0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

روش های راه اندازی انواع موتور های سه فاز

روش های راه اندازی انواع موتور های سه فاز
چکیده مطلب :

روشهای راه انداز موتورهای سه فاز: به صورت اتصال دائم و لحظه ای کنترل از یک نقطه ، موتور سه فاز کنترل از یک نقطه ، موتور سه فاز به صورت اتصال دائم کنترل از دو نقطه ، موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک ، موتور سه فاز با استفاده از کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگرد و راستگرد

روشهای مختلف راه اندازی موتورهای سه فاز جزو سرفصلهای آموزش دوره آموزش تابلو برق صنعتی در آموزشگاه فن آموزان می باشد که در این نوشته انواع مختلف روش های راه اندازی موتورهای سه فاز به همراه شکل مدار آنها آورده شده است. جهت اطلاع از سایر سرفصلهای دوره تابلو برق های صنعتی روی تصویر زیر کلیک کنید:
آموزش تابلو برق صنعتی
  1. عناوین این نوشته:

    راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم و لحظه ای کنترل از یک نقطه

راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم و لحظه ای کنترل از یک نقطه : مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم ،کنترل از یک نقطه را می توان ساده ترین مدار فرمان و قدرت سه فاز در نظر گرفت،یعنی اگر هدف شروع آموزش و تحلیل مدارات سه فاز باشد این مدار بهترین مثال برای شروع کار می باشد.

کنتاکتور وسیله ای است که دارای کنتاکت های باز و بسته می باشد و با تحریک کنتاکتور کنتاکت های باز بسته می شوند و کنتاکت های بسته باز میگردند  و از این کنتاکت ها برای مدار فرمان استفاده می کنند.در برق سه فاز و مدارات کنتاکتوری قسمتی از مدار که مستقیما به موتور وصل می شود و باعث حرکت آن می شود مدار قدرت نامیده می شود ، حال آنکه قسمتی از مدار که تصمیم می گیرد چه وقتی موتور روشن شود یا به عبارتی چه وقتی کنتاکتور وصل گردد را مدار فرمان اسم گذاری کرده اند .

موارد کاربرد مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم و لحظه ای

کاربرد مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم ،کنترل از یک نقطه را می توان به وفور دید.ابتدا ذکر این نکته واجب است که در صنعت به علت ویژگی های خاص  موتور آسنگرون قفسه سنجابی بسیار محبوب می باشند .زمانی می خواهیم موتور به صورت دایم کار کند در اینجا باید موتور به صورت دایم وصل باشد مانند روشن کردن یک لامپ که می خواهیم روشن بشود و روشن بماند به مدت زمان طولانی ،اما زمانی می خواهیم موتور  روشن شود و تا زمانی که دست ما بر روی شستی مربوطه مانند شستی استارت است روشن بماند در این حالت از مدار لحظه ای استفاده می کنیم.

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی قدرت و فرمان

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی  قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم ،کنترل از یک نقطه : به این صورت می باشد که از شستی  S1 در جهت قطع و وصل مدار استفاده می شود. در مدار لحظه ای مادامی که دست بر روی شستی S2 می باشد موتور کار می کند. برای تبدیل کردن حالت موتور از لحظه ای به دایم از تیغه باز  کنتاکتور استفاده می کنیم.با بسته شدن این کنتاکت مدار جریان خود را از داخل تیغه بسته شده می بندد و مادامی که شستی  S1 زده نشده است به کار خود ادامه می دهد.

شکل مدار الکتریکی قدرت و فرمان

مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتورموتورهای سه فاز آسنکرون رتور قفسی به صورت اتصال دائم کنترل از یک نقطه: 

راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم و لحظه ای کنترل از یک نقطه

مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتورموتورهای سه فاز آسنکرون رتور قفسی به صورت اتصال دائم و لحظه ای، کنترل از یک نقطه

  1. راه اندازی موتور سه فاز کنترل از یک نقطه

برای راه اندازی موتور الکتریکی سه فاز آسنکرون (القایی) به صورت اتصال دائم و لحظه ای از مدار قدرت و فرمان شکل زیر استفاده می شود. این طریقه راه اندازی به ما این امکان را می دهد که به دلخواه موتور را به صورت دائم یا به صورت لحظه ای راه اندازی کنیم.

راه اندازی موتور سه فاز کنترل از یک نقطه

عملکرد مدار فرمان و قدرت راه اندازی موتور القایی اتصال دائم و لحظه ای

در این مدار از تنها یک کنتاکتور استفاده می شود. مدار فرمان شامل یک شستی استاپ،یک شستی استپ و یک شستی استارت استپ است. همانطور که ملاحظه می شود شستی استاپ s1 مدار را به صورت کامل قطع میکند.برای استفاده از مدار به صورت دائم کار از شستی استارت s2 و تیغه های 13,14 کنتاکتور استفاده میشود، به این صورت که با زدن شستی s2 بوبین کنتاکتور تحریک شده و تیغه های 13,14 بسته میشوند، از این پس جریان تحریک بوبین توسط این تیغه ها تامین شده و موتور به صورت دائم به کار خود ادامه می دهد.

برای استفاده از موتور به صورت لحظه ای از شستی استارت استپ s3 استفاده میشود.با فشردن این شستی همزمان تیغه های باز آن بسته و تیغه های بسته آن باز میشوند در نتیجه بوبین کنتاکتور تحریک شده و موتور شروع به کار میکند اما با توجه به باز بودن تیغه های بسته شستی جریان نمی تواند از تیغه های 13,14 عبور کند و بنا بر این با رها کردن شستی موتور متوقف میشود.

کاربرد راه اندازی راه اندازی موتور سه فاز کنترل از یک نقطه

از موارد کاربرد اینگونه راه اندازی موتور می توان به تست کارکرد یک موتور یا خط تولید به صورت لحظه ای و پس از اطلاع از صحت عملکرد آن، راه اندازی موتور به صورت دائم اشاره کرد.

  1. راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم کنترل از دو نقطه

راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم کنترل از دو نقطه : مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دائم ،کنترل از دو نقطه برای کنترل یک موتور از دو نقطه استفاده می شود.

یعنی موتور را می توان از دو نقطه روشن کرد.این مدار بسیار شبیه به مدار کنترل از یک نقطه می باشد و می توان آن را به نوعی تعمیم یافته مدار اتصال از یک نقطه دانست.برای اینکه یک وسیله را بتوانیم از چند نقطه کنترل کنیم کافی است شستی های استارت را با هم موازی کنیم به تعدادی که می خواهیم و نکته خاص دیگری ندارد.

موارد کاربرد موتور سه فاز به صورت اتصال دائم کنترل از دو نقطه

کاربرد مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دائم ،کنترل از دو نقطه را می توان در روشن کردن یک موتور از چند محل دانست.مثلا می خواهیم در یک شرکت هم نگهبان بتواند موتور را خاموش کند هم رییس شرکت بتواند موتور را خاموش کند ، پس برای این کار دو شستی استارت در محل اتاق هر دو نصب کرده و کافی است آنها را با هم موازی کنیم و سایر اتصالات را انجام دهیم ، همانند اتصال کنترل یک موتور از یک نقطه می باشد.

تحلیل و نحوه عملکرد موتور سه فاز به صورت اتصال دائم کنترل از دو نقطه

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی  قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دائم ،کنترل از دو نقطه: تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی  قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دائم ،کنترل از دو  نقطه به این صورت می باشد که از شستی S2 و S1 در جهت قطع مدار استفاده می شود، و برای روشن شدن موتور از شستی های S3 و S4 استفاده می شود. برای تبدیل کردن حالت موتور از لحظه ای به دائم از تیغه باز  کنتاکتور استفاده می کنیم.با بسته شدن این کنتاکت مدار جریان خود را از داخل تیغه بسته شده می بندد و مادامی که شستی S2 وS1 زده نشده است به کار خود ادامه می دهد.

  1. راه اندازی موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک

راه اندازی موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک : برای راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسی از کلیدهای اهرمی،غلتکی و زبانه ای صفر و یک استفاده می شود.الکتروموتور یا همان موتور الکتریکی نوع خاصی از موتور هاست که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کند.روتور قفسی یا همان روتور قفسه سنجابی نیز که بیشتر در موتورهای الکتریکی القایی ACاستفاده می شود و شکل این روتور به علت اینکه بسیار شبیه به قفس مورد نیاز برای شکار سنجاب بود به موتورهای قفسه سنجابی معروف گردید.

کلید ها نیز وسایلی هستند که با آنها می توان جریان مدار را قطع و وصل کرد.کلید اهرمی یا همان تیغه ای جز ساده ترین کلیدها می باشد و مخصوصا زمانی که جریان کاری مدار پایین می باشد به نوعی ساده ترین قطع و وصل کننده مدار می باشند.

کلید غلطکی نیز بر اساس حرکت غلطک کار می کند و با حرکت غلطک کنتاکت ها به هم وصل شده و جریان عبور می کند و یا با حرکت غلطک کنتاکت ها از هم فاصه گرفته و قطع می شوند.به علت برخورد و سایش زیاد غلطک عمر این کلید ها کم می باشد و کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.

کلید زبانه دار نیز امروزه در صنعت بسیار محبوب می باشد و از آن برای قطع و وصل موتور های تک فاز و سه فاز استفاده می شود.به این کلید در صنعت کلید سلکتوری و یا گردان می گویند.این کلید امروزه در صنعت بسیار محبوب تر از دو کلید قبلی می باشد.

کاربرد مدار الکتریکی راه اندازی موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک

کاربرد مدار الکتریکی راه اندازی الکتروموتور های سه فاز آسنگرون روتور قفسی توسط کلید های اهرمی  ،غلطکی و زبانه ای صفر و یک برای راه اندازی موتورهایی با توان پایین می باشد.توان پایین را حدود 5.5 کیلو وات در نظر می گیرند و برای وصل کردن این گونه موتورها ی کلید ساده اهرمی و یا غلطکی و یا زبانه ای کافی می باشد، اما در مواردی که نیاز به راه اندازی موتور هایی با نیروی بیشتر می باشد باید سراغ روش هایی مانند ستاره-مثلث، اتوماتیک و یا غیره رفت

عملکرد مدار الکتریکی  راه اندازی موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک

نحوه عملکرد مدار الکتریکی راه اندازی الکتروموتورهای 3 فاز آسنگرون روتور فقسی توسط کلید های اهرمی غلطکی و زبانه ای صفر و یک به این صورت می باشد که برق 3 فاز وارد این کلید ها می شود و از طرف دیگر کلیدها برق 3 فاز خارج می شود. با تغییر وضعیت کلید ها که  تغییر وضعیت زبانه در کلید های زبانه ای و یا تغییر محل غلطک  در کلید های غلطکی و یا بسته و باز شدن اهرم در کلید های اهرمی می باشد ، کلید تغییر وضعیت داده و کنتاکت هایش را به هم وصل میکند و بعد از آن جریان در کلید و مدار جاری می شود و موتور روشن می شود.

شمای حقیقی موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک

شمای حقیقی مدار الکتریکی راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسی از کلیدهای اهرمی،غلتکی و زبانه ای صفر و یک:

شمای حقیقی موتور سه فاز با کلیدهای اهرمی، زبانه ای و صفر و یک

  1. راه اندازی موتور سه فاز با استفاده از کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگرد و راستگرد

راه اندازی موتور سه فاز با استفاده از کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگرد و راستگرد : یکی از موارد مهم بعد از راه اندازی موتور سه فاز تعیین جهت چرخش آن می باشد.در الکتروموتورهای سه فاز برای عوض کردن جهت چرخش کافی است جای دو فاز از سه فاز را با هم عوض کنیم و در این صورت جهت موتور از چپگرد به راستگرد تغییر یافته و یا از راستگرد به چپگرد تغییر می یابد.

برای تغییر فاز معمولا در قدیم از روش 2 کنتاکتوری استفاده می شد،یعنی یک کنتاکتور وظیفه چرخش موتور به سمت راست را داشت و کنتاکتور دیگر وظیفه چرخش موتور به سمت چپ را داشت،اما امروزه در بیشتر مدارات از کلید اهرمی یا غلطکی و یا زبانه ای جهت انجام این کار استفاده می شود به این صورت که با سیم بندی درست کلید با تغییر حالت کلید ، در داخل کلید جای دو فاز با هم عوض می شوند و در نتیجه جهت چرخش موتور عوض می شود.

در ادامه مبحث راه اندازی موتور سه فاز با استفاده از کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگرد و راستگرد ….

شمای حقیقی موتور سه فاز با استفاده از کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگرد و راستگرد

شمای حقیقی مدار الکتریکی راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنکرون رتور قفسی توسط کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگردو راستگرد

شمای-حقیقی-موتور-سه-فاز-با-استفاده-از-کلید-های-اهرمی،-غلطکی-و-زبانه-ای-چپگرد-و-راستگرد

شمای فنی موتور سه فاز با استفاده از کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگرد و راستگرد

شمای فنی مدار الکتریکی راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنکرون رتور قفسی توسط کلید های اهرمی، غلطکی و زبانه ای چپگردو راستگرد:

شمای-فنی-موتور-سه-فاز-با-استفاده-از-کلید-های-اهرمی،-غلطکی-و-زبانه-ای-چپگرد-و-راستگرد

  1. راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز

به ندرت پیش می آید که مجبور به راه اندازی یک موتور سه فاز باشیم اما برق سه فاز در دسترس نباشید.در چنین مواقعی اگر که توان موتور زیاد نباید می توان به صورت موقت و توسط یک خازن موتور را راه اندازی کرد.این روش اصلا توصیه نمی شود زیرا جریان زیادی را از یک فاز می کشد.شکل راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز به این روش در ادامه آورده شده است.

راه-اندازی-موتور-سه-فاز-با-برق-تک-فاز

نحوه راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز

در این روش از یک خازن و برق تکفاز به صورتی استفاده می شود که اگر بخواهیم موتور به صورت راستگرد بچرخد موتور را به صورت مثلث سیم بندی کرده و خازن را به سر های u1 و w1 متصل میکنیم.سپس فاز را به u1 و نول را به v1 وصل می کنیم.اگر بخواهیم موتور به صورت چپگرد کار کند خازن را باید به سر های u1 و v1و فاز را به w1 و نول را به v1 وصل کرد.در این روش در واقع یک موتور سه فاز با دو فاز راه اندازی می شود.

1/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دوره های پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *