0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

نحوه عیب یابی و تعمیرات سماور برقی

نحوه عیب یابی و تعمیرات سماور برقی

سماور برقی یکی دیگر از لوازم خانگی است که در اکثر منازل، ادارات و سازمان ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد و با استفاده از انرژی الکتریکی، آب را جهت تهیه چای، به دمای مناسب می رساند.این آموزش یکی از سری آموزش تعمیرات لوازم خانگی است.

آموزش تعمیرات لوازم خانگی

اجزاء تشکیل دهنده سماور برقی

  1. بدنه
  2.  پایه سماور
  3. المنت
  4. ترموستات بی متالی
  5. لامپ خبر
  6. سیم های رابط
  7. وارنیش یا عایق نسوز
  8. فیوز
  9. مقوا و نخ نسوز
  10. ترمینال چینی

به اختصار هر یک از موارد فوق، شرح داده می شود:

  • بدنه سماور برقی

بدنه سماور برقی را عموما از ورق های استیل می سازند تا او از زیبایی ظاهری برخوردار شود و دوما در برابر دمای آب مقاومت لازم را از خود نشان دهد.
بر روی بدنه سماور و در قسمت بالای آن خطی ایجاد می کنند که در واقع بیانگر سقف آب ریخته شده است. اگر بیش از خط مذکور آب به داخل سماور ریخته شود، به هنگام رسیدن دما به نقطه جوش، سرریز نموده و موجب جرم زدگی بدنه می شود. البته سرریز شدن آب می تواند مسائل دیگری را نیز ایجاد نماید.

  • پایه سماور

پایه سماور قسمتی از دستگاه است که بدنه بر روی آن قرار می گیرد. در عموم سماورهای برقی، قطعاتی مانند ترموستات، لامپ خبر، فیوز (در بعضی از سماورها) و سیم بندی مدار در پایه، جای دارند.
اگر در سماور از المنت معمولی با عایق های چینی استفاده شده باشد، لازم است بین بدنه و پایه از مقوا و نخ نسوز استفاده شود تا حرارت المنت به قسمت پایه نفوذ نکند و سبب سوختن سیم ها و در نتیجه اتصال بدنه یا اتصال کوتاه نگردد.

  • المنت

در مبحث ۱-۲-۳-ب به مقاومت های سیمی اشاره شد. جنس این مقاومت ها، کرم الومینیوم و یا کرم نیکل است که به محض عبور جریان الکتریکی از آن ها، حرارت تولید می شود. به واسطه ی این خصلت، مقاومت های سیمی در ساخت و تولید انواع وسایل حرارتی مورد استفاده قرار می گیرند. المنت به دو شکل در سماورهای برقی به کار رفته که عبارتند از:

الف) المنت معمولی (هوایی – خشک)

از آنجا که شکل ظاهری این المنت ها بسیار شبیه فنر است، به المنت های فنری معروفند. این المنت ها پس از قرار گرفتن در مهره های نر و ماده چینی، در قسمتی از بدنه سماور (تنوره) جای داده شده و برای آن که حرارت به قسمت زیرین بدنه (پایه سماور) نفوذ نکند، بین بدنه و پایه از مقوا و عایق نسوز استفاده می کنند.

المنت حرارت خود را به تنوره منتقل می کند و از آن جا که تنوره در داخل آب قرار دارد، موجب افزایش دمای آب می شود.
به هنگام جاگذاری و یا عبور المنت از درون مهره ها، لازم است ابتدا فنر به صورت یکدست قدری کشیده شده تا حلقه های المنت از یکدیگر فاصله گیرند و عبور جریان از تمامی حلقه ها، حرارت تولید شده را افزایش دهد. سپس المنت تحت کشش قرار گرفته را از درون مهره ها عبور داده و در تنوره سماور جاگذاری نمایید. فراموش نشود که حتی اگر بین مهره های عایق فاصله بسیار ناچیزی وجود داشته باشد موجب اتصال بدنه دستگاه خواهد شد. المنت های فنری در توان نامی ۱۰۰۰ وات تولید و به بازار عرضه می شوند.

ب) المنت آبی

ساختمان این المنت در واقع همان سیم کرم آلومینیوم و یا کرم نیکل است که توسط پودر چینی احاطه شده و جهت ممانعت از نفوذ آب و اکسید شدن المنت، آن را درون یک روکش فولادی جای می دهند. به این ترتیب با عبور جریان از سيم المنت، حرارت تولید شده به محافظ فلزی و سپس به آب منتقل می شود.

به یاد داشته باشید که به هنگام استفاده از المنت آبی، آزمایش اتصال بدنه با چراغ سری (شکل ۳- ۱۰) الزامی است زیرا بعضی از المنت های آبی تولید شده، کیفیت لازم را نداشته و از همان ابتدا، اتصال بدنه دارند. بدیهی است که این المنت ها، به هیچ وجه قابل استفاده نیستند. تفاوت عمده المنت های آبی و معمولی در این است که المنت های معمولی را با توان محدودی می سازند، زیرا مهار حرارت تولید شده و انتقال آن به تنوره کار ساده ای نیست اما از آن جا که المنت های آبی، حرارت خود را مستقیما به آب منتقل می کنند و اصولا درون آب قرار دارند، می توانند با توان بالاتری تولید شوند.

در نتیجه المنت های آبی و یا به عبارتی سماورهایی که دارای المنت آبی هستند، آب را سریعتر به نقطه جوش می رسانند (شکل ۷-۲).
مقاومت المنت های آبی از معمولی به مراتب کمتر است و عبور جریان بیشتر، توان را افزایش میدهد زیرا در فرمول توان، مجذور جریان اثرگذار است.

 المنت آبی سماور برقی

شكل ۷-۲: المنت آبی

  • ترموستات بی متالی

در وسایل برقی حرارتی، کنترل دما از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. از این رو در وسایل مذکور به کارگیری کلیدهای دو حالته ساده عملی نیست بلکه باید از کلیدهای کنترل اتومات حرارت استفاده شود. این کلیدها اختصاراً ترموستات نامیده میشود.

ترموستات دارای انواع مختلفی است ولی در سماور برقی به طور عموم، نوع بی متالی آن مورد استفاده قرار گرفته است (شکل 3-7).
قطعات و اجزاء اصلی تشکیل دهنده ترموستات بی متالی عبارتند از:
ولوم
اهرم چینی
صفحه حساس
پلاتین های قطع و وصل
محل های اتصال سیم
عایق های چینی

ترموستات بی متالی سماور برقی

این نوع ترموستات از دو صفحه فلزی با ضرایب انبساط حرارتی غیر یکسان تشکیل شده است. با حرکت ولوم در جهت عقربه های ساعت، کنتاکت ها (پلاتین های قطع و وصل به یکدیگر تماس یافته و فاز ورودی به کلید حرارتی، از آن خارج و به المنت و لامپ خبر می رسد. حرارت المنت ضمن آن که دمای آب را افزایش می دهد، موجب انبساط یکی از تیغه های ترموستات می شود (تیغه ای که نسبت به گرما از حساسیت بیشتری برخوردار است) انبساط این تیغه موجب می شود که ارتباط دو کنتاکت از یکدیگر قطع شود و المنت خاموش گردد.

توقف کار المنت، موجب کاهش دما در سماور و بالاخص پایه آن می شود. بر اثر کاهش دما، تیغه حساس ترموستات پس از مدتی انقباض یافته و کشش یک فنر آن را به حالت وصل در می آورد و این روند به طور مداوم تکرار خواهد شد.

توسط ولوم می توان فشار لازم را بر تیغه حساس اعمال نمود. از این رو جهت قطع ترموستات باید حرارت تا بدان حد تولید شود که انبساط صفحه حساس بر فشار ولوم غلبه نماید.به این ترتیب می توان توسط ولوم حرارت مورد نظر را تنظیم نمود.

  • لامپ خبر

به منظور نشان دادن زمان کار المنت اکثر تولید کنندگان سماورهای برقی از لامپ خبر استفاده می کنند. ولتاژ مورد نیاز این لامپ ۲۲۰ ولت بوده و همواره با المنت به حالت موازی قرار می گیرد (شكل ۷-۴). اگر لامپ و المنت اشتباهاً سری بسته شوند، مقاومت رنگی داخلی لامپ قسمت اعظم ولتاژ را به خود اختصاص داده و المنت حرارت بسیار ضعیفی را تولید می کند که به هیچ وجه قادر به افزایش دمای آب نخواهد بود.

لامپ خبر سماور برقی
شكل ۷- ۴: لامپ خبر سماور

  • سیم های رابط

حداقل مقطع سیم (هادی) در سماورهای برقی 5/1میلی متر مربع است و کاربرد سیمی با مقطع کمتر از آن به هیچ وجه اصولی و درست نیست.

  • وارنیش یا عایق نسوز

دمای زیاد پایه سماور، بسیار سریع موجب سوختن عایق هادی ها شده و خطر اتصال بدنه یا اتصال کوتاه (برخورد فاز و نول) را به وجود می آورد.
به منظور حفاظت از عایق هادی ها در برابر ازدیاد دما، استفاده از وارنیش در وسایل حرارتی مانند سماور – آبگرمکن – سماور برقی و توستر – قهوه جوش و … الزامی است.
جنس وارنیش از الياف نسوز است که در برابر ازدیاد دما از مقاومت خوبی برخوردارند البته در تهیه وارنیش به مرغوبیت آن توجه نمایید زیرا در صحت عملکرد دستگاه بسیار با اهمیت است. وارنیش را در قطر های مختلف تولید و به بازار عرضه می کنند.

  • فیوز

استفاده از فیوز در سماور برقی، به منظور حفاظت از دستگاه در برابر خطر اتصال کوتاه است. فیوز را معمولا از نوع شیشه ای و متناسب با جریان نامی دستگاه انتخاب می کنند. لازم است ذکر شود که کاربرد فیوز در این وسیله برقی، چندان رایج نیست.

  • مقوا و نخ نسوز

همان طور که قبلا نیز اشاره شد، المنت معمولی درون تنوره قرار داده میشود و از آن جا که لازم است، مسیر نفوذ حرارت تنوره به پایه سماور مسدود و یا تا حدود زیادی محدود شود، کاربرد مقوا و نخ نسوز الزامی به نظر می آید.

همواره در انتخاب مقوا و نخ نسوز نهایت دقت را به کار برید زیرا کیفیت جنس این دو قطعه در سماور از همیّت فوق العاده ای برخوردار است. در صورت عدم مرغوبیت مقوا و نخ، با ازدیاد حرارت، عایق های حرارتی شدید آسیب دیده و حرارت المنت به طرف پایه سماور راه می یابد و با سوزاندن وارنیش و عایق هادی ها، زمینه را برای بروز اتصال کوتاه و یا اتصال بدنه هموار می سازد. هرگاه در سماوری مقوا و نخ نسوز را به کار بردید، قبل از ارائه دستگاه به مصرف کننده باید چند بار از آن جهت جوشاندن آب، شخصاً استفاده نمایید.

علیرغم همه تلاش شما در انتخاب جنس این عایق های حرارتی، باید به یاد داشته باشید که با رسیدن حرارت به آنها، قدری میسوزند و سپس از خود مقاومت نشان می دهند و در نتیجه، شروع کار سماور با عایق های حرارتی تازه، همواره با بوی سوخت همراه است که این مورد نباید در نزد مصرف کننده رخ دهد زیرا موجب اضطراب او خواهد شد.

  • ترمینال چینی

استفاده از ترمینال، اتصالات مطمئن و عایق از بدنه فلزی وسایل را ایجاد می کند و کاربرد ترمینال چینی، علاوه بر دو حسن ذکر شده، مقاومت حرارتی اتصالات را نیز افزایش خواهد داد (شکل4 – 1 در مبحث بخاری برقی).

نکات ایمنی در استفاده از سماور برقی

  1. دقت نمایید که جایگاه سماور، متزلزل نباشد زیرا سقوط سماور به همراه آب داغ می تواند مصائب فراوانی را به وجود آورد.
  2. در صورت مشاهده محل زخمی شدن کابل سماور، بلافاصله آن را تعویض کنید.
  3. تا آن جا که میسر است، جهت حفاظت از اتصال بدنه، سماور را به سیم ارت مطمئنی وصل نمایید.
  4. از سماور در یک زمان طولانی و به صورت یکسره استفاده نکنید.
  5. به هنگام پر نمودن آب سماور، متوجه خط مخصوص سقف ریزش آب باشید در غیر این صورت با رسیدن دما به نقطه جوش، آب سرریز خواهد کرد.
  6. به محض مشاهده هرگونه اتصال بدنه در سماور، دستگاه را از برق جدا نموده، به بررسی و رفع عیب آن بپردازید.
  7. جهت جلوگیری از بروز هرگونه آتش سوزی و غیره از قرار دادن سماور بر روی پارچه های حساس به گرما و یا فرش و موکت و … خودداری نمایید زیرا حرارت صفحه زیرین سماور در مواردی، بسیار زیاد است.
  8. همواره صحت عملکرد ترموستات را مورد آزمایش قرار دهید.

برخی دیگر از دوره های پرطرفدار در مجموعه فن آموزان شامل آموزش تعمیرات پکیج ، آموزش نصب دوربین مدار بسته ، آموزش طراحی برد و … می باشد. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

مدار الکتریکی سماور برقی

مدار سماور در مقایسه با مدار برخی دیگر از وسایل برقی منزل بسیار ساده است. همان طور که در شکل ۷-۵ دیده می شود با حرکت ولوم، کنتاکت های ترموستات وصل شده و المنت شروع به کار می کند. لامپ خبر نیز که در حالت موازی با المنت قرار دارد، روشن می شود تا بیانگر افزایش تدریجی دمای آب و یا به عبارتی نشان دهنده وضعیت کار المنت باشد.

با افزایش دمای آب، تیغه حساس نیز گرمای محیط را درک نموده و تدریجا انبساط می یابد و پس از غلبه بر نیروی عمودی اهرم چینی (که با تنظیم ولوم ترموستات ایجاد شده) موجب قطع برق المنت و خاموشی لامپ می شود.
بدیهی است که با خاموشی المنت، دمای محیط پایه سماور کاهش یافته و تیغه حساس پس از مدتی به وضعیت اولیه خود باز می گردد و دوباره …

مدار الکتریکی سماور برقی
شكل ۷-۵ : مدار الکتریکی سماور برقی

عیب یابی در سماور برقی

  • عيب 1: سماور روشن نمی شود.

علت ۱: پریز برق ندارد.
رفع عیب: بهترین روش جهت اطمینان از صحت ولتاژ پریز، استفاده از ولتمتر و یا قسمت ولتاژ آومتر است. اگر در پریز ولتاژ وجود ندارد، علت را بررسی و رفع نمایید.

علت ۲: دوشاخه و یا سیم رابط معیوب شده اند.
رفع عیب: جهت پی بردن به سالم بودن دوشاخه و یا کابل رابط، دستگاه را به برق متصل نموده و با رعایت ایمنی توسط ولتمتر و یا قسمت ولتاژ آومتر، ولتاژ را در ترمینال سماور اندازه گیری نمایید. اگر عقربه منحرف نشود و عدد ۲۲۰ ولت را نشان ندهد، دوشاخه و یا کابل معیوب است.
اگر دو شاخه از نوع غیر پرسی است، پیچ آن را باز کنید و به بررسی اتصالات درون دوشاخه بپردازید و اگر از نوع پرسی است و در بدنه کابل هیچ علامتی از زخم و یا لهیدگی دیده نمی شود، بدون شک عیب از دوشاخه است. بنابراین آن را با یک دوشاخه مناسب تعویض نمایید و اگر همچنان ولتاژ به دستگاه نرسید باید کابل را نیز تعویض کنید.

علت ۳: ترموستات خراب است.
رفع عیب: جهت تست ترموستات، آومتر را بر روی رنج 1*R قرار داده و رابط های آن را به پایه های ترموستات وصل کنید (بهتر است حداقل یکی از سیم های متصله به ترموستات از آن جدا شود). در حالت وصل ترموستات، عقربه منحرف شده و تقریبا صفر را نشان میدهد.

در حالت قطع پلاتین ها از یکدیگر، عقربه بر روی بی نهایت (؟) خواهد ایستاد. در غیر این صورت ترموستات معیوب است. از آن جا که سماور روشن نمی شود، یکی از عیوب مربوط به ترموستات، کثیفی بیش از کنتاکت هاست که با یک سمباده نرم می توان سطح آنها را سفید و براق نمود و بدین وسیله زمینه را جهت عبور برق فراهم ساخت. البته در مواردی لازم است که ترموستات تعویض شود.

علت ۴: سیم بندی سماور دچار مشکل شده است.
رفع عیب: در مواردی، عیب از قطعات الکتریکی دستگاه نیست بلکه یکی از سیم های مدار مانند فاز یا نول اصلی از محل اتصال خود خارج شده است و با اتصال مجدد آن سیم، عملکرد سماور به حالت عادی باز می گردد.

جهت تشخیص عیب و سیم قطع شده آب سماور را خالی نموده و به آرامی سماور را وارو نمایید پس از باز کردن درپوش تحتانی سماور به جستجوی سیم قطع شده بپردازید.
علت ۵: سیم های داخل سماور کاملا سوخته اند.

رفع عیب: فرسودگی عایق های حرارتی دستگاه (مقوا و نخ نسوز) موجب نفوذ حرارت بیش از حد به قسمت زیرین سماور (پایه) می شود و این حرارت موجب سوختن وارنیش، عایق و هادی ها خواهد شد.
البته لازم است ذکر شود که مدتی قبل از بروز حالت فوق، به طور قطع دستگاه اتصال بدنه داشته و عدم بررسی عیب مذکور، سبب گسترش عیب در سماور شده است. باید ابتدا عایق های حرارتی و سپس همه سیم بندی و وارنیش ها را تعویض نمایید.

  • عیب ۲: ترموستات خاموش می شود

به محض اتصال دوشاخه به پریز برق، سماور روشن می شود، در حالی که ترموستات در وضعیت خاموش قرار گرفته.
علت: تنظیم نبودن ترموستات
رفع عیب: جهت برطرف نمودن عيب فوق با یکی از دو وضعیت زیر مواجه خواهیم بود. ممکن است که ترموستات از نوعی باشد که در مرکز محور آن، یک پیچ تنظیم تعبیه شده باشد. تنظیم ترموستات در این نوع بسیار ساده است و کافی است ولوم را در حالت خاموش مستقر نموده و سپس با یک پیچ گوشتی ساعتی، پیچ درون محور را کمی در جهت خلاف عقربه های ساعت به چرخش در آورید.

عیب یابی سماور برقی

پس از حرکت پیچ صدای باز شدن کنتاکت ها از یکدیگر به گوش خواهد رسید. ترموستات معیوب به سادگی تنظیم شده است. اما اگر ترموستات فاقد پیچ درون محور باشد، عمل تنظیم قدری مشکل خواهد شد زیرا باید ابتدا خار را از محور جدا نموده و محور را بدون خار در وضعیت خاموش قرار داد.
به محض جدا شدن کنتاکت ها از یکدیگر، حرکت محور را متوقف و خار را به آرامی و بدون آن که محور از حالت تنظیم شده خارج شود، در موقعیت جدید قرار دهید.
بعد از این، در لحظه اتصال اولیه دستگاه به برق، بدون حرکت ولوم در جهت عقربه های ساعت، سماور روشن نمی شود.

  • عيب 3: سوختن المنت

پس از تعویض المنت سوخته سماور، المنت جدید نیز پس از مدت کوتاهی می سوزد.
علت: تنوره سماور سوراخ شده و آب نشت می کند.
رفع عیب: بعضی از تعمیر کاران در مواردی مشابه عیب ۳ جهت ترمیم محل سوراخ شده از چسب دوقلو استفاده می کنند ولیکن بهترین روش جهت رفع عیب مراجعه به دواتگری و قلع کاری محل سوراخ شده توسط چراغ مخصوص و قلع شمشی است.

  • عیب ۴: از کف سماور آب چکه می کند.

علت: واشرهای آب بندی المنت سوخته است.
رفع عیب: از آن جا که المنت آبی توسط واشرهای لاستیکی آب بندی می شود، روشن کردن دستگاه بدون آب می تواند عیب مذکور را به وجود آورد.
بدیهی است ادامه نشت آب از دیگ، موجب اتصال بدنه و حتی اتصال کوتاه در سماور می شود. ابتدا المنت آبی را از دیگ جدا کنید و پس از تعویض واشرهای آب بندی، آن را مجدداً به جای خود بازگردانید.

  • عیب ۵: روشن نشدن لامپ سماور

سماور به طور کامل عمل نموده اما لامپ به هیچ وجه روشن نمی شود.
علت ۱: سیم های لامپ قطع شده است.
رفع عیب: سماور را از برق جدا کنید و سپس به بررسی صحت اتصالات لامپ بپردازید. در صورت مشاهده جدا شدن و یا قطع شدن سیمی از محل خود، مورد را ترمیم نمایید تا عيب رفع شود.

علت ۲: لامپ سوخته است.
رفع عیب: اگر سیم ها قطع نشده است بدون شک، لامپ سوخته ولی جهت حصول اطمینان کامل، لامپ را از سماور جدا و به طور مستقل به برق ۲۲۰ ولت متصل سازید. لامپ سوخته را فورا تعویض نمایید.

  • عیب ۶: خاموش شدن سماور

قبل از رسیدن دمای آب به نقطه جوش، ترموستات عمل نموده و سماورخاموش می شود.

علت ۱: ترموستات تنظیم نیست.
رفع عیب: سماور را با حرکت ترموستات در جهت عکس عقربه های ساعت، در موقعیت خاموش قرار دهید. سپس ترموستات را در جهت عقربه های ساعت به حرکت درآورید تا سماور روشن شود. به یاد داشته باشید که ترموستات می بایست با یک حرکت جزیی روشن شود. این حرکت جزیی تقریبأ دو میلیمتر است (شکل ۷- ۶).

موقعیت خاموش ترموستات - موقعیت روشن ترموستات

شكل ۷-۶ – الف: موقعیت خاموش ترموستات شكل ۷-۶- ب: موقعیت روشن ترموستات

در غیر این صورت لازم است واشر خاردار را از محور جدا نموده و آن را به گونه ای در محل جدید مستقر نمایید که در موقعیتی مانند شکل ۷-۶ (ب) کنتاکت ها به حالت وصل در آیند.
به طور خلاصه می توان گفت: سماوری که در تمام مدت کارکرد خود، قادر به جوشاندن آب نیست در واقع دير روشن شده (با حرکت جزیی ترموستات روشن نشده). از این رو با اجرای توضیحات داده شده، شما در واقع زمان تأخیر روشن شدن سماور را کاهش داده اید.

علت ۲: عایق های حرارتی سماور (مقوا و نخ نسوز) آسیب دیده و یا از بین رفته اند.
رفع عیب: در بخش تشریح اجزاء سماور به نقش مهم این دو قطعه اشاره شده. در صورت از بین رفتن مقوا و نخ نسوز، نفوذ حرارت بیش از حد به سمت ترموستات، عملکرد آن را با مشکل مواجه می سازد.

به عبارت دیگر، حرارت اضافی موجب تحریک سریع صفحه حساس شده و ترموستات به حالت باز در می آید. از این رو لازم است در اسرع وقت نسبت به تعویض این قطعات اقدام لازم را انجام دهید.

علت ۳: صفحه (تیغه) حساس ترموستات معیوب است.
رفع عیب: بعضاً دیده شده که ترموستات تنظیم است و عایق های حرارتی نیز آسیب ندیده اند اما ترموستات بسیار سریع و زود نسبت به افزایش دما، واکنش نشان داده و موجب قطع مدار و خاموشی المنت می شود. در چنین مواردی لازم است ترموستات سماور را تعویض نمایید.

  • عيب ۷: گرم نشدن آب

با حرکت ولوم ترموستات، لامپ خبر روشن می شود اما آب به هیچ وجه گرم نمی شود.

علت 1 : به المنت برق نمی رسد.
رفع عیب: کفی سماور را باز کنید و در جستجوی سیم قطع شده باشید. در صورت مشاهده این عیب، سریع نسبت به اتصال سیم مورد نظر اقدام نمایید.

علت ۲: المنت سوخته است.
رفع عیب: کفی سماور را باز کنید و پس از جدا نمودن سیم های متصل به المنت، آن را توسط چراغ سری، آومتر (R*1) و یا اتصال موقت برق برای چند ثانیه، مورد آزمایش قرار دهید. در صورت سوخته بودن المنت، لازم است آن را تعویض نمایید.

یکی از روش های تست المنت که در میان اکثر تعمیر کاران رایج است به شرح زیر می باشد: ابتدا فاز یا نول را که از پریز گرفته شده، به یکی از پایه های المنت متصل سازید. سیم دوم را که از سیم پریز اخذ شده روی پایه دوم المنت بازی دهید.
در صورت مشاهده جرقه روی پایه دوم، المنت کاملاً سالم است در غیر این صورت المنت سوخته است.

  • عيب ۸: بدنه سماور برق دارد.

علت ۱: سیم های رابط به بدنه چسبیده اند.
رفع عیب: با از بین رفتن مقوا و نخ نسوز، علاوه بر آن که عملکرد ترموستات تحت الشعاع قرار می گیرد، وارنیش و عایق سیم بندی دستگاه به طور کامل از بین می رود بدیهی است که در این شرایط، اتصال بدنه و حتی اتصال کوتاه نیز رخ خواهد داد.
در مواردی مشابه این عیب علاوه بر تعویض هادی و وارنیش ها، تعویض مقوا و نخ نسوز الزامی است.

علت ۲: قطعات الکتریکی اتصال بدنه دارند.
رفع عیب: قبل از هر اقدامی، اتصال بدنه را در المنت جستجو نمایید و برای این کار حتما از لامپ سری (شکل 3- ۱۰ مبحث قهوه جوش) استفاده کنید. اگر مشکل از المنت نبود، ترموستات و لامپ خبر را نیز مورد آزمایش قرار دهید.

  • عیب ۹: عدم افزایش دمای سماور

سماور مدت زیادی در حالت روشن است اما دمای آب چندان افزایش نیافته.

علت: بر روی المنت یا تنوره، جرم زیادی رسوب نموده است.
رفع عیب: جهت رسوب زدایی از سماور روش های متفاوتی به کار گرفته می شود ولیکن ساده ترین و عملی ترین روش، استفاده از پودرهای مخصوص جرم گیری سماور است که طبق دستورالعمل خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.
علاوه بر روش مذکور می توان از یک قاشق پودر جوش شیرین در آب سماور استفاده کرد که پس از جوشیدن آب به مقدار کافی، جرمها به تدریج از بدنه سماور و سطح المنت یا تنوره جدا می شوند.

وجود جرم ها، ارتباط مستقیم المنت با آب را قطع کرده و مانع از رسیدن تمامی حرارت تولید شده به آب می شود. از این رو همواره لازم است سطح تنوره (و داخل یک سماور) و المنت آبی عاری از هر گونه جرم باشد تا آب در اسرع وقت، به دمای مناسب برسد.

  • عیب ۱۰: کار نکردن اتومات

مدت زیادی است که سماور در حال کار است اما اتومات نمی کند.
علت ۱: مدار اشتباه بسته شده.
رفع عیب: اگر سیم بندی مدار، جديداً تجدید یا تعمیر شده، این احتمال وجود دارد که در مدار اشتباهی صورت گرفته و المنت در مدار نیست. از این رو لازم است مدار، به طور کامل بررسی شود.

علت ۲: کنتاکت های ترموستات به یکدیگر جوش خورده اند.
رفع عیب: ترموستات را در جهت خلاف عقربه ساعت به حرکت در آورید. در صورت خاموش شدن لامپ، کنتاکت ها به یکدیگر جوش نخورده اند. اما اگر با حرکت ولوم در جهت مذکور، لامپ خاموش نشد، لازم است ترموستات تعویض شود، زیرا چسبیدن کنتاکت ها به یکدیگر به واسطه فرسایش پلاتین ها است و جدا ساختن آن ها از یکدیگر چندان مؤثر نیست به زودی همین عیب تکرار می شود.

  • عیب ۱۱: عدم اتصال برق

با وجود این که فازمتر بر روی بدنه سماور روشن می شود اما دستگاه اتصال بدنه ندارد و مصرف کننده دچار برق گرفتگی نمی شود.
علت: ولتاژ روی بدنه سماور از نوع القایی است.
رفع عیب: عبور جریان از یک هادی، در اطراف آن میدان مغناطیسی ایجاد می کند. از برخورد این میدان با فلزات مجاور، ولتاژ القایی به وجود می آید.
اگرچه این ولتاژ قابل توجه نیست و خطری را ایجاد نمی کند، اما ارت دستگاه (مبحث ۱-۶-۱- الف) از هر نظر مصرف کننده را آسوده خاطر می سازد).

آموزشگاه فن آموزان مجری برگزاری دوره های تخصصی الکترونیک، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق از جمله آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برق صنعتی ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات کولر گازی ، آموزش plc و بیش از هشتاد دوره دیگر تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای می باشد. تمامی دوره ها با اعطای مدرک معتبر و بصورت کاملا عملی در کارگاههای مجهز ارائه می شود. برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

یک پاسخ به “نحوه عیب یابی و تعمیرات سماور برقی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *