0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مزایا و معایب دوربین مدار بسته HD چیست؟

چکیده مطلب :

• بالاترین کیفیت تصویر در این تکنولوژی دومگاپیکسل است در صورتی که در سیستم های دوربین تحت شبکه، دوربین های مداربسته با کیفیت تصویر بالاتر از ده مگاپیکسل ساخته شده است

  • سادگی نصب: در این فن آوری می توان از کابل کواکسیال استاندارد RG/11,RG/6,RG/59 استفاده کرد و تنها لازم است بعد از نصب دوربین ها، یک DVR جدید نیز نصب شود. نیازی به آموزش اضافی و شبکه بندی جدید وجود ندارد.
  • یکی از بیش ترین هزینه ها در برگرداندن یک سیستم آنالوگ قدیمی ، تغییر کابل ها در زیرساخت شبکه می باشد. کار با کابل های کواکسیال موجود و کیفیت تصاویر بالاتر از تصاویر 720P یا 1080P بدون فشرده سازی است که در حدود شش برابر بزرگ تر از کیفیت D1 در سیستم مداربسته آنالوگ معمول است و نیازی نیست که کابل مربوط به سیستم های آنالوگ برای دستیابی به مزایای حاصل از دوربین های مداربسته دیجیتالی با وضوح تصویر بالا، جایگزین شوند.
  • کیفیت ضبط بالا به خاطر عدم فشرده سازی تصاویر در روش HD-SDI امکان مشاهده و ضبط تصاویر بدون از دست دادن جزییات تصویر و همچنین کنترل PTZ سریع را فراهم می آورد. دوربین های مداربسته HD کیفیتی در حدود 1200 TVL را دارا هستند.
  • امکان استفاده هم زمان از دوربین های مداربسته آنالوگ معمولی و دوربین های مداربسته HD سیستم مداربسته HD می تواند به صورت یکپارچه با دوربین های مداربسته آنالوگ معمولی نصب شوند. همچنین امکان ترکیب کردن کانال های معمولی و HD نیز از طریق DVRهای هیبرید (ترکیبی) فراهم می آید. این قابلیت باعث پایین آوردن هزینه ها در تعویض سیستم های مداربسته قبلی با سیستم های جدید می شود، چون می توان تنها دوربین هایی را که نیاز به کیفیت بالاتری دارند، تعویض کرد.
  • پیچیدگی کم تر نسبت به دوربین های مداربسته تحت شبکه
  • محدودیت کم تر فاصله نسبت به دوربین های مداربسته تحت شبکه: در دوربین های مداربسته تحت شبکه حداکثر فاصله با کابل UTP CAT5، 100 متر است ولی در سیستم های مداربسته HD این فاصله تا 200 متر نیز قابل دسترسی است. البته با استفاده از تجهیزاتی مثل تکرارکننده HD-SDI این فاصله قابل افزایش می باشد.

معایب دوربین های مداربسته HD در مقایسه با دوربین های مداربسته تحت شبکه

  • بالاترین کیفیت تصویر در این تکنولوژی دومگاپیکسل است در صورتی که در سیستم های دوربین تحت شبکه، دوربین های مداربسته با کیفیت تصویر بالاتر از ده مگاپیکسل ساخته شده است و در حال حاضر با پیشرفت روزافزون تکنولوژی سیستم های دوربین تحت شبکه، دوربین های مداربسته سه مگاپیکسل و حتی پنج مگاپیکسل نیز در مقایسه با دوربین های مداربسته آنالوگ HD-SDI محصولات چندان گران قیمتی نیستند و قیمت کاملاً منطقی و رقابتی دارند.
  • تجهیزات ضبط تصویر (DVR) بزرگ ترین ضعف سیستم های دوربین آنالوگ HD-SDI هستند. چون بالاترین تعداد کانال ظرفیت ذخیره سازی این تجهیزات چهار کانال است و در این اواخر برخی از سازندگان DVR هشت کانال هم تولید کرده اند و در آینده قرار است تجهیزات DVR 16 کانال هم تولید کنند. در صورتی که در این تجهیزات به صورت واقعی ذخیره ی تصاویر با کیفیت دو مگاپیکسل یا HD صورت می پذیرد و با تعداد فریم پایین تر از 25 فریم ارائه می شود و در مقایسه با تکنولوژی سیستم های ضبط تصویر تحت شبکه (NVR) که می توانند 64 کانال را به طور هم زمان با کیفیت پنج مگاپیکسل ذخیره کنند از ضعف بسیار بزرگی برخوردار است.
  • یک دستگاه DVR چهار کانال HD-SDI قیمتی برابر با یک دستگاه DVR32 کانال FULL D1 دارند که از لحاظ اقتصادی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست.
  • در تکنولوژی سیستم های آنالوگ HD-SDI محدودیت کابل کشی وجود دارد و حتی اگر بالاترین کیفیت کابل کواکسیال RG نیز استفاده شود به طور عملی بیش تر از 150 متر کابل کشی امکان پذیر نیست و باید یک تقویت کننده در مسیر کابل کشی قرار بگیرد و این امر نیز به علت اینکه سیگنال آنالوگ است بعد از مدتی دچار افت کیفیت می شود، و بهره وری مطلوب را نخواهد داشت.
  • در تکنولوژی سیستم های آنالوگ HD-SDI نیز همانند سیستم های آنالوگ قدیمی فقط برای انتقال تصویر هر دوربین باید یک کابل مجزا تا دستگاه ذخیره تصاویر (DVR) کشیده شود در صورتی که در سیستم های تحت شبکه، می توان تنها با یک کابل شبکه، هم زمان تصویر، صدا، دیتا و برق را تأمین کرد و همچنین نیازی نیست برای هر دوربین کابل مستقل تا سرور کشیده شود و با قرار دادن یک سوئیچ شبکه به راحتی می توان متراژ و هزینه ی کابل کشی را به میزان بسیار قابل توجهی کاهش داد.
  • در سیستم های تحت شبکه به راحتی می توان تصاویر، صدا، دیتا را به صورت بی سیم با هزینه ی بسیار پایین تر انتقال داد که در مقایسه با سیستم های آنالوگ HD-SDI از مزیت بسیار قابل توجهی است.

نسخه های جدید استاندارد HD-SDI، نظارت موفق و مقرون به صرفه تری را ارائه می دهند که به وسیله ی افزودن قابلیت هایی مانند ارتباطات دوطرفه و فعال کردن کابل تغذیه ی و همچنین با افزایش کارایی مانند انتقال 300 متر روی کابل کواکسیال RG59 و افزایش ارائه های پیکسلی تا حداکثر 20 میلیون پیکسل به ازای هر فریم، این موضوع فراهم می شود.

دوربین های مداربسته HD برای نمایش دادن جزییاتی مانند صوت افراد، خواندن شماره ی پلاک خودروها یا استفاده از یک دوربین مستقل برای پوشش دادن یک محوطه ی بزرگ، بسیار مناسب هستند. دوربین های مداربسته HD و مگاپیکسلی از راهکارهای دارای وضوح تصویر بالا هستند در حالی که انتقال و تحویل سیگنال آن دو متفاوت است.

آموزش های مرتبط :

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *