نحوه تعمیرات مشکلات رایج کولرگازی

نحوه تعمیرات مشکلات رایج کولرگازی

پیش از آن که مراحل گفته شده را طی کنید باید دستگاه را بررسی کرده باشید که فیلتر ها کاملاً تمیز باشند، باتری های ترموستات سالم باشند و تنظیمات دستگاه صحیح باشد.

اکنون به بررسی مشکلات زیر و نحوه ی تعمیر آن ها می پردازیم:

آموزش تعمیر کولر گازی

کلیه مباحث مربوط به آموزش نصب کولر گازی و آموزش تعمیرات کولر گازی به صورت کاملا عملی در کلاس های مجهز آموزشگاه فن آموزان برگزار می گردد. جهت ثبت نام با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

دستگاه روشن می شود ( از آن صدا خارج می شود ) اما هوا از دریچه ها وارد نمی شود.

اولین کاری که شما باید انجام بدهید پیدا کردن تهویه کننده ی هواست ( دستگاه بیرونی ) که معمولا در گاراژ و یا پشت بام قرار دارد.

اگر این بخش در پشت بام نصب شده باشد به یک نردبان نیاز خواهید داشت. وقتی که دستگاه را پیدا کردید پنل آن را جدا کنید. آیا چراغی روشن است و آیا موتور آنقدر داغ است که نمی توان به آن دست زد؟

هر دوی این علامت ها به خوبی نشان دهنده ی این هستند که دستگاه چه مشکلی دارد. اگر چراغ روشنی مشاهده کردید، این چراغ روی برد کنترل کننده قرار دارد و اگر با توجه به نحوه ی چشمک زدن چراغ به جدول عیب یابی که رو پنل پشت دستگاه قرار دارد مراجعه کنید متوجه مشکل دستگاه خواهید شد.

پیش از اینکه به موتور دست بزنید اطمینان یابید که برق دستگاه قطع شده باشد. اگر موتور آنقدر داغ باشد که نتوان به آن دست زد، حتماً باید آن را جایگزین کنید.

هر بار که کولر گازی را روشن می کنید مدار شکن ( کلید قطع و وصل برق ) می پرد.

یک دژنکتور ضعیف، یک کنتاکتور خراب و کمپرسوری که به زمین متصل شده باشد، همگی می توانند از دلایل آن باشند. همچنین ممکن است به دلیل آن باشد که پره های فَن کندانسور به زمین چسبیده باشند.

فن کار می کند اما کمپرسور کار نمی کند.

احتمالا کمپرسور شما به نحوی شکسته است. همچنین سوختن سیم ، عملکرد نادرست کمپرسور و یا عملکرد نادرست خازن شروع کمپرسور می توانند دلیل آن باشند. به علاوه کمپرسور شما ممکن است دچار اتصالی شده باشد بنابراین احتمالا لازم باشد که کمپرسور را تعویض کنید.

سیستم دستگاه بیرونی کار می کند اما فن داخل کار نمیکند.

در این مواقع ممکن است چندین عامل دخیل باشند. ممکن است فیلترتان کثیف باشد، یکی از خازن ها شکسته باشد ، یکی از سیم ها سوخته باشد ، موتور گردش هوا خراب شده یا شکسته باشد، قسمت مرکزی فن شکسته باشد و یا لوله های (کویل ها ) اواپراتور کثیف باشد . لازم است که دستگاه تهویه مطبوع خود را باز کنید تا متوجه شوید که مشکل آن چیست .

کولرگازی روشن نمی شود.

در حقیقت، این رایج ترین مشکل کولر گازی تهویه ی مطبوع می باشد. ممکن است منبع تغذیه دستگاه دچار مشکل شده باشد ، ترانسفورمر، ترموستات و یا کنداکتور عملکرد صحیحی نداشته باشند و یا یکی از سیم های کنتاکتور ( کلید کنترل شونده الکتریکی) سوخته باشد. به هر حال، در درجه ی اول احتمال دارد که مشکل از منبع تغذیه باشد.

دستگاه از کار افتاده و پس از آنکه یکی دو ساعت خاموش ماند، هنگامی که آن را روشن کنید مجدداً کار میکند.

این یکی از نشانه های رایج عملکرد بد موتور است که معمولاً مشکل از موتور کندانسور قسمت خارجی است اما گاهی هم مشکل از موتور دمنده ی هوای قسمت داخلی است.

یک روش برای اطمینان یافتن از اینکه آیا موتور درست کار نمیکند این است که اجازه دهید دستگاه به مدت 5 الی 10 دقیقه کار کند، سپس آن را خاموش کنید و به موتور دست بزنید تا متوجه شوید که آیا داغ هست یا نه.

مراقب باشید که دستتان نسوزد. اگر موتور داغ باشد نشان دهنده ی آن است که باید موتور را تعویض کنید.

پول برق بسیار زیاد می آید و دستگاه برق زیادی مصرف می کند.

دلایل زیادی برای اینکه چرا کولر گازی برق زیادی مصرف می کند وجود دارند شامل :

  1. ممکن است اتصالات الکتریکی شل شده یا سوخته باشند.
  2. ممکن است موتور ها عملکرد خوبی نداشته باشند. ( نشانه ی آن داغی بیش از حد موتور هاست )
  3. ممکن است دریچه های کمپرسور مشکل داشته باشند که در این صورت باید کمپرسور را تعویض کنید.
  4. ممکن است لوله ها و دریچه های گردش هوا عملکرد خوبی نداشته باشند.
  5. کثیف بودن فیلتر و یا لوله های اواپراتور قسمت داخلی.
  6. کثیف بودن لوله های کندانسور.

اطمینان یابید که تا فاصله ی 30 سانتی متری از هر طرف قسمت خارجی کولر گازی فضای آزاد وجود داشته باشد. در صورتی که فیلتر ها را هم تمیز کرده و یا تعویض کردید و یا موارد گفته شده را برطرف کردید ولی باز هم مصرف انرژی کولر بالا بود، به یک متخصص تماس بگیرید.

آموزشگاه فن آموزان در دپارتمان تاسیسات خود دوره های کوتاه مدت ویژه اشتغال سریع و کسب درآمد بالا نظیر آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش لوله کشی ساختمان و آموزش تعمیرات لوازم گاز سوز را بصورت 100% عملی تجت نظارت سازمان فنی حرفه ای کشور برگزار می کند. مشاوره رایگان و دریافت جزئیات بیشتر از طریق شماره 02191321001 امکانپذیر می باشد.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
امیررضا فیروزبخت
امیررضا فیروزبخت

امیررضا فیروزبخت هستم؛ حدود یازده سال است که کار تاسیسات انجام میدهم. از جمله موتورخانه، تعمیرات پکیج ، کولرهای گازی، چیلر ، وی آر اف ، انواع لوله کشی و تمامی رشته هایی که مربوط به تاسیسات می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *