0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

تنظیم کیفیت تصاویر با نرم افزار VideoCAD

چکیده مطلب :

این نرم افزار چند کاره با پایه CAD ، از مدل سازی دو یا سه بعدی جهت طراحی سیستم مانیتورینگ استفاده می کند و کاربرد آن برای محاسبه سایز لنز و همچنین مشخص کردن ارتفاع و جانمایی دوربین برای دستیابی به پارامترها و اهداف تعیین شده مورد نیاز برای نظارت تصویری است.

این نرم افزار چند کاره با پایه CAD ، از مدل سازی دو یا سه بعدی جهت طراحی سیستم مانیتورینگ استفاده می کند و کاربرد آن برای محاسبه سایز لنز و همچنین مشخص کردن ارتفاع و جانمایی در آموزش نصب دوربین مدار بسته برای دستیابی به پارامترها و اهداف تعیین شده مورد نیاز برای نظارت تصویری است. ، صفحه این نرم افزار به دو بخش تقسیم می شود که قسمت بالایی دید افقی و قسمت پایینی دید عمودی از طرح شبیه سازی شده را نشان می دهد. این نرم افزار کمک فراوانی به طراح جهت پیدا کردن بهینه ترین مکان نصب دوربین های مداربسته بر روی نقشه جانمایی ، بررسی پوشش کامل دوربین های مداربسته و انتخاب مناسب لنزها می دهد.

امکان کشیدن و یا وارد کردن نقشه و فضای محیط به صورت فرمت های JPG ،BMP DWG , AUTOCAD ،TIF ،GIF ،PNG،WMF ،EMF و DXF وجود خواهد داشت و سپس با استفاده از کتابخانه نرم افزار، امکان قراردادن تجهیزاتی سه بعدی و شبیه سازی شده همچون ماشین ها و اشخاص و موانعی چون دیوارها و سازه ها جهت مشاهده آنچه که کاربر سیستم حفاظتی بر روی مانیتورهای خود خواهد دید، وجود خواهد داشت.

این نرم افزار به طور گسترده به صورت نرم افزار مانیتورینگ منطبق بر CAD برای طراحان ، نصاب ها و مدیران شبکه به کار گرفته شده است.

مزایای این نرم افزار برای طراح به قرار زیر است:

  • انتقال تغییر فضا و محیط کار از حالت دو بعدی به سه بعدی و بالعکس
  • امکان تغییر هر پارامتری از دوربین های مداربسته به کار گرفته شده به طوری که میزان تغییر پارامترهای متناسب نیز به طور خودکار محاسبه و اعمال شود .
  • امکان بزرگنمایی و کوچک سازی با موس جهت بررسی و مشاهده دید از دور و نزدیک
  • امکان چرخاندن و تغییر ارتفاع نصب دوربین های مداربسته جهت مشاهده آنها در مکان های مختلف
  • امکان پیش نمایش سه بعدی تصاویر در یک پنجره نمایش کوچک و یا بزرگ (3D Viewtab)
  • دادن خروجی دو بعدی از جانمایی دوربین های مداربسته و مدلی سه بعدی و جداول برای سایر نرم افزارها که جهت تولید مدارک پروژهای سیستم های نظارتی تصویری به کار می روند

cctv_security_camera در قسمت Camera geometry دوربین های مداربسته می توان پس از تعیین میدان دید افقی و عمودی ، با توجه به پارامترهای مشخص شده برای دوربین ، شبیه سازی نرم افزار را دید.

تعیین سطوح کیفی

بر طبق وظیفه تعریف شده برای سیستم نظارت تصویری ، این سیستم ها سه نوع سطح کیفی دارند که برای هر یک از این سطوح معیارهایی تعریف شده است که بر طبق آن نرم افزار VideoCAD اقدام به محاسبه منطقه تحت پوشش برای آن سطح مشخص شده می کند .

این سطوح کیفی به صورت ذیل تقسیم بندی می شوند:

۱. تشخیص حضور افراد

۲. شناسایی افراد

۳. خواندن پلاک خودرو

مقادیر معیارها در هر یک از این سطوح را می توان برای دوربین های مداربسته مختلف تعریف کرد. بدین – منظور سطوح کیفی مختلف بر طبق سه سطح کیفی اصلی تعریف می شود که این کار با استفاده از پنجره Ouality level قابل انجام است

جهت دسترسی به پنجره Quality level ، به آدرس زیر می رویم:

Main menu > Criteria > Ouality levels

می توان سطوح کیفی مختلفی برای نرم افزار تعیین کرد و برای هر سطحی، به عنوان نمونه Quality 10 ، هم امکان تنظیم مقادیر سه سطح اصلی وجود دارد. بدین منظور باید دکمه Edit را در ستون مربوطه فشر تا پنجره تنظیمات مربوطه بازشود  حال به معرفی هر یک از این سطوح اصلی می پردازیم .

معیارهای سطح کیفی تشخیص افراد

در خصوص این سطح کیفی ، معیارهای زیر باید مد نظر قرار گیرند:

  • حداقل ارتفاع لازم جهت تشخیص
  • حداکثر ارتفاع لازم جهت تشخیص
  • حداقل وضوح عمودی ( بر حسب پیکسل بر متر یا پیکسل بر فوت )

معیار حداقل اندازه عمودی ( بر حسب پیکسل بر متر ) به تعداد پیکسل های عمودی وابسته است. تعداد پیکسل های عمودی بر هر سه سطح کیفی ، تشخیص و شناسایی افراد و خواندن پلاک خودرو تأثیرگذار است. حداقل تعداد پیکسل را می توان از پارامترهای حسگر تصویر دوربین و پارامتر تصویر خروجی محاسبه کرد که تعداد پیکسل های حسگر دوربین در پنجره Sensitivity and Resolution و تعداد پیکسل های تصویر خروجی در قسمت Processing پنجره Image parameter panel تنظیم می شود. اگر تعداد پیکسل ها مشخص نباشد، محاسبات برای پیکسل عمودی ۵۷۶ که متناسب با دوربین های مداربسته آنالوگ است، انجام خواهد شد.

منطقه تشخیص حضور فرد برخلاف سایر مناطق تعریف شده ، منطقه ای است که در آن هر نوع حضوری از فرد، با هر ارتفاعی، قابل تشخیصی باشد. برای نمونه ، حضور پا یا سر فرد در منطقه برای تشخیص حضور کافی است.

پنجره Ouality level، انتخاب هر سطح کیفی را میسر می سازد. این قسمت به درنگ مقادیر معیار مرتبط با سطح کیفی انتخاب شده را نمایش می دهد. مقادیر معیار را می توان با ورود مقادیر جدید ویرایش کرد. اگر مقادیر کیفی ویرایش شده منطبق بر سطح کیفی دوربین فعال باشد ، تمام تغییرات معیار هنگام محاسبه منطقه تشخیص در نظر گرفته می شود

حداقل ارتفاع لازم جهت تشخیص برابر 3/0 متر، حداکثر ارتفاع لازم جهت تشخیص برابر 5 /1 متر و حداقل وضوح عمودی 8 /48 پیکسل بر متر تعریف شده است.

وقتی که نشانگر موسی به یک پنجره با سطح کیفی انتخاب شده حرکت می کند، اطلاعات اضافی روی این سطح کیفی ظاهر می شود. برای حفظ تغییرات معرفی شده بر روی ok و برای عدم حفظ آن بر روی Cancel کلیک کنید .

معیارهای سطح کیفی شناسایی افراد

در خصوص این سطح کیفی ، همان طور که نشان داده شده است، معیارهای زیر باید مد نظر قرار گیرد:

  • حداقل ارتفاع شناسایی
  • حداکثر ارتفاع شناسایی
  • حداقل اندازه عمودی تصویر صورت ( بر حسب پیکسل )
  • حداکثر زاویه بین جهت دوربین و افق

پارامتر حداکثر زاویه بین جهت دوربین و فق به دلیل کاهش قابلیت شناسایی به دلیل رو به پایین بودن زاویه دید دوربین و به رغم اندازه کافی صورت فرد در تصویر ، تعریف شده است .

حداقل ارتفاع شناسای 3 / 1 متر، حداکثر ارتفاع شناسایی دومتر، حداقل اندازه عمودی تصویر صورت 5 / 97 پیکسل و حداکثر زاویه بین جهت دوربین و افق 6 / 26 درجه تعریف شده است.

معیارهای سطح کیفی خواندن پلاک خودرو

در خصوص این سطح کیفی ، همان طور که در۴ نشان داده شده است ، معیارهای زیر باید مد نظر قرار گیرد:

  • حداقل ارتفاع لازم جهت خواندن پلاک خودرو
  • حداکثر ارتفاع ممکن جهت خواندن پلاک خودرو
  • حداقل اندازه عمودی پلاک خودرو ( پیکسل )

ارتفاع یک پلاک خودرو به عنوان مثال 1 /0 متر ( 33 / 0 فوت) در نظر گرفته می شود. از آن جا که پلاک خودرو یک صفحه صاف است، زاویه بین محور نوری لنز دوربین که از پلاک عبور می کند و افق مقدار کوچکتری در مقایسه با فرآیند خواندن پلاک دارد.

حداقل ارتفاع لازم جهت خواندن پلاک خودرو 3 /0 متر، حداکثر ارتفاع ممکن جهت خواندن پلاک خودرو 5/1 متر و حداقل اندازه عمودی پلاک خودرو 5 / 32 پیکسل تعریف شده است.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *