0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه ضبط دوربین مدار بسته

نحوه ضبط دوربین مدار بسته
چکیده مطلب :

در یک سیستم دوربین مدار بسته اهداف مهم نظارتی – حفاظتی و امنیتی مد نظر است. این اهداف به شرطی تحقق پیدا می کند که بتوانیم تصاویر مربوطه را کنترل کنیم. برای کنترل تصاویر حاصل از دوربین cctv باید یک اپراتور به طور مداوم در کنار یک نمایشگر باشد و اگر قرار باشد این اپراتور تصاویر حاصل از چندین دوربین را کنترل نماید احتمال خطا و سهل انگاری وجود دارد به همین علت دستگاه های ضبط کننده پا به عرصه گذاشتند .

پیش از آن که به معرفی سیستم  مدیریت تصویر و نحوه ضبط دوربین مدار بسته بپردازیم لازم است تا در رابطه با عملکرد این دوربین ها اطلاعاتی را کسب نماییم. دوربین مداربسته یک سیستم تصویری است که در آن دوربین های مخصوصی تصاویر ویدئویی را ضبط می کنند و آنها را به یک مانیتور منتقل می کنند و فقط تعداد کمی از افراد قادر به دسترسی به این تصاویر می باشند.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

سیستم های دوربین مدار بسته در درجه اول برای اهداف امنیتی و نظارتی مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر امنیت، می توان از دوربین مدار بسته برای نظارت بر امنیت عمومی و امنیت اماکن استفاده کرد. برای اهداف نظارتی نیز می توان دوربین مدار بسته را برای تحقیق یا پیشگیری از جرم مورد استفاده قرار داد.

یک سیستم دوربین مدار بسته دارای چهار جزء اصلی است: دوربین، لنز، مانیتور و ضبط کننده. در بین این اجزا، دوربین مهم ترین بخش است زیرا این دوربین است که تصاویر را جمع کرده و آن را به سایر بخش ها منتقل می کند.

این دوربین همراه با یک موتور است که به آن در بزرگنمایی تصاویر کمک می کند. هنگامی که یک تصویر توسط دوربین دریافت شد، به مانیتور برده می شود و سپس بر روی نوار ویدئو یا DVR ضبط می شود. توانایی بزرگنمایی و کوچک نمایی دوربین با توجه به نوع لنز آن تعیین می شود.

آموزشگاه فن آموزان در دروه  آموزش نصب دوربین مدار بسته تمامی مهارتهای لازم برای ورود به این حرفه را بصورت کاملا عملی و پروژه محور ، تخصصی و فنی توسط اساتید مجرب ارائه می دهد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با َماره 02191321001 تماس بگیرید .

محل ذخیره دوربین مدار بسته

نیاز است تا تصاویری که توسط دوربین مدار بسته دریافت می شوند ضبط شده و در مکانی ذخیره گردند. دلیل این امر این است که همیشه یک اپراتور در جلوی مانیتور حضور ندارد تا تصاویر را به دقت بررسی نماید. در بسیاری از مواقع سرقت ها در شب هنگام اتفاق افتاده و در این ساعات از شبانه روز ممکن است فردی تصاویر دوربین را مشاهده نکند.

محل ذخیره دوربین مدار بسته

به همین دلیل است که شرکت های سازنده دوربین مدار بسته دستگاه ها ضبط کننده ای را برای این دوربین ها ساخته اند که قابلیت ضبط تصاویر و درج ساعت و تاریخ و مکان دقیق را بر روی تصاویر ثبت نموده و به این ترتیب امکان پیگیری تصاویر دریافتی وجود خواهد داشت. با توجه به نوع دستگاه ضبط کننده، کیفیت و رزولوشن تصاویر دریافتی متفاوت بوده و بسته به حافظه ای که دارند قادر به ضبط حجم خاصی از تصاویر می باشند.

دستگاه های ضبط در انواع مختلفی وجود داشته و می توان به دستگاه ضبط کننده XVR، DVR و NVR اشاره نمود. در ادامه به معرفی این ضبط کننده می پردازیم.

انواع دستگاه ضبط دوربین مدار بسته

دوربین های مدار بسته نیاز به دستگاه های ضبط کننده ای دارند که بتوان در مواقعی که فرد در محل حضور ندارد، تصاویر را به صورت ضبط شده مشاهده نماید. با توجه به نوع دوربین مدار بسته به کار رفته در ساختمان انواع دستگاه های ضبط برای آن وجود دارد.

در صورتی که دوربین مدار بسته مورد استفاده، آنالوگ باشد نیاز به استفاده از دستگاه DVR بوده و دوربین های تحت شبکه از دستگاه ضبط NVR استفاده می کنند. دستگاه های ضبط NVR کیفیت تصویر بهتری را به کاربر ارائه داده اما از قیمت بالاتری برخوردار می باشند. در مواقعی که نیاز به بررسی جزئیات تصاویر می باشد باید از دستگاه های NVR استفاده نمود

در هنگام انتخاب دستگاه ضبط باید دقت کافی را به عمل آورده و دستگاهی را انتخاب نمود که از طول عمر بالایی برخوردار بوده و قادر به ضبط تصاویر با کیفیت و رزولوشن بالا باشد. هر دستگاه ضبط آپشن ها و امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد که با توجه به بودجه در نظر گرفته شده و نوع نیازی که داریم، اقدام به انتخاب دستگاه مورد نظر نماییم.

دستگاه ضبط DVR

DVR یا Digital Video Recorder دستگاهی است که فیلم را تا حداکثر شانزده دوربین نظارتی بر روی دیسک سخت ضبط می کند. نرخ فریم را می توان از زمان واقعی به مرور زمان تغییر داد تا فضای ذخیره سازی صرفه جویی شود. دوربین های مدار بسته از طریق یک کابل به دستگاه DVR متصل شده و تصاویر دریافتی را به آن منتقل می کنند. تصاویر دریافت شده در این دستگاه ضبط کننده کدگذاری و پردازش شده و در نهایت امکان مشاهده تصاویر ضبط شده با کیفیت مناسب امکان پذیر خواهد بود.

از کاربردهای DVR می توان به ضبط تصاویر دوربین مدار بسته، مشاهده تصاویر دوربین های مداربسته به صورت یکپارچه، تنظیم تصاویر و ضبط، امکان اتصال به شبکه یا انتقال تصویر و کنترل دوربین های گردان اشاره کرد.

دستگاه های ضبط DVR خود در دو نوع مختلف وجود دارند که یکی از آنها Standalone Digital Video Recorder است که می تواند تصاویر را با استفاده از نمایشگر ضبط و پخش نماید و دیگری  PC-Based Digital Video Recorder می باشد که بر اساس سیستم عامل عمل کرده و بر روی کامپیوتر نصب می گردد و می تواند تصاویر را بر روی هارد کامپیوتر ذخیره نماید.

استفاده از دستگاه های ضبط کننده DVR هزینه کمتری داشته و به دلیل این که برای استفاده از آنها نیازی به اتصال به اینترنت نمی باشد جای نگرانی برای قطع شدن سیگنال وجود نخواهد داشت. علاوه بر آن به دلیل عدم استفاده از نرم افزار در این ضبط کننده ها، استفاده از آنها بسیار راحت می باشد.

اما با توجه به این که نیاز است از پشت هر دوربین یک کابل به سمت دستگاه DVR متصل شود، تعداد کابل ها زیاد شده و این سیم کشی زیاد باعث محدود شدن موقعیت نصب دوربین ها می گردد. از دیگر معایب این دستگاه ها می توان به عدم امکان اتصال آنها از راه دور اشاره کرد. همچنین کیفیت تصاویر ایجاد شده در دستگاه DVR بسیار کمتر از دستگاه ضبط کننده NVR می باشد.

  • قابلیت تشخیص حرکت دی وی آر

سیستم تشخیص حرکت تقریباً مانند دتکتورهای تشخیص حرکتی که به عنوان دزدگیر مورد استفاده قرار می گیرند ، عمل می کند. در صورتی که DVR امکان استفاده از سیستم را به شما ندهد ، می توانید از دتکتورهای PIR استفاده کنید. البته انجام این کار نیازمند سیم کشی جداگانه و هزینه بر است راه اندازی این قابلیت ها در دوره آموزشی بصورت کامل بیان می شود.

به طور کلی در بیشتر موارد نیازی نخواهد بود که تمامی تصاویر دریافتی ضبط شود. سیستم تشخیص حرکت به شما کمک خواهد کرد تا تنها تصاویری را که در آنها حرکت وجود دارد، ضبط کنید. این قابلیت در بیشتر DVR ها وجود دارد. همچنین ممکن است DVR این قابلیت را داشته باشد که شما تنها محل خاصی را به عنوان محل حساس به حرکت انتخاب کنید.

از دیگر نکات مهم در رابطه با سیستم تشخیص حرکت تنظیم میزان حساسیت سیستم با توجه به کاربرد خاص آن است. هر چه حساسیت سیستم پایین تر باشد حجم حرکت بیشتری برای فعال کردن سیستم نیاز خواهد بود. از نکات مهم دیگر در زمینه تنظیمات موشن دتکتور زمان های قبل و بعد از تشخیص حرکت است.DVR این امکان را به شما خواهد داد تا مشخص کنید که تصاویر تا چند ثانیه قبل از تشخیص حرکت و تا چند ثانیه بعد از تشخیص حرکت ضبط شوند.

  • نوع نمایش تصاویر دی وی آر

DVR ها بر طبق تعداد کانال و مدل، از روش های مختلفی برای نمایش تصاویر استفاده می کنند که در موقع انتخاب و نصب آنها باید به این نکته توجه کرد. DVR های چهار کاناله قابلیت نمایش تصاویر یک ماتریس دو در دو را دارند. DVR های هشت کاناله جدا از نمایش چهار تصویر هم زمان می توانند هشت تصویر همزمان را نیز در یک ماتریس سه در سه نمایش دهند .

  • مدت زمان ضبط دی وی آر

این پارامتر بیش تر به ظرفیت هارد دیسک یا هارد دیسک های نصب شده در DVR وابسته است. بیش تر DVR ها این امکان را دارند که پس از پر شدن ظرفیت هارد بر روی داده های اولیه بازنویسی کنند. همچنین می توان DVR را طوری تنظیم کرد که پس از پر شدن هارد دیسک برای تعویض آن اخطار دهد. یکی از نکات مهم در مورد DVR ها ، فرمت ذخیره سازی تصاویر در آنهاست که می تواند نقش مهمی در افزایش کیفیت تصاویر ضبط شده و کاهش ظرفیت آنها داشته باشد. نکته مهم دیگر در زمان تنظیم DVR، توجه به میزان کیفیت مطلوب با توجه به کاربرد دوربین هاست. در بیشتر DVR ها می توان وضوح تصویر و تعداد فریم های تصویر را برای هر دوربین مشخص کرد .

نمایش تصاویر با سرعت ۹۶۰ فریم در ثانیه بر روی دو مانیتور جداگانه و خروجی BNC ایجاد شده است. هم چنین می توان ویدئو را از طریق دو درگاه HDM در یک وضوح ( 1920 ´ 1080 pixels) 1080i برای هر دو مانیتور نمایش داد.

  • مشاهده و تنظیم از راه دور

در صورتی که DVR واسط های RS232 یا RS485 را داشته باشد، امکان اتصال DVR به رایانه برای شما ایجاد خواهد شد و می توان پس از تنظیم DVR با استفاده از نرم افزاری که در رایانه خود نصب می کنید، تصاویر را مشاهده و ضبط کنید. برای اتصال به LAN  به یک سرور نیاز خواهید داشت تا بتوانید از طریق شبکه به تصاویر دوربین های مداربسته دسترسی داشته باشید .خروجی تصویر ( 1920 ´ 1080 pixels) 1080i ) Dual HDMI Full HD) برای هر دو حالت پخش زنده و ضبط شده استفاده می شود. تصاویر زنده  960 ips برای استاندارد NTSC و 800ips برای استاندارد PAL در ۱۶

دی وی ارها در برندها و انواع مختلف همراه با ظرفیت های مختلف ساخته می شوند ظرفیت در دی وی ار (DVR) از 4 کانال شرع و با بیشتر شدن ظرفیت این عدد دو برابر می شود یعنی ترتیب ظرفیت دوربین های اتصالی به این دستگاه عبارتند از:

دی وی آر با ظرفیت 4 عدد دوربین مداربسته (دی وی ار 4 کانال)

دی وی آر با ظرفیت 8 عدد دوربین مداربسته (دی وی ار 8 کانال)

دی وی آر 16 و 32 و 64 کانال که ظرفیت های دوربین های آنها با توجه به تعداد کانال آنها مشخص می باشد.

دی وی آر (DVR) مخفف کلمه Digital Video Recorder می باشد با استفاده از DVR در سیستم دوربین مداربسته می توانیم تصاویر چندین دوربین را بر روی یک صفحه نمایش داشته باشیم، تصایر را ذخیره سازی کنیم، انتقال تصویر بر روی موبایل و کامپیوتر انجام دهیم، برنامه ضبط دوربین ها را به صورت دلخواه تنظیم کنیم و قابلیت های آلارم، تشخیص حرکت اشیاء و … را داشته باشیم. از DVR در سیستم های آنالوگ و HD استفاده می شود که در آن فشرده سازی تصاویر با تکنولوژی H.264 صورت می گیرد.

سیستم DVR مستقل از کامپیوتر

سیستم DVR مستقل از کامپیوتر یا DVR استندالون به سیستم های ذخیره ی تصویری گفته می شود که وابستگی به سیستم های کامپیوتری نداشته است و به تنهایی عملیات ذخیره سازی را انجام می دهند.

سیستم دی وی آر مستقل از کامپیوتر

این تجهیزات در اندازه های متفاوت در بازار وجود دارند که بر حسب نیاز می تواند کوچک یا بزرگ و با قابلیت های متفاوت باشد. از آنجا که این سیستم به طور خاص و حرفه ای برای ذخیره و کنترل سیستم دوربین های مداربسته با انواع مختلف درگاه های ورودی و خروجی طراحی شده است، استفاده از آن در مقابل نوع کارتی آن توصیه می شود.

یک نمونه بسیار ساده از این نوع DVR و نحوه ی نصب آن در شکل 8- 25 نمایش داده شده است. که از فلش کارت جهت ضبط تصاویر استفاده شده است که به دلیل عدم به کارگیری هارد دیسک ها در برابر ضربات احتمالی مقاوم تر هستند. امکامات بسیار کم و حجم حافظه ی پایین از مشکلات این نوع DVRها است و در مواردی که مشکل کمبود فضا و امکان تکان های شدید وجود دارد (همچون نصب داخل اتومبیل) استفاده می شود.

دستگاه DVR مستقل با حافظه ی فلش کارت

تعداد کانال DVRها از روی تعداد ورودی تصویر تعیین می شود حال آن که DVRها می توانند دارای تعداد کانال متفاوت ورودی برای صدا باشند. تعداد ورودی صدا نسبتی با ورودی تصویر ندارد و حتی ممکن است این تجهیز فاقد ورودی صدا باشد و یا یک یا چند ورودی صدا در آنها تعبیه شده باشد. اگر در DVR از DVD R/W نیز استفاده شده باشد، این تجهیز DDR نیز نامیده می شود

معمولا تجهیزات DVR، درگاهی برای شبکه ی LAN دارند که به منظور ارتباط با شبکه ی داخلی یا اینترنت و به خصوص در مبحث انتقال تصویر روی اینترنت استفاده می شود. DVRهایی را که ورودی صدا و درگاه LAN داشته باشند در بازار ایران در اصطلاح، فول می نامند. گرچه قابلیت های DVRها متفاوت بوده و در بین DVRهای فول نیز گزینه ها بسیار متنوع خواهد بود که در این جا برخی از قابلیت های متفاوت DVRها ذکر می شود.

  • هشدار قطع یا خرابی دوربین
  • قابلیت حسگر حرکت
  • قابلیت ضبط تصاویر با فرمت های مختلف و کیفیت های متفاوت
  • ارتباط LAN یا Dial Up
  • هشدار حرکت از طریق پست الکترونیکی
  • امکان ارتباط با FTP
  • کنترل از طریق وب
  • شمارنده ورود و خروج
  • تنظیم نور در نور شدید یا تاریکی مطلق
  • زبان های سیستم (فارسی و …)

دستگاه ضبط DVR دیجیتال کارتی

این DVR، یک برد الکترونیکی قابل نصب بر روی درگاه PCI کامپیوتر بوده، حالت داخلی و یا به طور خارجی و از طریق ورودی USB، به کامپیوتر متصل می شود. این نوع DVR در واقع رابط بین دوربین های مداربسته ی آنالوگ با کامپیوتر است و سایر وظایف، همچون تبدیل تصاویر از آنالوگ به دیجیتال و ذخیره تصاویر با فرمت های ویدئویی توسط کامپیوتر انجام شده و اطلاعات نیز درون کامپیوتر ذخیره می شود (شکل 8- 24).

کارت های DVR به صورت 4، 8، 16 و 32 کاناله در بازار موجودند که منظور از کانال، تعداد ورودی های تصویر است.

کیفیت تصاویر ضبط شده و تعداد فریم هایی که از هر تصویر در این کارت ها اخذ می شود، دارای اهمیت است. 640× 465 و 24 فریم در ثانیه، حالت متوسط این کارت هاست.

نرم افزارهای متنوعی در بازار وجود دارند که می توانند با انواع مختلف کارت های DVR کار کنند و کلیه ي امکانات مورد انتظار از یک سیستم دوربین مداربسته، از قبیل انتقال تصاویر از طریق شبکه یا خط تلفن، خروجی های دیجیتالی برای استفاده از سایر تجهیزات امنیتی، قابلیت ضبط با تشخیص حرکت، نقشه ی الکترونیکی و … در داخل این نرم افزارها تعبیه شده است.

در DVR کارتی، وجود یک کامپیوتر با حافظه ی ذخیره و قدرت پردازنده بالا مورد نیاز است. این سیستم بیشتر برای مصارف کوچک و استفاده های کوتاه مدت توصیه می شود. توجه به این نکته که یک کامپیوتر را باید برای استفاده از این کارت در نظر گرفت ضمن این که برای کارایی و امنیت بیشتر باید از استفاده های دیگر با کامپیوتر پرهیز شود و همچنین هزینه های بالای برق که هم زمان بخش های مختلف کامپیوتر مورد استفاده قرار می دهند، همگی بازار را به استفاده از سیستم های DVR مستقل سوق می دهد

نکاتی برای انتخاب دستگاه دی وی آر 

در انتخاب DVR ظرفیت گسترش دوربین ها در آیند را در نظر بگیرید.

برای دوربین های آنالوگ از Analog DVR و برای دوربین های HD از HD DVR استفاده کنید البته امکان اتصال تعداد محدودی دوربین آنالوگ بر روی دی وی آرهای HD وجود دارد.

DVRهای دارای برند معتبر پشتیبانی بهتری از هر نظر دارند.

امکانات دستگاه DVR بر روی پلاک مشخصات آن نوشته شده است بطور مثال در صورت احتیاج به 4 ورودی صدا می بایست DVR نیز این قابلیت را داشته باشد.

شکل زیر نمایی از یک DVR و اتصالات مختلف آن می باشد:

شکل دستگاه دی وی آر

دستگاه ضبط  NVR

دستگاه NVR را می توان یکی از دستگاه های ضبط قدرتمند شبکه ای به شمار آورد که در دوربین های مدار بسته تحت شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. NVR کوتاه شده عبارت Network Video Recorder می باشد و با استفاده از آن می توان جزئیات تصاویر مانند مشاهده پلاک خودروها، تشخیص چهره، شمارش افراد و … را مشاهده کرد.

با استفاده از دستگاه ضبط NVR امکان پخش زنده و یا بازپخش تصاویر، تنظیم ویژگی های تصویر اعم از روشنایی، رنگ و غیره، برق رسانی به دوربین ها، پردازش تصاویر و ذخیره سازی تصاویر با استفاده از انواع حالت های ضبط وجود دارد.

NVRهایی که در بازار وجود دارند می توانند از تعداد دوربین های مختلفی پشتیبانی کنند. به طور معمول این دستگاه های ضبط دارای  4، 8، 16، 32، 64 و … کانال می باشند و بسته به تعداد دوربین هایی که در ساختمان نصب می گردد می توان از nvrها با تعداد کانال های مختلف استفاده نمود.

این دستگاه های ضبط این قابلیت را دارند که تصاویر با رزولوشن های مختلف را ضبط نمایند و بر اساس مدل دستگاه، رزولوشن و وضوح تصاویر دریافتی متفاوت می باشد. علاوه بر آن هر دستگاه دی وی آر از هارد با ظرفیت معین پشتیبانی می کند و بسته به این که تمایل به استفاده از هارد با چه ظرفیتی می باشید می توانید dvr مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

با توجه به این که حجم تصاویر و ویدئوهای دریافتی توسط دستگاه NVR زیاد است این تصاویر با استفاده از کدهای مخصوصی در دستگاه ذخیره می شوند و به عبارتی این سیستم ها قابلیت فشرده سازی تصاویر را دارند.

امروزه با به کارگیری روش های هوشمندانه، ضبط کننده ها قادر به تامین توان لازم با عملکرد بیشتر جهت بازیابی تصاویر هستند. رابط های کاربری پیشرفت کرده اند و قابلیت هایی همچون جستجوی ادراکی جهت مرور تصاویر بر اساس تقویم و مناسبت و کنترل های قابل انعطاف بازپخش، که به کاربر اجازه ی پرش به ساعت و روز خاصی یا به یک شماره ثانیه ی متغیر قبل از زمان اتمام ضبط را می دهد، به آنها افزوده شده است.

بعضی از گونه های NVR جدید دارای قابلیت های پیچیده تری همچون تکنولوژی توسعه یافته تطبیق چهره هستند که تصویر دریافتی از یک دوربین مداربسته متصل تحت شبکه (مجهز به قابلیت تشخیص چهره) با چهره ی از قبل شناسایی شده و ذخیره شده در ضبط کننده ی تصاویر را مقایسه می کند و در صورت یکسان بودن به کاربر اعلام می کند که می تواند به صورت یک پیام هشدار و از طریق پست الکترونیکی، سیستم هشدار، درگاه خروجی تجهیز، آژیر یا نمایشگر ارسال شود. این قابلیت به عنوان یک روش امنیتی با رویکرد استفاده ی سریع تر و بهینه تر از تصاویر ذخیره شده طراحی شده است.

قابلیت های نرم افزاری دیگری نیز بر اساس به کارگیری تصاویر ضبط شده ایجاد شده است که در این خصوص می توان به شمارش بازدیدکنندگان، محاسبه ی زمان بازدید اشخاص و حتی تخمین سن و جنسیت آنها اشاره کرد. این قابلیت ها می تواند به فروشگاه های کوچک برای ردگیری الگوی مشتریان کمک کند و اطلاعات جمعیتی مفیدی را ارائه دهد.

ذخیره سازی برای هر سیستم ویدئویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طراحان سیستم باید مطمئن شوند که حجم حافظه ی کافی برای مدت زمان، سرعت فریم و وضوح مورد نیاز جهت ذخیره سازی تصاویر را در اختیار دارند.

فن آوری های در حال تغییر بازار امروز، نیازمندی های ذخیره سازی را تغییر می دهند. گزینه های سنتی ذخیره سازی شامل DVRها، یک قسمت استاندارد از سیستم های آنالوگ و NVRها برای سیستم های IP هستند. هر دو نوع DVRها و NVRها دارای هارد دیسک هایی هستند که ذخیره سازی را ممکن می سازند و اگر حافظه ی ذخیره سازی بیشتری نیاز باشد، می توان از تجهیزات توسعه دهنده استفاده کرد.

دوره های پرطرفدار:  آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش تابلو برق صنعتی ، آموزش plc

سیستم DAS

در صورت نیاز به حجم فضای بیشتر در سیستم های نظارت تصویری دوربین مداربسته، به کارگیری منابع ذخیره ی اضافه با اتصال مستقیم یا همان DAS ساده ترین راه است. قابلیت و امکان به کارگیری DAS را اغلب تامین کنندگان NVR/ DVR ارائه می دهند. هر NVR/ DVR از DAS خودش جهت آرشیو تصویر از دوربین های مداربسته متصل به آن استفاده می کند.

حافظه ی اضافی می تواند به وسیله ی یک NVR با نصب هارد دیسک اضافی و استفاده از یونیت های بسط یافته به یک NVR اضافه شود. زمانی هارد دیسک ها جزو پرمصرف ترین اجزا در یک سرور یا سیستم ذخیره ساز بودند، ولی امروزه توان مصرفی هارد دیسک ها با موتورهایی با کارایی بالاتر و تکنولوژی بردهای مدار چاپی در مقایسه با گذشته به نصف تقلیل یافته است.

دسته ای از تکنولوژی های نرم افزاری هم اکنون کارایی هارد دیسک ها را تحلیل کرده، تنظیمات لازم را انجام می دهند و کنترلی هوشمند بر روی سرعت چرخش هارد دیسک ها دارند تا در مواقع نیاز، سرعت چرخش را افزایش دهند و آن زمانی است که تجهیزات و قطعات دیگر سیستم و راه اندازهای مربوطه استفاده نمی شود و یا با سرعت کم در حال کار هستند.

به مرور زمان که ظرفیت هارد دیسک های نیمه هادی افزایش می یابد، سرانجام می توانند جایگزین موتورهای چرخان با نیازمندی توان بالا در هارد دیسک های با تکنولوژی کنونی شوند.

امروزه سیستم های تصویری تحت شبکه ی IP گزینه های دیگری را در هنگام ضبط همچون حافظه های متصل به شبکه، NAS و SAN ها مهیا می کنند، این گونه تجهیزها حافظه های تحت شبکه ای هستند که حاوی یک یا تعداد بیشتری هارد دیسک هستند و اغلب به صورت آرایه های موازی موازی و با قابلیت پشتیبانی از RAID ارائه می شوند، NAS یک تجهیز ذخیره ساز تکی است که چندین سرور را در شبکه پشتیبانی می کند.

تجهیزات NAS آدرس IP خودشان را نگه داری می کنند و می توانند برای به اشتراک گذاری فایل ها بین کاربران مختلف در شبکه تنظیم شوند. منبع دیگر برای انتخاب ذخیره سازی، SAN است که برای شبکه های بزرگی که نیاز به ذخیره ساز فایل مرکزی یا عملیات های انتقال فایل بسیار سریع دارند، مناسب هستند.

جدای استفاده از تجهیزات NAS روی شکبه برای تحقق نیازهای ذخیره سازی، یک مدیر شبکه ممکن است استفاده از یک SAN تکی را با آرایه دیسکی با کارایی بالا انتخاب کند تا نیازمندی حجم وکارایی هم زمان را ایجاد کند.

از سیستم های مبتنی بر دیسک به عنوان ذخیره ساز اصلی اطلاعات و تصاویر در یک شبکه استفاده می شود. تجهیزات NAS و SAN این خانواده با استفاده از سیستم های RAID بر روی دیسک های متعدد علاوه بر افزایش ضریب امنیت اطلاعات با سرعت عملیات خواندن و نوشتن می افزایند.

از طرف دیگر این کاهش بار عملیات I/O در سرورها باعث افزایش توان پردازش و کارایی آنها می شود و اطلاعات با سرعت بیشتری خوانده، نوشته و پردازش می شود.

تجهیزات Disk Library یکی دیگر از انواع سیستم های مبتنی بر دیسک هستند که برای پشتیبانی در سیستم های چند لایه استفاده می شوند. سیستم های ذخیره سازی تصاویر بسته به نوع خود می توانند بر روی یک سرور در شبکه نصب شوند و یا به صورت مجزا، عملیات ذخیره سازی را به عهده بگیرد.

یک گزینه ی در حال ظهور برای ذخیره سازهای تحت شبکه IP که امکانات جذابی برای کاربردهای ذخیره سازی تصاویر خارج از سایت دارد، ذخیره سازی در ابر و در لبه (SaaS یا CLOUD) نامیده می شود. ذخیره سازی تصویر به عنوان یک سرویس تحت اینترنت را شرکت هایی که از مراکز داده ی گسترده در تمام دنیا استفاده می کنند و حجم نامحدود و پیوسته ای از دسترسی دارند، ارائه می دهند.

این رویکرد یک روال در حال ظهور در مناطق مراقبت تصویری به دلیل هزینه کمتر و امتیازات چندگانه است.

هزینه ی ذخیره سازی تصاویر به روش ابری کسری از هزینه ی تجهیزات ذخیره ساز شبکه است وقتی که حجم اطلاعات در حد گیگابایت باشد. صرفه جویی در هزینه به تنهایی نقش رو به رشدی را برای استفاده در آینده برای این نوع از ذخیره سازها پیشنهاد می کند.

ارائه اولویت بالاتر جهت امنیت تصاویر ویدئویی ذخیره شده از دیگر مزیت های بالقوه ی این راه حل است. دسترسی به ذخیره ساز ابری از طریق شبکه ممکن است مشابه چگونگی دسترسی های یک NVR به ذخیره سازها در شبکه باشد.

روش دیگر دسترسی به ذخیره سازی خارج از سایت، استفاده از یک نرم افزار کاربردی حافظه ی ابری است که محل یک NVR را اشغال می کند. ذخیره سازی بر روی حافظه ی ابری سایت می تواند به عنوان تهیه ی یک نسخه ی پشتیبان در مورد سیستم های محلی که خاموش می شوند، مفید باشد.

ذخیره سازی در داخل خود دوربین مداربسته نیز می تواند قابل دسترس باشد. بسیاری از دوربین های مداربسته اسلات کارت حافطه SD/ SDHC را فراهم می کنند که استفاده از تراشه های کامپیوتری برای ضبط به صورت دستی و توسط کاربر، ثبت و ضبط مواردی را که باعث تحریک زنگ هشدار می شود و همچنین تهیه ی نسخه ی پشتیبان JPEG اگر شبکه از کار بیفتد، مهیا می کنند که با وجود حجم پایین خود می توانند در مواقع اضطراری بسیار مفید واقع شوند که البته حجم این کارت ها و قابلیت به کارگیری آنها در دوربین های مداربسته در حال رشد است.

این قابلیت در لبه ی شبکه ی ضبط پشتیبان گیری را در زمانی که یک سیستم از کار می افتد، فراهم می کند، و می تواند مکمل مقطعی برای ذخیره سازی مبتنی بر ابر باشد. ذخیره سازی مبتنی بر لبه همچنین می تواند پهنای باند مورد نیاز یک سیستم را کاهش دهد.

اطمینان از عملیات بدون مکث

توسعه ی بازار مانند دوربین های مداربسته مگاپیکسلی و استانداردهای فشرده سازی ویدئویی جدید همچنان به تاثیرگذاری روی نیازهای ذخیره سازی فعلی و آینده سیستم های مراقبت تصویری ادامه می دهد.

آشنایی با فن آوری ها و نیازهای هر یک از کاربردها، انتخاب گزینه های ذخیره سازی را تعیین می کند. مجریان پروژه و کاربران نهایی با نگاهی به محصولات تولیدکنندگان پیشرو، می توانند به فن آوری های سازگار با سایر اجزای سیستم از جمله تجهیزات ذخیره ساز اعتماد کنند.

منبع ذخیره ی متصل به شبکه NAS

NAS یا منبع ذخیره ی متصل به شبکه محلی برای ذخیره ی فایل هاست که برای سهولت ارائه ی سرویس به سرویس گیرنده ها به شبکه متصل شده است و به زبان ساده تر، NAS یک سرور است که تنها وظیفه ی ذخیره ی اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آنها را بر عهده دارد.

منبع ذخیره متصل به شبکه NAS

همان طور که در شکل زیر مشخص است، این تجهیز با استفاده از یک شبکه ی محلی مبتنی بر پروتکل TCP/ IP امکان افزودن سریع منابع ذخیره ای را فقط با اتصال آنها به یک هاب یا سوئیچ را فراهم می کند. NAS هیچ یک از سرویس هایی را که یک سرور در محیطی متمرکز ارائه می دهد، در اختیار کاربران قرار نمی دهد و امکان افزودن این سرویس ها به صورت جداگانه وجود دارد.

سازمانی را با بیش از یک کارمند در نظر بگیرید که مقدار قابل ملاحظه ای اطلاعات نیز در سرور خود دارد، اگر این سازمان تصمیم به تغییر مکان بگیرد باید تمام اطلاعات را با خود جابه جا کند. این راه حل خوبی است اما نه برای یک سازمان کوچک که با توجه به قیمت File Server، هزینه ی یک نسخه از Windows Server یا جایگزین آن Linux با پشتیبانی، باید هزینه ی گزافی را پرداخت کند.

این جایی است که NAS وارد میدان می شود، تا امکان ذخیره اطلاعات با هزینه کم و قابلیت اطمینان بالا را ارائه دهد. NASها اغلب دارای امکاناتی نظیر اعتبارسنجی، امکان ارسال ایمیل در صورت بروز اشکال و مدیریت فضای ذخیره سازی هستند.

ذخیره سازی تصاویر هیبریدی

این تجهیز جهت ذخیره سازی تصاویر دیجیتال و آنالوگ ارسالی از دوربین های مداربسته ترکیبی در سامانه ای هیبریدی و بر روی حافظه های دیجیتال عمل می کند. از ویژگی های قابل ملاحظه ی این تجهیزها امکان ذخیره سازی تصاویر دیجیتال با حداکثر توان دوربین مداربسته و تصاویر آنالوگ با کیفیت مطلوب، امکان هوشمندسازی تصاویر با استفاده از نرم افزارهای جانبی، امکان ذخیره سازی همزمان یک تصویر با فرمت های مختلف فشرده سازی و امکان مدیریت هوشمند ذخیره سازی چندین تجهیز در یک شبکه به طور همزمان و به صورت همپوش یکدیگر است.

سیستم ذخیره سازی در نظارت تصویری هیبریدی، مشابه ذخیره سازی تصاویر دیجیتال، بر پایه ی ذخیره سازهای مبتنی بر دیسک است. در صورت تمایل می توان کلیه ی تصاویر را علاوه بر ضبط در ذخیره ساز هیبرید، در سیستم های ذخیره سازی خارجی نیز به صورت موازی ذخیره کرد و یا هارد دیسک های هیبرید ذخیره ساز با سیستم RAIDهای مختلف (آرایه ی پشتیبان دیسک های مستقل)، اطلاعات را ذخیره کرد و در حفظ و حراست از آن، ضریب امنیت اطلاعات و سرعت نوشتن و خواندن آنها را بالا برد.

انتخاب سیستم ذخیره دوربین مداربسته

استاندارد سیستم ها بر اساس انتقال و ضبط تصاویر 50 سال پیش است و از لحاظ فنی برای کابل ویدئو غیرممکن است که چنین تصاویر کیفیت بالایی را پردازش کند. در فن آوری استاندارد تلویزیون، تصویر به صورت نیم فریم پخش می شود، و همان طور که نام آن نشان می دهد تنها نیمی از اطلاعات را دارد. مونتاژ الکترونیکی این نیم فریم ها با هم هنگام مشاهده یا ضبط اشیاء در حال حرکت، که مهم ترین جنبه امنیت نظارت است، موجب اعوجاج (لبه های نامشخص) در تصویر می شود.

محاسبه 1/0 مگاپیکسل برای یک تصویر CIF

تصویر تحویل داده شده توسط یک دوربین مداربسته ویدئویی دارای 576 خط ساخته شده از دو نیم فریم است، که هر 288 خط متوالی یکی پس از دیگری نمایش داده می شود و سپس منتقل می شود. 95% سیستم های مورد استفاده امروزی بر مبنای دیجیتالی و ذخیره کردن روی یک نیم فریم می باشند. در مفهوم نسبت عرض به ارتفاع، 352 پیکسل افقی برای هر 288 خط دیجیتال می شود و منجر به یک تصویر CIF با 352×288=101000 پیکسل می شود که معادل 1/0 مگاپیکسل است.

عدم بهبود با استفاده از CIF2 یا CIF4

فرم تصویر CIF2 نیز تنها 288 خط استفاده می کند اما آن ها را با دو برابر کردن پیکسل هر خط ترکیب می-کند، که خروجی تقریباً 2/0 مگاپیکسلی می دهد. با وجود افزایش پیکسل در هر خط، هم چنان مقدار قابل ملاحظه ای اطلاعات مهم از تصویر ناپیدا خواهد بود، زیرا در واقع هر خط دو در هر تصویر دیده نمی شود. استفاده از دو تصویر متوالی متقاطع، یک فرم CIF4 704×576=4/0 مگاپیکسل خواهد بود اما هر خط دوم شطرنجی می شود زیرا نیم فریم ها در زمان های مختلفی ظاهر خواهند شد. دلیل نام گذاری با نام اثر ترکیبی، ضبط CIF4 سخت تر از سیستم های واقعی است.

نحوه محاسبه حجم ذخیره سازی لازم

قدرت عملکردی بالا و پیشرفته وابسته به توانایی ضبط کننده ی تصاویر است، اما میزان حجم ذخیره سازی مورد نیاز را باید طراح به درستی تخمین زده باشد. حجم ذخیره سازی پایین، از کارایی سیستم می کاهد و حجم بیشتر از مقدار مورد نیاز نیز می تواند باعث اتلاف منابع و افزایش هزینه شود.

تعیین حجم ذخیره سازی مورد نیاز با یک محاسبه بر اساس تعداد دوربین های مداربسته ، حجم داده ی مورد نیاز تصویر هر دوربین مداربسته و سرعت تصویربرداری، اثربخشی فشرده سازی و تعداد روزهایی که ضبط تصاویر جهت نگهداری لازم است، به دست می آید. در صورتی که سرعت فریم بر ثانیه بالاتر و یا تصاویر با وضوح بیشتری لازم باشد، به همان نسبت حجم فضای بیشتری لازم خواهد بود.

آموزشگاه فن اموزان مجری برگزاری بیش از هشتاد دوره فنی حرفه ای پردرآمد ویژه اشتغال و بازار کار از جمله آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برق ساختمان ، آموزش برق صنعتی و … در تهران می باشد. برای اطلاع از لیست تمامی دوره های به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *