0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

انواع کابل کشی دوربین مدار بسته

انواع کابل کشی دوربین مدار بسته
چکیده مطلب :

کابل دوربین مدار بسته یک مجموعه سیم است که به وسیله آن تصویر – صدا و همچنین ولتاژ تغذیه دوربین و لوازم جانبی دوربین فراهم می شود . اگر بخواهیم به طور کلی به این مقوله بپردازیم کابل های مورد استفاده در سیستم cctv را می توان به دو نوع کلی تقسیم نمود :

کابل صدا – تصویر
کابل تغذیه

کابل کشی در دوربین های مدار بسته یکی از مراحل ضروری در نصب این دوربین ها می باشد و باید با دقت و مهارت خاصی صورت گیرد. کابل های به کار رفته در هر نوع دوربین با هم متفاوت بوده و نیاز است تا نصاب دوربین مدار بسته به این نکته توجه کافی داشته باشد و با انواع کابل های این دوربین ها آشنای کامل داشته باشد. ما در این مقاله به بررسی کابل دوربین مدار بسته و انواع مختلفی که برای آن وجود دارد به همراه نکات مورد توجه در هنگام کابل کشی پرداخته ایم.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

آموزشگاه فن آموزان دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته را بصورت عملی و ویژه بازار کار تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور در کارگاههای مجهز برگزار می کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

اهمیت کابل در دوربین مدار بسته

ما در جهانی زندگی می کنیم که اهمیت هوشیار بودن در مواقع خطر و حادثه ضروری بوده و می تواند از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری نماید. آن روزها که پیدا کردن یک سارق یک کار دشوار و طاقت فرسا بود گذشته است. با قرار گرفتن دوربین های مدار بسته در هر گوشه و کنار شهر، می توان به راحتی دزد را پیدا کرد و تحویل پلیس داد.

کابل دوربین مداربسته

فقط مهم است که اجزای دوربین از بهترین کیفیت برخوردار باشد و افراد بدانند که چگونه دوربین مناسب را انتخاب کنند. انتخاب کابل نیز در کیفیت تصاویر ایجاد شده در دوربین مدار بسته تاثیر بسیاری داشته و در صورتی که کابل به کار رفته در دوربین، از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، تصاویر ایجاد شده نیز از وضوح و رزولوشن کافی بهره مند نبوده و امکان آسیب دیدن این کابل ها نیز در اثر عوامل محیطی مختلف وجود خواهد داشت.

اما چه کابل دوربین مداربسته ای برای سیم کشی دوربین مداربسته استفاده نماییم؟ این سوالی است که برای بسیاری از کاربران دوربین ها وجود داشته و ممکن است آنها را در هنگام خرید دچار سردرگمی نماید. در ادامه تلاش می کنیم تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

بررسی انواع کابل دوربین مدار بسته

شاید تصور کنید که برای نصب دوربین مدار بسته می توان هر کابلی را مورد استفاده قرار داد و از آن تصویر دریافت نمود. این تصوری کاملا غلط بوده و باید بدانید که انواع مختلفی کابل برای این دوربین ها وجود دارد که هر یک به منظور نوع خاصی از دوربین به کار رفته و تفاوت هایی در عملکرد با یکدیگر دارند. در اینجا ما به بررسی کابل دوربین مدار بسته از نظر انواع مختلفی که دارد می پردازیم.

انواع کابل دوربین

  1. معرفی کابل کواکسیال

یکی از مهم ترین محیط های انتقال در سیستم نظارت تصویری، کابل کواکسیال و یا هم محور است. این نوع کابل ها از سال 1936 برای انتقال اخبار و اطلاعات در دنیا به کار گرفته شده اند. ساده ترین نوع کابل کواکسیال دارای یک هسته ی مسی است. این هسته می تواند به صورت مفتول یا به صورت چند سیم نازک به هم تابیده باشد.

یک لایه عایق هسته ی مفتولی را که اغلب از جنس مس است، از حصیر فلزی جدا می کند. این هسته با یک ماده ی پلاستیکی که آن را فراگرفته عایق شده، دور آن یک حصیر فلزی و (یا شیلد) وجود دارد. این مجموعه را یک روکش پلاستیکی پوشانده است. به حصیر فلزی و قسمت عایقی که هسته را فراگرفته است، پوسته ی دولایه گفته می شود. این حصیر فلزی مانند اتصال زمین عمل می کند و از تداخل (خط رو خط افتادن) و نویز جلوگیری می کند.

کابل کواکسیال دوربین مداربسته

هم شنوایی، پدیده ای را گویند که ناشی از سیگنال های عبوری از کابل های مجاور بر روی کابل اصلی است و باعث کاهش یا از بین رفتن کیفیت سیگنال اصلی می شود. با به کارگیری شیلدینگ در کابل های کواکسیال و جذب سیگنال های آزاد (نویز)، داده های انتقالی محافظت می شوند و سیگنال های آزاد نمی توانند وارد کابل شوند و به داده ها آسیب برسانند و به همین دلیل، این کابل برای فواصل زیاد که حجم ارسال داده ها بالاست، بسیار مناسب هستند. همچنین این کابل ها به وسایل پیچیده هم نیازی ندارند.

هسته ی کابل کواکسیال، سیگنال های الکترونیکی را که در واقع همان داده های تصاویر هستند، از خود عبور می دهد.

در محیط هایی که دارای تداخل و نویز بالاتری هستند، از کابل هایی با پوسته ی چهارلایه استفاده می شود. این نوع کابل ها دارای دو لایه ماده ی عایق و دو لایه حصیر فلزی هستند.

کاربرد کابل کواکسیال در منازل از آنتن هوایی تا پشت تلویزیون قابل مشاهده است. البته کابل های کواکسیال علاوه بر این که دارای مشخصه های فیزیکی متفاوتی هستند، از نظر مشخصات الکتریکی (امپدانس) نیز با هم فرق دارند. مثلاً کابل هم محور تلویزیون دارای امپدانس مشخصه ی 75 اهم است و حال آن که کابل های کواکسیال شبکه های کامپیوتری امپدانس 50 اهم دارند.

همواره عایق باید هسته ی هادی و تور سیمی را از یکدیگر جدا کند. اگر این دو قسمت با یکدیگر تماس پیدا کنند، در کابل اتصال کوتاه ایجاد می شود و نویز و یا سیگنال های آزاد که روی حصیر وجود دارند، وارد هسته ی مسی می شوند. این مسئله باعث از بین بردن تمامی داده ها می شود. کابل ها را یک روکش خارجی عایق احاطه کرده که این لایه اغلب از جنس تفلون، پلاستیک یا لاستیک است. کابل کواکسیال نسبت به زوج سیم به هم تابیده، در برابر تضعیف سیگنال و یا اثرات جانبی، مقاومت بیش تری از خود نشان می دهد. تضعیف سیگنال به مفهوم کاهش توان سیگنال است که بعد از طی یک مسیر طولانی در کابل رخ می دهد.

مزایای کابل های کواکسیال

  1. پهنای باند نسبتاً وسیع مورد نیاز اکثر سرویس های مخابراتی و انتقال مناسب تصویر
  2. ظرفیت بالای انتقال، حداکثر پهنای باند 300 مگاهرتز
  3. دوام و پایداری خوب
  4. پایین بودن مخارج نگهداری
  5. قابل استفاده در سیستم های آنالوگ و دیجیتال

معایب کابل های کواکسیال

  1. نصب مشکل تر و مخارج بالاتر نسبت به کابل های دیگر
  2. افت سیگنال در فواصل زیاد
  3. نیاز به استفاده از عناصر خاص برای انشعابات

انواع کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال براساس امپدانس، جنس هادی و شیلد و ضخامت تقسیم بندی می شوند که در اینجا به تشریح هر یک خواهیم پرداخت.

  • تقسیم بندی برطبق امپدانس

کابل های کواکسیال براساس امپدانس دسته بندی می شوند و هر نوع از این کابل ها دارای امپدانس مخصوص به خود هستند، به طور مثال، کابل 50 اهم یا 75 اهمی. کابل مورد استفاده در سیستم های مداربسته ی آنالوگ، آنتن های دیجیتال خانگی و تلویزیون ها از نوع کواکسیال 75 اهمی هستند. امپدانس بیش تر از 75 اهم تصویر را اشباع و امپدانس کم تر از آن تصویر را تار می کند. امپدانس و برخی دیگر از مشخصات کابل روی آن حک شده است.

انواع کابل کواکسیال

انواع مختلفی از کابل های کواکسیال وجود دارد که RG معروف ترین آنهاست. منظور از R فرکانس رادیویی و G شماره گذاری دولتی است که عدد تخصیص یافته ی پس از آن جهت هر نوع از کابل هاست که در صورت وجود /U در انتها نشان از به کارگیری استانداردهای جهانی دارد. RG-59/U

در بین RGها هم RG59 معروف تر است و به خصوص در سیستم های مداربسته ی آنالوگ بیش ترین کاربرد را دارد.

RG-6: این کابل مخصوص پهنای باند بالاتر، تهیه شده از مس و آلومینیوم و برای فرکانس هایی بالاتر ساخته شده است. بنابراین برای دوربین های مدار بسته داخلی ایده آل نیست. این نوع کابل بسیار سنگین تر از انواع دیگر آن است، بنابراین برای دوربین های مداربسته ای که توسط مقامات شهری، ادارات و پلیس استفاده می شود بسیار مناسب است.

RG-59: مشابه RG-59 ، RG-6 به راهنمای رادیویی اشاره دارد در حالی که عدد 59 به اندازه قطر کابل اشاره دارد، یعنی قطر این کابل ها برابر 0.59 می باشد. این کابل ها از یک صفحه مسی استفاده می کنند و برای پهنای باند کمتری توصیه می شود، بنابراین برای نصب دوربین های مداربسته به ویژه برای آپارتمان ها، هتل ها و دیگر مکان های داخلی نسبتاً کوچکتر، ایده آل می باشد. کابل کواکسیال Finolex RG59 یک سیستم دی الکتریک مبتنی بر کف است. با تزریق یک گاز فوق العاده از عایق کف، کابل به ارائه سیگنال با کیفیت بهتر کمک می کند که در نهایت به نظارت بهتر می انجامد.

  • تقسیم بندی برطبق جنس هادی و شیلد

جنس هادی و شیلد این کابل در انواع مختلفی همچون مغزی مس شیلد آلومینیوم (شکل زیر)، مغزی مس شیلد مس (شکل 10-3) و … ساخته شده است.

کابل کواکسیال مغزی مس شیلد آلومینیوم

 

کابل کواکسیال مغزی مس شیلد مس

کواکسیال چند رشته ی فویل دار: یک رشته ی کواکسیال دارد که دوره ی مغزی اصلی پلاستیک است. سپس شیلد شده و دور شیلد یک رشته نایلون پیچیده می شود. دو عدد سیم برای آداپتور و دو عدد سیم برای صدا یا کنترل کننده و یک عدد سیم ارت دارد و روی همه نیز یک فویل آلومینیومی و سپس روکش قرار گرفته است. (شکل 10-4)

کواکسیوال چند رشته ی فویل دار

کابل شبکه ی کواکسیال: کابل شبکه ی 50 اهمی دارای مغزی و شیلد مخصوص شبکه های باس قدیمی است که اکنون به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل شبکه کواکسیال

  • تقسیم بندی بر طبق ضخامت

کابل های کواکسیال برطبق ضخامت در دو نوع نازک و ضخیم ساخته می شوند و انتخاب نوع کابل بستگی به نیاز سیستم دارد.

نوع نازک: این نوع کابل کواکسیال قابل انعطاف با قطر حدود 25/0 اینچ است و با توجه به نرمی و انعطاف پذیری اش، کارکردن با آن هم آسان است. نوع نازک کابل کواکسیال می تواند سیگنال ها را تا فاصله ی تقریبی 185 متر (607 فوت) بدون تضعیف ارسال کند.، این کابل جزو کابل های خانواده ی RG-58 بوده و دارای امپدانس 50 اهم است. امپدانس، مقاومت سیم در برابر جریان متناوب است. تفاوت اصلی میان کابل های خانواده ی RG-58 هسته ی مسی در مرکز آنهاست. این هسته می تواند به صورت یک مفتول یا چند تار به هم تابیده باشد.

کابل ضخیم: این نوع کابل کواکسیال انعطاف پذیر با قطر حدود 5/0 اینچ است. هسته ی مسی این کابل کواکسیال ضخیم تر از نوع نازک آن است. البته امروزه از این کابل به ندرت استفاده می شود.

هرچه هسته ضخیم تر باشد، سیگنال می تواند مسافت طولانی تری را بپیماید. بنابراین این کابل سیگنال ها را در مسیرهای طولانی تری هدایت می کند. نوع ضخیم کابل کواکسیال می تواند سیگنال ها را بدون تضعیف تا فاصله ی 500 متر (حدود 1640 فوت) انتقال دهد.

رابط های کابل کواکسیال

همان طور که از شکل 10-6 مشخص است، انواع مختلفی از رابط های مختص کابل های کواکسیال وجود دارد که محبوب ترین آنها رابط BNC می باشد که تقریباً تنها نوع به کار گرفته شده در صنعت دوربین های مداربسته مدار بسته است که در اینجا انواع آن شرح داده می شود.

رابط های کابل کواکسیال

  • کانکتورهای BNC

جهت اتصال کابل های کواکسیال به تجهیزات از این رابط ها استفاده می شود. خروجی اکثر دوربین های مداربسته و ورودی اکثر DVRها از کانکتور BNC پشتیبانی می کنند. این نوع کانکتور در انواع و کیفیت های مختلفی در بازار موجود است.

کانکتور BNC هم مانند کابل برطبق امپدانس کابل انواع مختلفی دارد که دو نوع پرکاربرد آن 50 و 75 اهم است. این نوع کانکتور در انواع و کیفیت های مختلفی در بازار موجود است.

کانکتور BNC پرسی یکی از پرکاربردترین کانتکتورهاست که با از آچار BNC (شکل 10-7)، رابط را به کابل RG59 متصل می کند و مستحکم تر از انواع BNCهای دیگر در مقابل فشارها و آسیب های محیطی است.

آچار پرس رابط BNC دارای چهار یا پنج سوراخ هست و با کیفیت های متفاوت در بازار یافت می شود. این نوع آچار دارای قفل خودکار است و به علت منسوخ شدن شبکه های مبتنی بر باس مصرف کمی دارند.

دیگر انواع رابط های BNC عبارتند از:

  1. رابط BNC لحیمی برل
  2. رابط RCA به BNC
  3. رابط T BNC
  4. رابط BNC بهRCA
  5. رابط BNC پرسی
  6. رابط BNC ترمینالی
  • رابط BNC پیچی لحیمی

رابط BNC پیچی لحیمی یکی از ساده ترین رابط هاست. که به راحتی با قرار دادن مغزی و شیلد کابل زیر پیچ ها، و محکم کردن پیچ ها، اتصال کابل و رابط برقرار می شود و برای این کار نیاز به آچار BNC نیست. از معایب این نوع رابط، چنانچه اتصال کابل و رابط BNC با دقت برقرار نشود، احتمال قطع اتصال با ضربه یا فشارهای محیط است. در نتیجه در هنگام استفاده از رابط BNC پیچی لحیمی باید دقت شود تا اتصال کابل و رابط به خوبی و با استحکام برقرار باشد. (شکل 10-8)

رابط BNC پیچی لحیمی

  1. کابل های آماده ی برق، تصویر و صدا

در اندازه های پنج، 10، 15، 20، 30، 40 و 50 متری در بازار وجود دارد و نیازی به نصب رابط برای سیگنال، صدا و تصویر نبوده و با یک کابل هر دو سیگنال صدا و تصویر است و همچنین توان الکتریکی منتقل می شود. فیش زرد برای تصویر، فیش سفید برای صدا و فیش قرمز برای آداپتور است.

  • کابل های سیامی یا Siamese Cables

کابل های Siamese معمولاً آن دسته از کابل هایی هستند که سیم های برق خاصی به آنها متصل شده است. اگرچه رسیدگی به آنها کاملاً پیچیده در نظر گرفته شده، اما انتقال همزمان داده ها و توان را به دوربین های امنیتی ارائه می دهند. کابل های Siamese ترکیبی از کابل های RG59 و 18/2 می باشد که اولی برای کیفیت انتقال ویدیو و دومی برای برق رسانی به دوربین ها به کار رفته است. به عبارت دیگر، از آنجا که RG59 یک کابل کواکسیال است، به اجرای فیلم در دوربین امنیتی کمک می کند، در حالی که کابل 18/2 به تامین برق AC / DC دوربین کمک می نماید.

کابل های سیامی

  • کابل های فیبر نوری

این کابل ها گران ترین گزینه در میان کابل های دوربین مدار بسته محسوب می شوند؛ نصب آن باعث صرف وقت و نیروی انسانی زیادی می شود؛ در حالی که فرکانس و سیگنال با کیفیت بهتری را ارائه می دهند. با این حال، انتقال داده ها و سیگنال ها در کابل های فیبر نوری آنقدر زیاد است که از منفی آن بیشتر است. شاید آنچه این کابل ها را از بقیه متمایز می کند این واقعیت است که آنها از لوله های شیشه ای همراه با عایق پلاستیک تشکیل شده اند. این کابل خاص معمولاً برای تنظیمات حرفه ای ترجیح داده می شود زیرا برای خانه های مسکونی و مکان های دیگر بسیار گران قیمت است.

کابل های فیبر نوری

  • کابل های جفت پیچ خورده

این کابل که از دو سیم مسی عایق پیچ خورده به دور یکدیگر تشکیل شده است، معمولاً برای اهداف صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. با در نظر گرفتن طول کوتاه این کابل ها، نصب کابل های جفت پیچ خورده راحت تر بوده اما می تواند معایبی را نیز به همراه داشته باشد. تداخل سیگنال در این کابل ها ممکن است به طور مکرر اتفاق بیفتد و به اندازه ای که انتظار می رود با دوام نباشد.

کابل های جفت پیچ خورده

  • کابل های اترنت Ethernet

اترنت یک فناوری سنتی برای اتصال شبکه های محلی سیمی LAN)) است که به دستگاه ها این امکان را می دهد از طریق پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. استفاده از این نوع کابل ها در دوربین های تحت شبکه رایج بوده و نصاب های دوربین مدار بسته این کابل ها را برای اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار می دهند.

کابل های اترنت

انواع کابل شبکه دوربین مداربسته

معمولاً در شبکه های محلی از کابل به عنوان محیط انتقال استفاده می شود. نوع کابل انتخاب شده برای یک شبکه به عوامل متفاوتی نظیر توپولوژی شبکه، پروتکل و اندازه شبکه بستگی خواهد داشت. آگاهی از مشخصه ها و ویژگی های متفاوت هر یک از کابل ها و تأثیر هر یک از آنها بر سایر ویژگی های شبکه، به منظور طراحی و پیاده سازی یک شبکه ی لازم است.

متداول ترین نوع کابل مورد استفاده در انتقال اطلاعات شبکه کابل های به هم تابیده هستند. با توجه به نوع (CAT5 یا CAT6) و همچنین استاندارد کابل (UTP, STP, FSTP)، کابل ها دارای سرعت ارسال اطلاعات متفاوتی هستند که این سرعت حداقل 100 مگابیت برثانیه است که با توجه به این پهنای باند، می توان دوربین های مداربسته را بر روی شبکه به طور هم زمان به کار گرفت. در شرایطی که از این بستر به طور هم زمان جهت شبکه اطلاعات و یا سایر سرویس های دیگر شبکه مثل VOIP نیز استفاده شود، باید سوئیچ های مدیریتی پهنای باند آن را کنترل کنند.

با توجه به استاندارد TIA/EIA568، از این نوع کابل برای فاصله ی تا 100 متر استفاده نمود که بزرگ ترین محدودیت استفاده از بستر شبکه اترنت می باشد.

  1. کابل زوج به هم تابیده

متداول ترین نوع کابلی که در انتقال اطلاعات استفاده می شود، کابل های به هم تابیده هستند. این نوع کابل ها دو رشته سیم به هم پیچیده دارند که هر دو نسبت به زمین دارای یک امپدانس یکسان هستند. بدین ترتیب امکان تأثیرپذیری این نوع کابل ها از کابل های مجاور و یا سایر منابع خارجی کاهش خواهد یافت.

کابل زوج به هم تابیده

کابل های به هم تابیده دارای دو مدل متفاوت روکش دار و بدون روکش هستند که نوع بدون روکش آنها متداول تر است و در اکثر شبکه های محلی استفاده می شود. کیفیت کابل های بدون روکش متغیر است و از کابل های معمولی استفاده شده برای تلفن تا کابل های با سرعت بالا را شامل می شود.

کابل دارای چهار زوج سیم بوده و درون یک روکش قرار می گیرند. هر زوج با تعداد مشخصی پیچ تابانده شده (در واحد اینچ) تا تأثیرپذیری آن از سایر زوج ها و یا سایر تجهیزات الکتریکی کاهش یابد

در ساده ترین حالت ممکن، کابل زوج به هم تابیده شامل دو سیم مسی عایق شده است که به هم تابیده شده اند. زوج به هم تابیده در دو نوع، بدون شیلد (UTP) و شیلد دار (STP) ساخته شده است.

اغلب چند زوج به هم تابیده با هم در یک غلاف قرار دارند که یک کابل را تشکیل می دهند. تعداد زوج های موجود در کابل ها متفاوت است. تابیدگی سیم ها به دور یکدیگر، نویزی را که کابل مجاور و یا سایر منابع مانند رله، موتور و یا ترانسفورماتور ممکن است در سیم ایجاد کنند، از بین می برد.

زوج تابیده بدون شیلد (UTP)

UTP از مشخصات 10Base T پیروی می کند، مشهورترین کابل زوج به صورت چهار زوج 100 اهمی است که هر دو زوج به هم تابیده شده اند و روز به روز در کابل کشی LAN بیش تر به کار می روند. UTP از دو نوع سیم مسی تشکیل شده است و بنا به مورد استفاده ی کابل، مشخصاتی برای تعداد تاب ها در هر متر از کابل وجود دارد.

کابل های UTP استانداردهای متعددی دارد که در گروه های متفاوت CAT6, CAT5e, CAT5 و CAT7 تقسیم شده اند. سرعت و پهنای باند فرکانسی از این نوع کابل ها عبارتند از:

  • CAT5= 100 Mhz
  • CAT5= 200 Mhz
  • CAT6= 250,350 Mhz
  • CAT7= 600,1000 Mhz

کابل های به هم تابیده دارای انواع بدون شیلد UTP، فویل آلومینیومی FTP و شیلددار STP و گاهی فویل و شیلددار SFTP است و در رنگ های مختلف و یا دو نوع پوشش PVC و LSZH عرضه می شوند که نوع LSZH فاقد هالوژن است و در هنگام آتش سوزی دود سمی تولید نمی کند.

نمونه کابل شبکه بدون شیلد

مشخصه های کابل UTP

مشخصه های کابل های UTP، امکان استفاده، نصب و توسعه ی سریع و آسان آنان را فراهم می آورد. جدول زیر انواع کابل های UTP را نشان می دهد:

جدول مشخصه های کابل UTP

گروه سرعت انتقال اطلاعات موارد استفاده
CAT1 حداکثر تا یک مگابیت در ثانیه سیستم های قدیمی، ISDN و مودم
CAT2 حداکثر تا چهار مگابیت در ثانیه شبکه های Token Ring
CAT3 حداکثر تا 10 مگابیت در ثانیه شبکه های Token ring و BASE-T10
CAT4 حداکثر تا 16 مگابیت در ثانیه شبکه های Token ring
CAT5 حداکثر تا 1000 مگابیت در ثانیه اترنت (10 مگابیت در ثانیه)، اترنت سریع (100 مگابیت در ثانیه) و شبکه های Token ring (16 مگابیت در ثانیه)
CAT5e حداکثر تا 1000 مگابیت در ثانیه شبکه های اترنت گیگابیتی
CAT6 حداکثر تا 1000 مگابیت در ثانیه شبکه های اترنت گیگابیتی

رابط استاندارد برای کابل های UTP، از نوع RJ45 است. رابط فوق شباهت زیادی به رابط های تلفن RJ11 دارد. هر یک از پین های رابط باید به درستی پیکربندی شوند.

زوج سیم به هم تابیده با شیلد (STP)

STP از مجموعه ای از سیم های به هم تابیده تشکیل شده است که هر جفت از آنها یک شیلد دارد. شیلد STP به دلیل محافظت بالاتر، بسیار قابل اعتمادتر از نوع UTP است. از سوی دیگر در STP هر زوج تابیده یک روکش بیرونی دارد که از آن در برابر نویز و تداخل های خارجی به خوبی محافظت می کند. مفهوم این مطلب این است که STP در برابر نویز و تداخل های خارجی به خوبی محافظت می کند. مفهوم این مطلب این است که STP در برابر تداخل امواج خارجی بسیار قابل اعتمادتر از UTP است و در انتقال داده ها و در فاصله های زیاد نسبت به UTP سرعت بسیار بالاتری دارند.

فواصل مسیر کابل دوربین مداربسته

تخمین فاصله ی کابل، در سطح زمین بسیار آسان است. برای اندازه گیری طول مسیر در سایت یا با استفاده از پلان های مقیاس بندی شده، جمع تمام این فواصل با یکدیگر مقدار کابل مورد نیاز را به ما می دهد. در هر صورت، سه نکته وجود دارد که باید برای تکمیل این تخمین ها مدنظر قرار گیرد که به سادگی فراموش می شود انتخاب فواصل و مسیر های کابل کشی دارای نکاتی بسیار است و پیشنهاد می شود برای درک صحیح از این موضوعات در دوره های آموزشی شرکت شود.

فواصل مسیر کابل دوربین مداربسته

  • مسیرهای ما تماماً افقی نیستند

ساده ترین چیزی که هنگام اندازه گیری فواصل کابل فراموش می شود این است که مسیرهای کابل دو بعدی نیستند. کابل از یک پچ پنل یا سوییچ شروع، به سمت بالا رفته و به صورت افقی نصب می شود و در محل تجهیز پایین می آید.

اگر این مراحل نصب براساس استانداردهای BICSI انجام شود، حلقه های شل شده ی انتهای مسیر نیز باید در نظر گرفته شوند که همین موضوع چهار متر به طول کلی کابل می افزاید. فراموش کردن این عوامل باعث کم آمدن کابل می شود و هزینه های غیرمنتظره ای را به وجود می آورد.

  • کابل ها مانند crow flies کشیده نمی شوند

    مسیرهای کابل باید اندازه گیری شوند و تقریباً در تمامی نمونه ها، با چرخش 90 درجه ای از سر انتهایی تا خود وسیله، نصب شوند. برای مثال، اگر یک مکان کاملاً به صورت مربع باشد، به طوری که سر آن در یک گوشه و دوربین در گوشه مقابلش قرار بگیرد، کابل نباید با زاویه 45 درجه از بین ساختمان کشیده شود.

در عوض باید در طول بیرونی این مربع با گوشه زاویه 90 درجه کشیده شود و به سمت محل دوربین ادامه پیدا کند. این کار برای کاهش تعداد موانع در سر راه کابل کشی صورت می گیرد، زیرا مسیرهای در طول دیوار دسترسی راحت تری دارند و سرویس دهی را آسان می کنند.

  • کابل ها معمولاً در یک زمان کشیده نمی شوند

    در هنگام تخمین زدن کابل کشی، آسان ترین کار این است که طول کلی تمامی مسیرها را در نظر بگیریم، با هم جمع و این عدد نهایی به عنوان میزان کابل در پروژه مورد استفاده قرار گیرد. اما این کار مسیرهای چندتایی را که ممکن است از مسیر مشابه به طور هم زمان کشیده شده باشند، به حساب نمی آورد.

  • استفاده از مسیرهای چندتایی برای کاهش زمان کلی نصب مورد نیاز است. برآوردکنندگان باید به دنبال دسته کابلی باشند که با هم کشیده شده است. در حالی که با این روش در نیروی انسانی برای کشیدن کابل های چندتایی صرفه جویی می شود، ولی عموماً این روش بیش تر در صنعت کابل کشی دیتا اعمال می شود، زیرا دسته های بزرگ با هم در یک زمان کشیده می شوند.

    در صنعت امنیتی، کاربران با صرفه جویی های قابل توجهی مواجه نیستند. به عنوان مثال، اگر ما فاصله ی مسیر مستقیم از محل ضبط در دفتر مدیر تا محل دوربین در بالای سالن را 100 اندازه گیری کنیم، باید تقریباً عدد 150 را درنظر بگیریم، 100 افقی به علاوه ی 25 (25 درصد 100) برای چرخش های افقی که ممکن است با آن مواجه بشویم به علاوه ی 25 برای بالا و پایین کشیده شدن های کابل.

  • توجه داشته باشید که مقداری از این کابل هنگام زدن انتهای کابل برای ترمینال زنی، ممکن است به هدر برود، ولی بعضی از این اتلاف ها طبیعی است و بهتر از ریسک کم آمدن کابل است.

نکات مهم در انتخاب نوع کابل دوربین

  • الزامات نرخ داده

نصب های مختلف به نرخ های مختلف انتقال داده نیاز دارند. خانه معمولی در مقایسه با تاسیسات بزرگ مانند بیمارستان به سرعت کمتری نیاز دارد. بدین ترتیب ابتدا باید نرخ انتقال اطلاعات مورد نیاز مشخص شود و پس از آن کابلی که قادر به ارائه آن نرخ است مشخص شود.

نوع کابل دوربین

  • طول / فاصله

این مورد به کل مسیری که پیش بینی می شود کابل طی کند، اشاره دارد. این کابل باید کمی بیشتر از کل مسافتی باشد که باید طی شود تا اطمینان حاصل شود که همه اجزای مختلف را به راحتی به هم متصل می کند.

  • توان مالی

تصمیم در مورد این که کدام نوع کابل باید در نهایت خریداری شود تا حد زیادی به قدرت مالی کاربر بستگی دارد. از این رو به کاربر توصیه می شود که ابتدا انواع مختلفی از کابل های دوربین مداربسته را شناسایی کرده و آنها را از لحاظ های مختلف با هم مقایسه نماید.

  • ماهیت تجهیزات نظارت تصویری

این مورد اشاره به پیچیده ترین تجهیزات نظارت تصویری مانند دوربین مداربسته و کابل دوربین مداربسته دارد. تجهیزات پیشرفته تر به همان اندازه به کابل های پیچیده تر مانند کابل های فیبر نوری و نیاز دارند.

  • مارک های تجاری

برندهای کابل های دوربین مدار بسته نیز در کیفیت آنها نقش مهمی داشته و برخی از تولید کنندگان به دلیل ساخت محصولات بسیار با کیفیت مشهور هستند. از جمله این برندها می توان به مواردی مانند Draka ، Belden ، Canford و Canare اشاره کرد.

  • ویژگی های امنیت داده

کابل انتخابی دوربین مداربسته باید به منظور تضمین یکپارچگی سیگنال های در حال عبور، محافظت از هرگونه تداخل و سر و صدای نامطلوب و اطمینان از دوام حداکثری، از ویژگی های لازم برخوردار باشد.

آموزشگاه فن آموزان با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای کشور دوره های تخصصی الکترونیک ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق نظیر آموزش plc ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش سیم پیچی موتور ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش تعمیرات لپ تاپ و بیش از هشتاد دوره آموزشی دیگر را بصورت عملی در کارگاههای مجهز برگزار می کند. جهت اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *