0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

سرعت شاتر در دوربین مداربسته

سرعت شاتر در دوربین مداربسته
چکیده مطلب :

برای عکس و یا تصویری که توسط دوربین مداربسته گرفته می شود باید یک روندی طی شود که اصلی این کار توسط شاتر که در لنز دوربین مداربسته قرار دارد، انجام می شود. شاتر یک پرده ی متحرک است که در مقابل گیرنده تصویر قرار می گیرد که مانع رسیدن نور به آن میشود

برای عکس و یا تصویری که توسط دوربین مداربسته گرفته می شود باید یک روندی طی شود که اصلی این کار توسط شاتر که در لنز دوربین مداربسته قرار دارد، انجام می شود. شاتر یک پرده ی متحرک است که در مقابل گیرنده تصویر قرار می گیرد که مانع رسیدن نور به آن میشود. شاتر در هنگام تصویربرداری از جلو لنز کنار می رود. برای تصویربرداری توسط لنز باید برای شاتر یک فاصله ی زمانی را تعریف نمود که این زمان با نوع کیفیت دوربین مداربسته متفاوت است. بدین معنی که در دوربینهای تحت شبکه با کیفیت تصویر 1D یک فاصله ی زمانی مناسب تعریف شده و برای دوربینهای با وضوح  تصویر پنج مگاپیکسلی یک فاصله زمانی دیگری که سرعت تصویربرداری را توسط لنز به زبان ساده بیان می کند.

یکی از سه تنظیم مهم در عکاسی  و فیلمبرداری در دوربین های مداربسته سرعت شاتر است، دو حالت دیگر دیافراگم و ISO است. سرعت شاتر مسئول دو چیز خاص است: تغییر روشنایی عکس شما و ایجاد جلوه های چشمگیر با عمل انجماد یا حرکت تار. در مقاله زیر همه مواردی را که باید در مورد سرعت شاتر بدانید با زبان بسیار ساده توضیح خواهیم داد.

سرعت شاتر به دلیل شاتر موجود در دوربین هاست؛ پرده ای در مقابل سنسور دوربین مداربسته قرار دارد و تا زمانی که نور وارد دوربین نشود بسته می ماند. وقتی دوربین شروع به کار می کند، شاتر باز می شود و حسگر دوربین را کاملاً در معرض نوری که از لنز شما عبور کرده قرار می دهد. پس از جمع آوری نور توسط سنسور، شاتر بلافاصله بسته می شود و جلوی برخورد نور با سنسور را می گیرد. به دکمه شلیک دوربین “شاتر” یا “دکمه شاتر” نیز گفته می شود، زیرا باعث باز و بسته شدن شاتر می گردد.

سرعت شاتر چیست

سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر دوربین باز است و نور را بر روی سنسور دوربین قرار می دهد. اساساً مدت زمانی که دوربین شما برای گرفتن عکس صرف می کند سرعت شاتر نام دارد. این مورد چند تأثیر مهم در نحوه نمایش تصاویر شما دارد.

وقتی از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید (همچنین به عنوان سرعت شاتر slow نیز شناخته می شود)، در نهایت حسگر خود را برای مدت زمان قابل توجهی در معرض دید قرار می دهید. اولین اثر بزرگ آن تاری حرکت است. اگر سرعت شاتر شما طولانی است، سوژه های متحرک در عکس شما در جهت حرکت تار به نظر می رسند. این اثر در عکاسی تبلیغات خودروها و موتورها مورد استفاده قرار می گیرد، جایی که حس تند و سریع حرکت با چرخاندن عمدی چرخ های متحرک به بیننده منتقل می شود.

سرعت شاتر دوربین مدار بسته

از سرعت شاتر پایین برای فیلمبرداری در شب یا در محیط های کم نور با سه پایه نیز استفاده می شود. ممکن است در دوربین های عکاسی عکاسان منظره عمداً از سرعت شاتر طولانی برای ایجاد حس حرکت در رودخانه ها و آبشارها استفاده کنند در حالی که همه موارد دیگر را کاملاً شارپ نگه می دارند.

سرعت شاتر چگونه اندازه گیری می شود

سرعت شاتر معمولاً در کسری از ثانیه اندازه گیری می شود وقتی که زیر یک ثانیه باشد. به عنوان مثال 1/4 به معنای یک چهارم ثانیه است، در حالی که 1/250 به معنای یک دویست و پنجاهمین ثانیه (یا چهار میلی ثانیه) است.

اکثر DSLR های مدرن و دوربین های بدون آینه می توانند سرعت شاتر 1/4000 th ثانیه را در سریع ترین حالت کنترل کنند ، در حالی که بعضی از آنها می توانند از سرعت 1/8000 th ثانیه و سریعتر هم استفاده کنند. از طرف دیگر، بیشترین سرعت شاتر موجود در اکثر DSLR ها یا دوربین های بدون آینه معمولاً 30 ثانیه است. در صورت لزوم با استفاده از محرک های از راه دور خارجی می توانید از سرعت شاتر بیشتری استفاده کنید.

سرعت و نوردهی شاتر

دیگر اثر مهم سرعت شاتر در نوردهی است که مربوط به روشنایی تصویر است. اگر از سرعت شاتر طولانی استفاده می کنید، سنسور دوربین مداربسته شما نور زیادی را جمع می کند و عکس حاصل از آن کاملاً روشن خواهد بود. با استفاده از سرعت شاتر سریع، سنسور دوربین شما فقط در معرض کسری کمی از نور قرار دارد و در نتیجه عکس تاریک تر خواهد شد.

با این حال، سرعت شاتر تنها متغیری نیست که بر روشنایی تصویر تأثیر می گذارد. دیافراگم و ISO نیز به همراه روشنایی واقعی صحنه مقابل شما وجود دارد. بنابراین، هنگام تصمیم گیری در مورد سرعت شاتر، برخی از انعطاف پذیری ها دارید، اما باید تنظیمات دیگر خود را با دقت انجام دهید.

سرعت شاتر می تواند ابزاری حیاتی برای ثبت عکس از روشنایی مناسب باشد. در یک روز آفتابی، ممکن است لازم باشد از سرعت شاتر سریع استفاده کنید تا تصویر شما بیش از حد نوردهی نشود. یا اگر تاریک باشد، ممکن است برای جلوگیری از تاریکی عکس، باید سرعت شاتر طولانی باشد. برای بسیاری از افراد، دلیل اصلی تنظیم سرعت شاتر اطمینان از روشنایی مناسب تصاویر می باشد. اما با این حال هنوز نگرانی از تاری حرکت نیز بسیار مهم است و نباید از آنها غافل شد.

سرعت شاتر سریع، آهسته و طولانی

سرعت شاتر سریع معمولاً هر آنچه برای انجماد عمل لازم است را فراهم می کند. اگر از پرندگان تصویربرداری می کنید، ممکن است 1/1000 th ثانیه یا سریعتر باشد. با این حال، برای تصویربرداری های عمومی از سوژه هایی که سرعت کمتری دارند، ممکن است بتوانید در 1/200 ثانیه ، 1/100 ثانیه یا حتی بیشتر بدون ایجاد تاری حرکت تصویربرداری کنید. سرعت شاتر طولانی معمولاً بالاتر از 1 ثانیه است. شما می توانید از سرعت شاتر طولانی برای انواع خاصی از تصویربرداری در شب کم یا ضبط حرکت به صورت عمدی استفاده کنید. اگر هر چیزی در صحنه شما هنگام استفاده از سرعت شاتر طولانی در حال حرکت است، بسیار تار به نظر می رسد.

در این بین، سرعت شاتر از 1/100  ثانیه تا 1 ثانیه هنوز هم نسبتاً کم در نظر گرفته می شود. همچنین، این به شدت به لنز شما بستگی دارد. برخی از لنزها،دارای فناوری های خاص تثبیت کننده تصویر هستند که می توانند به افراد کمک کنند بدون معرفی دوربین با سرعت شاتر بسیار پایین تصویربرداری کنند.

نحوه تنظیم سرعت شاتر

اکثر دوربین ها به طور پیش فرض سرعت شاتر را به صورت خودکار کنترل می کنند. هنگامی که دوربین روی حالت “خودکار” تنظیم می شود، سرعت شاتر توسط دوربین بدون ورودی شما انتخاب می شود. با این وجود، در صورت لزوم هنوز می توانید سرعت شاتر را به صورت دستی تنظیم کنید:با تنظیم دوربین روی حالت Shutter Priority  سرعت شاتر را انتخاب می کنید و دوربین به طور خودکار دیافراگم را انتخاب می کند.با تنظیم دوربین روی حالت “دستی” ، سرعت شاتر و دیافراگم را به صورت دستی انتخاب می کنید.در هر دو حالت، می توانید ISO را به صورت دستی یا خودکار تنظیم کنید.در بیشتر موارد ، توصیه می کنیم به دوربین اجازه دهید سرعت شاتر مناسب را برای شما انتخاب نماید.

سرعت شاتر بالا و ثابت شدن تصویر

و بالعکس، باسرعت شاتر پایین، تصاویری تارومات ایجاد می شود. با این سرعت پایین، به عنوان نمونه، قطرات آب دیگر در یک رودخانه مشاهده نخواهد شد و آنچه که دیده می شود تنها سفیدی یکپارچه ای از مسیر عبور آب است و تصویری مات ایجاد می شود

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته می باشد .برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *