عیب یابی مشکلات متداول یخچال

عیب یابی مشکلات متداول یخچال

عیب یابی یخچال

برای ایجاد سروصدا توسط یخچال دلایل بسیاری وجود دارند. برخی از صداها با انجام تعمیرات ساده ای برطرف می شوند.

یخچال با سروصدای زیاد کار می کند

ما در ادامه دلایل صداها و انواع صداهای مختلفی که شنیده می شوند را برای شما توضیح داده ایم.

پره های فن

اگر یخچال شما با سروصدا کار می کند به ویژه هنگامی که درب آن باز است، احتمالاً پره های فن اواپراتور یا کندانسور دچار مشکل شده است. ابتدا فن اواپراتور را که پشت پنل عقب قسمت فریزر قرار دارد چک کنید.

سعی کنید پره های آن را با دست بچرخانید. اگر پره های فن آزادانه نمی چرخند، بررسی کنید که پره به جایی کشیده نمی شود یا چیزی لا به لای پره ها گیر نکرده باشد. همچنین پره های فن کندانسور را که در پشت  قرار دارد را بررسی کنید تا ببینید که چیزی مانع حرکت آن ها نشده باشد.

موتور فن اواپراتور

معمولاً اگر موتور فن اواپراتور خراب شود سروصدای زیادی تولید می کند. هنگامی که درب یخچال را باز می کنید این صدا بسیار بلندتر می شود. اگر فن اواپراتور صدا ایجاد می کند آن را تعویض کنید.

موتور فن کندانسور

ممکن است چیزی لای پره ی فن کندانسور گیر کرده باشد یا موتور فن کندانسور خراب شده باشد. موتور فن کندانسور معمولاً پایین یخچال و رو به عقب قرار دارد. دستگاه را از طرف دیوار به سمت جلو هل دهید و پنل پشتی آن را باز کنید تا به موتور فن کندانسور دسترسی پیدا کنید.

کمپرسور

اگر منبع صدا کمپرسور باشد احتمالاً کمپرسور از داخل آسیب دیده است. ممکن است به مرور زمان اجزای داخلی کمپرسور فرسوده شوند و بیش از حد معمول سروصدا ایجاد کنند.

معمولاً کمپرسور در پایین و نزدیک به پشت دستگاه قرار دارد بنابراین برای دسترسی به آن باید دستگاه را جلو کشیده و پنل پشتی آن را باز کنید. کمپرسورها معمولاً چندین سال پس از این که سروصدا ایجاد می کنند نیز کار می کنند.

با این حال هرگاه متوجه شدید که کمپرسور یخچالتان ایجاد صدا می کند بدانید که احتمال از کار افتادن آن وجود دارد. کمپرسور باید توسط یک متخصص فنی رسمی تعویض شود.

شیر ورودی آب

اگر یخچال سروصدای زیادی تولید می کند به خصوص وقتی که یخ ساز آن پر است، ممکن است شیر ورودی آب دچار مشکل شده باشد. شیر ورودی آب یک شیر برقی است که باز و بسته می شود تا آب مورد نیاز آب سرد کن و یخ ساز را تأمین کند.

به مرور زمان ممکن است رسوبات معدنی در این شیر جمع شوند و جریان آب را محدود کنند. اگر شیر ورودی آب سروصدا ایجاد می کن آن را عوض کنید. سعی نکنید که شیر ورودی آب را تعمیر کنید زیرا باز کردن اجزای شیر موجب خراب شدن آن می شود.

برخی از یخچال ها دارای کمپرسور هایی هستند که به صورت بسیار مؤثری دما را تنظیم می کنند. کمپرسور های جدید انرژی کمتری مصرف می کنند و بسیار بی صدا هستند. بسیاری از صداها هنگامی که یخچال به طور عادی کار می کند هم شنیده می شوند.

اما گاهی صداهایی بلندتر ایجاد می شوند که ممکن است نشان دهنده ی مشکلی در یکی از اجزا باشد. در ادامه تعدادی از صداهای مختلفی که از یخچال شنیده می شود و راهکار هایی برای برطرف کردن این صدا ها ارائه شده اند:

صدای ویبره :

ممکن است زمین زیر یخچال صاف و هموار نباشد. پایه های یخچال را تنظیم کرده و سطح زیرین را هموار کنید.

صدای چکه :

ممکن است جریان مبرد کمپرسور یا جریان روغن کمپرسور علت آن باشد. این صدا در هنگام فعالیت یخچال صدایی کاملاً عادی است و نیازی به تعمیر ندارد.

صدای قل قل کردن (مانند صدای جوشیدن چیزی) :

این صدا ممکن است هنگام ذوب شدن یخ ها و برفک ها طی چرخه ی ذوب و جریان یافتن آب به طرف صفحه ی تخلیه شنیده شود. این صدا در هنگام کار کردن یخچال معمولاً شنیده می شود و صدایی کاملاٌ عادی است.

صدای تِق تِق :

این صدا هنگام باز و بسته شدن شیر ورودی آب و پر کردن یخ ساز شنیده می شود. اگر یخچال به منبع آب متصل است این صدا عادی است و آن را نادیده بگیرید اما اگر یخچال به منبع آب متصل نیست در صورت شنیدن این صدا یخ ساز را روی حالت خاموش قرار دهید.

صدای ارتعاش :

این صدا هنگام عبور لوله های آب از نزدیکی یخچال و یا بودن اشیائی روی یخچال ایجاد می شود. برای قطع شدن صدا وسایل را از روی یخچال بردارید یا لوله ی آب را به دیوار محکم کنید.

ایجاد صداهای طولانی توسط کمپرسور :

کمپرسور با بازده بالایی در حال فعالیت است و فن ها به مدت طولانی تر یا آهسته تر کار می کنند تا کارایی بیشتری داشته باشند. یخچال هایی که بزرگ هستند و کارایی بالایی دارند با سرعت کمتر و مصرف انرژی کمتر کار می کنند و این امری عادی است.

دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صورت کاملا عملی در مجتمع آموزش فن آموزان توسط اساتید مجرب این حوزه برگزار می گردد.

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سهراب بهرامی
سهراب بهرامی

سهراب بهرامی هستم. به مدت یازده سال با شرکت ها و نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی برندهای مختلف همکاری داشته ام. در این سایت مطالب مرتبط با تعمیر انواع لوازم خانگی از جمله یخچال ، ظرفشویی ، لباسشویی ، مارکروفر و دیگر وسایل خرد و بزرگ را به اشتراک می گذارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *