ساختار دوربین مدار بسته دیجیتال

ساختار دوربین مدار بسته دیجیتال
چکیده مطلب :

دوربین های مداربسته به طور معمولی از لنز (برای کانونی کردن تصویر بر روی حسگر حساس به نور)، حسگر، سیستم پردازش تصویر، سیستم تأمین توان الکتریکی و یک جعبه دربرگیرنده این تجهیزات تشکیل یافته اند

با وجود تنوع بالا و وجود طیف گستره ای دوربین های مدار بسته در بازار، ممکن است در هنگام انتخاب دوربین مدار بسته مناسب ساختمان خود دچار مشکل شوید. به همین دلیل نیاز است تا در رابطه با انواع دوربین های مدار بسته و ویژگی هایی که هر یک دارند اطلاعات مفیدی را کسب نمایید.

با مطالعه این مقاله می توانید در رابطه با دوربین های مدار بسته دیجیتال و ساختار و عملکردی که دارند به طور کامل آشنا گردید.

دوربین مدار بسته دیجیتال چیست

امروزه نام وسایل دیجیتالی مختلف از جمله دوربین مدار بسته دیجیتال بسیار به گوش می خورد. دوربین های مدار بسته در انواع مختلف آنالوگ و دیجیتال وجود داشته و هر یک از ویژگی ههای منحصر به فردی برخوردار می باشد. دوربین های دیجیتال نسل جدیدی از دوربین های مدار بسته می باشند که نسبت به نوع آنالوگ دارای خصوصیات برتری می باشند. دوربین های مدار بسته دیجیتال با نام دوربین های HD نیز شناخته می شوند.

بررسی اجمالی سیستم دیجیتال

از یک سیستم دوربین مدار بسته دیجیتال غالباً به عنوان IP یاد می شود، IP مخفف Internet Protocol یا پروتکل اینترنت است که زبان برنامه نویسی سطح پایینی است که برای انتقال داده ها بین رایانه ها استفاده می شود. در حقیقت یک دوربین IP مانند یک کامپیوتر کوچک است که می تواند در هر مکانی از شبکه قرار گیرد و از هر زمان از راه دور به آن دسترسی پیدا کند.

سیستم های دوربین مدار بسته IP یا دیجیتال به دستگاه ضبط DVR نیازی ندارند و در عوض از NVR ( ضبط کننده ویدیوی شبکه) استفاده می کنند که می تواند نرم افزاری باشد که روی رایانه / سرور یا یک واحد مستقل اجرا می شود.

نیازی به تبدیل سیگنال های آنالوگ به دیجیتال با تصاویر ذخیره شده در یک درایو جدید RAID شبکه یا آرایه های دیسک های مستقل نمی باشد بلکه این کار توسط نرم افزار NVR هدایت می شود.

بسته به سیستم و نحوه راه اندازی آن، تصاویر می توانند از طریق ایمیل ارسال شوند ، در کارت حافظه داخلی ذخیره شوند یا به دستگاه ذخیره سازی خارجی منتقل گردند.

همچنین بخوانید : آموزش برق ساختمان ، آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی

مزایای استفاده از دوربین مدار بسته دیجیتال

بارزترین مزیت دوربین های دیجیتال این است که آنها می توانند فیدهای ویدئویی با وضوح بالا را ضبط و ذخیره کنند. کیفیت ویدئو به شما امکان می دهد به راحتی آنچه در فضای مورد نظر و اطراف آن اتفاق می افتد را ببینید. در ادامه به یک سری از این مزایا اشاره شده است:

کاهش تلفات از طریق سرقت و خرابکاری

تصاویر واضح دوربین به کسب و کار شما امکان می دهد که هر شخصی که در حال سرقت یا تخریب اموال شما است، متهم شود. شما قادر خواهید بود تصاویر کیفی را برای استفاده از قانون در پیگرد قانونی این جنایتکاران در اختیار قانون و پلیس قرار دهید. در نتیجه، شما در وهله اول بازدارندگی شدیدی در برابر افرادی خواهید داشت که این اقدامات را انجام می دهند.

نصب آسان تر و نیاز به تجهیزات کمتر

نصب سیستم های نظارت تصویری دیجیتال و مدرن به ویژه نسبت به دوربین های مدار بسته قدیمی آنالوگ بسیار آسان است. این سیستم ها به لطف دوربین های زاویه باز، برای دیدن کل منطقه به دوربین کمتری نیاز دارند. این نوع از دوربین ها به کابل کشی بسیار کمتری احتیاج دارند و نیازی به نوارهای حجیم و تمام تجهیزات مدل های آنالوگ نیز نخواهند داشت.

به طور کلی، این بدان معنی است که سیستم های مدرن دوربین مداربسته دیجیتال برای نصب و نگهداری نیاز به کار کمتری دارند، به این معنی که تأثیر کمتری روی خط اصلی شما خواهد داشت. علاوه بر این، شما می توانید سیستم نظارت خود را به طور موثرتری کنترل کنید، زیرا از هر مکانی می توانید تصاویر دریافتی را مشاهده کنید. فیلم های دریافتی با الگوریتم خاصی فشرده می شوند، به این معنی که می توانید بدون از دست دادن کیفیت، فیلم های بیشتری را بر روی دیسک های سخت خود ذخیره کنید.

نظارت از راه دور

این ویژگی که اغلب نادیده گرفته می شود یک خصوصیت مفید برای توانایی نظارت از راه دور بر روی تصاویر ویدئویی شما م باشد. به شرط اتصال به اینترنت و دسکتاپ، تلفن همراه هوشمند، لپ تاپ یا تبلت، می توانید فعالیت خود را در فیدهای نظارتی مختلف از هر جای دنیا کنترل کنید. می توانید از طریق هر یک از این دستگاه ها وارد سیستم امنیتی خود شوید و جریان های مستقیم را مشاهده کرده یا به تصاویر بایگانی شده دسترسی پیدا کنید.

دوربین مدار بسته دیجیتال چیست

مقرون به صرفه و مقیاس پذیر

نظارت تصویری دیجیتال نسبت به نمونه های مشابه آن مقرون به صرفه است. یک سیستم دیجیتال به زیرساخت فیزیکی کمتری نسبت به سیستم آنالوگ نیاز دارد. از آنجا که دوربین های دیجیتال تصاویر با کیفیت بالاتری با زاویه دید وسیع تری تولید می کنند، کسب و کار شما برای پوشش فضای مشابه به دوربین های کمتری احتیاج دارد و داده های دیجیتال را می توان با استفاده از فضای کمتری نسبت به فیلم آنالوگ فشرده و ذخیره کرد.

اجزاء دوربین مدار بسته دیجیتال

دوربین های مدار بسته دیجیتال از اجزا و قطعات مختلفی تشکیل شده اند که عملکرد آنها در کنار یکدیگر منجر به دریافت و پخش تصاویر با کیفیت بالا می گردد.

به طور معمول، یک سیستم نظارت تصویری IP شامل یک ضبط کننده ویدیوی شبکه یا NVR  و دوربین های IP است.

در برخی موارد، دوربین های IP مستقیماً از طریق کابل کشی اترنت CAT5e یا CAT6 به NVR متصل می شوند. گزینه های دوربین IP بی سیم نیز در دسترس است، اما به یاد داشته باشید اگر دوربین IP از طریق کابل کابل اترنت CAT5e یا CAT6  تغذیه نمی شود، برق محلی 110VAC در نزدیکی دوربین IP بی سیم مورد نیاز است. معمولاً نصب کابل کشی اترنت CAT5e یا CAT6 مقرون به صرفه تر از نصب برق محلی 110 ولت است.

اگر NVR برای اتصال به دوربین های IP از پورت های اترنت برخوردار نباشد، سوئیچ Power over Ethernet (PoE) مورد نیاز است. هنگام استفاده از سوئیچ PoE ، دوربین های NVR و IP همه به سوئیچ PoE متصل می شوند.

سیستم نظارت تصویری IP می تواند یک شبکه مستقل باشد یا به شبکه داده شما متصل گردد.

دسترسی از راه دور به دستگاه NVR نیاز دارد که از راه دور، معمولاً از طریق اینترنت قابل دسترسی است. امروزه اکثر سیستم های نظارت تصویری IP از طریق یک برنامه موبایل در تلفن هوشمند شما از راه دور مشاهده می کنند.

برخی از نصب های کوچک تر از دوربین های IP بدون NVR استفاده می کنند. این کار با استفاده از یک کارت SD که مستقیماً در دوربین IP برای ذخیره سازی نصب شده است یا پخش جریانی ویدیو به یک ارائه دهنده ذخیره سازی مبتنی بر Cloud، انجام می شود. (فضای ذخیره سازی مبتنی بر ابر معمولاً نیاز به اشتراک ماهانه دارد)

برخی از تولیدکنندگان دوربین IP از ذخیره کارت SD و پخش همزمان آن روی فضای ذخیره سازی مبتنی بر Cloud پشتیبانی می کنند. برخی از آنها امکان مشاهده رایگان از طریق ابر را دارند و تنها در صورت استفاده از فضای ذخیره سازی مبتنی بر Cloud ، هزینه اشتراک را دریافت می کنند.

جمع بندی

دوربین های مدار بسته امروزه نقش مهمی را در سیستم های مختلف جامعه ایفا می کنند و از آنها در موارد مختلف جهت نظارت و کنترل استفاده می گردد. این نوع از دوربین ها را در انواع مختلف آنالوگ و دیجیتال دسته بندی می کنند که در این مقاله ما به معرفی و ساختار دوربین مدار بسته دیجیتال پرداختیم.

این نوع از دوربین ها که به دوربین های تحت شبکه یا IP معروف هستند در یک شبکه محلی کار کرده و امکان مشاهده تصاویر به صورت آنلاین با استفاده از یک شناسه مخصوص برای کاربران وجود خواهد داشت. ساختار دوربین مدار بسته دیجیتال به این صورت است که از یک دستگاه NVR و دوربین های IP تشکیل شده است و همچنین نیاز به تعدادی کابل اترنت مخصوص نیز می باشد.

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده  دوره های آموزشی از جمله آموزش نصب دوربین مدار بسته می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید . برخی دیگر از دوره های در حال برگزاری در موسسه فن آموزان شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش سیم پیچی موتور ، آموزش plc و … می باشد برای اطلاع از لیست تمامی دوره ها به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *