0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

پیکسل های موثر در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

مقیاس عددی این پارامتر، میلیون پیکسل یا مگاپیکسل است و بیانگر مساحت تصویر است. یعنی اگر طول و عرض تصویر در هم ضرب شود، میزان مگاپیکسل آن به دست می آید. مگاپیکسل یک اصطلاح ترکیبی است که از دو بخش مگا (به معنای میلیون) و پیکسل تشکیل شده است.

 مقیاس عددی این پارامتر، میلیون پیکسل یا مگاپیکسل است و بیانگر مساحت تصویر است. یعنی اگر طول و عرض تصویر در هم ضرب شود، میزان مگاپیکسل آن به دست می آید. مگاپیکسل یک اصطلاح ترکیبی است که از دو بخش مگا (به معنای میلیون) و پیکسل تشکیل شده است. پیکسل نیز از پیوند Pix خلاصه کلمه ی تصویر و EL خلاصه کلمه ی عنصرساخته شده است.

پس منظور از مگاپیکسل، یک یا چند میلیون عنصر تصویری هستند که مجموعاً یک تصویر کامل را ایجاد می کنند. به عنوان مثال، یک عکس ۱۲ مگاپیکسلی کیفیت و وضوحی به میزان ۱۲ میلیون پیکسل دارد. برای مقایسه، تصویر یک مانیتور ۳۰ اینچی با وضوح تصویر 2560 × 1600 تنها کمی بیشتر از چهار مگاپیکسل است و حتی بهترین ویدئوی HD هم تنها دو مگاپیکسل کیفیت دارد که اندازه تلویزیون در این زمینه تأثیری ندارد.

تعداد پیکسل های تصاویر دیجیتال را نباید با تعداد پیکسل های حسگر که به منظور تشکیل تصویر به کار می روند، یکی دانست. در حسگرهای قدیمی هر پیکسل به صورت جداگانه دارای یک دیود حساس به نور بود که یک پیکسل در تصویر را نمایش می داد. برای مثال، خروجی دوربین پنج مگاپیکسلی برابر با تصویری با ابعاد 2560 × 1920 و همان مقدار پیکسل موثر بود.

پیکسل های مضاعف اطراف سطح موثر به منظور نرم کردن لبه پیکسل ها مورد استفاده قرار گرفته اند. حتی گاهی اوقات تمام پیکسل های حسگر مورد استفاده قرار نمی گیرند. در این جا می توان به دوربین DSC-F505V اشاره کرد که  6/2  مگاپیکسل  ( 1656 ×  1392) را نسبت به  34/3 مگاپیکسل موجود در حسگر مورد استفاده قرار می دهد. این اتفاق به این علت رخ می دهد که Sony حسگر جدید 34 / 3  مگاپیکسل را به بدنه مدل قبلی همین دوربین اضافه کرده است. از آنجایی که این حسگر کمی بزرگ تر است، لنز آن قادر نخواهد بود تا کل سطح حسگر را پوشش دهد.

 بنابراین به منظور تشکیل تصویر نهایی تعداد پیکسل های حسگر بیشتر از تعداد پیکسل های کارآمد می باشد.

مشخصه های اصلی حسگر دوربین مداربسته

آموزش های مرتبط :

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *