0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نویز در دوربین مدار بسته

نویز در دوربین مدار بسته
چکیده مطلب :

نویز به طور معمول در تصویر وجود دارد به این معنی که هرگز تصویر ثبت شده مانند واقعیت نیست، اما میزان آن میتواند آنقدر کم باشد که بتوان گفت وجود ندارد و یا آنقدر زیاد باشد که نتوان سوژه ی تصویر را تشخیص داد.

در بیشتر موارد، با استفاده از کابل ها، منابع تغذیه و بهبود کیفیت زیرساخت ها می توان تداخل و ایجاد نویز در تصویر را از بین برد، اما شرایطی وجود دارد که مشکل متفاوت است و برای یافتن راه حل باید بیشتر جستجو کنید. در این مقاله،  در مورد دلایل ایجاد نویز در دوربین های مدار بسته، مشکلات و راه حل های احتمالی برای از بین بردن سر و صدا و تداخل در آن صحبت خواهیم کرد. همچنین، توضیح خواهیم داد که چه زمانی ایجاد نویز در دوربین مدار بسته بخشی طبیعی از تصویر در یک سیستم مداربسته هستند.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

نویز و اختلال در دوربین مدار بسته

افراد معمولاً کلمه نویز را با صدا مرتبط می کنند، اما این اصطلاح برای اشاره به تصویر نامطبوع دانه ای در تلویزیون یا مانیتور شما نیز استفاده می شود. سر و صدا را می توان در دوربین های حرفه ای و معمولی مشاهده کرد، حتی هنگام عکاسی یا ضبط برخی فیلم ها با شرایط کم نور می توانید آن را حتی در تلفن همراه خود مشاهده کنید. بنابراین، گاهی اوقات نویز بخشی از تصویر است و شما نمی توانید آن را از بین ببرید زیرا این یک دوربین یا شرایط نوری است، گاهی اوقات، شما نور زیادی در محیط دارید و هنوز هم آن نویز زشت را روی صفحه دارید، معمولاً این نوع سر و صدا به برخی از تداخل های الکترومغناطیسی ، زمین نادرست یا زیرساخت های بد مربوط می شود.

انواع نویز در دوربین های مدار بسته

ممکن است در تصاویر دریافتی از دوربین مدار بسته متوجه نقاط رنگی یا خطوط افقی شده باشید. نویز در تصویر دوربین مدار بسته انواع مختلفی داشته و شامل دو مورد زیر است:

1- نویز الکترونیکی

نویز الکترونیکی یکی از انواع نویز تصاویر در دوربین مدار بسته می باشد که به دلیل نور نا کافی و تقویت بیش از حد سیگنال تصویر رخ می دهد. در تصویر به صورت نقطه های ریز رنگی قابل مشاهده است.

نویز الکترونیکی

2- نویز الکترو مغناطیسی

از انواع دیگر نویز در تصویر دوربین مدار بسته، نویز الکترو مغناطیسی می باشد که به دلیل افت سیگنال ایجاد شده و به شکل خطوط رنگی در تصویر مشاهده می شود.

نویز الکترو مغناطیسی

دلایل ایجاد نویز در دوربین مداربسته

دلایل ایجاد نویز در دوربین مداربسته

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته و تداخل شود. در زیر لیستی از برخی از آنها آورده شده است. در ادامه، به جزئیات هر یک از این عوامل را که ممکن است باعث ایجاد اختلال و نویز در دوربین مدار بسته شود، اشاره شده است.

  • استفاده از منبع تغذیه نامناسب
  • استفاده از کابل های بی کیفیت
  • استفاده از دوربین های بی کیفیت
  • استفاده از مبدل های بی کیفیت
  • محل نصب نادرست
  • دوربین داغ شده
  • اتصالات ضعیف
  • کمبود نور کافی
  1. استفاده از منبع تغذیه نامناسب

برای کارکرد صحیح، یک دوربین مداربسته مطابق با راهنمای تولید کننده نیاز به دریافت انرژی کافی دارد. در بیشتر پروژه های دوربین مداربسته از جریان مستقیم 12 ولت استفاده می شود، اما دوربین هایی نیز وجود دارند که با قدرت جریان متناوب 24 ولت کار می کنند. دوربین مداربسته حرفه ای علاوه بر ولتاژ مناسب ، باید باید جریان کافی برای کارکرد صحیح را دریافت نماید و در صورت عدم رعایت مشخصات فنی دوربین، علاوه بر مشکلات دیگر، ممکن است مشکلات مربوط به تداخل و سر و صدا نیز ظاهر شود.

استفاده از منبع تغذیه نامناسب

یک دوربین مداربسته سنتی مانند مدل های دام و بولت نصب شده در خانه ها و اماکن تجاری کوچک معمولاً به منبع تغذیه 12 ولت با تغییر 10٪ نیاز دارد ، به این معنی که دوربین می تواند ولتاژ 10٪ بالاتر یعنی VDC 13.2 یا پایین تر از 10٪ مانند ولتاژ 10.8 VDC  را پشتیبانی کند. دوربین های ارزان قیمت و برندهای ناشناخته و بی کیفیت ممکن است تحمل تلورانس 10٪ را نداشته باشند. در هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که دوربین شما این تحمل ولتاژ را دارد.

منبع تغذیه ای وجود دارد که دارای پتانسیومتر است که به شما امکان می دهد ولتاژ ارسالی به دوربین را تغییر دهید. به جای ارسال VDC  12، می توان ولتاژ را افزایش داد تا افت ولتاژ در کابل را جبران کند. اگر در دوربین خود مشکلی دارید، می توانید ولتاژ وارد شده به دوربین را اندازه گیری کرده و به تدریج ولتاژ را برای آزمایش افزایش دهید. برای جبران ولتاژ افتادن می توانید کابل ها را نیز تعویض نمایید.

  1. استفاده از کابل های بی کیفیت

کابل های کواکسیال با کیفیت پایین می توانند با جدا نکردن صحیح تداخل الکترومغناطیسی در محل، مشکلاتی را ایجاد کنند. هنگامی که این نوع کابل اختراع شد، ایده این بود که گره موجود می تواند مانع از تداخل خارجی در کابل شود، در صورت عدم وجود نوار کافی یا عدم تداخل خارجی در کیفیت مواد، می تواند مشکلات جدی در تصویر ایجاد گردد. رعایت فاصله صحیح کابل ها با توجه به نوع استفاده شده نیز ضروری است، کابل هایی مانند RG59 ، RG6 ، RG11 محدودیت های مسافتی داشته و باید به این نکته توجه نمود.

استفاده از کابل های بی کیفیت

هنگامی که دوربین با استفاده از کابل های UTP ( کابل شبکه) با استفاده از بالون نصب می گردد باید اطمینان حاصل کنید که کیفیت به اندازه کافی است که باعث ایجاد نویز در دوربین مدار بسته و تداخل در تصویر نشود. سنتی ترین کابل های UTP موجود در بازار دسته 5e است که به عنوان cat5e شناخته می شود، اما در بسیاری از مواقع استفاده از کابل های این دسته به دلیل بی کیفیت بودن مشکلاتی را به وجود آورده است. مواردی وجود دارد که دوربین کیفیت پایین و بدون توجه به آنچه سعی در بهبود آن دارید تصاویر بدی را ارائه می دهد. بنابراین مهم است که دوربین هایی خریداری کنید که حداقل شرایط لازم برای پروژه شما را داشته باشند.

دوربین های بدون مارک معمولاً با هزینه بسیار کم، کیفیتی را که شما برای پروژه دوربین مداربسته مورد نیاز دارید به خصوص در شرایط نامساعد مانند شرایط کم نور ارائه نمی دهند.

  1. استفاده از دوربین های بی کیفیت

مواردی وجود دارد که دوربین کیفیت مطلوبی ندارد و تصاویر بدی را ارائه می دهد و سبب ایجاد نویز در دوربین مدار بسته و تصاویر دریافتی را می نماید. بنابراین مهم است که دوربین هایی خریداری کنید که حداقل شرایط لازم برای پروژه شما را داشته باشند. پیش از خرید دوربین مداربسته تحقیقات لازم را به عمل آورده و در رابطه با انواع برندهای موجود در بازار اطلاعات کافی را به دست اورید.

  1. استفاده از مبدل های بی کیفیت

اگر از کابل های Cat5e یا Cat6 UTP با بالون استفاده می کنید، از نوع تکنولوژی دوربین مطلع باشید زیرا بالون های مناسب برای استفاده با HDCVI ، HDTVI یا AHD وجود دارد. محصول ایده آل را برای نصب خود انتخاب کنید.

  1. محل نصب نامناسب

اگر اتصال به زمین دوربین مداربسته به طور نامناسب انجام شود، ممکن است باندهایی را روی صفحه بچرخانید که در این صورت مشکلات تداخل و ایجاد نویز در دوربین مدار بسته وجود خواهد داشت که حلقه زمین نامیده می شود. این مشکل اساساً هنگامی رخ می دهد که دوربین ، DVR یا منبع منبع تغذیه در نقاط متفاوتی ساخته شوند که مقاومت های مختلفی دارند.

محل نصب نامناسب

  1. داغ شدن دوربین مداربسته

داغ شدن دوربین مدار بسته، علت نویز داشتن دوربین مدار بسته است که بسیار مهم می باشد و باید به آن توجه کنید. وقتی دوربین مداربسته گرم می شود، نویز در تصویر شروع به نمایش می کند، این به دلیل نوع دوربینی است که گاهی اوقات به دلیل کیفیت پایین ساخت آن نمی تواند گرما را پراکنده کند. گرم شدن نیز ممکن است به دلیل عدم وجود تهویه مناسب برای دوربین در هنگام نصب دوربین در محفظه ها یا در محیط های با درجه حرارت بالا به دلیل تابش نور خورشید یا منبع حرارتی دیگر ایجاد گردد.

  1. اتصالات ضعیف

شرایطی را تصور کنید که اتصالات دوربین به شکلی ضعیف ساخته شده اند، یا ناگهان منبع تغذیه ضعیف نصب شده و باعث انواع ضعف تماس می گردد. این مشکل قطعاً به تداخلات در دوربین و ایجاد نویز منجر می گردد. همیشه منبع تغذیه و اتصالات کابل کواکسیال را بررسی کنید زیرا مشکلات متناوب ممکن است در این موارد به وجود بیاید.

  1. کمبود نور کافی

برای تولید تصویر با کیفیت، لازم است که نور کافی در محیط وجود داشته باشد. این یک اصل است که برای انواع دوربین ها مانند دوربین فیلمبرداری، دوربین مداربسته یا حتی تلفن همراه شما اعمال می شود. تمامی دوربین ها در نور کم ممکن است با نویزها و تداخلاتی مواجه گردند. هرچه سنسور تصویر دوربین بزرگتر باشد، در شرایط کم نور تصویربرداری بهتری می کند پی در هنگام خرید دوربین مداربسته باید به نوع لنز و اندازه سنسور آن توجه ویژه ای نمود.

کمبود نور کافی

  1. درست وصل نشدن فیش های BNC

از دیگر علل ایجاد نویز در دوربین مدر بسته می توان به درست وصل نشدن فیش های bnc اشاره کرد. وظیفه فیش های bnc انتقال تصاویر دریافتی از دوربین مدار بسته به نمایشگر را بر عهده دارد. در صورت عدم اتصال این فیش ها به دستگاه موجب مشاهده خطوط رنگی روی تصویر مدار بسته خواهیم شد. اختلال در تصویر دروبین مدار بسته به دلیل کاهش شدید سیگنال در مسیر انتقال به دلیل عدم وصل شدن  فیش های BNC می باشد. به منظور از بین بردن تصویر موجی و اختلال ایجاد شده لازم است از فیش ها لحیمی استفاده کنید.

درست وصل نشدن فیش های BNC

  1. طولانی شدن مسیر های کابل کشی

در هنگام نصب دوربین مدار بسته باید به نوع کابل، مسیر کابل کشی، طول مناسب کابل و غیره توجه گردد. انتخاب متراژ کابل دوربین مدار بسته و مسیر های کابل کشی به عوامل مختلفی مانند محل نصب، نوع دوربین مدار بسته و هدف از نصب آن بستگی دارد. در صورتی که نوع کابل مورد استفاده شما RG59 است، باید مسیر کابل کشی را حدود 500 متر اندازه گرفت. اگر مسیر کابل کشی بیشتر از 500 متر باشد، باید از کابل های با کیفیت تر استفاده نمود.

طولانی شدن مسیر های کابل کشی

  1. نشتی برق

عدم اتصال مناسب کابل ها به تجهیزات دوربین مدار بسته نیز علت نویز داشتن دوربین مداربسته است. به عنوان نمونه هنگام متصل کردن فیش های BNC به سقف کاذب، هادی های فیش BNC به هادی های فلز محل نصب دوربین مدار بسته برخورد کرده و باعث نشتی برق در محل می شود. این نشتی برق باعث ایجاد جریان در دوربین مدار بسته و اختلال کارکرد آن از طریق نویز به وجود آمده می شود. به منظور جلوگیری از نشتی برق در دوربین مدار بسته باید تمامی اتصالات را عایق بندی کرده و تمامی اتصالات را زمین کرد.

نشتی برق در دوربین مدار بسته

روشهای از بین بردن نویز دوربین مدار بسته

بهترین روش از بین بردن نویزها، روشی است که با از بین بردن کمترین اطلاعات تصویر بیشترین نویز را از بین ببرد. بسیاری از دوربینها زمانی که با حساسیت های بالا عکس میگیرند، به شکل خودکار قبل از ذخیره سازی آن، سعی میکنند تا قسمتی از نویزها را با الگوریتم های مخصوص خود از بین ببرند.

یکی از بهترین روش ها باتوجه به تصادفی بودن نویزها، گرفتن چند تصویر و میانگین گیری از آنهاست و با توجه به این نکته که نویز در هر یک از تصاویر به شکل متفاوتی ایجاد می شود و سوژه در همه ی آنها یکسان است. میانگین گیری از تصاویر منجر به کمتر شدن اثر نویزو نیرو گرفتن سوژه ثابت می شود.

شاید این روش دردسر بیشتری داشته باشد ولی یکی از بهترین روش ها برای از بین بردن نویزها بدون دست زدن به جزئیات تصویر است که در بعضی از دوربینها به شکل خودکار انجام می شود. اما بهتر است به جای صرف زمان و هزینه جهت حذف نویز، سعی شود با طراحی و نصب مناسب نویز کمتری در تصویر منعکس شود. در فصل پنجم فن آوری حذف نویز تشریح خواهد شد.

 در خصوص حذف نویزها، روشهایی دیگری هم وجود دارند که یا اجرای مشکل تری دارند و یا چندان اثربخشی نیستند. یکی از این روش ها همرنگ کردن نقاط در بخشهای با رنگ نزدیک به هم است که در این روش قسمتهای با جزئیات کمتر یافت و محو می شوند. روش دیگر کم کردن تعداد نقاط تصویر است.

برای مثال از هر چهار نقطه کنار هم یک نقطه به دست آید که رنگ و نور آن میانگین آن چهار نقطه باشد و به این ترتیب اثر نویزی که برای مثال در یکی یا چند تا از این نقاط ایجاد شده کمتر میشود، ولی کم کردن تعداد نقاط منجر به حذف جزئیات، کمرنگ شدن لبه هاو کوچک تر شدن تصویر میشود.

در همه ی این روشها پاک کردن تویزها منجر به کم شدن دادههای تصویر و کم شدن جزئیات می شود زیرا نقطه ای که نویز ثبت کرده هیچ دادهای دیگری ندارد و الگوریتمهای حذف، تصمیم میگیرند که چه دادهای را به جای آن قرار دهند و بدون خطا نیستند.

 با توجه به مطالب فوق، برای کاستن تویز تصویر، تا آنجا که ممکن است از حساسیت های پایین تر استفاده می شود. همچنین نوردهی کافی در حذف نویز، به خصوصی در بخشهای تیره عکس، می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. از آنجا که در کنار حساسیت بالا، نوردهیهای طولانی هم می تواند نویز را افزایش دهد، بهتر است در صورت امکان برای نوردهی کافی ازدیافراگم باز استفاده کرد.

باید توجه داشت که این گونه مشکلات گاهی در ابعاد بزرگ تصویر یا در روندهای پردازش تصویر ممکن است بیشتر خود را نشان دهند  و بنابراین بهتر است تا جای ممکن از عواملی که نویز را افزایش می دهند پرهیز کرد.

سوالات متداول

  1. علت نویز داشتن دوربین مداربسته چیست؟

علت های زیادی برای چنین مشکلی وجود دارد که در این مقاله توضیح دادیم. مهمترین شان شامل داغ شدن دوربین، نصب در محل نامناسب، بی کیفیت بودن دوربین مدار بسته و … می باشد.

  1. نویز در دوربین مدار بسته به چند نوع تقسیم می شوند؟

نویز الکترونیکی و نویز مغناطیسی از انواع نویز در تصویر دوربین مدار بسته می باشد.

نتیجه گیری

نویز در دوربین مدار بسته یکی از مکشلات رایج بوده که برای حل کردن آن نیاز است با خود نویز و انواع آن آشنایی داشته باشیم. نویز ها در تصویر دوربین مدا بسته شامل نویز الکترونیکی و نویز الکترو مغناطیسی بوده و به دلایل مختلفی مانند نور کم، منبع تغذیه نا مناسب، اتصالات و مبدل های ضعیف، داغ شدن دوربین مدار بسته و غیره ایجاد می شود. برای بر طرف کردن مشکل نویز در تصاویر دوربین مدار بسته و از بین بردن اختلال لازم است دلایل ذکر شده در بالا را به طور کامل بررسی نموده و سپس به رفع آن بپردازید. هم چنین استفاده از دستگاه های DNR دو بعدی و سه بعدی نیز توصیه می گردد.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *