0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مشخصه های دوربین مداربسته

مشخصه های دوربین مداربسته

جهت برقراری امنیت در جوامع مختلف ابزارها و تجهیزات متنوعی تولید شده اند که می توانند تا حدودی امنیت را در مکان مورد برقرار کرده و به آرامش روانی افراد منتهی شوند. اما تنوع این تجهیزات در بازار بسیار زیاد بوده و نیاز است تا از قبل در رابطه با این وسایل امنیتی اطلاعاتی داشته باشیم.

دوربین های مداربسته را می توان یکی از مهم ترین این تجهیزات دانست که امروزه مورد استفاده بسیاری از افراد و اماکن مختلف قرار گرفته است. این دوربین ها خود دارای انواع مختلفی بوده و هر یک از ویژگی ها و مشخصه های خاصی برخوردار است که در هنگام خرید باید آنها را مورد توجه قرارداد.

آموزش نصب دوربین مدار بسته

آیا شما تا به حال برای خرید دوربین مداربسته اقدام کرده اید؟ آیا با مشخصه هایاین سیستم برای خرید آشنا هستید؟ ما در این مطلب سعی داریم تا راهنمای مناسبی برای افرادی که قصد خرید این سیستم را برای تامین امنیت خود دارند را ارائه دهیم.

آموزشگاه فن اموزان در دوره آموزش نصب دوربین مدار بسته بصورت عملی صفر تا صد مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار این حرفه را در کارگاههای مجهز ارائه می دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

معرفی کلی دوربین مداربسته و کاربردهای آن

به طور کلی دوربین های مدار بسته از یک دوربین، تعدادی کابل، مانیتور، دستگاه ضبط، منبع تغذیه و … تشکیل شده اند که با همکاری یکدیگر منجر به ثبت و ضبط تصاویر از مکان های مورد نظر می گردند. تصاویر در یک مدار بسته که در واقع همان دوربین ها می باشند به دستگاه ضبط که  بسته به نوع دوربین می تواند DVR یا NVR باشد فرستاده شده و در مانیتور نمایش داده می شوند.

دوربین های مدار بسته را در موارد مختلفی به کار می برند که اصلی ترین آن جلوگیری از سرقت و جرائم مختلف می باشد. با نصب این دستگاهها می توان از سارق تصاویری را تهیه کرد و به شناسایی آن پرداخت. شهروندان به صورت شخصی اقدام به نصب این دوربین ها در محل زندگی و کسب و کار خود نموده و پلیس هم در نقاطی که احتمال سرقت وجود دارد تعدادی از این سیستم ها در سطح شهر نصب می نماید.

علاوه بر آن این دوربین ها کاربردهای نظارتی نیز داشته و در بسیاری از مکان ها مانند ادارات مختلف و مراکز آموزشی دوربین ها را در بخش های مختلف قرار داده و در بخش مدیریت، تصاویر دریافت شده مشاهده می گردد. نظارت والدین بر عملکرد فرزندان خود در منزل از دیگر کاربردهایی است که برای دوربین های مدار بسته وجود دارد.

کاربرد دوربین های مدار بسته در صنعت نیز مشاهده می شود و بسیاری از صنایع در بخش هایی که امکان کار کردن و نظارت اشخاص در آن به دلیل خطرات موجود، وجود ندارد استفاده از دوربین می تواند بسیار کمک کننده باشد. معمولا در پالایشگاه ها و صنایع شیمیایی مختلف استفاده از این دوربین ها مشاهده می گردد.

تاریخچه دوربین های مداربسته

نخستین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام والتر بروچمسئول نصب این سیستم بود.در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام وریکون” بود که در تبلیغات گفته می شد به مجوز دولتی نیازی ندارد.

از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها بکار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد. اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال 1973 بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد.

تاریخچه دوربین مداربسته

تا اینکه در سال 1980 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. بنظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه بکارگیری نیروهای پلیسی برای شناسایی جرایم باشد.

بتدریج برخی از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند. در سال 1990 دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت ” ضبط بعد از شناسایی حرکت وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد.

تا قبل از آن، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال 1990 پلیسی دوربین های زیادی را در سطح شهرها بخصوصی مراکز عمومی ، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد. بتدریج برخی از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند.

در سال 1990 دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت ” ضبط بعد از شناسایی حرکتوارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال 1990 پلیسی دوربین های زیادی را در سطح شهرها بخصوصی مراکز عمومی ، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد.

در ابتدای به کارگیری سیستم های نظارت تصویری دوربین مداربسته، از ساده ترین نحوه ی اتصال یک سیستم آنالوگ یعنی اتصال مستقیم یک دوربین آنالوگ به یک مانیتور یا تلویزیون استفاده شد. پس از آن که ضرورتا نمایش تعداد دو یا بیشتر دوربین ایجاد شد. سوئیچ ها وارد بازار شدند که عهده دار این وظیفه شدند. حال دیگر نیاز به تضبط تصاویر به وجود آمد. دستگاه آنالوگ ضبط کننده تصاویر دوربین مداربسته بر روی نوار ویدئویی جهت بازبینی تصاویر این دوربین ها VCR نام داشت که این تجهیزات آنالوگ به علت محدودیت ها و مشکلات فراوانی که هنگام استفاده از آن وجود داشت، سال ها است که دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرد.

VCRها قابلیت ضبط بر روی هر نوار را به مدت تنها شش ساعت با سرعت 25 فریم در ثانیه برای هر دوربین داشتند. البته بعدها VCRهای برنامه پذیر می توانستند چند نوار را پشت هم از تصاویر دوربین های مدار بسته ضبط نمایند. این نوارهای ویدئویی از عمر اندکی برخوردار بوده و پس از مدتی ضبط و پاک کردن تصاویر ضبط شده دیگر قابل استفاده نبودند. نگهداری از این نوارها به فضای نسبتا زیادی نیاز داشت، به خصوص زمانی که می خواستند مدت زیادی از تصویر یک دوربین مدار بسته را نگهداری کنند. این نوارها به شدت نسبت به میدان مغناطیسی حساس بوده و بنابراین در صورت قرار گرفتن در میدان های مغناطیسی، تمامی اطلاعات آنها از بین می رفت.

با ورود تجهیزات ضبط کننده ی دیجیتال DVR به بازار و جایگزینی سریع آن با VCR، این تجهیز از رده خارج شد. تکنولوژی DVR با ترکیب سوئیچ و VCR ایجاد شد که علاوه بر تمامی کنترل های مربوطه، امکان ضبط تصاویر را نیز فراهم کرده است که باعث کاهش نسبی هزینه، پیچیدگی و حجم سیستم مداربسته شد. در DVR اطلاعات به طور دیجیتال بر روی هارددیسک ضبط می شود در حالی که در VCR نمایش و تنظیم پارامترها از طریق شبکه حاصل شد (شکل 2).

با رشد تکنولوژی ساخت DVRها و افزوده شدن خروجی شبکه به آن، امکان مرحله ی بعدی، خلق Video serverها بود که قابلیت تبدیل چندین ورودی از دوربین های آنالوگ و ارائه ی یک خروجی شبکه جهت اتصال به شبکه و یا اینترنت را فراهم کرد. (شکل 3).

اختراع دوربین های شبکه رشدی شگرف در کیفیت تصاویر و دسترسی و ضبط آنها ایجاد کرد. این دوربین ها به تنهایی و بدون هیچ تجهیز اضافه ای قابل اتصال به سوئیچ های موجود در شبکه ها هستند (شکل 5) و می توان از درایوهای ذخیره سازی اطلاعات موجود در شبکه جهت ضبط تصاویر استفاده کرد.

تکنولوژی انتقال توان الکتریکی بر روی کابل شبکه اختراعی بود که باعث کاهش هزینه ی نصب و اجرای سیستم های مبتنی بر شبکه، علاوه بر مزایای فراوانی همچون امکان به کارگیری تغذیه مرکزی به شکل وقفه ناپذیر با UPS (شکل 6) شد.

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های مدار بسته را بر اساس سیگنالی که ارسال و دریافت می کنند در سه نوع دوربین آنالوگ، دوربین تحت شبکه یا IP و دورببن های دومنظوره طبقه بندی می کنند. دوربین های آنالوگ بر اساس امواج آنالوگ یا رادیویی کار کرده و دارای دو کابل مجزا می باشند که وظیفه یکی از این کابل ها گرفتن نویزهای موجود می باشد.

اما با توجه به نویزهایی که وجود دارد کیفیت این دوربین ها در حد عالی نبوده و برای کارهای حساس نباید استفاده شود. ولی به علت قیمت مناسبی که این دوربین ها دارند بسیاری از افرادی که نیازی به مشاهده جزئیات ندارند از دوربین های آنالوگ استفاده می کنند.

انواع دوربین های مداربسته

دوربین های تحت شبکه بر اساس امواج دیجیتال کار کرده و تمامی اجزای دوربین دارای یک شناسه یا IP در شبکه محلی می باشند که دسترسی به آنها تنها توسط خود فرد امکان پذیر می باشد. این دوربین ها می توانند تصاویری را با کیفیت بالا ایجاد کرده و امنیت بالایی را ایجاد نمایند. قیمت بالایی که این نوع از دوربین ها دارند از معایب آنها به شمار می رود.

اما بر اساس شکل ظاهری نیز دوربین های مدار بسته را در انواع مختلفی مانند پین هول، مینیاتوری، دام، اسپید دام، صنعتی، بولت، دید درشب، حرارتی و … دسته بندی می کنند که هر یک دارای ویژگی های منحصر به فرد خود بوده و می توان در اماکن مختلف مورد استفاده قرار داد.

اگر قصد ورود به بازار کار حرفه نصب دوربین های مداربسته را دارید، پیشنهاد می شود به منظور افزایش میزان درآمد خود در دوره های مهارتی مرتبط نظیر آموزش نصب اعلام حریق ، آموزش نصب دزدگیر اماکن ، آموزش نصب فیبر نوری و آموزش نصب جک برقی را نیز شرکت نمایید. تمامی این دوره ها در آموزشگاه فن آموزان با تمرکز بر یادگیری عملی کارآموزان ارائه می شود. برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 02191321001 تماس بگیرید.

دوربین های مداربسته پیشرفته

یکی از ایرادات بزرگ سیستم های نسل گذشته ، عدم توانایی تحلیل  یا درک محتوای تصاویر یا صحنه های  گرفته شده از دوربین های نظارتی بود که این گونه سیستم ها وابسته به اپراتور انسانی بودند و توانایی محدودی در جستجو داشتند و در نتیجه امکان عکس العمل های فوری را غیر ممکن می ساخت . برای رفع این مشکلات ، افزودن توانایی تحلیل و درک محتوای تصاویر دوربین ها و رفتارهای اشیاء متحرک در صحنه های تحت  نظارت می توانست راهگشا باشد .

واژة هوشمندی در سیستم های تظارت تصویری برای اولین بار در تشخیص حرکت توسط دوربین ، آغاز فرایند ضبط ، ایجاد هشدار و یا تحریک یک دستگاه جانبی ارائه شد. ابتدا این تشخیص توسط حسگرهای PIR موجود در دوربین بود که با پیشرفت پردازشگرهای دوربین مداربسته این امر به یکی از قابلیت های دوربین ها تبدیل شد .

از این هوشمندی اولیه چند سالی بیش نمی گذشت که شرکت های بزرگ اقدام به تقویت  پردازشگرهای دوربین های خود نموداند و به پشتوانة آن قابلیت های زیادی همچون تشخیص حرکت در زمینه، شمارش ، دیوار مجازی و غیره، به دوربین ها افزوده شده است که گاهاً تأثیر مستقیم بروی کیفیت تصویر داشت ه است. البته در حال حاضر سازنده ها این قابلیت ها را در دوربینهای حرفه ای خود ارائه نموده اند .

جهت مبحث هوشمندسازی دوربین های مداربسته، برخی از شرکت ها استانداردهای برنامه نویسی برای  شرکت های متخصص  در زمینه پردازش تصویر ایجاد کرده اند به نحوی که برنامه نویسی جهت این امر به صورت ماژولار انجام شود .

این امکانات تا حدودی راهگشای نیازهای جدید در سیستم های نظارتی شده است. مبحث تشخیص و جلوگیری از بروز اتفاقات و همچنین مقوله های آماری در حوزه مدیریت با مبحث سیستم های دوربین مداربسته پیوندی کاربردی ایجاد کرده است . در ادامه به بررسی چندین مورد به صورت دقیق پرداخته و مزایا و معایب استفاده از آنها ذکر می شود .

  • توانایی تفکیک در دوربین های پیشرفته

انسان افزودن سیستم توانایی تفکیک انسان از سایر اشیاء متحرک در تصاویر ویدئویی نیز از دیگر اهدافی بود که با مطرح شدن هوشمندسازی دوربین ها و ارائة نسل جدید از تجهیزات نظارت تصویری به واقعیت پیوست. سیستم های نظارت تصویری پیشرفته میتوانند با بررسی بیومتریک های رفتاری و ظاهری ( شیوه راه رفتن و شکل ظاهری چهره ) ، علاوه بر تشخیص هویت افراد ، حالات و وضعیت و رفتارهای تعاملی فرد با محیط را نیز تشخیص دهند .

این سیستم تصاویر را از دوربین ها گرفته و پس از مراحل پیش پردازش که در آن عملیات مربوط به ارتقاء سطح کیفی تصاویر به منظور بالا بردن سطح ادراکی سیستم از تصاویر صورت می گیرد ،  عملیات مربوط به آنالیز محتوایی تصاویر با استخراج ویژگی ها و تطبیق آنها ، و استفاده از تحلیل آماری و هوش مصنوعی ، و در نهایت تشخیص و تعبیر صورت انجام می دهد .

برای مثال اگر یک تصویر نمونه از چهره و یا چند فریم از راه رفتن فرد یا افراد ( مثلا مجرمین تحت تعقیب ) به سیستم داده شود ، سیستم می تواند به محض حضور فرد در صحنه ها یا محیط های عمومی تحت نظارت ، او را کشف و به اپراتور مربوطه یا پلیس اعلام نماید. علاوه بر اینها سیستم توانایی درک رفتارهای انسانی در محیط ها را چه به صورت انفرادی و چه به صورت تجمیعی و با دقت بالا را دارد .

برای نمونه وقتی دو نفر به هم می رسند سیستم رفتارهای تعاملی آنها مانند احوال پرسی ، صحبت کردن و بسیاری از حالات و وضعیت های روحی و روانی دیگر را نیز تشخیص می دهد ، در حالتی دیگر سیستم توانایی تشخیصی تجمعات و درگیری ها و نیز تحلیل رفتاری جمعیت مردمی در یک محیط را دارد. به دلیل بهره گیری از فن آوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به صورت نرم افزاری دارای قدرت خود تکاملی می باشد.

بدون شک دستگیری مظنونین بمب گذاری بوستون به کمک تصاویر دوربین های مداربسته انجام گرفت، که با به کارگیری فن آوری تحلیل تصاویر مجرمین شناسایی و به یک هفته هولناک در بوستون پایان دادند که شاید نبود این فن آوری کشف این ماجرا را غیر ممکن  می کرد و امکان تکرار آن نیز وجود داشت.

  • تشخیص حرکت پیشرفته

در این روش که در واقع بهینه یافته روش تشخیص حرکت ابتدایی است اجزای مختلف تصویر براساس حرکت دسته بندی می شوند و در واقع پردازشگر تصویری موجود در این دوربین ها به بررسی مداوم هر یک از اجزای متحرک در تصویر اصلی یا در زمینه می پردازد.

مشخصات دوربین مداربسته

به طور مثال، در یک تصویر از خیابان تشخیص حرکت توسط دوربین مداربسته زمانی صحیح ارزیابی می شود که یک خودروی موتورسیکلت یا انسان در تصویر حرکت کند در حالی که در سیستم های اولیه، حرکت برگ درختان یا سایه ساختمان ها و تجهیزات نیز منجر به تشخیص حرکت می شد .

  • دیوارهای مجازی

در این روش براساس تصویر سه بعدی و ترسیم خطوط فرضی بروی تصویر، هرگونه عبور شی  متحرک از خطوط فرضی منجر به تشخیص فرایند عبور از دیوارهای مجازی می شود. در این روش در حالت بهینه ، اندازه اشیاء عبوری ، سایه اشیاء عبوری و موارد جزئی دیگر قابل تشخیص ، تعریف و کنترل بوده تا از ایجاد هشدارهای خطا جلوگیری شود.

  • شمارش اشیاء

در این روش بر اساس تصویر سه بعدی و تعاریف تخصصی ، شمارش اشیاء عبوری از یک خط فرضی در سایزهای مختلف انجام می شود که با توجه به میزان پیچیدگی تصویر، ممکن است تا ۵۰ پارامتر مختلف نیاز به تنظیم داشته باشد. لازم به ذکر است که این شمارش می تواند در جهت های مختلف انجام شود.

  • توقف غیرمجاز

در این الگوریتم پس از تشخیص شیئی و توقف آن در محل از قبل تعیین شده، هشدار و یا فعالیت خاصی در خروجی دوربین فعال می شود . دقت این الگوریتم در سیستم های مختلف شامل تشخیص اتومبیل، شخص یا اشیاء متفاوت است . این الگوریتم به منظور کنترل فرایندهای ترافیکی ، تشخیصی تجمع ماشین آلات در محلی غیرمجاز و حتی باقی ماندن شیء در محل نامناسب کارآیی دارد .

  • تشخیص شلوغی

در این الگوریتم زمانی که تغییر چگالی حجمی تصویر از حد معینی فراتر رود، فرایندهای تعریف شده فعال می شود. در واقع زمانی که تعداد افراد موجود در تصویر از حد خاصی بیش تر شود، الگوریتم تشخیص تجمع داده و مکانیزم های مربوطه فعال می شود. معمولا دقت در این الگوریتم تأثیری در عملکرد آن نداشته و عملکرد آن براساس تعداد اشیاء و یا تغییرات گرمایی تصویر تشخیص داده می شود.

این موارد جزء امکانات دروبین مداربسته در حوزه هوشمندسازی است اما عملکرد تک محوری هر دوربین در این حوزه تنها پاسخگوی نیازهای کوچک و کوتاه مدت در این خصوص بوده و دارای ضعف های عدم مدیریت یکپارچه ، عدم صحت اطلاعات جهت آمارگیری و عدم قابلیت برنامه ریزی  به صورت گروهی در دوربین های مختلف است. در بسیاری از موارد جهت استفاده از این قابلیت ها در مکان های دیگر نیاز به جابه جایی دوربین است.

بخش های اصلی سیستم های نظارت تصویری

در این بخش به صورت خلاصه به بررسی مهم ترین نکات فنی تأثیرگذار در دوربین های مداربسته آنالوگ و IP اشاره می شود. لازم به ذکر است با توجه به حجم زیاد مطالب فنی مربوط به سیستم نظارت تصویری دوربین مداربسته، این اطلاعات باید در قالب یک گزارش جمع آوری، تدوین و بایگانی شوند.

قسمت های اصلی یک سیستم نظارت تصویری دوربین مداربسته را می توان به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

  • دوربین
  • مشخصات لنز (میزان زوم اپتیکال، ترکیب لنزها، سرعت لنز)
  • مشخصات سنسور (ابعاد سنسور، وضوح تصویر)
  • مشخصات Iris
  • نوع خروجی تصویر
  • مشخصات pan-tillt (سرعت گردش، زاویه ی گردش)
  • مشخصات محفظه (درجه حفاظت)
  • سیستم تمیزکننده محفظه دوربین
  • میزان سیگنال به نویز
  • Automatic Gain Control
  • سرعت Shutter
  • کم ترین نور ممکن
  • قابلیت دید در شب
  • وضوح تصویر دوربین

برای اندازه گیری دقیق وضوح تصویر یک دوربین روش های مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال، استفاده از نمودار و جداول مخصوص، روش مبتنی بر پهنای باند (در این روش پهنای باند بر روی اسیلوسکوپ اندازه گیری و در یک عدد مشخص ضرب می شود ت وضوح تصویر دوربین به دست آید) از جمله این روش ها محسوب می شوند. (خط بیش تر = وضوح تصویر بالاتر = کیفیت تصویر بهتر)

  • میزان حساسیت/ کم ترین نور محیط

این پارامتر کم ترین نور محیط را که می توان یک تصویر قابل قبول به دست آورد، مشخص می کند. برخلاف ادعای سازندگان، برای به دست آوردن عدد واقعی این پارامتر، باید از فرمولی که در آن پارامترهای مختلف دوربین لحاظ شده است، استفاده کرد.

  • سرعت لنز

این پارامتر معمولاً با F-Stop در مشخصات دوربین نشان داده می شود. این مقدار میزانی را که Iris در جلو لنز باز می شود، را مشخص می کند. هرچه این مقدار بزرگ تر باشد، نشان می دهد که میزان باز شدن Iris کم تر است.

  • سرعت Shutter

Shutter می تواند زمان شارژ شدن و رسیدن نور به CCD را کنترل کند. استاندارد موجود 50 بار در ثانیه برای PAL و 60 بار در ثانیه برای NTSC است. به عنوان مثال، اگر این سرعت به 1000 بار در ثانیه برسد، بدان معنی است که نور محیط باید 20 برابر شود. (PAL)

  • عوامل تأثیرگذار بر روی کیفیت لنز

لنز دوربین های مداربسته رنگی به دلیل تغییر فرکانس طیف رنگ، ترکیبی از لنزهای مختلف است که براساس کاربرد انواع مختلفی از لنزها به آن اضافه می شود. بنابراین وقتی از لنز صحبت می کنیم، منظور مجموعه ای از لنزهای مختلف همانند Focusind Lens (باعث فوکوس کردن بر روی یک شیء می شود)، Cariator Lens (اندازه تصویر را تغییر می دهد)، Compemstor Lens  (به هنگام استفاده از لنز با قابلیت تغییر اندازه، به طور هم زمان برای تصحیح فوکوس استفاده می شود) و Relay Lens (این لنز در نزدیکی CCD قرار می گیرد و نور را بر روی ان متمرکز می کند) است.

پارامترهای زیر از جمله عوامل تأثیرگذار بر روی کیفیت لنز هستند:

تعداد تکه های شیشه ای استفاده شده: تعداد زیاد لنزها باعث بالاتر رفتن دقت و از سوی دیگر افزایش جذب سطحی نور می شود.

ضریب جذب شیشه: شیشه هایی با کیفیت پایین نور بیش تری را جذب می کنند.

نوع پوشش: کیفیت پوشش این لنزها نیز تأثیر زیادی بر روی کارایی آنها دارد.

مکانیزم: دقت و کیفیت مکانیزمی که تکه های لنز را حرکت می دهد نیز بسیار مهم است.

یک دوربین مداربسته باید دارای چه مشخصه هایی باشد؟

توجه به مشخصه های این نوع سیستم های تصویری از اهمیت زیادی برخوردار است و در هنگام خرید دوربین باید به تمام این ویژگی ها توجه کرد تا بتوان دوربینی متناسب با نیازی که وجود دارد خریداری نمود. در ادامه به اصلی ترین مشخصه های دوربین های مداربسته پرداخته شده است:

  • وضوح تصویر

مهمترین انتظاراتی که از یک دوربین مداربسته امنیتی می رود وضوح دوربین و میزان روشنایی تصاویر ارایه شده توسط آن است. منظور از وضوح در واقع کمیتی است که نشان می دهد تصویری که توسط دوربین مداربسته ارایه شده است تا چه مقدار شفاف و خوانا است.
مشخصه های دوربین مداربسته

وضوح دارای دو شاخص افقی و عمودی است منظور از وضوح افقی تعداد خطوط سیاه و سفیدی عمودی است که با چشم به راحتی می تواند از تصویری که توسط دوربین مداربسته تهیه شده است دیده شود. دوربینی که در بحث امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند دارای وضوح افقی بین 330 تا 480 می باشند.
در صورتیکه وضوح بالاتری مورد نیاز باشد، دوربین CCD با وضوح افقی بالاتر از 600 خط باید مورد استفاده قرار گیرد .

در مقابل منظور از وضوح عمودی تعداد حداکثر خطوط افقی است که می تواند دوربین مداربسته برای تهیه تصویر از آن استفاده نماید. مقدار این وضوح با توجه به سیستم اسکن مورد استفاده ( PAL,SECAM,NTSC ) می تواند بین 350 تا 400 خط باشد. حداقل میزان روشنایی تصاویر در واقع حداقل چگالی نوری است که از شئ مورد نظر باید تابیده شود تا دوربین بتواند از آن تصویر مناسبی ارایه دهد. واحد سنجش روشنایی بر حسب لوکس است و هر لوکس در واقع میزان روشنایی یک متر مربع از سطحی است که شدت نوری برابر 1 لومن بر آن تابیده شود. به صورت تجربی می توان گفت که روشنایی یک لوکس میزان نوری است که از یک شمع در فاصله یک متری دیده می شود.

  • سازگاری با محل مورد نظر

دوربین های مدار بسته را در محیط های داخلی و خارجی نصب می نمایند و در هنگام انتخاب دوربین باید توجه کرد که شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر چگونه بوده و سپس دوربینی را انتخاب کرد که سازگاری بالایی با این شرایط داشته باشد و با گذشت زمان دچار آسیب و خرابی نگردد.

اگر دوربین را برای مناطقی می خواهید که رطوبت و بارش زیادی وجود دارد بهتر است از دوربین هایی که ضد آب می باشند استفاده نمایید. در محل هایی که نور آفتاب شدید می باشد باید از کاورهایی که مقاومت بالایی در برابر نور خورشید دارند استفاده نمود.

  • رزولوشن و رنگ تصویر

دوربین های مدار بسته در انواع سیاه و سفید و رنگی وجود دارند و قطعا دوربین های رنگی گرانتر از نوع سیاه و سفید می باشند اما تصویری که ایجاد می کنند از دقت بیشتری برخوردار بوده و امکان تشخیص چهره بیشتر خواهد بود. علاوه بر آن وضوح و رزولوشن تصویر هم از دیگر ویژگی هایی است که دوربین های مختلف دارند و این موضوع در واقع به نوع لنز آنها مربوط می باشد. گاهی وضوح تصویر برای افراد اهمیتی نداشته چرا که فقط نیاز به کنترل ورود و خروج افراد دارند و تصاویری با رزولوشن کمتر هم قادر به انجام این کار می باشد.

  • قابلیت کنترل از راه دور

این قابلیت یک ویژگی بسیار مهم در دوربین های مدار بسته به شمار می رود و باعث می شود تا شما در صورتی که در مکان مورد نظر نمی باشید هم قادر به مشاهده تصاویر دریافتی از دوربین ها با استفاده از اینترنت گوشی یا لپ تاپ خود باشید. در هنگام خرید دوربین حتما به این نکته توجه نمایید.

  • توجه به نوع و ویژگی های لنز

لنز در دوربین های مداربسته نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و در هنگام خرید دوربین باید به ویژگی های لنز نیز دقت نمود. هر چقدر زاویه لنز کمتر باشد زاویه بازتری را پوشش خواهد داد و با توجه به هدفی که دارید می توانید زاویه مورد نظر لنز خود را انتخاب نمایید.

علاوه بر آن لنزها در انواع مختلفی وجود دارند که هر یک به منظور خاصی به کار رفته و باید به این مورد نیز توجه نمود. لنزهای ثابت و متحرک می توانند در زوم کردن تصویر به شما کمک نمایند. لنزهای واید برای استفاده در اتاق و دریافت تصاویر از یک زاویه مناسب می باشند.

  • اندازه مناسب دوربین

دوربین های مدار بسته در سایزها و اندازه های مختلفی وجود دارند و با توجه به این که چه مکانی مد نظر شما می باشد می توانید انواع مختلف دوربین از نظر سایز را انتخاب نمایید. به عنوان مثال در صورتی که تصمیم دارید دوربین توسط کسی دیده نشود بهتر است دوربین های پین هول یا مینیاتوری را خریداری نمایید.

اما نصب دوربین هایی که اندازه بزرگتری دارند در مجتمع های مسکونی یا تجاری گزینه بهتری می باشد چرا که سارق دوربین را به راحتی مشاهده کرده و این ریسک را نمی کند که به انجام سرقت با وجود دوربین بپردازد.

  • برخورداری از میکروفن و ضبط صدا

بسیاری از افراد تمایل دارند تا علاوه بر تصویر، صداهای موجود در محیط مورد نظر را نیز گوش داده و ممکن است این صداها برای آنها حائز اهمیت باشد. در این صورت استفاده از دوربین هایی که مجهز به سیستم ضبط صدا و میکروفن می باشند ضروری است و در هنگام خرید دوربین باید این مورد را مد نظر قرار داد.

  • قابلیت دید در شب دوربین

همانطور که می دانید اکثر سرقت های اتفاق افتاده در شب و تاریکی هوا رخ می دهد و به همین دلیل اهمیت دارد که دوربینی در اماکن مختلف استفاده شود که قابلیت ثبت تصاویر در نور پایین را با کیفیت بالا داشته باشد.

دوربین های دید درشب با استفاده از امواج مادون قرمز این توانایی را دارند و می توانند تصاویری را که در شب دریافت می کنند با نوری بالا و بدون هیچ گونه مشکلی نمایش دهند. البته قیمت این دوربین ها نسبت به دوربین های معمولی بیشتر بوده اما با توجه به مزایایی که دارند صرفه اقتصادی با خرید دوربین های دید در شب می باشد.

  • قابلیت تشخیص حرکات مختلف

بسیاری از دوربین های مدار بسته مجهز به سنسورهای حرکتی می باشند که تمامی حرکات مشکوک را ثبت نموده و آن را به مالک ساختمان اطلاع می دهند. این قابلیت باعث می شود تا دوربین علاوه بر دریافت تصاویر در هنگام ورود به ساختمان، حرکاتی که ممکن است مشکوک باشند را نیز شناسایی کرده و از وقوع سرقت جلوگیری نماید.

  • توجه به نوع دوربین

همانطور که گفته شد دوربین ها در انواع آنالوگ و تحت شبکه وجود دارند و لازم است تا با توجه به نیازی که دارید نوع دوربین را انتخاب نمایید. اگر جزئیات و کیفیت تصاویر اهمیت زیادی برایتان ندارد دوربین های مدار بسته آنالوگ برای شما مناسب بوده و نیازی به صرف هزینه بیشتر برای خرید دوربین تحت شبکه نمی باشد.

چرا دوربین مداربسته؟

شاید در جریان باشد که ابزارهای مختلفی جهت جلوگیری از سرقت از اماکن مختلف در بازار وجود داشته باشد که استفاده از آنها می تواند به تامین امنیت مکان مورد نظر شما کمک بسیاری نماید. از جمله این تجهیزات می تواند به آژیرها و دزدگیرها، گیت های امنیتی، سنسورهای مختلف حساس به حرکت، سنسورهای لرزشی، سنسورهای لیزری و غیره اشاره کرد.

اما سوالی که پیش می آید این است که با وجود این همه تنوع در سیستم های امنیتی و نظارتی، چرا باید از سیستم های نظارت تصویری استفاده نمود؟

پاسخ به این سوال را می توان با بیان توضیحاتی در رابطه با دوربین های مدار بسته و مزایایی که این دوربین ها دارند داد. با ما باشید تا در ادامه به مطلب به پاسخ این سوال به صورت مفصل بپردازیم.

آموزشگاه فن آموزان دوره های تخصصی الکترونیک، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق نظیر دوره های آموزش plc ، آموزش سیم پیچی موتور ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش برق ساختمان ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و بیش از هشتاد دوره آموزشی دیگر را با مجوز رسمی از سازمان فنی حرفه ای کشور و بصورت عملی ویژه بازار کار برگزار می کند. برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *