0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه عیب یابی پکیج دیواری

نحوه عیب یابی پکیج دیواری

پکیج ها سیستم های گرمایشی کارآمدی هستند که آب را هم برای گرمایش مرکزی و هم برای تأمین آب داغ مورد نیاز شما گرم می کنند. این سیستم ها با ورود مقدار آب مورد نیاز شما و گرم کردن سریع آن کار می کنند به این معنا که شما به یک مخزن ذخیره کننده ی آب گرم نیازی نخواهید داشت. پکیج ها به همان میزان که کارآمد و مفید هستند ممکن است دچار مشکلاتی در عملکرد شوند. در ادامه تعدادی از این مشکلات به همراه راه حلشان گفته شده اند.

آموزش تعمیرات پکیج

این که نشانه هایی از عملکرد نادرست پکیج مشاهده کنید اصلاً موضوع خوشایندی نیست و گاهی نمی توانید تشخیص دهید که آیا مشکل آنقدر جدی است که با یک متخصص تماس بگیرید و یا خودتان می توانید مشکل را برطرف کنید.

توجه : لطفاً از ابتدا خودتان شروع به حل مشکل نکنید، مگر در مواقعی که لازم باشد کار ساده ای مانند بالا بردن فشار آب و یا ذوب کردن یخ لوله ی تخلیه منجمد شده را انجام دهید. برای تمام مشکلات دیگری که پیش می آید با یک مهندس گاز مطمئن تماس بگیرید.

تعدادی از مشکلاتی که در ادامه می خواهیم به آن ها بپردازیم عبارتند از :

  1. یخ زدن کندانس ( بخار تبدیل شده به مایع )
  2. ولرم بودن آب و گرم شدن آب فقط در هنگامی که سیستم گرمایشی محیط کار می کند
  3. جوش آوردن
  4. خاموش شدن شمعک پکیج
  5. مشکلات ترموستات
  6. خاموش شدن خود به خودی پکیج

دوره آموزش تعمیرات پکیج و آموزش نصب پکیج دیواری بصورت کاملا عملی در کارگاههای مجهز توسط اساتید برجسته ی آموزشگاه فن آموزان ارائه داده می شود. این دوره ها تمامی مهارتهای لازم برای نصب و تعمیر پکیج های دیواری و زمینی را شامل می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

علت یخ زدن کندانس پکیج

اگر هوای بیرون از خانه بسیار سرد است و پکیج شما از کار افتاده است ، به احتمال زیاد کندانس شما دچار یخ زدگی شده است.

راه حل : ابتدا بیرون رفته و کندانس را پیدا کنید. در صورت ممکن با استفاده از یک کتری آب گرم سعی کنید که یخ آن را ذوب کنید. سپس لوله ی کندانس که در زیر پکیج واقع شده است را جدا کرده و یک سطل زیر آن بگیرید تا آب داخل آن خارج شود. این کار سبب رفع مشکل خواهد شد.

 علت یخ زدن کندانس پکیج

ممکن است در صورت یخ زدن لوله ی کندانس، پکیج شما از کار بیفتد . این لوله در بیرون از دستگاه پکیج قرار گرفته است.

برای گرم کردن لوله از آب گرم ( نه آب جوش ) استفاده کنید. برای جلوگیری از تکرار این مشکل در آینده ، از یک متخصص بخواهید روی لوله های کندانس شما را با عایق بپوشاند.

لطفاً پیش از عمل کردن به پیشنهادات گفته شده، دفترچه راهنمای پکیج خود را مطالعه نمایید. ما همچنین همیشه توصیه می کنیم که اگر به طور کامل به خودتان مطمئن نیستید که بتوانید تعمیرات لازم را انجام دهید، حتما از یک مهندس متخصص سیستم های گرمایش مرکزی کمک بگیرید.

علت گرم نشدن آب توسط پکیج

اگر هنگامی که شیر آب را باز میکنید ، آب ولرم خارج می شود و یا فقط هنگامی که سیستم گرمایشی کار می کند آب هم گرم می شود، احتمال عملکرد نادرست شیر سه طرفه یا ترمیستور آب گرم وجود دارد. ما پیشنهاد می کنیم که از یک فرد متخصص بخواهید تا مشکل را تشخیص دهد.

علت گرم نشدن آب توسط پکیج

راه حل : ابتدا از یک مهندس بخواهید که ترمیستور را که قطعه ی کوچک و نسبتاً ارزانی است تعویض کند. اگر چه ممکن است او شیر سه طرفه ( شیر برقی ) را هم تعویض کند و یا حتی قطعات دیگری مانند اسپیندل را هم باز کرده و تعویض کند.

علت جوش آوردن پکیج

هنگامی که رسوب آهک و یا لجن در داخل مبدل حرارتی پکیج ایجاد می شود شما با مشکل جوش آوردن ( ایجاد صدایی مانند جوشیدن آب در کتری ) مواجه می شوید. هنگامی که این رسوبات در پکیج شما ایجاد می شوند، می توانند جریان یافتن آب در مبدل حرارتی را محدود کنند.

این امر سبب می شود آب درون پکیج بیش از حد داغ شده و بجوشد و بخار شود و این سبب می شود صدای جوشیدن آب شنیده شود.

جوش آوردن پکیج مشکلی رایج در مناطقی است که دارای آب سنگین یا به عبارتی آب پر از املاح هستند اما ممکن است در مناطق دارای آب سبک هم پیش بیاید. این امر نه تنها سبب می شود که سیستم شما به سختی کار کند و هزینه های بیشتری هم داشته باشد بلکه عمر مفید سیستم را هم کاهش می دهد.

اگر پکیج شما دچار مشکل جوش آوردن شده است ، به شما پیشنهاد می شود که از یک متخصص ایمنی گاز کمک بخواهید. احتمالا این فرد سیستم شما را رسوب گیری می کند تا ذرات تجمع یافته و ته نشین شده پاک شوند و مطمئن شود که سیستم شما دوباره به درستی کار می کند.

علت خاموش شدن شمعک پکیج

شمعک یک شعله ی آبی رنگ کوچک است که روشن می ماند تا مشعل بزرگتری را روشن کند. اگر شمعک به طور مرتب خاموش شود علت آن می تواند شکستن ترموکوپل و متوقف شدن تامین گاز، وزش یک باد و خاموش شدن شعله و یا رسوبات جمع شده در شمعک باشد .

قبل از روشن کردن مجدد شمعک حتماً مطمئن شوید که در منبع گاز مشکلی وجود نداشته باشد. اگر شیر گازتان باز است اما گاز وارد پکیج نمی شود و یا اگر سایر لوازم گاز سوز شما هم کار نمی کنند، باید منبع گاز خود را وصل کنید و سپس تلاش کنید که شمعک را مجدداً روشن کنید.

مطمئن شوید دستورالعمل های ذکر شده در دفترچه راهنمای پکیج خود را برای روشن کردن شمعک دنبال می کنید.

اگر هیچ یک از موارد گفته شده به شما کمکی نکرد به یک متخصص گاز ایمن زنگ بزنید. همیشه به خاطر داشته باشید که نباید خودسرانه دست به انجام کاری برای تعمیر پکیج خود بزنید.

عیب یابی ترموستات پکیج

اگر ترموستات به خوبی کار نمی کند و یا در زمانی غیر قابل انتظار گرمایش را روشن و خاموش می کند، احتمالاً زمان آن رسیده است که آن را تعویض کنید. اگرچه خوب است در ابتدا بررسی هایی انجام شود اما گاهی نشانه ی آن کاملاً قابل مشاهده هستند.

ترموستات را بررسی کنید و مطمئن شوید که در حالت روشن قرار دارد و زمان بندی آن هم به درستی تنظیم شده است. گاهی اوقات ممکن است دستتان خورده باشد و تنظیمات دما بالا و پایین شده باشد.

عیب یابی ترموستات پکیج

نکته ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که شاید دمای خانه ی شما به اندازه ای رسیده است که ترموستات اجازه نمی دهد پکیج دمای محیط را به دمایی بالاتر از میزانی که روی آن تنظیم شده است برساند.  در این مواقع تنها ازم است تنظیمات دما را اندکی بالاتر ببرید تا محیط به دمای دلخواهتان برسد.

اگر هیچ یک از موارد گفته شده برایتان صدق نمی کرد، ممکن است که ترموستات شما به دلیل گذشت زمان دچار خرابی یا عدم عملکرد دقیق شده باشد و در این مواقع لازم است که آن را جایگزین کنید.

آموزشگاه فن آموزش دوره های تخصصی ویژه اشتغال نظیر آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و … را با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای کشور برگزار می کند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

علت خاموش شدن خود به خودی پکیج

این مشکل ممکن است به دلیل کم بودن فشار آب، وجود مشکل در ترموستات، عدم جریان یافتن آب به خاطر گرفتگی لوله، هوا گرفتگی و یا عدم عملکرد صحیح پمپ در به گردش درآوردن آب در سیستم باشد.

در مورد تمامی موارد گفته شده قبلاً توضیحات ازم داده شده است اما اگر هنوز هم نمی توانید علت را تشخیص دهید ، با یک متخصص ایمنی گاز تماس بگیرید تا نگاهی به سیستم شما بیاندازد.

بررسی مشکلات فن پکیج

متوجه شدن معنای کد خطایی که روی صفحه نمایش پکیج ظاهر می­شود کار خاص و پیچیده ای نیست. گاهی اوقات فن پکیج به درستی کار می­کند اما مشکلاتی که در به گردش درآمدن و خروج هوا وجود دارد باعث می­شوند علائمی را مشاهده کنیم و تصور کنیم که فن از کار افتاده است یا درست کار نمی­کند.

معمولاً مشکلات گردش هوا با مشکلات فن اشتباه گرفته می­شوند و برعکس. بنابراین قبل از این که با قاطعیت بگوییم فن خراب است بهتر است موارد زیر را بررسی کنیم.

  • انسداد دودکش

مسدود شدن دودکش به این معناست که گازهای سمی تولید شده نمی­توانند از طریق آن خارج شوند. در این شرایط فشار هوای داخل پکیج افزایش می­ یابد زیرا فن دائماً گازهای مضر را طرف بیرون می­راند اما آن­ها نمی­توانند خارج شوند، و در نهایت پکیج خاموش می­شود.

این مشئله به ندرت اتفاق می­افتد اما اگر مشکل شما همین است ممکن است عامل آن یکی از موارد زیر باشد:

  1. مسدود شدن دودکش عمودی به دلیل این که دارای کلاهک محافظ نیست.
  2. خراب شدن و فرو ریختن بخشی از دودکش که باعث انسداد آن شده است.

راه حل : در اکثر مواقع قرار ندادن کلاهک محافظ بر روی دودکش عمودی ایجاد کننده ­ی مشکل است. متخصصی که از او کمک می­گیرید باید دودکش را بررسی کند، اگر دودکش خراب شده است تکه ­های آوار را از میان بردارد و دودکش را تمیز کند، و در نهایت روی دودکش کلاهک مناسب قرار دهد تا از انسداد آن جلوگیری کند. اگر دودکش فروریخته و باعث انسداد خود شده است، باید آن را بازسازی و تعویض کنید.

  • مسدود شدن لوله کندانس پکیج دیواری

لوله­ های کندانس بخارهای مضر پکیج را به بیرون هدایت می­کنند. اما ممکن است این لوله­ ها در زمستان یخ بزنند. یخ زدن لوله ­ها باعث مسدود شدن آن­ها و در نتیجه تغییر کردن فشار هوا می­شوند؛ مشابه اتفاقی که با مسدود شدن دودکش رخ می­دهد.

راه حل : یخ لوله­ ی کندانس باید آب شود زیرا ممکن است بخارهای مضر در داخل لوله یخ بزنند. پس از این که یخ لوله را آب کردید باید لوله را عایق کنید. اگر در یک منطقه ­ی سردسیر زندگی می­کنید باید از عایق­های باکیفیت تری استفاده کنید تا از یخ زدن لوله جلوگیری شود.

  • پرشر سوئیچ هوا

پکیج قبل از این که روشن شود باید اطمینان پیدا کند که فن کار می­کند و هیچ انسدادی وجود ندارد. قطعه­ای که بر فشار هوای داخل پکیج نظارت می­کند و تعیین می­کند که شرایط برای روشن شدن و کار کردن پکیج مهیا و ایمن است، پرشر سوئیچ هوا است.

راه حل : اگر بررسی کردید و مطمئن شدید که دودکش و لوله ­ها مسدود نیستند و فن پکیج هم سالم است، به احتمال زیاد پرشر سوئیچ هوا خراب شده است و نیاز به تعویض دارد.

  • خراب بودن PCB پکیج

اگر همه­ی موارد فوق بررسی شد و مشکلی وجود نداشت، به احتمال زیاد PCB عامل به وجود آمدن مشکل است. این قطعه سیگنال­ هایی را از قطعات دیگر پکیج از جمله فن دریافت می­کند و سیگنال ­هایی را برای آنان می­فرستد.

اگر PCB کار نکند نمی­تواند سیگنال ­های درستی را دریافت کند. به همین دلیل ممکن است فکر کنید که فن پکیج کار نمی­کند در صورتی که این طور نیست.

راه حل : می­توانید با استفاده از مولتی متر سالم بودن PCB را بررسی کنید. ممکن است که این مشکل فقط در اثر شل شدن اتصالات به وجود آمده باشد. اگر اتصالات محکم هستند احتمالاً PCB خراب شده است و باید تعویض شود. به ندرت پیش می­آید که مجبور شویم PCB را تعویض کنیم.

علت چکه کردن پکیج دیواری

هنگامی که پکیج شما چکه می کند لازم است برای جلو گیری از آسیب های بیشتر سریعاً به آن رسیدگی کنید. هنگام چکه از پکیج شما باید :

  • با یک مهندس ایمنی گاز برای تعمیر پکیج تماس بگیرید.
  • هرگز سعی نکنید که به تنهایی پکیج را تعمیر کنید.

بسیار حائز اهمیت است که به محض مشاهده ی چکه کردن پکیج، هرچه سریعتر آن را تعمیر کنید تا از اتصالی کردن قسمت های الکترونیکی آن جلوگیری کنید در غیر این صورت ممکن است لازم شود که پکیج را تعویض کنید.

علت چکه کردن پکیج دیواری

همیشه تشخیص این که پکیج شما چه مشکلی دارد و چرا چکه می کند کار آسانی نیست. تعدادی از دلایلی که ممکن است علت آن باشند در ادامه توضیح داده شده است :

  1. مشکل در شیر تنظیم فشار پکیج

اگر مشاهده کردید که آب از شیر تنظیم فشار پکیج چکه می کند، باید ببینید که آیا فشار بالاست؟ با استفاده از یک فشار سنج عقربه ای فشار پکیج را اندازه بگیرید _ فشار باید حدوداً یک بار باشد. اگر عقربه در ناحیه ی قرمز بود، فشار پکیج بیش از اندازه است.

می توانید آب درون پکیج را تخلیه کنید تا فشار کاهش یابد، اما در اکثر مواقع نوعی گرفتگی مانند رسوب آهک در سیستم شما وجود دارد. در چنین مواقعی باید از یک مهندس ایمنی گاز کمک بخواهید تا آن را تعمیر کند.

نحوه تخلیه آب پکبج و تنظیم مجدد

با داشتن اندکی آگاهی ، تخلیه و تنظیم مجدد فشار آب سیستم گرمایشی پکیج، نسبتاً کار راحتی است. با این حال اگر مطمئن نیستید که بتوانید از پس این کار بر بیایید، بهتر است از یک متخصص بخواهید این کار را انجام دهد.

در ادامه توضیح داده شده است که چگونه آب پکیج را تخلیه کرده و دوباره آن را تنظیم فشار کنید. طراحی سیستم ها ممکن است با هم متفاوت باشند اما اجزای اصلی یکسان هستند.

  • قبل از شروع کار

پکیج را خاموش کرده و آن را از برق بکشید. اجازه دهید آب داخل سیستم خنک شود تا هم خودتان را با آب جوش نسوزانید و هم فشار آب کاهش پیدا کند. هنگام تخلیه ی سیستم، کمتر بودن فشار آب به سهولت کار ما کمک خواهد کرد.

  • محل قرار گرفتن شیر تخلیه را پیدا کنید

محل تخلیه ی هر سیستمی معمولاً در پایین ترین نقطه ی پایین ترین رادیاتور قرار دارد. پس از یافتن محل تخلیه، یک شلنگ را محکم به آن متصل کنید و ترجیحاً برای محکم کردن آن از یک بست فلزی دور شلنگ استفاده کنید.

بست را در قسمت بالایی شلنگ محکم کنید تا آب از آن جا چکه نکند. همچنین بهتر است یک سطل زیر نقطه ی تخلیه بگذارید تا در صورت خروج قطرات آب، آن ها را جمع آوری کند.

سر دیگر شلنگ را به محلی که میخواهید آب در آن جا تخلیه شود ببرید. (باید سطح این محل پایین تر از سر دیگر شلنگ باشد تا آب به راحتی جریان یابد) .

بررسی کنید که تمام شیرهای تمام رادیاتورها باز باشند تا مطمئن شوید که تخلیه ی آب به طور کامل صورت می گیرد. با استفاده از یک آچار، سر مربعی شکل شیر تخلیه را بچرخانید تا باز شود. حالا آب از طریق شلنگ به بیرون هدایت می شود.

  • شیر ها را باز کنید

با باز کردن دریچه های ( شیر های تخلیه ) واقع در بالای رادیاتور ها به جایگزین شدن آب با هوا سرعت بدهید. هنگامی که آب سیستم گرمایشی کاملا تخلیه شد ، شیر های تخلیه را ببندید، سپس می توانید تعمیرات لازم را انجام دهید.

  • پر کردن ( تنظیم فشار ) مجدد پکیج

تمام دریچه های ورود هوا به رادیاتور ها و سپس شیر تخلیه ی آب را ببندید و شلنگ را جدا کنید. شلنگ را صاف نگه دارید تا تمام آب داخل آن خارج شود.

  • باز کردن لوله ی ورودی آب

در زیر پکیج شما یک لوله ی ورودی آب بافته شده وجود دارد که که به ورودی آب سرد و ورودی آب برگشت مدار گرمایش متصل است. این ورودی آب را باز کرده و اجازه دهید سیستم تا اندازه ای که توسط تولید کننده توصیه شده است، پر شود. در بیشتر موارد مقدار فشار آب باید حدوداً یک بار باشد.

در قسمت پایینی تمام شیر های تخلیه ی رادیاتور ها را باز کنید تا هوا به بیرون تخلیه شود. این کار احتمال هوا گرفتگی در سیستم را کاهش می دهد. تمام هوای داخل رادیاتورها را آزاد کرده و به سراغ ورودی آب رفته و فشار سیستم را بیشتر کنید.

  • بررسی چکه از سیستم

در صورتی که پکیج شما دارای مشکل بوده و آن را تعمیر کرده اید، بگردید و سیستم را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کار خود را درست انجام داده اید و دیگر چکه ای وجود ندارد.

  • رادیاتور ها را تخلیه کنید

هنگامی که پکیج گرم شد، لازم است که هوا را از طرق دریچه های تخلیه خارج کنید. ممکن است لازم باشد این کار را چندین بار در طی چند روز انجام دهید تا مطمئن شوید که تمام هوا کاملاً از سیستم خارج شده است.

در صورت لزوم فشار را بالا ببرید.

بسیار مهم است که سیستم را بررسی کنید تا نشتی در آن به وجود نیامده باشد چرا که بالا رفتن در جه حرارت آب، ممکن است سبب باز شدن اتصالات و در نتیجه نشت آب شود.

  1. زنگ زدگی پکیج

با گذشت زمان ممکن است پکیج یا لوله های مخزن دچار زنگ زدگی و فرسایش شوند که اغلب منجر به چکه ی آب می شوند.

در صورتی که زنگ زدگی کم و محدود باشد، مهندس ایمنی گاز می تواند در تعویض کردن لوله های آسیب دیده به راحتی به شما کمک کند اما اگر آسیب دیدگی جدی تر باشد ممکن است به یک پکیج جدید نیاز داشته باشید.

اموزشگاه فن آموزان بزرگترین مرکز آموزشهای تخصصی الکترونیک ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق در تهران می باشد که تمامی دوره های خود از جمله آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش plc ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش لوله کشی ساختمان و بیش از هشتاد دوره تخصصی دیگر را بطور 100% عملی با امکان تجدید دوره رایگان برگزار می کند. دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر از طریق شماره 02191321001 امکانپذیر است.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
امیررضا فیروزبخت
امیررضا فیروزبخت

امیررضا فیروزبخت هستم؛ حدود یازده سال است که کار تاسیسات انجام میدهم. از جمله موتورخانه، تعمیرات پکیج ، کولرهای گازی، چیلر ، وی آر اف ، انواع لوله کشی و تمامی رشته هایی که مربوط به تاسیسات می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *