0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه تعمیرات همزن برقی

نحوه تعمیرات همزن برقی

از همزن برقی به منظور ترکیب، مخلوط کردن و هم زدن مواد مختلف در آشپزخانه منزل، کارگاه قنادی و … استفاده می شود. استفاده از همزن، ترکیب مواد مختلف را با یکدیگر به صورتی کاملا یکنواخت و در اسرع وقت امکان پذیر می سازد.

نحوه تعمیرات همزن برقی  مقاله ای است که در این نوشته به طور کامل به آن می پردازیم.این آموزش را به طور کامل و عملی در آموزش تعمیرات لوازم خانگی دنبال کنید.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

در ساختمان همزن همچون بسیاری دیگر از وسایل برقی، موتور یونیورسال نقش به سزایی را بر عهده دارد زیرا با حرکت کلید و رسیدن برق به آن، آرمیچر با سرعتی در حدود ۱۰۰۰۰ دور در دقیقه به چرخش در آمده و از آن جا که نمی توان با سرعت مذکور به قدرت چندانی دست یافت، توسط مارپیچ انتهای محور آرمیچر، چرخ دنده ها به چرخش در آمده و از سرعت کاسته، بر قدرت می افزایند. به طوری که سرعت چرخش بازوهای هم زن توسط این چرخ دنده ها به ۵۰۰ دور در دقیقه می رسد (اما قدرت افزایش می یابد).

عناوین این نوشته:

ساختمان همزن برقی

پیرو مطالبی که در مقدمه ذکر شد، اساسی ترین عنصر در یک همزن برقی موتور یونیورسال است. جهت بررسی و مطالعه پیرامون ساختمان و اجزاء تشکیل دهنده این موتور می توانید به مبحث۱ – ۱۲ – ۱ مراجعه نمایید.
در شکل (۱)، موتور، چرخ دنده ها، سیم بندی دستگاه و سایر قطعات دیده می شود.

نحوه تعمیرات همزن برقی
شکل ۱: اجزاء داخلی محفظه موتور

 

1- سیم به رنگ قرمز
۲- سیم به رنگ آبی
۳- سیم به رنگ نارنجی
۴- سیم به رنگ قهوه ای
۵- سیم به رنگ سفید
۶- کلید
۷- چرخ دنده
۸- نگهدارنده چرخ دنده
9- صفحه کلید
۱۰- استاتور (قطب ها یا بالشتک)
۱۱- سیم به رنگ سفید
۱۲- آرمیچر
۱۳- نگهدارنده طرف کلکتور
۱۴- پایه همزن
۱۵- سیم رابط دستگاه
۱۶- زغال نگهدار

انواع همزن برقی

همزن علیرغم اصول مشترک و نحوه عملکرد کاملا یکسان به واسطه نوع کاربردهای خاص به دو نوع همزن دستی و همزن رومیزی تولید و به بازار مصرف ارائه می شود که در ادامه به بررسی ساختمان و نقش اجزاء مختلف هر یک، خواهیم پرداخت.

الف) همزن برقی دستی

در شکل ۲ یک نمونه از این وسیله دیده می شود. برخلاف همزن برقی رومیزی، همزن دستی محل استقرار خاصی ندارد و پس از ریختن مواد مختلف درون ظرف، به وسیله این همزن آن ها را به مقدار دلخواه با یکدیگر ترکیب می کنیم.

تعمیرات همزن برقی دستی
شکل ۲: همزن برقی دستی

 

همان طور که در شکل ۳ دیده می شود اجزاء مختلف همزن برقی دستی، با نوع رومیزی آن که در ادامه شرح داده شده، تفاوت چندانی ندارد.
در این وسیله برقی، ابتدا موتور با سرعت زیاد شروع به چرخش نموده و سپس به وسیله درگیر نمودن چرخش موتور با چرخ دنده ها، قدرت چرخشی لازم برای ترکیب مواد مختلف با یکدیگر فراهم می آید.

اجزای همزن برقی دستی
شکل 3: اجزای همزن برقی دستی

 

1- محفظه موتور 5- نگهدارنده چرخ دنده A 9- واشر چرخ دنده
2- کلید 6- استاتور 10- نگهدارنده یاتاقان B
3- صفحه اتصال A 7- روتور 11- نگهدارنده چرخ دنده یB
4- بدنه یا قاب موتور 8- چرخ دنده 12- پایه یا بدنه همزن
13- همزن 17- زغال 21- نگهدارنده یاتاقان B
14- سیم رابط 18- ترمینال زغال 22- صفحه مشخصات
15- بالا برنده 19- نگهدارنده شفت با محور 23الی 27 – پیچ
16- فنر بالا برنده 20 – صفحه اتصال B 24- یاتاقان بدون روغن

ب) همزن برقی رومیزی

در شکل ۴ یک نمونه از همزن برقی رومیزی دیده می شود. این دستگاه را به اشکال مختلف تولید و به بازار ارائه می کنند که عملکرد همه ی آن ها صرف نظر از تفاوت های جزیی یکی است.

تعمیرات همزن برقی رومیزی
شکل ۴: همزن برقی رومیزی شکل ۵: پایه و ظرف مخصوص در همزن برقی رومیزی


برای آن که کار با دستگاه همزن به راحتی صورت گیرد، از یک پایه و ظرف مخصوص (شکل5) در این مدل استفاده شده است. با حرکت کلید در جهت روشن و انتخاب یکی از شماره ها یا به عبارتی انتخاب یکی از حالت های کلید، آرمیچر با سرعت بالا (و قدرت کم) به چرخش در آمده و در اثر درگیر شدن با چرخ دنده ها، این چرخش به سرعت کم قدرت برتر تبدیل می شود که می تواند به راحتی مواد درون ظرف را با یکدیگر آمیخته و ترکیب نماید.

شکل ۶ تفکیک اجزاء همزن برقی رومیزی را نشان میدهد.

همچنین می توانید آموزش مرتبط زیر را نیز مطالعه کنید:

نحوه تعمیرات سماور برقی

اجزاء تشکیل دهنده همزن برقی رومیزی
شکل ۶: اجزاء تشکیل دهنده همزن برقی رومیزی

 

۱- دیود ۱۰- بالابرنده ۱۹- پیچ
۲- نگهدارنده ۱۱- بالابرنده تحتانی ۲۰- صفحه مشخصات
٣- پیچک های قطب ۱۲- فنر بالا برنده ۲۱- یاتاقان بدون روغن
۴- نمد b 13- نگهدارنده یاتاقان A ۲۲- آرمیچر
5- لاستیک نگهدارنده ۱۴- سیم رابط ۲۳- واشر
۶- نگهدارنده محور ۱۵- نگهدارنده زغال ۲۴- واشر
۷- حفاظ موتور 16- بدنه ۲۵- یاتاقان بدون روغن
۸- کلید 17- زغال ۲۶- واشر
9 – صفحه حفاظ 18- ترمینال زغال

مدار الکتریکی همزن برقی

بدون در نظر گرفتن تفاوت های جزیی در مدار دو همزن برقی دستی و رومیزی، در سایر جزییات سیم بندی از اصول مشترک استفاده شده است.
همان طور که در مبحث ۱-۱۲-۱- ه به کنترل دور موتورهای یونیورسال اشاره شد، می توان با خروجی های مختلف در بالشتک ها، مقدار مغناطیس تولید شده در قطب ها را تغییر داد که نتیجه این عمل، نیروی لازم جهت به چرخش در آوردن آرمیچر را تقویت و یا تضعیف خواهد نمود.

با رعایت این مهم در طراحی سیستم کنترل دو موتور در همزن، یکی از پیچک های قطب کاملا معمولی است. یعنی یک سیم ورودی و یک سیم خروجی دارد که مستقیما از نول تغذیه شده و خروجی به زغال می رود.

اما قطب با پیچک دوم دارای چند سر سیم است که از دورهای مختلف پیچک گرفته شده اند. فاز پس از ورود به صفحه کلید به پایه مشترک کلید گردان داده شده و با حرکت کلید و قرار گرفتن تیغه آن روی هر کدام از حالت ها یا به عبارتی پایه های مربوط به سیم بندی قطب، اهم مدار تغییر خواهد نمود.
بی شک این شیوه کنترل دور، یادآور اصول کار در پنکه سقفی است. زیرا در آن از تغییر اهم یک پیچک اولیه (که معروف به ترانس پنکه سقفی است) جهت تغییر ولتاژ موتور استفاده می شود.

همان طور که در شکل ۷ دیده می شود با قرار گرفتن تیغه کلید بر روی پایه 1، فاز از دیود عبور کرده و از آن جا که برق، یکسوسازی نیم موج می شود طبعأ کاهش ولتاژ خواهد یافت. با حرکت کلید بر روی پایه ۲ همه پیچک هایی که با R_1 ، R_2 ، R_3 ، R_4 مشخص شده اند با یکدیگر به حالت سری قرار گرفته و قسمت اعظم ولتاژ در آن ها افت خواهد نمود.

بدیهی است در حالت ۲ دیود از مدار خارج شده است و چون ولتاژ کاهش یافته در اثر یکسوسازی نیم موج در این حالت (۲) به مدار اضافه شده، آرمیچر قدری شتاب می گیرد. در حالت ۳، مقاومت یا پیچک R_4 از مدار خارج می شود و چون ولتاژ افت شده در آن به مدار اضافه می شود شتاب آرمیچر بیشتر و این وضع در حالت های ۴ و ۵ کلید نیز ادامه دارد. طبیعی است که آرمیچر بیشترین شتاب را در وضعیت ۵ از خود نشان میدهد. زیرا در این وضعیت فقط پیچک R_1 در مدار است و سایر قسمت های همین قطب از مدار خارج شده است.

مدار الکتریکی همزن برقی رومیزی
شکل ۷: مدار الکتریکی همزن برقی رومیزی

در شکل ۸ شماتیک سیم بندی همزن برقی رومیزی نشان داده شده است.
کلید
سیم به رنگ قرمز
سیم به رنگ آبی
سیم به رنگ نارنجی
سیم به رنگ سفید
سیم به رنگ قهوه ای
هسته و پیچکهای قطب
سیم به رنگ سفید
فیش اتصال برق
(یاتاقان ماسورهای)
سیم رابط دستگاه
آرمیچر

سیم بندی همزن برقی رومیزی
شکل ۸: سیم بندی همزن برقی رومیزی

 

۱- چرخ دنده
۲- آرمیچر
٣- هسته و پیچکهای قطب
۴- کلید
۵- سیم به رنگ آبی
۶- سیم به رنگ خاکستری
۷- سیم رابط دستگاه

سیم بندی همزن برقی دستی
شکل ۹: سیم بندی همزن برقی دستی



در شکل ۱۰ مدار الکتریکی همزن برقی دیده می شود. همان طور که در شکل مشخص شده با حرکت تیغه کلید و قرار گرفتن آن بر روی حالت ۱، پیچکهای R_3 , R_2, R_1با یکدیگر به صورت سری در آمده و قسمت اعظم ولتاژ در آن ها افت خواهد نمود. از این رو ولتاژی که به موتور می رسد و صرف تولید میدان مغناطیسی می شود، بسیار ناچیز است و در این حالت، آرمیچر کم ترین سرعت چرخشی را داراست.

با تغییر مکان کلید و قرار گرفتن آن از وضعیت 1 به وضعیت ۲، پیچک R_2 از مدار خارج شده و ولتاژ بیشتری به موتور می رسد که در نتیجه آن، آرمیچر شتاب خواهد گرفت و با قرار گرفتن کلید بر روی پایه یا وضعیت ۳، تنها پیچک R_2 در مدار می ماند و R_2 و R_3 کاملا از مدار حذف خواهند شد. بدیهی است در این حالت آرمیچر بیشترین شتاب را دارد.

سیم بندی همزن برقی دستی
شکل۱۰: مدار الکتریکی همزن برقی دستی



نکات ایمنی در استفاده از همزن برقی

١- تا آن جا که مقدور است در ساعات اولیه شب از به کارگیری دستگاه خودداری نمایید زیرا در صورت ضعیف بودن برق در این ساعات، عملکرد دستگاه شدیدا تحت تأثیر قرار گرفته و به موتور فشار وارد می آید.
۲- پس از گذشت حداکثر ۵ دقیقه، استفاده از دستگاه را قطع کنید زیرا سیستم تهویه موتور پس از زمان مذکور دچار مشکل شده و عمر مفید دستگاه کاهش می یابد. پس از مدت کوتاهی که به نظر آید موتور و دستگاه کاملا به شرایط عادی بازگشته، می توانید مجددا کار را آغاز نمایید.
٣- جهت خارج نمودن دستگاه از برق هرگز، با کشیدن سیم رابط این عمل را انجام ندهید (شکل ۱۱).
۴- از شستشوی بدنه دستگاه توسط آب و یا ریختن آب و مایعات پاک کننده بر روی بدنه همزن شدیدا پرهیز نمایید زیرا نفوذ آب به داخل محفظه موتور، سبب سوختن آن خواهد شد.

نکات ایمنی در استفاده از همزن برقی
شکل ۱۱ شکل ۱۲

۵- هنگام کار موتور، از نزدیک نمودن قاشق، چنگال و امثال آن ها به پره های همزن خودداری نمایید(شکل ۸-۱۲).
۶- از شستشوی قطعات پلاستیکی دستگاه با آب داغ و یا از مجاورت آنها با وسایل حرارتی پرهیز شود زیرا امکان تغییر شکل قطعات مذکور بر اثر حرارت وجود دارد.
۷- سیم رابط را به مجرد زخمی شدن، تعویض کنید.
۸- از همزن در موارد غیر آشپزی استفاده نشود مگر آن که دفترچه راهنمای دستگاه این عمل را توصیه کرده باشد.
9- از قرار دادن همزن در مکانی که امکان سقوط آن وجود دارد دوری کنید.
۱۰- در صورت تغییر صدای عملکرد دستگاه و یا کاهش قابل توجه سرعت چرخشی همزن، از ادامه کار آن تا پی بردن به علت و رفع آن خودداری نمایید.

عیب یابی همزن برقی

عيب 1: همزن روشن نمی شود

علت ۱: پریز برق ندارد

رفع عیب: توسط ولتمتر و یا قسمت ولتاژ آومتر از وجود برق در پریز اطمینان حاصل کنید و در صورت عدم وجود برق، علت بررسی و رفع شود.

علت ۲: دوشاخه و یا سیم رابط خرابند

رفع عیب: دوشاخه و سیم رابط را می توان توسط آومتر (R * 1) تست نمود. در واقع هر یک از شاخک های دوشاخه می بایست به یکی از سیم های ورودی دستگاه ارتباط داشته باشد. از آن جا که اکثراً به هنگام پایان کار دستگاه، با کشیدن سیم، دوشاخه را از برق خارج می کنند (شکل ۸-۱۱)، خرابی سیم رابط و دوشاخه از همان قسمت است و چون دوشاخه از نوع پرسی انتخاب شده باید آن را تعویض نمود.

علت 3: کلید خراب است

رفع عیب: توسط آومتر R * 1 عملکرد کلید را بررسی کنید. اگر پایه مشترک به هیچ یک از خروجی ها ارتباط ندارد، ممکن است تیغه اصلی کلید شکسته شده باشد و یا کنتاکت ها شديداً اکسید شده اند که با تمیز کردن سطح کنتاکت ها مشکل برطرف می شود. در هنگام این تست و به طور کلی در زمان تعمیر وسایل باید دستگاه از برق جدا شده باشد.

علت ۴: فاز یا نول اصلی دستگاه قطع است

رفع عیب: معمولا در اثر سقوط دستگاه، فیش های اصلی ارتباط فاز یا نول با موتور (مورد شماره ۹ در شکل ۸-۸) از محل خود خارج می شود. بنابراین به آرامی بدنه را باز کنید و در صورت مشاهده این عیب، سیم جدا شده را به محل اصلی خود باز گردانید.

علت ۵: موتور کاملا سوخته است

رفع عیب: معمولا موتورهای یونیورسال با پیدایش عیوبی مانند قطع شدن سیم های متصله به تیغه های کلکتور آرمیچر – اتصال حلقه و یا کلاف در پیچک های آرمیچر – اتصال زمین در آرمیچر و یا پیچک های قطب وارد مرحله نیم سوزی موتور می شوند. در این وضعیت، قدرت و سرعت چرخش همزن ها شديداً افت می کند و سپس موتور به واسطه ادامه کار شدیداً آسیب می بیند به طوری که دیگر با اتصال برق کار نمی کند.

ظاهر چنین موتوری به وضوح بیانگر عمق آسیب دیدگی آن است. با باز کردن بدنه دستگاه به بررسی ظاهر موتور بپردازید. در صورت سیاه شدن سیم بندی، موتور باید تجدید سیم پیچی شود که جهت فراگیری و انجام این عمل می توانید به مطالب کتاب آموزش آرمیچرپیچی به زبان ساده رجوع نمایید.

علت ۶: موتور سالم است اما ارتباط اجزاء آن با یکدیگر قطع شده است

رفع عیب: از آن جا که مدار موتورهای یونیورسال به صورت سری است، قطع ارتباط هر یک از اجزاء مدار الکتریکی (که شامل پیچک ها، زغال ها و کلکتور می شود) با یکدیگر، از ادامه کار موتور جلوگیری می کند. از این رو لازم است توسط آومتر R * 1، اتصال هر یک از اجزاء مذکور را با یکدیگر بررسی نمایید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل مانند جدا شدن سیم یک پیچک از زغال مربوط به آن، سریع به رفع عیب بپردازید تا دستگاه به عملکرد عادی خود بازگردد.

عیب ۲: پره های همزن به آرامی می چرخند

این عیب می تواند ناشی از معایب الکتریکی و یا مکانیکی باشد که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

علت ۱: موتور نیم سوز است

رفع عیب: نیم سوز بودن موتور می تواند مربوط به آرمیچر، قطب ها و یا هر دوی آنها باشد. از این رو لازم است هر کدام جداگانه و به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند.
اصطلاح نیم سوز بودن موتور در آرمیچر به اتصال حلقه در کلاف ها – اتصال یک یا چند حلقه از کلافی با حلقه ای از کلاف مجاور (اتصال کلاف) – جدا شدن ابتدا و یا انتهای چند کلاف از تیغه های کلکتور – پاره شدن یک یا چند کلاف و در نهایت به وجود اتصال بدنه گفته می شود.در قطب ها یا به عبارتی استاتور، نیم سوز بودن، به اتصال حلقه شدید و یا اتصال زمین کلاف ها اشاره دارد.

در مبحث ۱-۱۲-۱- و که در واقع عیب یابی در موتورهای یونیورسال می باشد، همه روش های متداول جهت شناسایی عیب در آرمیچر و قطب ها بررسی شده است.
در صورت نیم سوز بودن موتور، جرقه های شدید به رنگ نارنجی و زرد در ناحیه زغال ها دیده می شود.
این گونه موتورها علاوه بر آن که قدرت و گشتاور چندانی ندارند، سریع داغ شده و از خود بوی سوخت شدیدی را ایجاد می کنند که همه ی این علائم مصرف کننده را وادار می سازد از ادامه کار دستگاه تا بررسی و رفع عیب پرهیز نماید. پس از مشخص شدن عيب، لازم است آرمیچر و یا کلاف های قطب تجدید سیم پیچی شوند.

علت ۲: کلکتور بسیار کثیف است

رفع عیب: تمیز بودن سطح تیغه های کلکتور در راندمان و عملکرد موتورهای کلکتوردار بسیار با اهمیت است. در غیر این صورت ارتباط الکتریکی زغال ها با سطح کلکتور دچار مشکل شده و علاوه بر آن که جرقه زنی شدت می یابد، توان موتور نیز شدیدا کاهش خواهد یافت.
کاربرد سمباده به منظور تمیز کردن سطح کلکتور به هیچ وجه اصولی نیست زیرا امکان نفوذ ذرات مسی ساییده شده از سطح تیغه ها به درون شیارهای کلکتور بسیار زیاد است که منجر به تشدید جرقه زنی و سوختن آرمیچر می شود.
بهترین روش جهت تمیز کردن سطح تیغه ها، استفاده از پارچه زبر آغشته به حلال قوی است که باید از نفوذ حلال به سیم پیچ ها جلوگیری شود.
کافی است در هنگام شستشوی کلکتور با حلال، آرمیچر در سطح پایین تری نسبت به سیم بندی قرار گیرد.

علت ۳: زغال ها بیش از حد کوتاه شده اند

رفع عیب: در صورت کوتاه شدن زغال ها، علاوه بر آن که صدای کار دستگاه و همچنین جرقه زنی زیر زغال ها افزایش می یابد، قدرت و توان موتور جهت انجام وظیفه مکانیکی که از آن انتظار می رود، شديداً کاهش خواهد یافت.

زغال را با زغالی به ابعاد مشابه خودش تعویض نمایید. در هنگام جاگذاری زغال جدید، سطح تماس آن را با کلکتور کاملاً به شکل هلالی در آورید تا در اثر سایش بر روی کلکتور سریع موجب کثیف شدن سطح آن نشود.

علت ۴: مارپیچ انتهای محور آرمیچر، ساییده شده است

رفع عیب: در شکل ۸-۸ قسمت مارپیچ انتهای محور به طور کامل مشخص شده است. در صورت سایش و یا خوردگی این قسمت از آرمیچر، انتقال چرخش و در واقع گشتاور از آرمیچر به چرخ دنده ها با مشکل مواجه می شود که نتیجه آن بروز عیب ۲ خواهد بود. اصلاح این قسمت از آرمیچر به کمک ماشین تراش و ایجاد تناسب بین گامهای آن و چرخ دنده های دستگاه، نیاز به تخصص و مهارت زیاد تراشکار دارد. از این رو غالبا در موارد مشابه آرمیچر را تعویض می کنند.

علت ۵: چرخ دنده ها ساییده شده اند

رفع عیب: همان طور که در رفع عیب علت ۴ ذکر شد، صحت و عملکرد صحیح چرخ دنده ها و مارپیچ آرمیچر در ایجاد گشتاور، لازم و فوق العاده حیاتی است.
سایش و خوردگی در اجزاء مذکور علاوه بر آن که تلفات قدرت در موتور را شدیداً افزایش می دهد، موجب ایجاد صدای خشن از دستگاه خواهد شد. چرخ دنده ها را تراش دهید و یا تعویض نمایید تا مشکل رفع شود.

عيب 3: سرعت کلید 1و 2 تفاوتی ندارد

با توجه به مدار الکتریکی همزن برقی رومیزی باید کلید در حالت ۱ و ۲ دارای دو سرعت مختلف باشد در حالی که هر دو سرعت یکی است.

علت: دیود سوخته است

رفع عیب: دیود را می توان به سادگی تست نمود. آومتر را بر روی رنج 1*R قرار داده و رابط های آن را به دیود متصل نمایید. در صورت سالم بودن دیود، در یک حالت اتصال، عقربه منحرف شده و با جابه جایی رابط های آومتر، عقربه بر روی بی نهایت خواهد ایستاد. در صورت سوخته بودن دیود، در هر دو حالت اتصال رابط های آومتر، عقربه منحرف شده بر روی صفر می ایستد. دیود را با مشابه خودش تعویض نمایید.

عيب ۴: موتور در حالت خاموش است

در همزن برقی رومیزی، موتور در حالت خاموش است ولی در سایر حالت ها به خوبی کار می کند.

علت: دیود قطع است

رفع عیب: شکل ۷ نشان میدهد که در حالت ۱ کلید، جریان از مسیر دیود عبور می کند تا ضمن یکسوسازی نیم موج، سبب کاهش ولتاژ شده و آرمیچر در این حالت شتاب کمی داشته باشد. اگر دیود قطع شود بدیهی است که جریانی از آن عبور نخواهد کرد. با توجه به مختصات دیود معیوب، نسبت به تهیه دیود جدید اقدام نمایید.

عیب ۵: صدای همزن زیاد است

با روشن کردن موتور، صدای شدیدی از برخورد پره های همزن به یکدیگر ایجاد می شود

علت: این عیب می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که شرح داده می شود.
رفع عیب: برای رفع این عیب علل ممکنه را بررسی کنید. این علل می تواند خم شدن محور همزن ها، تغییر شکل یافتن حلقه همزن ها در اثر برخورد با اشیاء سخت – خارج شدن چرخ دنده ها از محل استقرار خود – عدم استقرار صحیح چرخ دنده ها در مکان های مشخص شده و یا خارج شدن محور همزن ها از جایگاهشان باشد که هر یک باید جداگانه بررسی و در صورت مشاهده رفع شود.

عیب ۶: موتور صدای هوم می دهد اما حرکت نمی کند

علت ۱: موتور نیم سوز است

رفع عیب: به توضیحات علت ۱ از عیب ۲ مراجعه نمایید.

علت ۲: محور آرمیچر درون گریپاژ شده است

رفع عیب: گریپاژ به عدم توانایی حرکت دو سطح بر روی یکدیگر گفته می شود. نفوذ رطوبت شديد به سطح داخلی می تواند پدیده گریپاژ را شکل دهد. بنابراین لازم است موتور را به آرامی باز کنید و توانایی حرکت آرمیچر درون را بررسی نمایید. در صورت مشاهده گریپاژ محور درون ، لازم است ابتدا سطح محور را کاملاً با سمباده ی نرم تمیز و سپس را تعویض نمایید.

علت 3: درگیر شدن همزن با یکدیگر

چرخ دنده و یا چرخ دنده ها از محل خود خارج و سبب درگیر شدن همزن ها با یکدیگر شده اند.
رفع عیب: بدنه موتور را باز کنید و مجددأ چرخ دنده ها را به جایگاه اصلی خود بازگردانید.

دوره آموزش تعمیرات لوازم خرد آشپزخانه دوره ای است که در آموزشگاه فن آموزان تدریس می شود. همچنین دوره های درآمد زا جهت اشتغال و ورود به بازار کار از جمله دوره ها آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش plc ، آموزش تعمیرات لپ تاپ ، آموزش مکانیک خودرو ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج و … را با ارائه مدرک معتبر در این آموزشگاه برگزار می شود. برای مشاهده لیست بیش از هشتاد دوره آموزشی در حال برگزاری به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

 

4/5 - (3 امتیاز)
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

6 پاسخ به “نحوه تعمیرات همزن برقی”

  1. آموزشهای شما بسیار عالی و قابل استفاده است و با توجه به هزینه های سنگین این روزها…؛ کار شما کمک بزرگی به طبقه ی ضعیف جامعه میگردد …! خدا خیرتان بده …!

  2. سلام من یک همزن برقی تقریبا قدیمی هست دارم وقتی بازش کردم یکی از زغالهاش داخلش افتاده بود بافنرش ویک گوشه پلاستیکی گشکی شکسته بود اونو چسبش ک دم ولی فنرزغال رو نتونستم جاشو پیدا کمم لطفا کمکم کنید.یک سر فنر روی زغال قرار میگیره ولی اون سر دیگش رونمیدونماین فنر ظاهرن سیم برق بهش لهیم نمیشه

  3. نگهدارنده بوشجلو همزن گاتومی ژاپنی که سربی بوده شکسته است ودر بازار نیست ایا میتوان چیزی جایگزین کرد موتور سالم

  4. سلام همزن دستی اگر درون آرمیچر پلاستکش آب شده وبوی سوختگی وبه برق میزنی داغ مشود علت چیست

  5. با سلام و عرض خسته نباشید. مشکلی داشتم و میخواستم راهنمایی بفرمایید. همزن رومیزی دارم که دیمر تنظیم کننده سرعت عمل نمی کند و در همه حالت ها با سرعت تند کار می کند. مشکل احتمالاً از چی میتونه باشه؟ و هزینه تغریبی تعمیر اون چقدره؟ ممنون میشم کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *