0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

دریچه ی دیافراگم دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

روزنه های دیافراگم مطابق استاندارد جهانی به ترتیب زیر درجه بندی شده است: 1-1، 4-2-8، 2-4-6، 5-8-11-16-22-32-45 و غیره که هر کدام ازا ین روزنه ها را یک درجه دیافراگم می نامند و ترتیب درجه های دیافراگم به صورت تصاعدی است.

روزنه های دیافراگم مطابق استاندارد جهانی به ترتیب زیر درجه بندی شده است: 1-1، 4-2-8، 2-4-6، 5-8-11-16-22-32-45 و غیره که هر کدام ازا ین روزنه ها را یک درجه دیافراگم می نامند و ترتیب درجه های دیافراگم به صورت تصاعدی است.

یعنی مقدار تور عبوری از دیافراگم شش دوبرابر دیافراگم هشت و نصف دیافراگم چهار است. اعداد مربوط به درجه های مختلف دیافراگم «عدد F» از تقسیم فاصله کانونی لنز به قطر روزنه دیافراگم به دست آمده اند.

به عنوان مثال اگر یک لنز ۵۰ میلیمتری داشته باشیم و قطر بازشدگی لنز برابر ۲۵میلی متر باشد، عدد دیافراگم دو خواهد بود. هرچه عدد درجه دیافراگم بزرگتر شود. روزنه آن کوچکتر میشود و در نتیجه نور کمتری را از خود عبور می دهد.

درجه های روزانه مختلف دیافراگم برای تمام لرها یکسان و یکنواخت است. مثلاً دیافراگم دو در یک لنز ۵ میلیمتری (2=25÷50) همان مقدار تور را از خود عبور میدهد که یک لنز تله میلیمتری (2=40÷80) و علت آن این است که در لنز ۸۰ میلی متری افزایش قطر روزنه بالا رفتن فاصله کانونی لنز را جبران می کند و در نتیجه مقدار نور عبوری در هر درجه مشخص از دیافراگم در هر دو لنز برابر است.

ضریب بازشدگی دریچه ی دیافراگی عدد

ضریب بازشدگی دریچه ی دیافراگی عدد

سرعت یا قدرت هر لنز عبارت است از حداکثر توانایی لنز برای عبور دادن نور که در حقیقت بزرگترین درجه دیافراگم یک لنز محسوب می شود و اندازه آن روی دهانه ی خارجی التز درج می شود.

هرچقدر این روزنه بزرگتر باشد، توانایی لنز برای تصویربرداری در جاهای کمنور افزایش می یابد و لنز را به اصطلاح «سریعتر» مینامند. از لحاظ قوانین فیزیکی هرچقدر دیافراگم لنز بازتر باشد امکان تأثیر خطاهای رایج در عدسی ها مثل کج راهی و اعوجاج بیشتر میشود و باعث افت تصویر خواهد شد. به همین دلیل و برای جلوگیری از این موضوع برای طراحی لنزهای سریع محاسبات بسیار پیچیدهای انجام میشود و این لنزها بسیار گران قیمت هستند.

در F-STOP کوچک، مثلاً F/2حجم عظیمی از نور به درون لنز وارد خواهد شد و این اتفاق حتی در کسری از ثانیه نیز رخ خواهد داد، اما در F/22 احتمالاً دیافراگم در کوچکترین وضعیت خود قرار دارد و حجم نور کمی وارد لنز خواهد شد(حتی با سرعت شاترهای طولانی تر) در لنزهای زوم با کیفیت، مادامی که عدد F ثابت باشد، فاصله کانونی لنز اهمیتی نخواهد داشت.

دلیل این امر نیز معادلات ریاضی در خصوص عدد F است که در صورت ثابت بودن عدد F، حجم نورعبوری ثابتی را برای لنزهای ۳۵ میلیمتری و ۱۰۰ میلیمتری با سرعت شاتر برابر مثلا 1/125 ثانیه فراهم خواهد کرد. یعنی اندازه ی دیافراگم متفاوت خواهد بود اما حجم نور عبوری برابر است.

تأثیر دریچه دیافراگم بر عمق دید

تأثیر دریچه دیافراگم بر عمق دید

فوکوس

 فوکوس نتیجه ی عملکرد لنز دوربین مداربسته و تنظیمات دیافراگم است. اگر دوربین مداربسته بر روی یک سوژه فوکوس کند، سوژه واضح تر و شفاف تر خواهد شد و سایر قسمتها که در فوکوس نیستند، کدر تر و تارتر دیده خواهند بود.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *