0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

معرفی هفت لایه ی مدل OSI

چکیده مطلب :

در سال 1984 ISO (یک سازمان بین المللی استانداردسازی) این مدل را ارائه کرد. در مدل OSI از هفت لایه برای تشریح فرآیندهای مربوط به ارتباطات استفاده شده است که هر یک از لایه ها مسئولیت انجام عملیات خاصی را بر عهده دارند. مدل OSI نحوه ی عملکرد شبکه را تشریح می کند

در سال 1984 ISO (یک سازمان بین المللی استانداردسازی) این مدل را ارائه کرد. در مدل OSI از هفت لایه برای تشریح فرآیندهای مربوط به ارتباطات استفاده شده است که هر یک از لایه ها مسئولیت انجام عملیات خاصی را بر عهده دارند. مدل OSI نحوه ی عملکرد شبکه را تشریح می کند. به طور خلاصه مزایای OSI به قرار ذیل است:

  • تقسیم کردن ارتباطات شبکه ای به قسمت های کوچک تر
  • افزایش و بهبود کیفیت همکاری شرکت های حوزه ی شبکه
  • ارتباط راحت تر سخت افزار و نرم افزارهای مختلف
  • امکان گسترش هر لایه از شبکه بدون دخالت در قسمت های دیگر

به طور خلاصه مدل OSI امکان مشاهده ی عملکرد شبکه در لایه های مختلف و چگونگی انتقال اطلاعات میان دو نرم افزار بر روی دو کامپیوتر را فراهم می کند.

مدل شبکه ای که ویندوز و بسیاری دیگر از سیستم عامل ها از آن استفاده می کنند به نام مدل مرجع OSI شناخته می شود. مدل OSI شامل هفت لایه مختلف است (جدول 9- 9) که هر کدام از لایه های موجود در این مدل مرجع، وظیفه خاصی را بر عهده دارند. این لایه ها بین لایه ی بالاتر و پایین تر قرار گرفته اند و به آنها سرویس می دهند. در واقع هر لایه به لایه ی پایین تر و بالاتر خود وابسته است.

در این مدل ارسال و دریافت اطلاعات از طریق لایه های مربوطه در تجهیزات فرستنده و گیرنده ی شبکه انجام خواهد شد. داده ها را کاربر از طریق یک برنامه تولید خواهد شد. شروع ارسال داده ها از لایه ی کاربردی است.

در ادامه و با حرکت به سمت پایین، در هر لایه ی عملیات مربوطه انجام و داده هایی به بسته های اطلاعاتی اضافه خواهد شد. در آخرین لایه (لایه ی فیزیکی) با توجه به محیط انتقال استفاده شده، داده ها به سیگنال های الکتریکی، پالس هایی از نور و یا سیگنال های رادیویی تبدیل و از طریق کابل و یا هوا برای کامپیوتر مقصد ارسال خواهند شد.

پس از دریافت داده در کامپیوتر مقصد، عملیات مورد نظر (معکوس عملیات ارسال) را هر یک از لایه ها انجام می دهند و در نهایت با رسیدن داده به لایه ی کاربردی و به کمک یک برنامه، امکان استفاده از اطلاعات ارسالی فراهم خواهد شد.

به دلیل این که هر پروتکلی برای خود حداکثر اندازه ای برای بسته ی اطلاعاتی تعیین کرده است، پشت سر هم بودن و نظم بسته های اطلاعاتی در شبکه بسیار مهم است. برخی اوقات اندازه ی بسته اطلاعاتی از اندازه ی تعیین شده آن بیشتر می شود و به همین دلیل داده ها به بسته های کوچک تری تقسیم می شوند و هر یک تشکیل یک بسته را می دهند که به این کار در اصطلاح Fragment کردن می گویند.

در این مدل ارسال و دریافت اطلاعات از طریق لایه های مربوطه در تجهیزات فرستنده و گیرنده ی شبکه انجام خواهد شد. داده ها را یک برنامه و کاربرد تولید خواهد کرد. شروع ارسال داده ها از لایه ی کاربردی است.

در ادامه و با حرکت به سمت پایین، در هر لایه عملیات مربوطه انجام و داده هایی به بسته های اطلاعاتی اضافه خواهد شد. در آخرین لایه (لایه ی فیزیکی) با توجه به محیط انتقال استفاده شده، داده ها به سیگنال های الکتریکی، پالس هایی از نور و یا سیگنال های رادیویی تبدیل می شوند و از طریق کابل و یا هوا برای مقصد ارسال خواهند شد.

پس از دریافت داده در مقصد، عملیات مورد نظر (معکوس عملیات ارسال) را هر یک از لایه ها انجام می دهند و در نهایت با رسیدن داده به لایه ی کاربردی و به کمک یک برنامه، امکان استفاده از اطلاعات ارسالی فراهم خواهد شد. شکل 9- 20 نحوه ی انجام فرآیند فوق را نشان می دهد.

کارکرد دو طرفه شبکه

مدل مرجع OSI یک نرم افزار کاربردی نیاز دارد که اطلاعات را در شبکه منتقل کند. عکس این عمل نیز در مقابل و در تجهیز مقصد نیز باید انجام شود، یعنی لایه های OSI در تجهیز مقصد عکس همین اعمالی را انجام می دهد که در مبدا انجام می دهند. (شکل 9- 20)

لایه های مدل مرجع OSI

لایه های مدل مرجع OSI

مدل OSI به صورت یک مرجع است و پروتکل های پشته ای یک و یا چندین لایه از مدل را ترکیب و در یک لایه پیاده سازی می کنند. با کلیک کردن روی local area connection در ویندوز، همانطوری که در شکل 9- 21 نمایش داده شده است، این قسمت از اجزای مختلفی تشکیل شده، اجزایی مانند network adaptor driver, network client و protocolها و … که هر یک از این اجزا وابسته به یک یا چند لایه از مدل OSI است.

لایه های مختلف در ویندوز برای ارتباط شبکه

لایه های مختلف در ویندوز برای ارتباط شبکه

لایه ی کاربردی

بالاترین لایه در مدل مرجع OSI است و به هیچ عنوان این لایه ها با نرم افزارهای کاربردی ارتباطی ندارد و صرفا یک تشابه اسمی است.

این لایه محیطی را ایجاد می کند که نرم افزارهای کاربردی بتوانند از طریق آن با شبکه ارتباط برقرار کنند.

  • انتقال فایل از طریق پروتکل FTP از طریق مرورگر
  • وظیفه ی این لایه برقراری ارتباط با پروتکل FTP برای انتقال فایل است.

لایه ی نمایش

وظیفه ی اصلی این لایه قالب بندی اطلاعات است. معمولا فعالیت هایی نظیر رمزنگاری و فشرده سازی از وظایف اصلی این لایه محسوب می شود. لایه ی نمایش اطلاعات را از لایه ی کاربرد دریافت می کند و در قالبی در می آورد که برای لایه های پایین تر قابل درک باشد. همچنین برعکس این عمل را نیز انجام می دهد، یعنی زمانی که اطلاعاتی از لایه ی نشست یا Session به این لایه وارد می شود، این اطلاعات را به گونه ای تبدیل می کند که لایه ی کاربرد بتواند آنها را درک کند و متوجه شود.

لایه ی نشست یا جلسه

ایجاد، مدیریت و نگهداری و در نهایت خاتمه ی یک Session با تجهیز مقصد هدف این لایه انجام می شود و بیشتر با لایه ی کاربرد مرتبط است تا لایه ی فیزیکی

لایه ی انتقال

لایه ی انتقال وظیفه ی نگهداری و کنترل جریان اطلاعات را بر عهده دارد. کنترل خطا و همچنین تصحیح خطا در هنگام ارسال اطلاعات بر روی شبکه دیگر از وظایف این لایه است.

لایه ی شبکه

تعیین چگونگی رسیدن داده ها به مقصد، آدرس دهی، مسیریابی و پروتکل های منطقی و در نهایت مدیریت خطا در لایه ی خود، ترتیب دهی بسته های اطلاعاتی و کنترل ازدحام از وظایف مشخص شده برای این لایه است.

لایه ی انتقال داده

لایه ی انتقال به خودی خود به دو زیر لایه به نام های MAC و LLC تقسیم می شود.

  • زیر لایه ی MAN، شناسه ی سخت افزاری تجهیز را که در واقع همان آدرس MAC کارت شبکه است، به شبکه معرفی می کند. MAC آدرس سخت افزاری است که در هنگام ساخت کارت شبکه از طرف شرکت سازنده بر روی کارت شبکه قرار می گیرد و در حقیقت Hard Code می شود. در حقیقت مهم ترین فاکتور در آدرس دهی است که تجهیزی از طریق آن بسته های اطلاعاتی را دریافت و ارسال می کند.
  • زیرلایه ی LLC وظیفه ی کنترل یا یکپارچه سازی فریم ها و همچنین خطایابی در لای z دوم را بر عهده دارد.

لایه ی فیزیکی

این لایه در ارتباط مستقیم با سخت افزار است و خصایص فیزیکی شبکه نظیر اتصالات، ولتاژ و زمان را مشخص می کند

ویندوز برای ارسال اطلاعات در شبکه از لایه های OSI کمک می گیرد. لایه های OSI در حقیقت یک مدل کاملا فرضی برای درک فضای شبکه هستند و در حقیقت چنین لایه هایی وجود ندارد. این مدل برای آموزش و درک بهتر شبکه بهترین مدل مرجع است، اما مدل های دیگری مانند TCP/ IP نیز وجود دارند که دارای چهار لایه هستند.

دوره های پرطرفدار:

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *