نحوه تعویض باتری آیفون

نحوه تعویض باتری آیفون
چکیده مطلب :

باتری های آیفون از فناوری لیتیوم یون استفاده می کنند. در این نوسته به آموزش تعویض باتری انواع گوشی آیفون پرداخته شده است. پیشنهاد می شود فیلم اموزش تعویض باتری آیفون را که در همین مقاله آمده است ببینید.

انواع گوشی آیفون نیز مانند دیگر تلفن های همراه از یک باتری برخوردار است که گاهی این باتری نیازمند تعویض می باشد. به طور کلی طول عمر باتری ها محدود بوده و پس از مدت زمانی استفاده از آنها شارژ کمتری را نگه می دارند. در این گونه مواقع به دلیل عدم نگه داشتن شارژ، بسیاری از کارها را نمی توان با استفاده از گوشی انجام داد.

اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای تعویض باتری گوشی آیفون چه عملیاتی را باید انجام داد. در ادامه به آموزش تعویض باتری انواع گوشی آیفون پرداخته شده است. نکته ای که باید به آن توجه نمود مراجعه به یک مرکز تعمیراتی معتبر جهت تعویض باتری می باشد تا باتری تعویض شده کاملا اصل و اورجینال باشد.

آموزش تعمیرات موبایل

فیلم آموزش تعویض باتری آیفون

باتری های لیتیوم یون

باتری های آیفون از فناوری لیتیوم یون استفاده می کنند. در مقایسه با نسل های قدیمی فناوری باتری، باتری های لیتیوم یون شارژ سریع تر و ماندگاری بیشتری دارند و برای طول عمر بیشتر باتری در بسته بندی سبک تری قرار داده می شوند. تکنولوژی لیتیوم یون قابل شارژ در حال حاضر بهترین فناوری برای دستگاه شما می باشد.

باتری لیتیوم یون

علائم خرابی باتری آیفون

خراب شدن باتری آیفون از جمله مشکلات رایجی است که پس از مدتی کاربران با آن مواجه می باشند. دلایل مختلفی مانند عدم شارژ صحیح گوشی و گذر زمان باعث می شوند تا باتری گوشی آسیب دیده و نیازمند تعویض باشد. اما از کجا بفهمیم که مشکل گوشی ما باتری آن می باشد؟ یکی از علائمی که نشان دهنده خراب شدن باتری آیفون می باشد خاموش شدن خود به خود گوشی می باشد.

این خاموش شدن ممکن است بدون دادن هیچ گونه هشداری جهت کم بودن شارژ اتفاق بیفتد و برای روشن کردن گوشی حتما نیاز به اتصال گوشی به شارژر باشد و در صورت قطع نمودن شارژ گوشی مجددا خاموش گردد. در این گونه مواقع باید به یک تعمیرکار جهت تعویض باتری آیفون مراجعه نمایید.

یکی دیگر از نشانه های خراب بودن باتری، تمام شدن شارژ آن در مدت زمان کوتاه می باشد. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که برای مدتی طولانی گوشی آیفون خود را به شارژ زده اید و شارژ آیفون شما صد درصد می باشد اما به محض قطع کردن اتصال شارژر، بدون این که استفاده ای از گوشی نمایید باتری آن خالی شده و سپس خاموش می گردد. این مورد هم نشانه ای از خراب بودن باتری آیفون بوده و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

در صورتی که بدنه گوشی شما در هنگامی که گوشی به شارژر متصل است داغ می شود می تواند علامتی برای خراب بودن باتری باشد. با مراجعه به تعمیرکار و تست باتری می توان از این مسئله مطمئن شد و باتری گوشی را تعویض نمود.

نحوه تعویض باتری آیفون

تعویض باتری آیفون نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد و در صورتی که در این کار مهارتی ندارید به هیچ عنوان اقدام به تعویض باتری نکرده و به یک تعمیرکار متخصص موبایل یا اپل استور مراجعه نمایید.

برای تعویض باتری آیفون مراحل مختلفی باید به ترتیب طی گردد که از این مراحل به ترتیب می توان به باز کردن پیچ های دو طرف پورت، جدا کردن بدنه گوشی با استفاده از ابزار مکنده، جدا کردن بدنه گوشی از یکدیگر، جدا نمودن پوشش فلزی، جدا کردن کانکتور متصل شده به باتری، جدا کردن باتری از گوشی و در نهایت قرار دادن باتری جدید در گوشی و بستن درب ها و پیچ ها اشاره کرد. در ادامه به تشریح مراحل تعویض باتری آیفون با جزئیات کامل پرداخته شده است.

  1. خاموش کردن گوشی: قبل از جداسازی قطعات آیفون خود مقدار شارژ باطری حتما باید زیر ۲۵ ٪ باشد , در غیر اینصورت چنانچه باطری به طور تصادفی سوراخ شود احتمال منفجر شدن و آتش سوزی براثر وجود یون-لیتیوم وجود  دارد. قبل از جداسازی قطعات گوشی آیفون را خاموش نمایید.
  2. باز کردن پیچ های دو طرف پورت: در قسمت انتهایی گوشی و در دو طرف پورت شارژ گوشی های آیفون دو عدد پیچ بسیار ریز وجود دارد. اولین گام برای تعویض باتری آیفون باز کردن این پیچ ها می باشد. پیچ گوشتی های مخصوصی که تعمیرکاران موبایل دارند برای این کار مناسب می باشد و نیاز است تا پیش از اقدام به باز کردن پیچ ها، گوشی را خاموش نمایید.

مراحل تعویض باتری آیفون

  1. جدا کردن بدنه گوشی با استفاده از ساکشن کاپ: تعمیرکاران موبایل دارای ابزاری به نام مکنده می باشند که برای باز کردن قاب گوشی از ان استفاده می کنند. برای تعویض باتری آیفون پس از باز کردن پیچ ها نیاز است تا با استفاده از این ابزار صفحه نمایش گوشی را جدا نمایید. این کار باید با نهایت دقت انجام شده و سر تا سر صفحه گوشی توسط این ابزار باید جدا گردد.

تعویض باتری آیفون

  1. جدا کردن بدنه گوشی از یکدیگر: پس از این که صفحه نمایش توسط مکنده جدا شد، نیاز است تا دو قسمت بالایی و پایینی گوشی نیز از یکدیگر جدا گردد. این کار نیاز به تمرکز و ظرافت ویژه ای دارد چرا که بی دقتی در انجام آن می تواند سبب آسیب دیدن قطعات مختلف گوشی شده و به خراب شدن آن منجر گردد. جداکردن این دو قسمت گوشی را می توان با استفاده از یک چاقو با دقت زیاد انجام داد.

چگونه باتری آیفون را تعویض کنیم

  1. جدا نمودن پوشش فلزی از باتری: دو عدد پوشش فلزی وجود دارند که به باتری متصل می باشند. این پوشش های فلزی توسط دو پیچ به باتری وصل شده اند و برای تعویض باتری نیاز است تا با استفاده از پیچ گوشتی این دو پیچ کوچک را باز نموده و پوشش فلزی را از باتری جدا نمایید

تعویض باطری گوشی آیفون

  1. جدا کردن کانکتور متصل به باتری: برای اتصال محکم تر باتری به گوشی، یک کانکتور از جنس پلاستیک نیز به باتری متصل شده است. برای برداشتن باتری از گوشی باید این کانکتور نیز از باتری جدا گردد که این کار با استفاده از ابزارهای مخصوصی که تعمیرکاران موبایل دارند صورت می گیرد.
  2. جدا کردن باتری از گوشی: در انتها پس از آن که اتصالات مختلفی که به باتری متصل بودند جدا شد، می توان باتری را از گوشی خارج نمود. اما نکته ای که در این مرحله وجود دارد وجود چسب های مختلف در قسمت زیرین باتری می باشد. این چسب ها را برای اتصال محکم تر باتری به گوشی متصل نموده اند و در هنگام جدا نمودن آنها باید دقت و ظرافت زیادی به خرج داد تا به قطعات داخلی گوشی آسیبی وارد نگردد.
  3. قرار دادن باتری جدید در گوشی: پس از جدا کردن باتری خراب از گوشی آیفون، باید باتری جدید را در داخل گوشی قرار دهید. برای قرار دادن باتری جدید در گوشی باید دقت کنید تا باتری دقیقا مانند حالت قبل در گوشی جاسازی شود و پس از آن تمام پیچ هایی که باز کرده بودید را محکم ببندید و دو طرف بده گوشی را هم روی یکدیگر قرار دهید و تمامی اجزای جدا شده از باتری را به آن متصل نمایید. در انتها قاب گوشی را روی ان قرار داده و و پیچ هایی که در دو طرف سوکت شارژ بودند را نیز محکم ببندید.

نکات مهم در هنگام تعویض باتری انواع گوشی آیفون

با توجه به حساسیت و ظرافتی که گوشی های آیفون دارند نیاز است تا نکات مختلفی را که برای تعویض باتری آیفون در انواع مدل ها وجود دارد رعایت نمود تا بتوان یک تعویض بدون نقص و مطمئن داشت.

در هنگام نصب ساکشن کاپ برای جدا کردن قاب گوشی باید توجه کرد که این ابزار با دکمه هوم آیفون در ارتباط نباشد و بهتر است این ابزار را مقداری متمایل ه سمت چپ گوشی آیفون قرار داد. در هنگام کار کردن با ساکشن کاپ نباید نیرو و فشار زیادی را به آن وارد نمود چرا که فشار بیش از حد می تواند سبب آسیب رساندن به صفحه نمایش گوشی شده و شما را با مشکل مواجه کند. این نیرو باید به حدی باشد که بتواند شکاف کوچکی را در قسمت لبه زیرین گوشی ایجاد نماید.

در هنگام کار کردن با ساکشن کاپ نیاز است تا از یک اسپاتول در قسمتی از شکافی که در لبه زیرین ایجاد شده استفاده نمود تا صفحه نمایش گوشی به راحتی جدا شود. نوک اسپاتول نباید به مقدار زیادی وارد لبه گوشی گردد و از قسمتی که بالای سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری قرار دارد باید این ابزار را وارد نمود.

کالیبره کردن باتری پس از تعویض

پس از این که باتری قدیمی و خراب آیفون با یک باتری جدید تعویض شد، نیاز است تا باتری کالیبره گردد. برای این کار باید پس از تعویض باتری، گوشی را به مدت دو ساعت در شارژ گذاشته و در این مدت آن را از شارژ جدا نکنید. پس از اتمام شارژ شدن باید تا زمانی که باتری گوشی خالی گردد با آن کار کرده و زمانی که شارژ آن نصفه و نیمه است آن را به شارژ نزنید.

پس از این که گوشی به علت خالی شدن باتری خاموش شد آن را مجددا به شارژ زده  ا 100 درصد شارژ نمایید. با این کار باتری شما کالیبره یا به اصطلاح آب بندی می شود و طول عمر بیشتری خواهد داشت.

برای عمر بیشتر باتری آیفون نیاز است تا ترفندهایی را بر روی گوشی خود اعمال نمایید. به عنوان مثال نیاز است تا برنامه هایی که در گوشی باز هستند و باتری زیادی مصرف می کنند را در قسمت تنظیمات باتری گوشی خود شناسایی نموده و آنها را حذف نمایید.

مراقب باشید که زمانی که گوشی در جیب یا کیف شماست ذرات مختلف و گرد و غبار وارد سوکت آن نگردد و حتی المقدور گوشی را در جایی تمیز نگهداری نمایید. همیشه گوشی خود را به صورت صحیح شارژ نمایید؛ به این صورت که زمانی که شارژ گوشی به 80 درصد رسید آن را از برق کشیده و اجازه ندهید تا گوشی خاموش شده و سپس آن را به شارژر متصل نمایید.

در نهایت اینکه نقش باتری در تلفن همراه بسیار پر رنگ بوده و در صورتی که مشکلی در باتری گوشی به وجود بیاید امکان استفاده از دستگاه نیز وجود نخواهد داشت. پس از این که مدت زمانی از گوشی استفاده کردید حتما متوجه کاهش عملکرد باتری خواهید شد. دلیل این امر به موارد مختلفی بستگی دارد و می توان با استفاده از ترفندهایی از کاهش طول عمر باتری و تعویض باتری گوشی جلوگیری کرد.

مشاهده و دانلود pdf مقاله: نحوه تعویض باتری آیفون

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
نیما ستوده
نیما ستوده

نیما ستوده هستم. با سابقه دوازده سال فعالیت در زمینه تعمیرات گوشی های برندهای مختلف (از جمله سامسونگ ، آیفون ، شیائومی) با سیستم عامل های اندروید و ios در بازار تعمیر گوشی. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیرات موبایل را به اشتراک می گذارم.

دوره های فنی پردرآمد برای ورود به بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *