0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

تصویر دیجیتال در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

مروزه اکثر محصولات و خدمات قابل ارائه کلمه دیجیتال را با خود یدک می کشند. اما شاید هنوز بسیاری از افراد درک درستی از این واژه نداشته باشند یا به زبان دیگر تفاوت بین دیجیتال و غیر دیجیتال را به درستی ندانند. این اتفاق در حوزه تصویر و سیستم های مبتنی بر تصاویر نیز کاملا صادق است.

امروزه اکثر محصولات و خدمات قابل ارائه کلمه دیجیتال را با خود یدک می کشند. اما شاید هنوز بسیاری از افراد درک درستی از این واژه نداشته باشند یا به زبان دیگر تفاوت بین دیجیتال و غیر دیجیتال را به درستی ندانند. این اتفاق در حوزه تصویر و سیستم های مبتنی بر تصاویر نیز کاملا صادق است.

در پس پرده رشد استفاده از تصاویر دیجیتال در کاربردهای نظارتی امنیتی، فن آوری های متعددی دخیل بوده است. با محبوبیت رایانه های شخصی و کاهش قیمت آنها، شرکت ها شروع به ایجاد برنامه های امنیتی و نظارتی برای آنها کردند. در این مسیر، نرم افزارهایی را توسعه دادند که تصاویر آنالوگ را به تصاویر دیجیتال تبدیل می کرد.

با توسعه استانداردهای Ethernet و TCP/IP، برنامه های مبتنی بر شبکه نیز وارد عرصه شدند. پس از آن، پیشرفت در ارتباطات بی سیم برای برنامه های نظارتی توان جابه جایی بی سابقه ای را فراهم کرد. تمامی این پیشرفت ها در فن آوری، به واسطه ی دیجیتال شدن تصاویر به دست آمده است.

یکی از مهم ترین ویژگی های تصاویر دیجیتال این است که جایگزین ساده ای برای انتقال اطلاعات تصویری یکسان به جای سیستم آنالوگ است. تصاویر دیجیتال مجموعه یا رشته ای از اعداد هستند که سطح ولتاژ یک سیگنال تصویری آنالوگ را نشان می دهند. سیستم های ایده آل دیجیتال و آنالوگ دارای ویژگی های یکسانی هستند. هر دو کاملا شفاف هستند و شکل موج اصلی را بدون خطا بازسازی می کنند.

دیجیتال به زبان ساده

مجموعه اعداد مورد استفاده در تصاویر دیجیتال، اعداد دودویی نایده می شوند. دودویی به این معنی است که تنها دو حالت یا وضعیت ممکن، برای آنها وجود دارد. در هنگام استفاده از اعداد دودویی، خاموش و روشن یا زیاد و کم به صورت یک (روشن یا زیاد) و صفر (خاموش یا کم) نمایش داده می شوند.

در حقیقت اعداد دودویی برای رایانه ها به صورت یک ها و صفرها نیست، بلکه به صورت پیام ها یا بازخوردهای الکتریکی است. حال از آنجا که فقط دو حالت یا قابلیت الکتریکی وجود دارد، رایانه از ترکیب های متفاوت این دو حالت برای نمایش اعداد، حروف، یا پیکسل ها استفاده می کند. به این دلیل برای سادگی، این دو حالت را با صفرها و یک ها نمایش می دهیم.

در دنیای دیجیتال، ما این پیام ها یا بازخوردهای الکتریکی را بیت یا ارقام دودویی می نامیم. همچنین ما بایت ها را داریم که هر کدام از آنها از هشت بیت تشکیل شده است.

اصول کار رایانه ها بر پایه ی اعداد در مبنای دو استوار است. در سیستم اعداد ده دهی برای هر رقم ده انتخاب مختلف از صفر تا نه وجود دارد، در حالی که برای اعداد در سیستم دودویی تنها دو حالت صفر یا یک وجود دارد.

رایج ترین قرارداد برای اختصار بیت استفاده از حرف کوچک انگلیسی “b” و برای بایت استفاده از حرف بزرگ انگلیسی “B” است. یک خط تلفن معمولی می تواند پهنای باند 64kbps یا 64 کیلوبیت در ثانیه را ارائه دهد. و حجم یک فایل برای ارسال یا دریافت ممکن است 64KB یا 64 کیلوبایت باشد. 64Kb شامل 64000 بیت است، در حالی که 64KB شامل 512000 بیت است.

این تفاوت 448000 بیتی می تواند به اشتباه عظیمی منجر شود. کیلو یا k نشان دهنده 1024 بیت است که برای سهولت انجام محاسبت در اینجا به 1000 گرد شده است. مقادیر بزرگ تر از بایت با پیشوندهای Zetta, Exa, Peta, Tera, Giga, Mega و Yotta بیان می شوند. با استفاده از این پیشوندها مگابایت، گیگابایت و غیره را خواهیم داشت. برای آنها نمادهای کوتاه تری نیز با استفاده از تنها حرف اول آنها ایجاد کرده اند، همانند GB, MB, KB. پس وقتی گفته می شود که این رایانه دارای هارد دیسک دو گیگابایت است، منظور 648، 483، 147،2 بایت است.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *