0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین دائم کار و لحظه ای

راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین دائم کار و لحظه ای
چکیده مطلب :

در این مطلب راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین به صورت دائم کار و راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین به صورت لحظه ای به همراه تصاویر مربوط توضیح داده شده است.

در این مطلب به بررسی راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین بصورت دائم کار و لحظه ای می پردازیم.

  1. راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین دائم کار

اینگونه راه اندازی برای دستگاه های پرس و گیوتین است که نیاز به دقت و هوشهاری زیادی دارند و مخاطرات احتمالی در آنها بسیار زیاد است.برای کاهش این نوع خطرات باید از مداری استفاده شود که برای راه اندازی موتور القایی نیازمند دستور دو شستی به صورت همزمان باشد.در شکل زیر مدار فرمان و قدرت اینگونه راه اندازی موتور القایی مشاهده می شود. این مدار از جمله سرفصل های دوره آموزش تابلو برق صنعتی در آموزشگاه فن آموزان می باشد.

راه-اندازی-موتور-آسنکرون-دستگاه-های-پرس-و-گیوتین-به-صورت-دائم-کار

عملکرد مدار فرمان و قدرت راه اندازی دستگاه پرس و گیوتین دائم

در این نوع مدار یک کنتاکتور،یک کلید شستی استاپ و دو عدد کلید شستی استپ به کار رفته است.فشردن شستی استاپ  s1 در هر لحظه موجب قطع جریان تحریک بوبین کنتاکتور و در نتیجه خاموش شدن موتور  می شود. شستی  های استارت s2 و s3 با یکدیگر نقش AND منطقی را ایفا می کنند،در نتیجه هنگامی که هر دو شستی s2 و s3 با هم فشرده شوند جریان به پایه A1 کنتاکتور رسیده و بوبین کنتاکتور تحریک میشود.با تحریک شدن بوبین کنتاکتور تیغه های 13,14 بسته میشوند و از آن پس جریان تحریک کنتاکتور از طریق این تیغه ها جبران شده و موتور به صورت دائم به کار خود ادامه می دهد.

کاربرد های مدار فرمان و قدرت راه اندازی دستگاه پرس و گیوتین دائم

در برخی از مواقع نیاز است تا برای کاهش احتمال خطرات سهوی و آسیب رسیدن به اپراتور،از مدار هایی استفاده شود که از دو شستی و یا یک شستی و یک پدال برای راه اندازی موتور استفاده می کند. در دستگاه هایی مانند دستگاه پرس،دستگاه گیوتین و یا اره که نیاز به تمرکز و هوشیاری بالایی دارند باید از اینگونه مدار ها استفاده شود زیرا اپراتور مجبور خواهد شد برای راه اندازی این دستگاه ها همزمان شستی و پدال را فشار دهد.بنابراین اگر اپراتور سهوا یکی از شستی های استارت را فشار دهد دستگاه عمل نخواهد کرد.

  1. راه اندازی موتور آسنکرون دستگاه های پرس و گیوتین لحظه ای

مدارقدرت و فرمانی که در شکل زیر مشاهده میشود مربوط به راه اندازی موتور آسنکرون (القایی) ادواتی است که در هنگام کار هشیاری زیادی می طلبند (مانند دستگاه های پرس و گیوتین).هنگام کار با این دستگاه ها خطری جدی مانند قطعی یا پرس شدن دست و پا اپراتور را تهدید می کند بنابر این نیاز است که علاوه بر یک شستی که برای راه اندازی موتور استفاده می شود شستی یا پدالی دیگر هم نقش تایید کننده را ایفا کند.شکل زیر مدار قدرت و فرمان این نوع راه اندازی را نشان می دهد.

راه-اندازی-موتور-آسنکرون-دستگاه-های-پرس-و-گیوتین-لحظه-ای

نحوه عملکرد مدار قدرت و فرمان دستگاه های پرس و گیوتین لحظه ای

همانطور که در شکل مشاهده می شوداین مدار از یک کنتاکتور و دو عدد شستی استارت تشکیل شده است.این شستی ها با یک دیگر سری شده و در واقع عمل AND منطقی را انجام میدهند.در این نوع راه اندازی موتور به صورت لحظه ای روشن خواهد شد و آن هم در صورتی امکان پذیر است که هر دو شستی استارت s1 و s2 همزمان فشرده شده باشند و جریان بوبین کنتاکتور تامین شده باشد.

موارد کاربرد مدار فرمان و قدرت فوق

در دستگاه هایی مانند پرس ، گیوتین یا اره احتمال خطرات جدی مانند قطعی دست و پا بسیار زیاد است مخصوصا اگر اپراتور کاملا هوشیار نبوده و سهوا دستگاه را روشن کرده باشد.در اینگونه موارد برای جلوگیری از خطرات احتمالی یک شستی دیگر که عمدتا به صورت پدال است با شستی اولیه به صورت سری متصل می شود.بنابر این اگر اپراتور سهوا کلید شستی را فشار دهد تا زمانی کهه کلید شستی دوم یا پدال فشرده نشده باشد موتور راه اندازی نخواهد شد.

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دوره های فنی پردرآمد برای ورود به بازار کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *