بینایی رنگ در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

چون رنگ ­ها ادراکی هستند که با طول موج­های مخصوص تشعشعات الکترومغناطیس در چشم تولید می­ شوند، بنابراین پدیده ها و تئوری­های ظهور رنگ باید در نظر گرفته شوند.

چون رنگ ­ها ادراکی هستند که با طول موج­های مخصوص تشعشعات الکترومغناطیس در چشم تولید می­ شوند، بنابراین پدیده ها و تئوری­های ظهور رنگ باید در نظر گرفته شوند. پیچیده بودن بینایی رنگ دلیل اصلی دشواری درک کامل پدیده رنگ است و چندین فرآیند این پدیده در انتظار یک تعریف و تشریح دقیق هستند.

چشم قادر به دریافت حداقل سه خاصیت نور است:

  • کسیر یا جهتی که نور از آن منتشر شده که مشحص کنندۀ شکل یا فرم، اندازه و بافت است.
  • مقدار یا شدت نور که به درک تباین بین شیء و محیط اطراف آن منتهی می­ شود.
  • کیفیت یا طول موج نور که توانایی تشخیص رنگ را امکان پذیر می­ سازد.

قسمتی از چشم را که به طور مستقیم با بینایی رنگ در ارتباط است، پردۀ شبکیۀ چشم گویند که غشای نازک و شفافی از بافت­ های عصبی پوشش دهندۀ دیوار داخلی چشم است. این قسمت با انتقال انرژی نوری به عصب باعث تولید محرک ­های آنی به مغز شده و در نتیجه احساس بینایی را تولید می­ کند. پردۀ شبکیه چشم متشکل از ترکیب پیچیده­ای از لایه ­های سلول­ های عصبی و الیاف عصبی به هم متصل است که در لایۀ نهایی سلول­ های عصبی وجود دارند.

بنابراین پدیدۀ رنگی موضوعی چند جانبه و مربوط به چگونگی دیدن و درک رنگ است که سه عامل در ایجاد آن دخالت دارند:

  1. نور به عنوان منبع فرآیند رنگ که بدون آن رنگ اشیا دیده نمی­ شود.
  2. اشیا با ساختار مولکولی خاصی که دارند، همه یا بخشی از نور تابیده شده به آن­ها جذب یا منعکس می ­شود و به رنگ همان بخش از نور دیده می­شوند.
  3. نور بازتاب یافته از سطح اشیا در یک فرآیند پیچیده پس از گذشتن از مردمک به وسیلۀ سلول­ های نوری که در شبکیه وجود دارند تشخیص داده می­ شوند و سپس اعصاب بینایی به شکل علائمی خاص آن را به مغز منتقل می­ کنند.

اشعه­ ها می­ توانند با هم ترکیب شوند و رنگ­های مختلف را تشکیل دهند، مثلاً رسیدن اشعۀ قرمز و آبی به طور هم زمان به دیدن رنگ بنفش منجر می­شود. زمانی که تمامی این تابش­ها با هم به چشم برسند، نور سفید ظاهر خواهد شد. بنابراین در واقع نور سفید یک رنگ از نور نیست، بلکه ترکیبی از تمامی رنگ­ هاست که با کمک یک منشور می ­توان این موضوع را درک کرد.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *