0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

فیبر نوری و تجهیزات مربوطه

چکیده مطلب :

با توجه به ساختار کابل کواکسیال که از یک مغزی و شیلد محافظ آن به همراه عایق واسطه تشکیل یافته است و خاصیت مقاومتی فلزات هادی، افت سیگنال در طول مسیر ایجاد می شود. هر چند با به کارگیری تقویت کننده های میانی و یا مدارات گیرنده ی حساس تا حدودی در جهت افزایش طول مسیر تلاش شده است، ولی در یک تخمین مناسب بیش از حدود یک کیلومتر جوابگو نمی باشد.

با توجه به ساختار کابل کواکسیال که از یک مغزی و شیلد محافظ آن به همراه عایق واسطه تشکیل یافته است و خاصیت مقاومتی فلزات هادی، افت سیگنال در طول مسیر ایجاد می شود. هر چند با به کارگیری تقویت کننده های میانی و یا مدارات گیرنده ی حساس تا حدودی در جهت افزایش طول مسیر تلاش شده است، ولی در یک تخمین مناسب بیش از حدود یک کیلومتر جوابگو نمی باشد.

همچنین در سیستم های امنیتی کابل های کواکسیال به راحتی تحت تدثیر نویزهای محیط و تجهیزات مجاور قرار می گیرند و به ایجاد تصویر در اصطلاح نویزی می انجامد که در برخی حالات حذف نویز روی کابل های مسی غیرممکن می شود. با توجه به این نکته که در شبکه های با کابل مسی نیز محدودیت فاصله وجود دارد، برای فواصل طولانی می توان از بستر فیبر نوری استفاده کرد.

فیبر نوری به دو صورت تک حالته یا OSM و چند حالته OMM موجود است. برای فاصله ی کوتاه (زیر 2000 متر) معمولاً از فیبر نوری چند حالته استفاده می شود و برای فاصله های بیش تر فیبر نوری تک حالته به کار می رود. در حال حاضر با توجه به اینکه تجهیزات فعال برای هر دو نوع فیبر نوری تقریباً یکسان می باشند، بهتر است در طراحی از فیبر نوری تک حالته استفاده کرد تا در آینده در صورت نیاز به پهنای باند بالاتر، نیازی به تعویض نباشد. برای انتقال تصویر بر روی فیبر نوری برای دوربین های مداربسته آنالوگ، بعد از ارتباط دوربین های مداربسته با کابل کواکسیال به دستگاه ضبط تصویر که دارای درگاه شبکه ی اترنت است، از طریق کابل شبکه و سوئیچ دارای ماژول فیبر نوری یا با یک مبدل، می توان تصاویر را بر روی فیبر نوری انتقال داد. البته مبدل های کواکسیال به فیبر نوری نیز در بازار موجود است که می توان از آنها استفاده کرد.

برای دوربین های مداربسته تحت شبکه نیز، دوربین به صورت مستقیم و با کابل شبکه به سوئیچ متصل و تصاویر از روی سوئیچ با فیبر نوری بر روی شبکه منتقل می شود.

هر چند در نگاه اول ارتباط چندانی میان تکنولوژی دوربین های مداربسته به عنوان یک سیستم حفاظتی و فیبر نوری به عنوان یک فضای انتقال اطلاعات دیده نمی شود، ولی اهمی ت آن را در سیستم های گسترده حفاظتی نمی توان نادیده گرفت. در حالی که پیش از این در سیستم های مخابراتی فیبر نوری جایگزین ارتباط رادیوی بین شهری شده است، در حال حاضر کاربرد وسیعی در تلویزیون های کابلی و دوربین های مداربسته و مصارف دیگر یافته است.

در یک سیستم مقیاس متوسط به بالا، انتقال بدون تأخیر تصویر با کیفیت بالا و نیز انتقال اطلاعات کنترلی دوربین های مداربسته متحرک مشکل بزرگی است. کاربرد فیبر نوری در این زمینه، روز به روز در حال گسترش است و در سیستم دوربین های مداربسته و شبکه های کامپیوتری جایگاه ویژه ای یافته است.

فیبر نوری زمانی که نیاز به ارتباط بین مسافت های زیاد یا پهنای باند بالا باشد، به کار گرفته می شود. فیبرهای نوری که در کار شبکه استفاده می شوند باید دارای دو رشته و یا ضریبی از دو باشند. پرکاربردترین نوع کابل و تجهیزات فیبرهای نوری برطبق جدول فهرست بهای سال 1394 در جدول زیر ارائه شده است که در ادامه به تشریح آن خواهیم پرداخت.

جدول فهرست بهای سال 1394 پرکاربردترین نوع کابل و تجهیزات شبکه

فیبر نوری

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *