0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

عیب یابی و تعمیرات قهوه جوش

عیب یابی و تعمیرات قهوه جوش

همان گونه که از نام دستگاه مشخص است، از این وسیله برقی جهت تهیه قهوه در منزل، اداره، هتل ها و … استفاده می شود و علیرغم آن که مصرف قهوه در کشور ما چندان متداول نیست. این مقاله به نحوه عیب یابی و تعمیرات قهوه جوش می پردازد.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

عناوین این نوشته:

نحوه عملکرد دستگاه قهوه جوش

ابتدا باید در فنجانک داغ شونده آب بریزید و سپس سیم رابط دستگاه را به برق متصل نمایید. حرارت المنت آب را به نقطه جوش رسانده و بخار آب از سوپاپ مخصوص به طرف بالا حرکت می کند و پس از برخورد با صفحه منعکس کننده فوقانی، بر روی صافی می ریزد که پس از صافی با قهوه آمیخته شده و با حل نمودن مقداری از آن در خود از ته سبد محتوی قهوه به داخل آب قهوه جوش ریخته می شود. عمل بخار شدن آب و بازگشت آب بخار شده به همراه مقداری قهوه آنقدر ادامه می یابد تا قهوه دم کشیده و آماده مصرف شود.

ساختمان قهوه جوش
شکل ۳-۱: ساختمان قهوه جوش

چگونگی عملکرد فنجانک داغ شونده

آبی که درون قهوه جوش ریخته می شود از مسیر سوراخ های سوپاپ مسدود کننده (شکل ۲) به فنجانک راه می یابد. با اتصال دستگاه به برق، المنت داغ شده و آب درون فنجانک به بخار تبدیل می شود و با فشار بخار به رینگ زیر سوپاپ، حرکت آن به طرف بالا میسّر شده و مسیر ورود آب مسدود می شود. با حرکت مقداری از آب به طرف بالا، رینگ به پایین آمده و اجازه می دهد مقداری آب وارد فنجانک شود و این عمل مدام تکرار می شود.
عمل ایجاد حرارت در قهوه جوش توسط چند ردیف المنت صورت می پذیرد که دور فنجانک تعبیه شده اند.

عملکرد فنجان داغ شونده قهوه جوش
شکل ۲: سوپاپ مسدود کننده شکل 3: فنجانک و رینگ

در بسیاری از قهوه جوش ها دو المنت مورد استفاده قرار گرفته. یکی از المنت ها با توان بسیار بالا (نسبت به دومی) وظیفه جوشاندن آب را برعهده دارد و المنت دوم جهت گرم نگه داشتن قهوه ( آماده شده ) به کار گرفته می شود. شکل ۴ محل قرارگیری دو المنت را نشان میدهد.

جهت تنظیم حرارت از یک ترموستات استفاده می شود. وظیفه ترموستات رساندن حرارت المنت اول جهت جوشاندن آب است و پس از دم آمدن قهوه، ترموستات به طور خودکار عمل نموده و مدار المنت را باز می کند. در این هنگام المنت گرم نگهدارنده قهوه، برقدار شده و با ایجاد حرارت نه چندان زیاد قهوه را برای مدت معینی گرم نگه می دارد. معمولاً در اکثر قهوه جوش ها برای نشان دادن زمان دم آمدن قهوه از یک لامپ خبر استفاده می کنند که با روشن شدن المنت گرم نگهدارنده روشن شده و زمان نوشیدن قهوه آماده مصرف را بیان می کند (شکل ۴).

محل قرار گیری دو المنت قهوه جوش
شکل 4: محل قرار گیری دو المنت قهوه جوش

آموزش عملی تعمیر یک قهوه جوش

از آن جا که ساختمان قهوه جوش پیچیدگی فراوانی دارد به سادگی می توان قطعه یا قطعات معیوب را تعمیر و یا تعویض نمود. علیرغم تنوع ظاهر قهوه جوش ها، اصول کار و ساختمان اکثر آن ها کاملا مشابه است.

الف) تعویض ترموستات قهوه جوش

ترموستات به وسیله چند پیچ و مهره در محل مخصوص خود تعبیه شده است (شکل ۵) ابتدا به آرامی پیچ و مهره ها را باز نموده، و پس از خروج ترموستات معیوب، در صورت امکان آن را تعمیر و در غیر این صورت ترموستات نو را در جای خود نصب کنید.

تعویض ترموستات قهوه جوش
شکل 5 : تعویض ترموستات قهوه جوش

ب) تعویض لامپ خبر

معمولا لامپ خبر به راحتی از ترمینال اصلی جدا می شود اما اگر برای جدا ساختن سیم های لامپ مجبور شدید سیم های دیگری را از محل خود خارج نمایید، قبل از اتصال دستگاه به برق (پس از تعویض لامپ) اتصال مجدد همه سیم های باز شده را بررسی کنید.

بنابراین کافیست سیم ها را تا ترمینال دنبال کنید و پس از باز کردن پیچ های متصل به این سیم ها، آنها را جدا نموده و قبل از جاگذاری مجدد سیم های لامپ خبر، آنها را به وارنیش (عایق نسوز از الیاف مخصوص) مجهز نمایید.

تعویض لامپ خبر قهوه جوش
شکل 6 : تعویض لامپ خبر قهوه جوش

ج) تعویض المنت دم کننده قهوه

این المنت به طور بسیار محکم دور فنجانک مستقر شده است و جهت تعویض آن لازم است قبل از هر اقدامی پیچ داخل قهوه جوش باز شود.
از آن جا که مهره داخل قهوه جوش شش ضلعی است، می بایست یک میله رابط را به آچار بکس اضافه کنید تا عمل باز نمودن مهره به سهولت صورت گیرد.

حال توسط یک انبردست پیچ را از زیر نگه داشته (شکل ۷) و سپس توسط آچار بکس از بالا مهره را باز کنید و قبل از جاگذاری المنت جدید مقداری مواد آب بندی به لبه های محل قرارگیری پیچ بمالید و سپس پیچ و مهره را کاملاً سفت کنید تا علاوه بر رفع مشکل المنت، از کف قهوه جوش، چکّه دیده نشود.

تعویض المنت دم کننده قهوه
شکل 7 : تعویض المنت دم کننده قهوه

د) تعویض المنت گرم نگهدارنده قهوه

ابتدا ترمینال مخصوص این المنت را آزاد نموده، سپس خود المنت را باز کنید. در این مدل (شکل ۸) به وسیله مهره یکی از ترمینال ها را به پین های ترمینال اصلی متصل کرده اند که حتما باید این مهره آزاد شود و سپس ترمینال دوم را که به وسیله پیچ در محل خود مستقر شده باز کنید. پس از جدا کردن صفحه نگهدارنده المنت، خود المنت را از دستگاه جدا نموده و المنت جدید را به جای آن قرار دهید. حالا برعکس باز کردن قطعات یعنی از انتها به طرف ابتدای کار حرکت کنید تا همه چیز به خوبی انجام شود.

تعویض المنت گرم نگهدارنده قهوه
شکل 8 : تعویض المنت گرم نگهدارنده قهوه

قهوه جوش با شش قسمت قابل تفکیک

حسن این قهوه جوش این است که جهت تعویض و یا جداسازی قطعات نیازی به ابزار نیست. همان طور که در شکل دیده می شود، مجموع الکتریکی مدار داخل پایه قرار گرفته و در صورت بروز عیب در این مدار، پایه به طور کامل تعویض می شود.

سایر قطعات را می توان به راحتی تفکیک نموده و پس از تمیز نمودن قطعات آنها را تعمیر و یا تعویض نمود. محفظه الکتریکی مدار عموما از نشت قهوه به این قسمت آسیب می بیند.

دیسک جدا کننده که در شکل دیده می شود از اهمیت به سزایی برخوردار است زیرا این دیسک محفظه برقی را از سایر قسمت ها جدا می کند. در صورت بروز هر گونه عیب باید سریع به تعویض دیسک اقدام نمود.

قهوه جوش با شش قسمت قابل تفکیک
شکل 9 : قهوه جوش با شش قسمت قابل تفکیک

نکات مهم در استفاده از قهوه جوش

۱- از قهوه جوش، جهت تهیه مقدار زیاد قهوه استفاده نکنید زیرا تولید حرارت مداوم به دستگاه آسیب
می رساند.
۲- همواره سیم رابط قهوه جوش را مورد بررسی قرار دهید و در صورت زخمی شدن این سیم، آن را تعویض نمایید.
٣- همیشه سعی کنید قطعات داخلی قهوه جوش تمیز باشند زیرا این مسئله در کیفیت قهوه تهیه شده نقش بسزایی دارد.
۴- جهت تهیه قهوه، از آب گرم یا داغ استفاده نکنید. قهوه آماده شده با آب سرد، به مراتب دارای کیفیت برتری خواهد بود.
۵- قسمت های الکتریکی قهوه جوش را هرگز وارد آب نکنید.
۶- همیشه مقدار معینی قهوه خشک را در قهوه جوش ریخته و از دستگاه جهت تهیه این مقدار استفاده کنید.

عیب یابی قهوه جوش

عیب ۱: قهوه جوش، آب را گرم نمی کند

علت ۱: پریز برق ندارد.

رفع عیب: رنج آومتر را به روی ۲۵۰ و یا ۵۰۰ ولت متناوب قرار داده و به بررسی پریز بپردازید. اگر عقربه منحرف شد و عدد ۲۲۰ ولت را نشان داد، عیب از پریز نیست، در غیر این صورت، مشکل را در پریز جستجو و به رفع آن بپردازید.

علت ۲: دوشاخه یا سیم رابط خراب است.

رفع عیب: ورودی برق در داخل دستگاه را به یکدیگر متصل کنید و سپس رابط های آومتر را به دوشاخه وصل نمایید. اگر عقربه منحرف شد و صفر را نشان داد که هر دو سالمند در غیر این صورت ناچارید سیم و دوشاخه را تعویض نمایید زیرا در عموم قهوه جوش ها، دو شاخه از نوع پرسی است.

علت ۳: المنت دم کننده سوخته است.

رفع عیب: ترمینال های المنت را پیدا کنید سپس دستگاه را به برق متصل نمایید و با قسمت ولتاژ آومتر، اختلاف سطح الکتریکی روی پایه ها را اندازه گیری کنید. اگر به المنت ولتاژ می رسد امّا حرارت تولید نمی کند، سوخته است و باید مطابق توضیحات (۳-۳- ج) تعویض شود و اگر به آن ولتاژ نمی رسد باید عیب را در قسمت های دیگر جستجو نمایید. هم چنین المنت را می توان با چراغ سری و یا آومتر نیز تست نمود برای تهیه چراغ سری بهتر است از یک لامپ و مقاومت رنگی با هم بالا استفاده کنید (شکل ۱۰).

* برای آموزش های عملی می توانید به آموزش تعمیرات لوازم خانگی مراجعه کنید.

عیب یابی و تعمیرات قهوه جوش
شکل 10: شکل۱۰: چراغ سری (تست)

با اتصال پایه های A و B چراغ سری به المنت، در صورت سالم بودن این قطعه لامپ روشن می شود. روشن نشدن لامپ به معنای سوخته بودن المنت است.

عیب ۲: قهوه آماده شده، مزه تلخی دارد

علت 1: مقدار قهوه ریخته شده در سبد قهوه جوش زیاد است.

رفع عیب: در تهیه قهوه با دستگاه مورد نظر به تناسب لازم دست نیافته اند مقدار قهوه را کاهش دهید تا از تلخی آن کاسته شود.

علت ۲: داخل قهوه جوش، تمیز نیست.

رفع عیب: قطعات داخلی قهوه جوش را خارج و تفکیک نموده و آن ها را به طور کامل تمیز کنید. بالاخص رسوبات قهوه را که از دفعات کاری گذشته و در داخل قهوه جوش مانده، به طور کامل از دستگاه خارج نمایید.

عيب 3: قهوه در زمان آماده شدن می جوشد

علت: ترموستات قهوه جوش، تنظیم نیست.

رفع عیب: در صورت قابل تنظیم بودن ترموستات، آن را به شکل دلخواه تنظیم و در غیر این صورت آن را با نوع مشابه تعویض نمایید.

عيب ۴: آب به دمای جوش می رسد اما از لوله وسط فوران نمی کند

علت ۱: ترموستات تنظیم نیست.

رفع عیب: این عیب می تواند از عدم تنظیم ترموستات روی دهد. اگر آب داغ می شود اما به نقطه جوش نمی رسد، قطعاً مشکل از ترموستات است. گاها ترموستات به کار رفته در قهوه جوش، قابل تنظیم نیست که در این صورت اجباراً باید آن را تعویض کنید در غیر این صورت ترموستات را تنظیم نمایید تا آب به نقطه جوش برسد و قهوه دم بکشد و آماده شود.

علت ۲: سوراخ های سوپاپ کاملا مسدود است.

رفع عیب: قطعات قهوه جوش را تفکیک نموده و پس از تمیز نمودن این قطعات بالاخص سوپاپ، مشکل برطرف می شود.

علت 3: سوپاپ شکسته و یا خمیده شده است.

رفع عیب: اگر در بررسی قطعات داخل قهوه جوش متوجه خمیدگی و یا شکستگی خود سوپاپ شده اید راهی جز تعویض آن جهت رفع این عیب پیش رو ندارید.

عیب ۵: قهوه آماده می شود اما پس از عملکرد ترموستات گرم نمی ماند

علت: المنت گرم نگهدارنده قهوه جوش سوخته است.
رفع عیب: همانند رفع عیب، علت ۳ از عیب ۱ عمل نمود.

عیب ۶: قهوه آماده شده رقیق است.

علت ۱: در تهیه قهوه از آب گرم استفاده شده.

رفع عیب: فنجانک آب را همیشه با آب سرد پر کنید تا قهوه از کیفیت مطلوبی برخوردار شود.

علت ۲: مقدار قهوه خشک، کم است.

رفع عیب: در تهیه قهوه، مقدار قهوه خشک را افزایش دهید تا از غلظت بیشتری برخوردار شود. البته توجه داشته باشید که اگر قهوه خشک بیش از اندازه باشد، قهوه آماده شده، طعم تلخی خواهد داشت.

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده دوره های آموزشی ویژه اشتغال و بازار کار در تهران از جمله دوره های آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش تعمیرات موبایل  ، آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش هوشمند سازی ساختمان ، آموزش تابلو برق صنعتی ، آموزش نصب دوربین مدار بسته و … با ارائه مدرک فنی و حرفه ای می باشد. برای مشاهده لیست بیش از هشتاد دوره اموزشی به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *