودش تعویض نمایید.

آموزشگاه فن آموزانه ارائه دهنده بیش از هشتاد دوره آموزشی ویژه بازار کار از جمله آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش برق صنعتی ، آموزش نصب دزدگیر خودرو ، آموزش نصب پکیج ، آموزش تعمیرات پکیج و … می باشد.

4/5 - (2 امتیاز)
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

4 پاسخ به “نحوه تعمیرات پلوپز برقی”

  1. لطفا راهنمایی بفرمایید پلوپز فلر مدل RC61Dچگونه باز می شود؟۴ تا پیچ پایین و یک پیچ درب را باز کردم ولی باز نمیشه؟؟

  2. سلام پلوپز من خیلی خوب کار میکنه مشکلی ام نداره فقط هنگام کار صدای تق تق زیاد داره ، اوایل استفاده این صدا ها رو نداشت الان سه ماهه که دارمش

  3. سلام.وقت بخیر. دوره هاتون بصورت حصوری هستش؟؟؟؟ دوره ی غیر حضوری ندارید؟

    • سلام. وقت بخیر. دوره ها هم بصورت آنلاین و هم بصورت حضوری برگزار میشه. با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *