0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مشخصات دوربین مدار بسته تحت شبکه

مشخصات دوربین مدار بسته تحت شبکه
چکیده مطلب :

دوربین های آی پی تحت شبکه دوربین های IP نسل جدید دوربین های مداربسته هستند. امروزه بازارهای جهانی تمایل زیادی به دوربین های دیجیتالی نشان داده است. این دوربین ها همانگونه که از نامشان پیداست از امواج کاملا دیجیتالی برای تحلیل و ارسال داده های تصویر و صدا استفاده می کنند

دوربین های مدار بسته از جمله سیستم های امنیتی پر کاربرد در سراسر جهان می باشند که به منظور برقراری امنیت در اماکن مختلف به کار برده می شوند. امروزه استفاده از این دوربین ها با گستردگی زیادی مواجه شده است و سازمان ها و ارگان های مختلف به منظور نظارت بر عملکرد کارکنان خود اقدام به نصب این دوربین ها می نمایند.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

انواع و مدل های متنوعی که در دوربین های مدار بسته وجود دارد، انتخاب آنها را در هنگام خرید سخت کرده است و نیاز است تا پیش از خرید اطلاعات کافی را در این رابطه کسب نمود. دوربین مدار بسته تحت شبکه یکی از مهم ترین انواع دوربین ها می باشد که با توجه به خصوصیات و مزایایی که دارد با استقبال بالایی مواجه شده است. ما در این مقاله به معرفی مشخصات دوربین مدار بسته تحت شبکه آی پی و مزایا و معایب و کاربردهای آن پرداخته ایم.

پیشنهاد ویژه : دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته بصورت کاملا عملی و تخصصی با 30% تخفیف در آموزشگاه فن اموزان

دوربین مدار بسته تحت شبکه یا IP چیست؟

Internet Protocol Camera یا دوربین تحت شبکه که به اختصار به آن دوربین های IP گفته می شود ارسال و دریافت تصاویر را از طریق بستر شبکه انجام می دهد و انتقال اطلاعات از طریق کابل صورت نمی پذیرد. دوربین های تحت شبکه را نسل جدید دوربین های مدار بسته می دانند و با گسترش فضای مجازی و اینترنت این نوع از دوربین ها که با استفاده از اینترنت تصاویر را را دریافت می نمایند به وجود آمده است.

در دوربین های مدار بسته تحت شبکه هر دوربین دارای یک IP یا شناسه منحصر به فرد می باشد که در یک شبکه محلی یا local تعریف می شود. به همین دلیل امنیت این نوع از دوربین ها بسیار بالا بوده و امکان مدیریت فایل ها در آن وجود خواهد داشت. این دوربین ها را ایده آل ترین نوع دوربین مدار بسته می دانند که قابلیت های منحصر به فردی را برای کاربران ارائه می کند.

اولین دوربین مدار بسته تحت شبکه در سال 1996 توسط شرکت اکسیس طراحی شد و در ابتدای ساخت آن، امکان تصویربرداری و ارسال تصاویر به صورت همزمان وجود نداشت در فاصله های زمانی 17 ثانیه ای تصاویری که ثبت شده بود از طریق بستر اینترنت ارسال می گشت.

دوربین مدار بسته تحت شبکه

در ابتدا تولید این دوربین توسط این شرکت بسیار کم بود اما در سال 1999 تصمیم گرفته شد تا دوربین های مدار بسته تحت شبکه به صورت تولید انبوه در بازارهای جهانی صورت گیرد. امروزه استفاده از این دوربین ها در تمام سطح دنیا گسترش یافته و طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

تفاوت سیستم نظارت تصویری آنالوگ و شبکه

کاربرد دوربین های مداربسته IP آنجا نمود روشنی پیدا می کند که در پروژه های بزرگ بهینه سازی سیستم یک امتیاز محسوب می شود. این که چگونه تصاویر با حداقل کابل ارتباطی و با بالاترین کیفیت ممکن به مرکز نظارتی منتقل شود، تنها از سیستم های تحت بستر شبکه برمی آید. امروزه یکی از دغدغه های مردم، عدم تمایل به وجود هرگونه سیم ارتباطی است.

به همین دلیل است که شرکت ها تمام تلاش خود را بر ارتباطات بی سیم متمرکز می کنند. در سیستم های مداربسته آنجا که نیاز به کابل ارتباطی است، دوربین های مداربسته تحت شبکه می توانند با ارتباطات سری و شبکه ای از افزایش تعداد سیم جلوگیری کنند. حال آن که در بسیاری از مواقع در دوربین های مداربسته شبکه می توان از ارتباط کاملا بی سیم استفاده کرد.

ارتباط دوربین های مداربسته بی سیم از طریق IP بسیار مطمئن تر و امن تر است. برخلاف دوربین های مداربسته آنالوگ که نگرانی از ربوده شدن تصاویر توسط هر فرد مبتدی از طریق دریافت امواج آنالوگ وجود داشت، در سیستم های بستر شبکه امکان کدگذاری امنیت بالایی را آن فراهم می کند. ضمن این که ارتباط بی سیم دیجیتال و تحت شبکه بدون افت کیفیت تصویر و صداست و امواج نویز بر کیفیت تصویر بی تاثیر است.

بحث دوربین های مداربسته تحت شبکه همسان با بحث بر سر شبکه های کامپیوتری بسیار گسترده و پیچیده است. اما ارتباط شبکه با دوربین های IP مداربسته  هر پیشرفت مرتبط با شبکه را نیز بر دوربین های مداربسته لحاظ می کند.

از آن جمله می توان به یکی از آخرین پیشرفت های شبکه یعنی Power Over Ethernet یا به اختصار POE اشاره کرد که این قابلیت دوربین های مداربسته IP را نیز شامل شده است. POE برق را در بستر شبکه می فرستد و از کابل برق جداگانه فاکتور می گیرد. در واقع دوربین های مداربسته IP با قابلیت POE تصویر، صدا و برق را تنها از طریق همان کابل شبکه منتقل می کنند که این یک مزیت برای سیستم های تحت شبکه به شمار می رود.

اجزای دوربین مدار بسته تحت شبکه

دوربین های مدار بسته IP مانند سایر دوربین های مدار بسته از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. اما یک سری از اجزای این دوربین ها با دوربین های مدار بسته آنالوگ و WebCamها تفاوت دارد. اتصال وبکم ها به کامپیوتر از طریق کابل USB انجام می گیرد و در دوربین های آنالوگ نیز از کابل کواکسیال استفاده می شود.

این دوربین ها از یک دستگاه NVR یا سرور، هارد دیسک، منبع تغذیه، کابل شبکه، کابل برق و اتصالات شبکه تشکیل شده است. از جمله تجهیزاتی که برای این دوربین ها مورد نیاز است داکت، لوله فلکسی، لوله فلزی و باکس پلاستیکی می باشد. UPS، رک و میکروفن نیز از جمله تجهیزات جانبی دوربین های مدار بسته تحت شبکه می باشند که می توانند در موارد مورد نیاز در این دوربین ها به کار روند.

مشخصات فنی دوربین مدار بسته تحت شبکه

استفاده از دوربین های مدار بسته تحت شبکه از مزایای بسیاری برخوردار می باشد که باعث شده استقبال از این دوربین ها بسیار زیاد باشد. در ادامه به مزیت ها و ویژگی های منحصر به فرد آنها اشاره می کنیم.

  • دوربین های مداربسته PTZ

دوربین های مداربسته با قابلیت چرخش و بزرگنمایی مبتنی بر شبکه به دلایل متعددی نسبت به نسخه های آنالوگ مزایایی دارند. دوربین های مداربسته PTZ سیستم هایی پیچیده اند که برای نصب نوع آنالوگ آنها، باید کابل های آنالوگ، سریال و تغذیه را فراهم کرد. اما در مورد دوربین های مداربسته مبتنی بر IP نیازی به کابل ویدئو و داده مجزا نیست.

مشخصات دوربین مدار بسته

در نتیجه مداربسته های شبکه، علاوه بر مزایایی شامل یکپارچه سازی بیشتر و توانایی های کنترلی، در امر فضای اشغال شده نیز کمک شایانی می کنند. سیستم های مبتنی بر IP علاوه بر اشغال فضای کمتر، گزینه مناسب تری برای دسترسی و حفاظت از راه دور هستند. از طریق کابل شبکه می توان اقدام به کنترل سیگنال های ورودی و خروجی دیجیتال دوربین مداربسته نیز کرد.

  • ثبت رخدادها و تصویربرداری هوشمند

دنیایی از تصاویر با حجم و اندازه بالا که همواره در حال ثبت و ذخیره اطلاعات هستند، محبوبیت سیستم های تصویری هوشمند را افزایش می دهند. دوربین های مداربسته شبکه می توانند در ساختار خود قابلیت تشخیص حرکت  و مدیریت هشدار را داشته باشند به نحوی که زمان ارسال تصاویر با تنظیم نرخ ارسال و میزان وضوح جهت ضبط و پخش و همچنین زمان هشدار به کاربر خاص جهت مشاهده و / یا پاسخ را دوربین مداربسته مشخص می سازد. مزیت دیگر دوربین های مداربسته هوشمند جلوگیری از هر گونه خرابکاری همچون تغییر جهت تصویربرداری، رنگ پاشی با ایجاد هشدار خرابکاری است.

با به کارگیری الگوریتم هایی پیچیده تر همچون تشخیص شماره پلاک خودروها، شمارش افراد و توانایی رهگیری اشیا و اشخاص، قابلیت هوشمندسازی دوربین های مداربسته شبکه نمود بیشتری می یابد. قابلیت هوشمندسازی در سطح دوربین مداربسته توانایی نظارت تصویری را ایجاد می کند که به هیچ وجه از طریق DVR یا سایر سیستم های متمرکز قابل حصول نیست.

در دنیایی که تصاویر بسیار زیادی در حال ذخیره سازی است، برای هر کسی که تاکنون کار مانیتورینگ و یا جستجو در تصاویر را انجام داده، آرزوی بزرگ بعدی داشتن هوشمندی در سطح دوربین مداربسته است.

دوربین های مداربسته شبکه هوشمند مشکل محدودیت در پردازش تنها یک تصویر را در سیستم های نظارت تصویری دوربین مداربسته برطرف کرده اند. دوربین های مداربسته شبکه با به کارگیری و مجتمع سازی مجموعه ای از سخت افزار و نرم افزارها، قابلیت بی نظیری جهت نصب شبکه ای نظارتی با میزان هوشمندی بالا را ایجاد کرده اند.

اگر دوربین مداربسته در تمام مدت فعال باشد، حجم تصاویر ضبط شده بسیار زیاد می شود. در دوربین های مداربسته تحت شبکه می توان در زمان هایی که تصویربرداری مدنظر نیست، فعالیت دوربین مداربسته را متوقف ساخت و تنها در زمان های لازم و یا بلافاصله پس از وقوع یک رخداد تصویربرداری را فعال کرد. این گونه قابلیت ها در قالب نرم افزار دوربین مداربسته به راحتی پیاده سازی می شود.

ورودی های I/O امکان وصل انواع سنسورهای مختلف اعم از دود و گاز را به دوربین مداربسته می دهند، در صورتی که دوربین های مداربسته آنالوگ این قابلیت را ندارند و با تجهیزات اضافی یا DVRها این کار قابل انجام است و این خود باعث افزایش حجم سیم کشی و محدودیت در استفاده از این امکانات می شود.

  • رزولوشن بسیار عالی

وضوح تصاویر در دوربین های آنالوگ با تی وی لاین مشخص می شود که به معنی خطوط افقی تصویر می باشد. در مقابل در دوربین های تحت شبکه، حاصل ضرب دو محور افقی و عمودی باعث تشکیل تصویر می گردند که باعث می شود کیفیت و رزولوشن تصویر در این دوربین ها به طور چشمگیری افزایش یابد.

کیفیت های متفاوتی در دوربین های تحت شبکه وجود دارد که با واحد مگاپیکسل بیان می شود و هرچه ان واحد بیشتر باشد، دوربین تصویر با وضوح بیشتری را نشان می دهد.

در دوربین مداربسته تحت شبکه روش تصویربرداری به صورت پیشرفته ای است که با ذخیره سازی و انتقال تصاویر به صورت هم زمان کار خود را انجام می دهد. این یک روش اسکن با استانداردی جهانی است که ویژگی هایی خاص برای انتقال تصاویر HD و FULL HD دارد.

این روش اسکن باعث کاهش لرزش در میان سطرهای تصویر می شود که با حرکتی نرم در بین فریم ها، تصاویر را با وضوح بیشتر به نمایش می گذارد. در این روش، اطلاعات تصویر به صورت کامل حفظ می شود، نمایش نور در تصویر نیز بی نقص است و در نهایت تصویر را با وضوح و شفافیت بالا و بدون نویز و اعوجاج نشان می دهد.

دوربین های مداربسته تحت شبکه به دلیل این که در کمتر از یک ثانیه بیش از 20 فریم از محیط تحت پوشش خود می گیرند، به این سیستم پیشرفته مجهز هستند. این قابلیت به ویژه در زمانی که نیاز به تشخیص چهره و یا پلاک خودرو وجود دارد، اهمیت زیادی پیدا می کند.

لزوم رعایت استانداردهای PAL/NTSC محدودیت هایی را برای دوربین های مداربسته آنالوگ ایجاد کرده است که یکی از این محدودیت ها اجبار در به کارگیری روش اسکن دو مرحله ای به صورت خطوط زوج و فرد و ترکیب آنها با هم جهت ایجاد تصویر کامل است (اسکن در هم آمیخته). با توجه به تاخیر زمانی در اسکن فریم ها، به دلیل حرکت اشیا در این بازه زمانی در تصاویر با تحرک بالا، تصاویر خروجی تار و محو خواهد شد. به عبارت دیگر، در سیگنال های تصویری آنالوگ، تصاویر متحرک از ترکیب خطوط هر تصویر به طور متناوب ایجاد می شوند. حتی هنگام اتصال به DVR، که تحرک بالای تصویر باعث محو و تار شدن قسمت متحرک خواهد شد. این مشکل وقتی به خوبی در دوربین های مداربسته آنالوگ نمایان می شود که از تصاویر با وضوح بالا همچون 4CIF استفاده شود.

در حالت پیشرفته تر تصاویر و فریم ها به صورت یک جا بررسی می شوند و خطوط زوج و فرد مانند دوربین مداربسته آنالوگ جداسازی نمی شوند. این تحلیل و بررسی هم زمان باعث افزایش سرعت پردازش و ارائه بهترین تصویر می شود.

در حالی که دوربین های مداربسته آنالوگ به دلیل محدودیتی که استانداردهای PAL/ NTSC اعمال کرده اند، نهایتا در وضوح تصویر 4/0 مگاپیکسل در 4CIF گیر کرده اند، مصرف کننده ها به دلیل رشد روزافزون تکنولوژی در این خصوص هر روز شاهد وضوح بالاتری در تصاویر دوربین های مداربسته دیجیتال، نمایشگرهای کامپیوتری و تلویزیون ها هستند که این خود باعث رشد تقاضا جهت بهبود کیفیت نظارت تصویری شده است و دوربین های مداربسته شبکه توانسته اند به این تقاضا جامه عمل بپوشانند.

رشد کیفیت و وضوح تصاویر خود باعث افزایش رشد به کارگیری نظارت تصویری به دلیل افزایش دقت و کیفیت تصاویر و در نتیجه کاراتر شدن آن شده است و دیگر واضح نبودن چهره سارقان و آنچه به سرقت رفته است به عنوان نکته ای منفی در نظارت تصویری موضوعیت ندارد. زمان بررسی تصاویر کاهش یافته است و جزئیات بیشتری از آنچه که واقعا اتفاق افتاده، قابل برداشت است. رشد وضوح تصاویر باعث افزایش به کارگیری قابلیت های چرخش و بزرگنمایی دوربین های مداربسته شده است.

امروزه دوربین های مداربسته شبکه پیشرو با به کارگیری استاندارد SMPTE HDTV قابلیت تصویربرداری FULL HDTV را ارائه داده اند که دارای مشخصه های بارز زیر هستند:

  • وضوح تصویر 1280 x 720 یا 1920 x 1080 پیکسل به شکل 16:9
  • سرعت فریم کامل 30/25 و یا 60/ 50 فریم بر ثانیه
  • طیف وسیع تری از رنگ ها نسبت به استاندارد تلویزیون
  • نیاز نداشتن به کابل کواکسیال

در دوربین های تحت شبکه نیازی به استفاده از کابل کواکسیال نمی باشد و برای انتقال داده ها در این دوربین ها از بستر شبکه استفاده می شود. علاوه بر تصویر، امکان انتقال صوت هم از طریق اتصالات این دوربین ها صورت گرفته و نیازی به وصل کردن کابل جداگانه نمی باشد.

  • برخورداری از سنسورهای چندگانه

سنسورهایی که در این دوربین ها به کار رفته است به صورت چندگانه بوده و می توانند توانایی کنترل کردن محیط را به اندازه چند دوربین عادی داشته باشند و با استفاده از یک دوربین تحت شبکه امنیت محیط وسیعی ایجاد گردد.

  • یک سیستم دیجیتال واقعی

در سیستم های آنالوگ، تصاویر برگرفته از سنسور تصویر CCD آنالوگ هستند که جهت پردازش توسط DSP دیجیتال می شوند. این تصاویر جهت انتقال از طریق کابل کواکسیال دوباره آنالوگ شده و سپس جهت ذخیره سازی در DVR دوباره دیجیاال می شوند.

سه تبدیل که در هر یک مقداری از اطلاعات از بین می رود در حالی که در دوربین های مداربسته شبکه تصاویر فقط یک بار دیجیتال می شوند و همواره دیجیتال باقی می مانند و دیگر نیازی به سخت افزار اضافه برای تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال جهت ذخیره بر روی حافظه نیست و کیفیت تصاویر بعد از انتقال به کیلومترها دورتر ثابت خواهد ماند.

  • نصب و راه اندازی ساده

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که به دلیل اتصال به شبکه، کار کردن و نصب این دوربین ها سخت می باشد در صورتی که این تصوری کاملا غلط بوده و تجهیزات این دوربین ها به راحتی و بدون هیچ گونه دردسری نصب می گردند.

  • امنیت بالا در ارسال تصاویر

سیگنال های ویدئویی در دوربین های تحت شبکه قابلیت رمزگذاری را داشته و می توان اطلاعاتی مانند تاریخ و ساعت ضبط، محل دوربین، نام کاربری و … به تصاویر ضبط شده در این دوربین ها اضافه کرد.

در سیستم های آنالوگ از یک کابل کواکسیال جهت انتقال تصاویر استفاده می شود، بدون این که هیچ گونه فرآیند رمزگذاری و یا اعتبارسنجی بر روی آن انجام پذیرد. در این حالت است که امکان دزدیده شدن اطلاعات و یا در حالتی بدتر، جایگزینی با اطلاعاتی دیگر (فیلم Ocean’s Elenen را ببینید) وجود خواهد داشت.

در دوربین های مداربسته شبکه با استفاده از کلمات عبور و رمزگذاری های پیچیده و مسدود کردن IPهای ناشناس از سرقت و یا خرابکاری در داده ها ممانعت به عمل می آید. علاوه بر این، اطلاعاتی به تصاویر اضافه می شود که اصالت آن را به مراجع قانونی به اثبات برساند. در این خصوص می توان علائم واترمارک جهت گواهی تایید صحت تصاویر همچون زمان، موقعیت، اسامی کاربران، هشدارها و غیره را نیز به تصاویر افزود. همچنین می توان از استاندارد اعتبارسنجی IEEE 802.1X نیز استفاده کرد.

  • امکانات صوتی مجتمع

جهت ضبط و پخش صدا در سیستم های آنالوگ به ناچار باید از کابل های مجزایی استفاده کرد، در حالی که دوربین های مداربسته تحت شبکه همانند بسیاری دیگر از تجهیزات شبکه با استفاده از پروتکل IP (بی سیم یا باسیم) داده های خود را منتقل می کنند که با استفاده از این پروتکل می توان هم تصاویر ویدئویی و هم اصوات را انتقال داد.

یعنی امکان ارسال و دریافت صدا همزمان با تصویر بدون نیاز به تجهیزات اضافی از طریق کابل شبکه و یا به طور بی سیم امکان پذیر است. در این سیستم امکان فعال سازی سیستم ضبط و/ یا پخش هشدار در حالت افزایش سطح صدا از مقدار مشخص و از قبل تنظیم شده وجود دارد.

  • صرفه اقتصادی

شاید این تصور ایجاد شود که نصب دوربین های مدار بسته تحت شبکه نیاز به صرف هزینه بالایی باشد اما باید گفت که به دلیل عدم نیاز به کابل های زیاد در این دوربین ها، هزینه ها تا حد زیادی کاهش می یابد.

دستگاه ضبط NVR به کار رفته در این دوربین ها از DVR نصب شده بر روی دوربین های آنالوگ گران تر می باشد اما به دلیل این که کیفیت این دوربین ها بیشتر می باشد و محدوده دید بیشتری را در بر می گیرند می توان به جای استفاده از چند دوربین آنالوگ از یک دوربین IP استفاده نمود.

  • تغذیه از طریق کابل شبکه POE

برای تامین برق مورد نیاز دوربین های مدار بسته، از کابل شبکه اینترنت استفاده می شود. به این قابلیت PoE یا Power over Ethernet گفته می شود علاوه بر این که نیاز به منبع تغذیه را در این دوربین ها کاهش می دهد، باعث سهولت در نصب دوربین های IP نیز می گردد.

تامین توان الکتریکی با کابلی مستقل در طراحی و نصب سیستم های آنالوگ همواره عاملی هزینه بر و دست و پا گیر بوده است. در دوربین های مداربسته شبکه با به کارگیری استاندارد IEEE 802.3af که HiPoE نیز نامیده می شود، این قابلیت ایجاد شده است که دیگر نیازی به کابل کشی مجزا برای تغذیه دوربین مداربسته نیست و کابل شبکه تامین برق دوربین مداربسته را نیز به عهده دارد.

البته امکان به کارگیری این تکنولوژی در دوربین های مداربسته آنالوگ وجود ندارد. این تکنولوژی در خصوص سایر تجهیزات شبکه همچون سوئیچ ها نیز ایجاد شده که منجر به مزیتی بالاتر شده است. تامین توان وقفه ناپذیر و متمرکز برای تمامی تجهیزات شبکه از اتاق سرور مرکزی، مزیت قابل توجهی است که POE به سیستم نظارت شبکه ای داده است.

به نحوی که در حالت قطع برق نیز تمامی تجهیزات برق دار بوده و می توانند به عملیات خود ادامه دهند. تامین توان وقفه ناپذیر جهت تجهیزات پراکنده بسیار مشکل و هزینه بر و گاهی ناممکن است.

این تکنولوژی با کاهش قابل توجه در هزینه و زمان کابل کشی تاثیر به سزایی در سهولت فرآیند نصب ایجاد کرده است. در این تکنولوژی تغذیه گرم کن و فن دوربین مداربسته نیز از طریق کابل شبکه انجام خواهد شد. د

قابلیت PTZ دوربین های مداربسته نیز مانند سایر مصارف الکتریکی از این طریق قابل تامین است که در نتیجه موجب صرفه جویی بیشتر در زمان و هزینه کابل کشی در این خصوص خواهد شد. در شبکه های بی سیم که هزینه کابل و کابل کشی به صفر می رسد، این کاهش هزینه ها نمود بیشتری پیدا می کند

به طور کلی در وصف ویژگی های دوربین های تحت شبکه می توان گفت که این دوربین ها کیفیت تصویر بالایی را ایجاد کرده و امکان پردازش تصویر بر روی آنها وجود خواهد داشت. تشخیص عبور از خط، تشخیص ورود و خروج از منطقه حفاظت شده، تشخیص صدای محیط، تشخیص چهره انسان و پلاک خودرو، تشخیص تجمع افراد، تشخیص ولگردی افراد، تشخیص پارک خودرو در مکان غیر مجاز، تشخیص دود و حرارت از جمله مزایایی است که در این دوربین ها وجود دارد.

قابلیت های مضاعفی که دوربین های تحت شبکه دارند به همراه انعطاف پذیری بالای آنها در نصب و اجرا باعث شده تا افراد تمایل بیشتر به این دوربین ها نشان داده و حاضر به صرف هزینه بالاتر برای خرید این نوع از دوربین باشند. تنوع دوربین های تحت شبکه به مراتب از نوع آنالوگ آن بیشتر بوده و این را می توان یک ویژگی مثبت برای این دوربین ها در نظر گرفت.

در دوربین های تحت شبکه امکان استفاده از دستگاه DVR به عنوان ضبط کننده تصاویر وجود نداشته و به جای آن از دستگاه NVR استفاده می گردد. دستگاه NVR دارای یک پورت شبکه LAN می باشد که در ابتدا بایستی دوربین به یک سوئیچ وصل شده و پس از آن با استفاده از یک کابل شبکه از سوئیچ به پورت شبکه NVR متصل شد.

برای این کار باید یک کامپیوتر یا سرور که دارای فضای آزاد باشد در هارد سیستم داشته باشید. سپس با استفاده از مرورگر و وارد کردن IP دوربین وارد صفحه شوید و نام کاربری و پسورد خود را وارد نمایید؛ پس از آن به منوی تنظیمات رفته و در بخش ضبط، زمان بندی رکورد را تنظیم نموده و عملیات ضبط را آغاز نمایید. همچنین امکان قرار دادن کارت حافظه micro SD بر روی دوربین وجود داشته و در صورت تمایل می توان عملیات ضبط را بر روی این گجت انجام داد.

مزایای دوربین مدار بسته تحت شبکه

  • امکان استفاده از بزرگنمایی های دیجیتال با حداقل افت بر روی تصاویر (به ویژه در خصوص وضوح های مگاپیکسلی)
  • امکان انتخاب و تعیین وضوح های مختلف جهت دریافت تصاویر
  • قابلیت تعیین وضوح و تعداد فریم (بر ثانیه) برای هر کانال به صورت مستقل
  • قابلیت انتخاب فرمت فشرده سازی مانند (H. 264/ MPEG4, MJPEG)
  • ساختار قابل توسعه
  • سهولت افزایش تعداد دوربین های مداربسته و تجهیزات پخش و ضبط تصاویر در هر قسمتی از سیستم، سهولت اضافه کردن سایت (ساختمان )های جدید تحت پوشش شبکه دوربین مداربسته به مجموعه قبلی
  • قابلیت استفاده از فیبرهای نوری در ساختما های بزرگ با تعداد دوربین های مداربسته زیاد و حجم اطلاعات بالا
  • امکان انتقال داده ها از طریق اینترنت به صورت کاملا مستقیم
  • دسترسی از راه دور
  • دوربین های مداربسته تحت شبکه را می توان به صورت چند کاربره و از راه دور مورد استفاده قرار داد. این عمل می تواند برای تماشای تصاویر زنده و تصاویر ضبط شده و در هر زمانی انجام شود. همچنین از لحاظ مکانی نیز محدودیتی وجود ندارد و دسترسی Remote از هر شبکه ای و از طریق اینترنت امکان پذیر است.
  • امکان استفاده از فن آوری های بی سیم تحت شبکه (Wireless LAN) با بردهای بسیار بالا، پایداری زیاد و امنیت کامل (با استفاده از سیستم های رمزگذاری WEP, WPA, WPA-2)
  • کاهش اشغال فضا توسط سخت افزارهای مختلف که در پروژه های دوربین های مداربسته آنالوگ نیاز به استقرار آنها در اتاق کنترل است (مانند DVRها، Matrixها، Contorollerها و …)
  • قالب تصویر قابل انعطاف (Flexible Image Format)

معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه

در کنار مزایا و ویژگی های مثبتی که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه وجود دارد، معایبی را نیز می توان برای آن ذکر نمود. از جمله این معایب می توان به محدودیت پهنای باند آنها اشاره کرد که این موضوع به دلیل تولید سیگنال دیجیتال و تولید تصاویر با کیفیت بالا می باشد که نیازمند پهنای باند بیشتری می باشد.

 معایب دوربین مدار بسته تحت شبکه

علاوه بر آن محدودیت طول کابل نیز از دیگر معایبی است که برای این دوربین ها ذکر می گردد. در این دوربین های از کابل های Cat5 و Cat6 استفاده می شود که برای استفاده از کابل Cat5، محدودیت مسافت تا میزان 100 متر وجود داشته و می توان این مشکل را با استفاده از کابل های Cat5e تا حدودی حل نمود.

  • محدودیت پهنای باند

به ویژه در دوربین های با وضوح بالا حجم زیادی از اطلاعات باید در هر لحظه در شبکه جابه جا شود و با توجه به پهنای باند محدود شبکه ممکن است موجب ایجاد اختلال در شبکه نیز شود. با این حال با استفاده از شبکه های گیگا بایتی و فیبر نوری می توان این مشکل را رفع کرد و در صورت ایجاد اختلال باید ظرفیت شبکه را افزایش داد.

  • محدودیت طول کابل

داده ها بر روی کابل Cat5 دارای محدودیت مسافت تا صد متر است. با این حال با استفاده از تکرار کننده می توان این مسافت را افزایش داد.

  • قیمت بالاتر

قیمت بالاتر دوربین های تحت شبکه یکی دیگر از اشکالات استفاده از آنها نسبت به دوربین های آنالوگ است که البته با توجه به هزینه کابل کشی کمتر به خصوص در پروژه های بزرگ مقرون به صرفه خواهد بود.

کاربردهای دوربین مدار بسته تحت شبکه

به دلیل کیفیت بالای تصاویری که دوربین های تحت شبکه ایجاد می کنند، استفاده از آنها در اماکنی که حساسیت بالاتری دارند کاربرد بیشتری دارد. در بسیاری از مواقع نیازی به توجه به جزئیات تصاویر نمی باشد که در این صورت می توان دوربین های آنالوگ را مورد استفاده قرار داد اما در مواردی مانند زمان هایی که تشخیص چهره از اهمیت زیادی برخوردار است و یا جزئیات دارای اهمیت است نیاز است تا دوربین های مدار بسته تحت شبکه را خریداری و نصب نمود.

نکته ای حائز اهمیت در رابطه با دوربین های IP نصب مطمئن آنها می باشد. با توجه به این که این دوربین ها دارای نام کاربری و رمز عبور می باشند، نیاز است تا نصب آنها توسط فردی مورد اعتماد صورت گیرد چرا که امکان سوء استفاده نصاب ها از این ویژگی وجود داشته و با وجود داشتن این اطلاعات می توانند به راحتی به تصاویر دوربین دسترسی داشته و آنها را حذف نمایند.

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله نصب و تعمیرات دوربین ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تابلو برق صنعتی ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش plc ، آموزش برق ساختمان و … با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای در تهران می باشد. برای مشاهده لیست بیش از هشتاد دوره آموزشی پردرآمد به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *