0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

معرفی انواع CPU در کامپیوتر

معرفی انواع CPU در کامپیوتر
چکیده مطلب :

Central Processing Unit به اختصار CPU به واحد پردازش مرکزی کامپیوتر گفته میشود که انواع مختلفی دارد که از نظر قدرت پردازش و تعداد هسته های پردازنده متفاوت هستند. سی پی یو ها در حال حاضر از مدل های تک هسته ای تا دوازده هسته ای در بازار پردازشگر ها موجود هستند که دو شرکت اینتل (intel) و اِی اِم دی (AMD) از بزرگترین سازنده های آنها در مدل های مختلف در جهان امروز میباشند که در ادامه به بررسی انواع مدل های تولید شده آنها پرداخته ایم.

واحد پردازش مرکزی کامپیوتر که به اختصار CPU نامیده می شود یک قطعه ی اصلی در کامپیوتر است که همه ی محاسبات و دستوراتی را که از جانب قطعات و لوازم جانبی به کامپیوتر ارسال می شوند را مدیریت می کند.

سرعت عملکرد نرم افزارها هم به شدت به میزان قدرتمندی CPU بستگی دارد. بنابراین برای این که انتظار شما از کامپیوتر و عملکرد برنامه ها برآورده شود کامپیوتر شما باید دارای نوع صحیحی از CPU باشد. دو شرکت تولید کننده ی CPU اینتل و AMD هستند که هریک CPU های خاص خود را تولید می کنند.

آموزش مونتاژ و ارتقا کامپیوتر

اگر علاقه مند به کامپیوتر هستید میتوانید در دوره آموزش اسمبل کامپیوتر که به صورت صفر تا صد و کاملاً عملی و تخصصی در آموزشگاه فن آموزان برگزار میشود شرکت کرده و مدرک فنی حرفه ای آن را دریافت کنید. جهت مشاهده شرایط این دوره روی تصویر بالا کلیک کنید و یا با آموزشگاه تماس حاصل فرمایید.

تماس با فن آموزان

انواع CPU بر اساس تعداد هسته های پردازنده

یکی از انواع اصلی پردازنده های کامپیوتر بر اساس تعداد هسته های آن ها مشخص می شود. هسته بخشی از یک پردازنده است که می تواند یک کار را به طور مستقل انجام دهد. این نوع CPU ها در دو بخش کلی پردازنده های تک هسته ای و چند هسته ای در بازار عرضه می شوند.

یک پردازنده تک هسته ای تنها یک هسته دارد، به این معنی که در هر زمان تنها می تواند یک کار را انجام دهد. یک پردازنده چند هسته ای دو یا چند هسته دارد، به این معنی که می تواند چندین کار را همزمان انجام دهد. پردازنده‌ های چند هسته‌ ای سریع ‌تر و کارآمد تر از پردازنده ‌های تک هسته ‌ای هستند، مخصوصا زمانی که کامپیوتر در حال اجرای برنامه‌ های سنگین است. با این حال، آن ها انرژی بیشتری مصرف می کنند و گرمای بیشتری تولید می کنند. در زیر با تعدادی از پردازنده های چند هسته ای و کاربرد آن ها آشنا خواهیم شد.

  • CPU تک هسته ای
  • CPU دو هسته ای
  • CPU چهار هسته ای
  • CPU شش هسته ای
  • CPU هشت هسته ای
  • CPU ده هسته ای
  • CPU دوازده هسته ای

CPU تک هسته ای

قدیمی ترین نوع CPU که در کامپیوتر های قدیمی به کار برده می شد CPU تک هسته ای بود. در ابتدا تنها نوع CPU که می توانست در کامپیوتر ها مورد استفاده قرار گیرد CPU تک هسته ای بود.

این نوع CPUها در یک زمان فقط می توانند انجام یک غعالیت را مدیریت کنند به همین دلیل برای انجام چند کار به صورت همزمان مناسب نیستند. یعنی هنگامی که لازم بود بیش از یک کار به صورت همزمان توسط کامپیوتر انجام شود سرعت عملکرد به شدت کاهش می یافت.

انواع CPU بر اساس تعداد هسته های پردازنده

سرعت عملکرد این نوع CPU تا حد زیادی به سرعت ساعت یا سرعت کلاک آن بستگی دارد. سرعت کلاک مقیاسی است برای این که یک ریز پردازنده محاسبات یا عملیات اساسی را با چه سرعتی انجام می دهد.

CPU دو هسته ای (Doual Core)

یک CPU دوهسته ای پردازشگری واحد است که مانند دو CPU که در یک واحد جمع شده اند عمل می کند. بر خلاف پردازشگرهای تک هسته ای، یک CPU دو هسته ای می تواند هنگامی که لازم است میان مجموعه های مختلفی از داده ها به جلو و عقب حرکت کند و به طور کار آمدی چند کار را همزمان مدیریت کند.

برای این که هم سیستم و هم برنامه هایی که بر روی آن نصب شده اند بهترین سرعت و عملکرد را داشته باشند، هر دوی آن ها باید دارای کد مخصوص SMT (simultaneous multi-threading technology) باشند.

Doual Core

درست است که CPU های دو هسته ای پرسرعت تر از انواع تک هسته ای هستند اما سرعت آن ها به پای CPU های جدیدتر چهار هسته ای که جایگزین آن ها شده اند نمی رسد.

CPU چهار هسته ای (Quad Core)

پردازشگر های های کواد کور (Quad Core) دارای طراحی اصلاح شده تری هستند و دارای چهار هسته ی مختلف بر روی یک CPU واحد می باشند. همان طور که CPU های دو هسته ای می توانند بار فعالیت ها را بین دو هسته تقسیم کنند، CPU های چهار هسته ای هم امکان انجام فعالیت های بیشتری را برای کاربران فراهم می کنند.

با این وجود، این بدان معنا نیست که سرعت انجام یک کار توسط این پردازشگر چهار برابر بیشتر است. به علاوه، اگر برنامه ها و اپلیکیشن های کاربردی دارای کد SMT نباشند سرعت فعالیت آن چندان زیاد نخواهد بود.

CPU چهار هسته ای (Quad Core)

این نوع CPU برای افرادی که به شدت به انجام چند کار همزمان با کامپیوتر نیاز دارند و گیمرها مناسب است. زیرا برخی از مجموعه بازی ها برای CPU های چند هسته ای طراحی شده اند.

CPU شش هسته ای (Hexa Core)

همانطور که از نام این نوع سی پی یو پیداست، از شش هسته تشکیل شده است. پردازنده های شش هسته ای که سریع ‌تر از پردازنده ‌های چهار هسته ‌ای و دو هسته‌ ای هستند، می توانند وظایف را با سرعت و کارایی بسیار بیشتری انجام دهند. این CPU قادر به انجام کار های روزمره ای مانند ادیت ویدئو، شبیه سازی های علمی و بازی است.

شرکت اینتل پردازنده Inter core i7 در سال 2010 را با پردازنده Hexa core راه اندازی کرد. امروزه گوشی های هوشمند با پردازنده های شش هسته ای نیز در دسترس هستند.

CPU شش هسته ای (Hexa Core)

CPU هشت هسته ای (Octa Core)

یک CPU هشت هسته ای پردازشگری است که دارای هشت واحد پردازشی مستقل است. هر هسته به صورت مستقل توانایی پردازش و مدیریت یک فعالیت را بر عهده دارد. پس یعنی یک CPU هشت هسته ای می تواند انجام هشت کار مختلف را به صورت همزمان مدیریت کند.

به طور معمول هرچه سرعت کلاک بیشتر باشد به این معناست که پردازنده سریعتر است اما این بدان معنا نیست که هر CPU دارای سرعت 1.6 GHz از هر CPU دارای سرعت 0.5 GHz سریعتر است.

چند هسته ای بودن و نوع CPU هم در سرعت فعالیت آن دخیل است. برای مثال اگر دو کار یکسان را به صورت همزمان با یک کامپیوتر دارای CPU تک هسته ای و سرعت 2.5 GHz انجام دهید و سپس همان کارها را با یک کامپیوتر دارای CPU هشت هسته ای با سرعت 1.6 GHz انجام دهید، می بینید که سرعت انجام کارها با CPU هشت هسته ای چه قدر بیشتر خواهد بود.

البته باید یادآور شد که با بیشتر شدن تعداد هسته ها عملکرد پردازنده لزوماً بهتر نمی شود بلکه زمانی می توان از بیشتر بودن تعداد هسته ها بهره برد که نرم افزارها هم به گونه ای طراحی شده باشند که بتوانند از افزایش تعداد هسته ها بهره ی لازم را ببرند.

CPU هشت هسته ای (Octa Core)

CPU ده هسته ای (Deca-Core)

کلمه دکا به معنای ده است. در این CPU ده هسته وجود دارد. این پردازنده در واقع سریع ترین CPU است که قادر به انجام چند وظیفه و محاسبات موازی در سطح پیشرفته است. هر هسته ظرفیت انجام وظایف را به طور همزمان دارد. این هسته هم چنین در گوشی‌ های هوشمند برای ویرایش ویدیو و بازی ‌های پیشرفته اجرا می ‌شود، زیرا این CPU باعث گرم شدن دستگاه نمی‌ شود.

Deca-Core نیز توسط شرکت INTEL با نام مدل = Intel Xeon Silver 4114T در سال 2017 میلادی منتشر شد.

CPU دوازده هسته ای

پردازنده های نسل دوازدهم Intel Core از موج بعدی کارت های گرافیک مجزا و دستگاه های ذخیره سازی پشتیبانی می کنند. این نوع پردازنده ها از سرعت و پهنای باند بالاتر حافظه DDR5 بهره می برند. یکی دیگر از ویژگی های استاندارد پردازنده های نسل دوازدهم، ارائه کانال ‌های انحصاری و پر سرعت است که به شما امکان می ‌دهد تقریبا ۳ برابر سریع ‌تر کار کنید. هم چنین می توانید کامپیوتر خود را به چندین مانیتور 4K و سایر لوازم جانبی متصل کنید.

پردازنده‌های نسل دوازدهم Intel Core قابلیت ‌هایی مانند کاهش نویز، قاب ‌بندی خودکار، بهینه ‌سازی پهنای باند و وضوح ویدیو در حین بازی را ممکن می ‌سازد و این مورد باعث صرفه‌جویی در وقت شما می ‌شود و به شما امکان می ‌دهد تا چندین کار را به طور همزمان انجام دهید.

انواع CPU کامپیوتر بر اساس شرکت سازنده

دو شرکت معروف در جهان مسئول ساخت پردازنده های کامپیوتر یا همان CPU ها هستند که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

  • پردازنده های شرکت Intel (Integrated Electronics)
  • پردازنده های شرکت AMD (Advanced Micro Devices)

اینتل و AMD دو برند اصلی پردازنده برای کامپیوتر ها و لپ تاپ ها هستند. آن ها از نظر عملکرد، قیمت و نوآوری با یکدیگر رقابت می کنند. پردازنده‌ های اینتل معمولا محبوب‌ تر و پر کاربرد تر هستند، مخصوصا در بازار خرید و فروش کامپیوتر های پیشرفته، شاهد گسترش آمار استفاده از پردازنده های شرکت اینتل در بسیاری از لپ تاپ های Gaming هستیم.

انواع CPU کامپیوتر بر اساس شرکت سازنده

پردازنده ‌های AMD اغلب ارزان ‌تر هستند و هسته‌ ها و رشته‌ های بیشتری را ارائه می‌ کنند که می‌توانند روند انجام کار های سنگین مانند برنامه نویسی و بازی را بهبود بخشد. با این حال، هر دو برند مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب افراد به عوامل متعددی مانند نیاز آن ها و بودجه شان بستگی دارد.

انواع سی پی یو های شرکت اینتل (Intel®)

همان طور که گفته شد یکی از قدیمی ترین شرکت های سازنده پردازنده های کامپیوتر و CPU ها، شرکت اینتل است. این شرکت در طول چندین سال سابقه کاری خود،واحد های پردازش کامپیوتر را در انواع مختلفی وارد بازار کرده است که عبارتند از:

  • اتم (ATOM)
  • سلرون (Celeron)
  • پنتیوم (Pentium)
  • زئون (Zeon)
  • ایتانیوم (Itanium)
  • سری Core i

اتم (ATOM)

پردازنده Intel Atom یک پردازنده کامپیوتری است که به طور خاص برای پاسخگویی به نیاز های کسانی که محاسبات اولیه موبایل را انجام می دهند طراحی شده است. این پردازنده می تواند بسیاری از عملکرد های یک کامپیوتر معمولی را به خوبی انجام دهد. اما توانایی زیادی در انجام امور چند رسانه ای مانند ادیت عکس و فیلم ندارد. به گفته سازندگان این نوع CPU شرکت انیتل، مزیت این تراشه در توانایی انجام کار ها بدون نیاز به مقادیر زیادی انرژی است.

اینتل اتم (ATOM)

یکی از محدودیت‌ های لپ تاپ ها سرعت بالای تخلیه باتری است. به ویژه زمانی که آن ها به شارژ متصل نیستند، شاهد افزایش سرعت تخلیه باتری و به اصطلاح خالی شدن شارژ باتری هستیم. بنابراین، سازندگان کامپیوتر، به طور مستمر به دنبال پردازنده ای با قابلیت عالی در مصرف انرژی هستند. پردازنده Intel Atom یکی از این اختراعات می باشد که تا حد قابل قبولی این مشکل را برطرف کرده است.

در حالی که اکثر لپ تاپ ها ممکن است به طور متوسط دو تا سه ساعت از باتری استفاده کنند، تراشه Atom می تواند تا 8 ساعت شارژ باتری را نگه دارد و این مورد به برنامه‌ های مورد استفاده بستگی دارد. کسانی که از CPU های مدل ATOM استفاده می کنند، باید بدانند که کامپیوتر قرار نیست کاری بیش از گشت و گذار در اینترنت، ایمیل و شاید کار های ساده دیگری انجام دهد. کسانی که از رایانه برای انجام برنامه های پیشرفته تر استفاده کنند ممکن است متوجه شوند که عملکرد آن کند است یا اصلا کار نمی کند.

سلرون (Celeron)

Intel Celeron™ یک پردازنده است که توسط Intel Corporation توسعه یافته است. پردازنده های Celeron که برای وظایف محاسباتی اولیه طراحی شده اند، تعادلی بین عملکرد و مقرون به صرفه بودن ارائه می دهند. آن‌ ها در مقایسه با پردازنده‌ های پیشرفته ‌تر از سرعت پایین ‌تر و اندازه حافظه پنهان کمتری برخوردارند، اما همچنان قادر به مدیریت برنامه ‌های روزمره هستند. پردازنده ‌های Celeron معمولا در لپ‌ تاپ‌ های سطح پایه و کامپیوتر های ‌های کم مصرف یافت می ‌شوند.

اینتل سلرون (Celeron)

آن ها اغلب با استفاده از ریز معماری های قدیمی ساخته می شوند که به کاهش هزینه کمک می کند. پردازنده های Intel Celeron مقرون به صرفه هستند و برای نیاز های اساسی محاسباتی مانند مرور وب، پردازش کلمه و تماشای فیلم مناسب هستند. آن ها انرژی کمی مصرف می کنند که منجر به بهبود عمر باتری لپ تاپ ها می شود. علاوه بر این، گرمای کمتری تولید می ‌کنند و برای طراحی‌ های بدون فن مناسب هستند.

پنتیوم (Pentium)

پنتیوم، خانواده ریز پردازنده ‌های توسعه ‌یافته توسط اینتل که در سال 1993 میلادی به عنوان جانشین ریز پردازنده 80486 اینتل معرفی شد، پنتیوم شامل دو پردازنده روی یک تراشه و حدود 3.3 میلیون ترانزیستور بود که با استفاده از معماری CISC ساخته شده است.

پردازنده پنتیوم یکی از پر کاربرد ترین پردازنده های شرکت اینتل محسوب می شود که برای انجام محاسبات پیچیده در کامپیوتر و سرور ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. از ویژگی‌ های مهم پردازنده پنتیوم می توان به مواردی مانند سرعت بالای پردازش داده ‌ها و بازدهی بالای انرژی اشاره کرد. علاوه بر این موارد این ریز پردازنده پرچم دار شرکت انیتل به علت داشتن هسته ‌های پردازشی متعدد می تواند چندین کار را به طور همزمان اجرا کند.

اینتل پنتیوم (Pentium)

پنتیوم برای کاربرد هایی نظیر سرور ها، ابر کامپیوتر ها و سیستم‌ های ذخیره‌ سازی استفاده می ‌شود. هم چنین، این نوع سی پی یو به دلیل داشتن حافظه پر سرعت داخلی، می تواند به حافظه رم دسترسی پیدا کرده و کار با کامپیوتر را تسریع ببخشد.

زئون (Zeon)

پردازنده‌ های زئون یکی دیگر از انواع محبوب CPU های شرکت اینتل است که برای اجرای برنامه‌ های کاربردی با بار کاری سنگین ساخته شده‌ اند. از ویژگی‌ های بارز این پردازنده می ‌توان به بهینه‌ سازی‌ های قدرتمند، پردازش موازی و همگام ‌سازی اطلاعات، پهنای باند بالای حافظه و توان پردازش بسیار زیاد اشاره کرد. زئون با دارا بودن تا 28 هسته پردازشی قدرتمند، به طور همزمان چندین برنامه را مدیریت می ‌کند.

زئون بیشتر در سرور های مجازی ‌سازی، مراکز داده‌ های بزرگ، سیستم‌ های ابری مورد استفاده قرار می ‌گیرد و کارایی عالی برای اجرای الگوریتم‌ ها و مدل ‌های یادگیری عمیق و شبکه ‌های عصبی دارد.

اینتل زئون (Zeon)

ایتانیوم (Itanium)

Itanium اولین خانواده ریز پردازنده اینتل است که بر اساس معماری 64 بیتی ساخته شده است. این نوع ریز پردازنده به طور مشترک توسط اینتل و هیولت پاکارد Hewlett Packard (HP) ساخته شده است. معمولا از ریز پردازنده های ایتانیوم در ایستگاه های کاری پیشرفته و سرور های سازمانی استفاده می شود. وجود تعداد بالای هسته در این نوع سی پی یو شرکت اینتل موجب شده است که آن را در کامپیوتر های قدرتمند نصب کرده و از انرژی کمتری برای راه اندازی برنامه های سنگین استفاده شود.

اینتل ایتانیوم (Itanium)

سری Core i

پردازنده های Core i سری جدید پردازنده های اینتل برای کامپیوتر ها و لپ تاپ ها محسوب می شوند. این پردازنده ها در مدل ها و سری های مختلفی تولید می شوند که متناسب با نیاز کاربران، از پردازنده های اقتصادی تا پردازنده های پر قدرت برای بازی و طراحی وجود دارد. ویژگی بارز این پردازنده ها، بهره گیری از معماری جدید و فناوری های روز دنیا برای افزایش کارایی و بهینه سازی مصرف انرژی است. سری Core i دارای مدل های متنوعی با تعداد هسته های متفاوت از 2 تا 8 هسته می باشد که با توجه به نوع کاربری، کارایی متفاوتی را ارائه می دهند.

این پردازنده برای انجام بازی، ویرایش عکس و ویدیو، طراحی های گرافیکی سبک، مدل سازی سه بعدی و انجام امورات دفتری و اداری مناسب است. البته مدل های قدرتمند تر آن برای طراحی های حرفه ای، تدوین ویدیو و مواردی که نیاز به پردازش بالا تر دارند، عملکرد بهتری را ارائه می کنند.

سری Core i

در کل Core i یکی از پر استفاده ترین پردازنده ها برای کامپیوتر ها هستند که با توجه به قیمت مناسب، بهره وری بالایی را ارائه می دهد. این سری پردازنده ها در انواع زیر عرضه می شوند:

  • پردازنده Core i3
  • پردازنده Core i5
  • پردازنده Core i7
  • پردازنده Core i9

پردازنده Core i3

پردازنده های Core i3 ترکیبی عالی از قیمت و عملکرد را ارائه می دهند. آن ها برای انجام کار های چند وظیفه ای سنگین یا چالش برانگیز تر مانند ویرایش ویدیو ها بهترین نیستند، اما بدون نیاز به صرف هزینه زیاد، پیشرفت قابل توجهی نسبت به پردازنده های Pentium ارائه می دهند.

پردازنده Core i3

پردازنده Core i5

اگر کامپیوتری می‌ خواهید که بتواند کار های زیادی را به طور همزمان انجام دهد و شاید حتی در کار های ویرایش عکس و ویدیو نیز عملکرد خوبی داشته باشد، پردازنده‌ های Core i5 انتخاب خوبی هستند. آن ها به اندازه پردازنده های i7 قیمت بالایی ندارند اما عملکردی را ارائه می دهند که بسیار مناسب است.

پردازنده Core i5

پردازنده Core i7

Core i7 یک پله بالاتر از i5 است، این نوع سی پی یو 7 هسته ای نسبت به پردازنده های 5 هسته ای امکانات اضافی تری داشته و آن را برای انجام کار های سخت مناسب می کند. البته واضح است که نسبت به نمونه های قبلی قیمت بالا تری دارد.

پردازنده Core i7

پردازنده Core i9

تراشه‌ های Core i9 برای رایانه‌ های پیشرفته که روی کار های بسیار چالش بر انگیز کار می‌ کنند، نصب می شود. این نوع cpu معمولا قادر است حجم اطلاعات بالا را پردازش کرده و حتی ویدیو ها را ویرایش کند. این نوع پردازنده برای افراد معمولی توصیه نمی شود. چرا که با پرداخت قیمت زیاد، از امکانات تخصصی آن استفاده نخواهید کرد.

پردازنده Core i9

انواع سی پی یو های شرکت اِی اِم دی (AMD)

شرکت AMD به عنوان یکی از بهترین سازندگان واحد پردازش مرکزی برای کامپیوتر و لپ تاپ ها در حال رقابت با شرکت Intel است. در ادامه نسل های مختلف سی پی سو AMD معرفی خواهد شد.

  • Ryzen 3
  • A10
  • A12
  • Ryzen 5
  • Athlon
  • EPYC
  • Opteron

Ryzen 3

پردازنده‌ های AMD Ryzen 3 از جدید ترین و پر طرفدار ترین سری پردازنده ‌های AMD برای کامپیوتر ها محسوب می ‌شوند که شامل پردازنده ‌های چهار هسته ‌ای هستند که برای بازی، امور محاسباتی سبک و کار های گرافیکی طراحی شده‌ اند. پردازنده‌ های AMD Ryzen 3 با داشتن حجم کش بالا و فرکانس پایه بالای سرعت پردازش، عملکرد خیره ‌کننده ‌ای را در مقابل قیمت پایین خود ارائه می‌ دهند.

البته نسبت به سری‌ های بالا تر و گران ‌قیمت ‌تر Ryzen، از هسته و ریز پردازنده کم‌ تری برخوردارند. پردازنده‌های Ryzen 3 می توانند اموری مانند ویرایش متن، وب گردی، برنامه ‌های آموزشی و اداری را به راحتی انجام دهند. هم چنین برای اجرای بازی ‌های رایانه‌ای با دقت Full HD هم گزینه مناسبی به حساب می‌ آیند.

پردازنده Ryzen 3

A10

سری پردازنده‌ های A10 شرکت AMD، پردازنده ‌های 4 هسته ‌ای هستند که برای کاربرد های روزمره، امور دفتری و اجرای بازی ‌های متوسط طراحی شده‌ اند. ویژگی اصلی این سری، یکپارچه بودن واحد پردازش گرافیکی در داخل پردازنده است که باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه سیستم می ‌شود. پردازنده A10 علاوه بر واحد پردازش مرکزی 4 هسته‌ ای، حاوی واحد پردازش گرافیکی Radeon R7 نیز هست. بدین ترتیب می‌ تواند بدون نیاز به کارت گرافیک جداگانه، از پس اجرای بازی ‌ها و برنامه ‌های با نیاز گرافیکی متوسط برآید.

A10 بیشتر در سیستم‌ های کامپیوتری عادی موجود در اداره های و سازمان ها مناسب است. این سری انتخاب خوبی برای HTPC ها محسوب می‌ شود. البته برای بازی‌ های جدید با دقت بالا پاسخگو نیست. در کل اگر نیاز اصلی شما اجرای نرم افزار های اداری و تماشای فیلم، ویدئو و بازی‌های سبک تا متوسط است، در یک بودجه نسبتا محدود، A10 انتخاب مناسبی خواهد بود.

A10

A12

پردازنده ‌های A12 سری جدید پردازنده ‌های چهار هسته‌ ای اقتصادی شرکت AMD هستند که در مقایسه با مدل ‌های قبلی مانند A10، بهبود ها و بهینه ‌سازی ‌های قابل توجهی در زمینه مصرف بهینه انرژی و عملکرد پردازش تصویر داشته‌ اند. پردازنده ‌های A12 مجهز به واحد پردازش گرافیکی Radeon R7 داخلی هستند که علاوه بر پردازش با کیفیت بالا، مصرف انرژی بهینه ‌ای نیز دارند.

این پردازنده‌ ها از معماری Excavator استفاده می ‌کنند که نسبت به معماری ‌های قبلی AMD تفاوت چشمگیری در بهبود عملکرد دارد. A12 در مقایسه با A10، برای بازی و کار های گرافیکی تا 25 درصد سریع‌ تر عمل می ‌کند.

A12 مناسب برای کاربران خانگی و دفتری است که به دنبال سیستمی برای انجام کار های روزمره مانند وب‌ گردی، پخش فیلم و ویدیو، انجام بازی ‌های سبک و اجرای نرم‌ افزار های اداری هستند.

A12

Ryzen 5

پردازنده‌های AMD Ryzen 5 از مدرن ‌ترین و پر طرفدار ترین سری پردازنده‌ های AMD برای کامپیوتر ها و لپ‌ تاپ محسوب می‌ شوند. این سری دارای پردازنده ‌های 6 هسته ‌ای و 8 هسته ‌ای هستند که با توجه به نوع مدل، فرکانس بالا تری دارند و در نتیجه سرعت پردازش بیشتری را ارائه می ‌دهند. Ryzen 5 در اجرای بازی ‌های رایانه ‌ای و برنامه‌ های ویرایش تصویر، ویدیو و موسیقی عملکرد عالی دارد. هم چنین برای طراحی‌ های سه بعدی، انیمیشن و گرافیک نیز بسیار مناسب عمل می ‌کنند.

پردازنده‌های Ryzen 5 بیشتر در لپ‌ تاپ‌ های گیمینگ به کار گرفته می ‌شوند. البته برای کاربران عادی نیز فوق ‌العاده سریع و قدرتمند عمل خواهند کرد. از نقاط ضعف آن می ‌توان به مصرف انرژی بالا تر نسبت به سری‌ های اقتصادی ‌تر اشاره نمود.

Ryzen 5

Athlon

پردازنده Athlon به پردازنده کامپیوتری محبوب از شرکت AMD اشاره دارد که به دلیل عملکرد قوی در برنامه های چند رسانه ای شناخته شده اند. آتلون که اولین بار در سال 1999 میلادی به عنوان یک پردازنده رومیزی با کارایی بالا معرفی شد، به دلیل سرعت بالا و قیمت پایین در مقایسه با همتایان اینتل، به سرعت محبوبیت پیدا کرد. در سال 2003 میلادی شرکت AMD ، Athlon 64 را منتشر کرد که یکی از اولین پردازنده های دسکتاپ 64 بیتی به بازار بود.

پردازنده ‌های Athlon سری اقتصادی پردازنده‌ های AMD هستند که با هدف ارایه عملکرد بالا در قیمت مناسب برای کاربران طراحی شده ‌اند. این پردازنده‌ ها از دو یا چهار هسته تشکیل شده اند و در سرعت ‌های پردازشی متفاوتی تولید می ‌شوند. آخرین نسل این پردازنده‌ها از معماری پیشرفته ZEN بهره می ‌برند که باعث بهبود قابل توجهی در عملکرد شده است.

Athlon

EPYC

پردازنده های EPYC به طور اصلی برای بازار های ایستگاه کاری و سرور طراحی شده اند. این CPUها معمولا هسته‌ های بیشتری نسبت به CPU ای اصلی رایانه‌ های ارائه می ‌دهند، اما سرعت کلاک لزوما به خوبی مدل های Ryzen نمی باشد. پردازنده‌ های EPYC دارای فناوری ‌های داخلی بسیار مهم ‌تری هستند. برای مثال، از حافظه کد تصحیح خطا پشتیبانی می ‌کنند که از خراب شدن داده‌ ها و خرابی سیستم جلوگیری می ‌کند. هم چنین پردازنده ‌های EPYC از پهنای باند حافظه بسیار بالا تر و ظرفیت رم بیشتری نسبت به پردازنده‌ های Ryzen پشتیبانی می ‌کنند.

EPYC

Opteron

Opteron که در 22 آوریل 2003 معرفی شد، نام یک سری پردازنده های 64 بیتی x86 است که توسط شرکت AMD تولید شده است. آن ها اولین پردازنده هایی بودند که از مجموعه دستورالعمل های AMD64 استفاده کردند که به نام x86-64 نیز شناخته می شود. این نوع سی پی یو برای رقابت با سری پردازنده های Xeon اینتل طراحی شده و دارای تعداد زیادی هسته پردازشی و ریز پردازنده می باشند.

پردازنده‌ های Opteron توان محاسبات و پردازش حجم زیاد داده‌ها در سرور ها و مراکز داده را داشته و برای محاسبات و کار های سنگین مورد استفاده قرار می گیرند.

Opteron

 

دوره آموزش تعمیرات لپ تاپ کامپیوتر به صورت صفر تا صد و کاملا عملی در کارگاه های مجهز توسط اساتید مجرب در آموزشگاه فن آموزان برگزار می شود.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *