0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

آموزش دقیق طرز کار دوربین مداربسته

آموزش دقیق طرز کار دوربین مداربسته

با پیشرفت تکنولوژی‌های روز دنیا دوربین‌های جدیدی به عنوان دوربین‌های مداربسته وارد عرصه شدند که شاید برای افراد تازه‌کار ناآشنا با حوزه‌های مرتبط با این دوربین‌ها کار به دوربین مدار بسته کمی دشوار باشد!

چنانکه شما نیز در حوزه برق مشغول فعالیت هستید باید به صورت دقیق  با چیستی، جزئیات و نحوه کار یک دوربین مدار بسته آشنا باشید، در این مقاله تلاش کردیم یک آموزش روان و ساده از طرز کار دوربین مدار بسته ارائه کنیم.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

چنانکه شما نیز علاقه دارید به سادگی به یک متخصص حرفه‌ای کار با دوربین مدار بسته تبدیل باشید، تا پایان این مطلب، با ما همراه باشید.

دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته در آموزشگاه فن آموزان تمامی مهارتهای نصب انواع دوربین های انالوگ ، دیجیتال و … را شامل می شود. برای شرکت در این دوره عملی با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

دوربین مداربسته چیست؟

دورین مدار بسته یکی از انواع دوربین است که برای حفظ موارد امنیتی در خانه یا محل کار، سازمان‌ها، اداره‌جات و … از آن استفاده می‌شود، اصولا از این دوربین‌ها برای انجام اموراتی همچون زیر نظر گرفتن رفتار افراد و ضبط ویدئو استفاده می‌شود.

اجزای دوربین مداربسته

برای درک دقیق نحوه کار دوربین مداربسته لازم است در ابتدا با بخش‌های مختلف این دستگاه و عملکرد هر کدام در روند کار دوربین مدار بسته آشنا شوید.

  • لنز

لنز، نقش کلیدی در عملکرد دوربین مدار بسته دارد، وظیفه لنز، ضبط تصاویر به صورت باکیفیت و دقیق از محیط است، به علت وجود لنز می‌توان از پشت مانیتور در هرجایی تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته را مشاهده نمود.

  • دوربین

دوربین بخش اصلی این دستگاه‌است با وجود دوربین، تصاویر ضبط شده توسط لنز به داده‌های قابل پردازش تبدیل می‌شوند.

  • مانیتور

مانیتور دوربین مدار بسته به عنوان بخش کلیدی دستگاه دوربین مداربسته عمل می‌کند و امکان پخش آنلاین انواع تصاویر و ویدئو‌هارا برای افراد ممکن می‌سازد.

  • دستگاه ضبط تصاویر

یکی از مهم‌ترین اهداف افراد زمان کار با دوربین مداربسته ضبط تصاویر و ویدئو‌ها جهت تماشای آن‌ها در زمان‌های دیگر است، دستگاه ضبط تصاویر در ساختار دوربین مداربسته با همین هدف قرار داده شده است.

  • کابل‌های اتصالی

یکی از مهم‌ترین اجزای دوربین‌های مدار بسته کابل‌های موجود در آن‌ها است این کابل‌ها به دوربین‌های مداربسته امکان انتقال آسان داده‌ها و اطلاعات را می‌دهد، در مدل‌های دوربین مداربسته نوین گاهی اوقات از بلوتوث و اتصال بی‌سیم جهت انتقال داده استفاده می‌شود.

  • منبع تغذیه

منبع تغذیه در ساختار دوربین مدار بسته به منبعی اشاره دارد که دوربین مداربسته به کمک آن برق خود را تامین می‌کند، اصولا در سیستم دوربین‌های مداربسته حرفه‌ای این منبع تغذیه شامل برق اضطراری ساختمان و منزل می‌شود.

برخی دیگر از سایر دوره های پرطرفدار که فن اموزان ارائه می دهد شامل آموزش برق ساختمان ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش تعمیرات پکیج و … می باشد. دریافت مشاوره رایگان از طریق شماره 02191321001 امکانپذیر است.

طرز کار دوربین مداربسته

طرز کار دوربین مدار بسته به علت کارایی‌های خاص آن، نسبت به سایر دوربین‌های معمولی متفاوت است، در ادامه با نحوه دقیق عملکرد یک دوربین مدار بسته آشنا شوید.

دوربین مدار بسته چگونه کار می کند

ضبط تصاویر از طریق لنز دوربین

در مرحله اول کارکرد دوربین مدار بسته، این دستگاه‌ با محیط اطراف خود ارتباط مستقیم دارد و با پردازش داده‌های تصویری و صوتی از طریق لنز این اطلاعات را به مرکز دوربین مداربسته یعنی بخش DVR  منتقل می‌کند.

طرز کارکرد لنز دوربین مداربسته شباهت زیادی به عملکرد پردازش چشم‌های انسان دارد! لنزهای به کار رفته در ساختار دوربین مدار بسته به وسیله بازتاب نوری دریافتی از رنگ‌های مختلف در محیط، تصاویر را ضبط خواهد کرد.

انتقال به کمک سنسورها

تصاویر دریافتی توسط دوربین مداربسته با کمک سنسورهای حساس موجود در ساختار این سازه به تصاویر دیجیتالی قابل پردازش تبدیل خواهند شد، این عکس‌ها به کمک کابل‌های موجود در ساختار دوربین مدار بسته به مانیتور اصلی پردازنده دوربین مداربسته منتقل می‌شوند.

مخابره رادیویی

پس از انتقال اطلاعات دریافتی از طریق DVR دوربین مداربسته،  این داده‌ها از طریق پردازش هسته اصلی دوربین به اطلاعات قابل مشاهده روی ویندوز یا سایر دستگاه‌های پردازنده تصویری تبدیل خواهند شد، در این مرحله وجود یک بستر آنلاین باکیفیت جهت انتقال اطلاعات توسط دوربین مدار بسته از اهمیت بالایی برخوردار است.

پخش ویدئو

اما آخرین مرحله از فرایند کار دوربین مداربسته، تبدیل داده‌ها به تصاویر قابل مشاهده است، مغز سیستم دوربین مدار بسته با کمک پردازش حرفه‌ای اطلاعات دریافت شده، تصاویر را در کنار همدیگر قرار می‌دهد و در نهایت یک ویدئو قابل مشاهده باکیفیت برای ارائه به فرد، مهیا می‌کند.

طرزکار دوربین مدار بسته

ذخیره سازی

بسیاری از سیستم‌های دوربین مداربسته حرفه‌ای دنیا علاوه بر پخش آنلاین تصاویر ضبط شده، امکان ارائه ویدئو ضبط شده تصاویر را نیز به افراد ارائه می‌کنند، برای ضبط فیلم توسط دوربین مدار بسته، بایستی اطلاعات به صورت سریع توسط این دستگاه پرازش شده و داخل هارد سیستم، ذخیره شوند تا در زمان دلخواه بازیابی شوند.

امکان پخش همزمان تصویر دوربین مدابسته از چند دستگاه چگونه است؟ یکی از کاربردهای جالب دوربین‌های مداربسته امکان پخش آنلاین تصاویر ضبط شده توسط این دستگاه‌ها به صورت همزمان از چند دستگاه‌است، برای اجرایی کردن این کار، مراحل زیر طی می‌شود.

اتصال DVR به اینترنت

در مرحله اول باید دستگاه DVR مرکزی دوربین مداربسته را به یک سیستم اینترنت قوی متصل نمود تا امکان ارسال اطلاعات همچون عکس و تصاویر را به راه دور داشته باشد.

فراخوان تصاویر

پس از اتصال DVR به اینترنت، تنها کافی است تنظیمات لازم را در سیستم دوربین مدار بسته اعمال کنید و سپس از هر جای دنیا با هر دستگاهی که دوست دارید، درخواست فراخوانی اطلاعات دریافتی توسط دوربین مدار بسته را ارسال کنید تا به آسانی به صورت زنده ویدئو‌های ضبط شده توسط دستگاه‌را تماشا کنید.

تفاوت طرز کار انواع دوربین های مدار بسته

بهتر است بدانید که در دنیای دوربین‌های مداربسته، مدل‌های مختلف دوربین مدار بسته بر اساس نوع طراحی ساختاری سیستم علمکردی متفاوتی را خواهند داشت، دوربین مدار بسته آنالوگ و دوربین مداربسته تحت شبکه دو نوع مهم‌ این دوربین‌ها هستند که عمکرد متفاوتی دارند در ادامه با جزئیات این دو نوع آشنا شوید.

تفاوت طرزکار انواع دوربین مدار بسته

طرز کار دوربین مداربسته آنالوگ

رشته دوربین‌های مدار بسته که در یک مکان مشخص نصب می‌شوند وظیف ثبت اطلاعات را بر عهده دارند دوربین مدار بسته آنالوگ نام دارد، تصاویر ضبط شده توسط این دوربین‌ها توسط کابل‌های مخصوص به یکدیگر پیوند داده شده و در نهایت در مانیتورها به نمایش در می‌آیند.

طرز کار دوربین مداربسته تحت شبکه IP

لنز دوربین‌های مدار بسته آی پی نسبت به دوربین‌های مدار بسته معمولی از قدرت زوم و تمرکز بیشتری برخوردار هستند این دوربین‌ها اصولا با داشتن ساختار سیگنال‌های پیشرفته‌تر امکان دریافت ارسال پست الکترونیک به افراد را امکان پذیر می‌کنند.

داده‌های دریافتی توسط دوربین‌های مدار بسته روی سرور اصلی ذخیره سازی می‌شوند و در نهایت با فراخوانی کاربر به نمایش در می‌آیند، اصولا دوربین‌های مداربسته آی پی به علت داشتن طرز کار ساده‌تر و ارائه امکانات بیشتر به افراد محبوبیت بیشتری را دارا هستند.

نکته مهم در پخش همزمان دوربین مداربسته!

گاهی اوقات افراد زمان اقدام به دریافت تصاویر از چند دستگاه مختلف توسط دوربین مدار بسته شاهد تاری شدید ویدئوهای دریافتی هستند، این موضوع به علت کندی اینترنت است و برای حل آن تنها کافی است از یک سیستم اینترنت پرقدرت جهت افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته کمک بگیرید.

سخن پایانی : دوربین‌های مداربسته امروزه به یکی از مهم‌ترین ابزارهای کاربردی در ارگان‌های مهم  یا حتی خانه‌های شخصی تبدیل شده‌اند، این دوربین‌ها ضامن حفظ امنیت افراد هستند و ابزاری جهت زندگی راحت‌تر و داشتن آسایش بیشتر برای افراد مختلف می‌باشند.

در این مطلب، نکات مهم در رابطه با طرز کار دوربین‌های مدار بسته ذکر شد، چنانکه شما می‌خواهید به صورت دقیق با 0 تا 100 نحوه کار دوربین‌های مداربسته آشنا شوید می‌توانید با خیال راحت از نکات مطرح شده در این مطلب استفاده کنید و به یک فرد کاربلد برای نصب و آنالیز دوربین‌های مداربسته تبدیل شوید.

آموزشگاه فنی حرفه ای فن آموزان بیش از هشتاد دوره تخصصی ویژه بازار کار و اشتغال از جمله دوره های آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش برق صنعتی ، آموزش plc و … را تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور بصورت عملی در کارگاههای مجهز برگزار می کند. دریافت مشاوره رایگان و جزئیات بیشتر از طریق شماره تماس 02191321001 امکانپذیر است.

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

یک پاسخ به “آموزش دقیق طرز کار دوربین مداربسته”

  1. سلام
    آیا این امکان وجود دارد که در یک شبکه دوربینهای مدار بسته از دو عدد nvr استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *