0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مثلث نوردهی در دوربین مداربسته چیست

مثلث نوردهی در دوربین مداربسته چیست
چکیده مطلب :

در دوربینهای مداربسته با ترکیب این سه آلمان، عددی معادل میزان نوردهی EV برای هر تنظیم به دست میآید. هر تغییری در این سه آلمان تأثیر مشخص و قابل اندازه گیری روی واکنش دو المان دیگر و در نتیجه روی تصویر نهایی خواهد داشت.

میزان نوردهی در عکاسی چقدر مهم است؟ نوردهی دوربین های مختلف شامل چه اجزایی می باشد؟ مثلث نوردهی چیست؟ اینها سوالاتی است که سعی می کنیم در این مقاله به آنها پاسخ داده و مقدماتی در مورد مولفه های دستیابی به یک عکس با نوردهی مناسب را بیان کنیم. برای یادگیری حضوری این مهارت می توانید دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته فن آموزان شرکنت نمایید.

دوربین مداربسته یکی از انواع دوربین هایی است که جهت تامین امنیت و نظارت بر اماکن مختلف استفاده شده و همانند سایر دوربین ها برای تولید تصاویر با کیفیت نیازمند وجود مثلث نوردهی می باشد.

مثلث نوردهی دوربین

مثلث نوردهی در دوربین

میزان قرار گرفتن در معرض نور به میزان حسگر یا فیلم دوربین شما از طریق لنز بستگی دارد. این میزان در معرض نور قرار گرفتن کیفیت نهایی  تصویر را تعیین می کند.

هرچه نور بیشتری وارد کنید، میزان نوردهی بیشتر می شود. اگر عکسی بیش از حد نوردهی شود به اصطلاح light گفته می شود و به همین ترتیب، هرچه نور کمتری وارد کنید، میزان نوردهی کمتر شده و عکس بسیار تاریک می گردد. هدف یافتن تعادل بین این دو حد در دوربین های مختلف از جمله دوربین مداربسته می باشد.

نکته اصلی درک این نکته است که دیافراگم، ISO و سرعت شاتر برای تنظیم نوردهی با هم کار می کنند. آنها با هم “مثلث نوردهی” را در دوربین مداربسته تشکیل داده و هر سه جریان نور ورودی به دوربین شما را کنترل می کنند.

مکانیسم اصلی مثلث نوردهی این است: اگر یکی از عناصر را بالا یا پایین بیاورید، باید حداقل یکی از موارد دیگر را تنظیم کنید. اگر تفاوت میزان نور یا عدم ورود به دوربین را ایجاد نکنید، ممکن است تصویر شما بیش از حد روشن باشد یا در معرض نور قرار گیرد.

به عنوان مثال، اگر ISO خود را پایین بیاورید (که باعث تاریک شدن تصویر می شود) باید سرعت شاتر را افزایش دهید تا نور بیشتری وارد شود.

  1. دیافراگم

دیافراگم در دوربین ها به سوراخ فیزیکی لنز مربوط می شود که برای ایجاد تصویر به دوربین شما نور وارد می کند. مقدار نوری که دیافراگم به شما اجازه می دهد وارد لنز نمایید، با استفاده از فاکتوری به نام f-stop اندازه گیری می شود. اگر این تنظیمات را در دوربین خود جستجو کنید، یکی از این موارد زیر مشاهده می شود: f / 1.4 ، f / 2 ، f / 5.6 ، f / 11 ، f / 16 ، f / 22 و غیره. دیافراگم عریض تر (تعداد f-stop کم)، نور بیشتری وارد لنز می کند در صورتی که دیافراگم کوچکتر (تعداد f-stop بالا) نور کمتری را برای ورود به سنسور امکان پذیر می کند.

عمق میدان

مقدار نوری که دیافراگم شما اجازه می دهد عمق میدان شما را تغییر دهد اهمیت زیادی دارد. عمق میدان فاصله ای است که دوربین شما قادر به فوکوس است.

عمق میدان کم: هرچه سوراخ دیافراگم بزرگتر باشد، عمق میدان شما نیز کمتر است. به عبارت دیگر، هرچه نور بیشتری به دوربین خود وارد کنید، می تواند روی تصویر فوکوس کند. این مورد معمولاً در عکاسی پرتره برای تمرکز روی یک موضوع و محو کردن هر چیز دیگری در اطراف آنها مورد استفاده قرار می گیرد. برای دستیابی به این اثر، f-stop را روی f / 2.8 و پایین تر قرار دهید

عمق میدان عمیق: هرچه سوراخ دیافراگم کوچکتر باشد، عمق میدان شما بیشتر است. به عبارت دیگر، هرچه نور کمتری به دوربین خود وارد کنید، می توانید بیشتر بر روی تصویر تمرکز کنید. برای این کار باید این عدد را روی عددی بالا مانند f / 16 یا f / 22 تنظیم کنید. هرچه عدد بیشتر باشد، دامنه بزرگتر خواهد بود.

انتخاب لنز

لازم به ذکر است که محدوده f-stop شما توسط لنز دوربین محدود می شود. باید با توجه به مکانی که می خواهید در آن از دوربین مداربسته استفاده نمایید، لنز خود را انتخاب کنید. برای استفاده های معمولی می توانید از لنزهایی با f / 1.4 استفاده کنید. اگر مکان انتخاب شده به گونه ای باشد که نیاز به مشاهده جزئیات به صورت دقیق باشد بایداز لنزهایی با دامنه f-stop بسیار بالا f / 16 یا f / 22 استفاده نمایید.

  1. ایزو

ضلع دوم مثلث نوردهی ISO است. ISO مخفف International Standards Organization یا International Organization of Standardization  می باشد. این سازمان مستقل استانداردهایی را برای کالاهای مختلف مصرفی در سراسر جهان ایجاد می کند. اما معنای ایزو در دوربین های مختلف مربوط به عبارت گفته شده نبوده و به مفهوم خاصی اشاره نمی کند.

وقتی برای گرفتن عکس روی دکمه شاتر کلیک می کنید، دیافراگم باز می شود و نور به دوربین شما وارد می شود. تنظیم ISO میزان حساسیت سنسور تصویر دوربین شما نسبت به آن نور را تعیین می کند. در دوربین های مداربسته نیز به همین شکل بوده و ایزو نقش بسیار مهمی در تولید تصاویر با میزان نور مناسب دارد.

ISO و حسگرهای تصویر

سنسور تصویر چیست؟ برای سنسورهای عکاسی دیجیتال، سنسور تصویر دوربین سخت افزاری است که در پشت بدنه دوربین شما قرار دارد و تصویری را که در منظره یاب مشاهده می کنید به یک پرونده دیجیتال تبدیل می کند. بدون سنسور تصویر، راهی برای ضبط تصاویر بر روی کارت حافظه وجود ندارد.

بنابراین، با در نظر گرفتن این نکته، تنظیمات ISO میزان نور حسگر تصویر را اندازه گیری می کند.

به طور متوسط​​، یک نمایشگر ISO محدوده ای از اعداد را از حدود 100 تا 1600 نشان می دهد. با این حال، می تواند به 50 و 51200 برسد. اگر ISO شما روی 100 باشد ، حسگر شما نسبت به نور حساسیت کمتری دارد تصاویر شما تیره تر می شوند. به همین ترتیب، اگر ISO شما روی 1600 تنظیم شده باشد، حساسیت به نور باعث سبکتر شدن تصاویر می شود.

به طور خلاصه: تعداد ISO کم = تصویر تیره / تعداد ISO زیاد = تصویر روشن تر.

احتیاط: سطح ISO خود را خیلی بالا نبرید. هنگامی که سطح ISO خود را بیش از حد بالا ببرید ، باعث می شود نویز را افزایش دهید که یک جلوه ناخوشایند به یک تصویر شما می افزاید. با این حال، اگر دیافراگم شما نتواند از لحاظ فیزیکی دیافراگم بیشتری را باز کند تا نور بیشتری را در خود جای دهد، یا اگر شاتر شما نمی تواند بدون از بین بردن وضوح ، دیافراگم باز بماند، ISO بالا می تواند مفید واقع گردد.

  1. سرعت شاتر

ضلع سوم و آخر مثلث نوردهی سرعت شاتر است. سرعت شاتر در ثانیه و کسرهای ثانیه اندازه گیری می شود. به عنوان مثال (از سریعترین به آهسته ترین): 1/1000 ، 1/30 ، 1 ، 4 و غیره. این واحد اندازه گیری به مدت زمان باز بودن شاتر لنز و در نتیجه قرار گرفتن سنسور در معرض نور اشاره دارد. دو حالت افراطی وجود دارد، سرعت شاتر سریع و آهسته.

شاتر سریع

هرچه شاتر سریعتر باشد، حسگر زمان کمتری برای جمع آوری نور دارد. در نتیجه، سرعت شاتر سریع باعث ایجاد تصاویر واضحی می شود که احتمال تاری شدن آنها کمتر است. از نظر عملکرد، سرعت شاتر سریع در مناطق با نور مناسب بهترین عملکرد را دارد. چند نمونه از تنظیمات شاتر سریع 1/2000 ، 1/1000 ، 1/500 و 1/250 هستند.

شاتر آهسته

همانطور که می دانیم هرچه سنسور تصویر بیشتر در معرض نور قرار بگیرد، نتیجه تصویر روشن تر می شود. با این حال، سرعت شاتر پایین فقط برای تصویربرداری در نور کم مفید نیست.

چند نمونه از تنظیمات شاتر سریع عبارتند از 15/1 ، 1/8 ، 1/4 ، 1/2 ، 1 ، 4 ، 8.

تنظیمات

در تعادل سه ضلع مثلث نوردهی، معادلات زیادی وجود دارد. اما انجام این محاسبات در این مقاله نیازی نمی باشد. کافی است این نکته را بگوییم که اگر یک طرف مثلث نوردهی را تغییر دهید، باید بقیه را متناسب با آن تنظیم کنید. باز کردن دیافراگم بدون کاهش ISO یا کاهش زمان نوردهی، تصویری با بیش از حد نوردهی ایجاد می کند. به همین ترتیب، بالا بردن ISO بدون بسته شدن دیافراگم یا کوتاه شدن قرار گرفتن در معرض نور، اثرات سوء مشابهی ایجاد می کند.

تسلط بر مثلث نوردهی زمان بر است، اما با انجام مداوم این کار می توانید به تسلط کافی دست پیدا کنید.

سایر دوره های پرطرفدار ویژه بازار کار که در موسسه فن آموزان برگزار می شود شامل آموزش نصب کرکره برقی ، آموزش نصب پکیج ، آموزش نصب کولر گازی ، آموزش تعمیرات موبایل و … می باشد. برای مشاهده لیست بیش از هشتاد دوره آموزشی به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

 

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *