0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مدار الکتریکی کولر آبی

مدار الکتریکی کولر آبی
چکیده مطلب :

موارد کاربرد مدار کولر آبی را می توان به چگونگی نصب کولر آبی نسبت داد. در واقع در این نوع از کولرها از کلیدی با 3 پل استفاده شده است که برای تعیین خاموش یا روشن بودن پمپ آب و خاموش و روشن بودن موتور کولر و برای تعیین دور تند و کند از آن استفاده می شود.

از مدار الکتریکی کولر آبی برای روشن و خاموش کردن موتور پمپ آب و موتور کولر و تنظیم کننده دور موتور استفاده می شود. سیم کشی مدار الکتریکی سبب تامین انرژی الکتریکی برای کارکرد صحیح کولر آبی می شود. در این مقاله به منظور آشنایی با مدار الکتریکی کولر آبی با نحوه کار و تجهیزات الکتریکی کولر آبی آشنا می شویم. در ادامه نقشه سیم کشی برق و نحوه سیم کشی به صورت مختصر توضیح داده شده است.

آموزش برق ساختمان

آموزشگاه فنی حرفه ای فن آموزان در دپارتمان برق خود دوره های تخصصی آموزش برق ساختمان ، آموزش برق صنعتی ، آموزش هوشمند سازی ساختمان و … را بصورت عملی ویژه بازار کار در کارگاههای مجهز برگزار می کند. تمامی دوره با تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای و با اعطای مدرک معتبر برگزار می شود. جهت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

فیلم معرفی مدار الکتریکی کولر آبی

نحوه کار کولر آبی

کولر آبی یکی از گزینه های مناسب برای خنک کردن و تهویه هوا در مناطق گرم و خشک می باشد. پس از نصب و سرویس کولر آبی و روشن کردن آن، آب از سمت شیلنگ ورودی آب به داخل کولر حرکت می کند. با وارد شدن آب به کولر و پر شدن مخزن کولر، رسیدن سطح شناور روی آب به مقدار خاصی باعث قطع شدن ورود آب به کولر می شود. در این مرحله که مخزن کولر به اندازه کافی پر آب شده است، پمپ شروع به فرستادن آب به پوشال های کولر از طریق شیلنگ های توزیع می کند.

پس از خیس شدن کامل پوشال ها، هوای گرم داخل کولر با عبور از پوشال های خیس خنک شده و هوای خنک و مطبوع توسط موتور از طریق کانال های کولر وارد محیط می شوند. به فرآیند خنک سازی درون کولر آبی، خنک کنندگی تبخیری گفته می شود.

تجهیزات الکتریکی کولر آبی

تجهیزات به کار رفته در کولر آبی از بخش های الکتریکی و مکانیکی تشکیل شده اند. بخش الکتریکی کولر آبی انرژی لازم برای به حرکت در آوردن قطعات مکانیکی را از نیروی برق تامین می کنند. تجهیزات الکتریکی کولر آبی نسبت به تجهیزات مکانیکی از حساس تر بوده و در صورت معیوب شدن آن ها کارکرد کلی کولر آبی با مشکل روبرو شده و هزینه تعمیر یا تعویض آن ها بالا می باشد. تجهیزات الکتریکی کولر آبی عبارتند از:

  • پمپ
  • موتور
  • کابل
  • جعبه تقسیم
  • کلید

تجهیزات الکتریکی کولر آبی

  1. پمپ: پمپ کولر یکی از تجهیزات الکتریکی کولر آبی بوده که با برق 220 ولت AC کار می کند و به برق متصل می شود. این قطعه وظیفه پمپاژ آب را از طریق شیلنگ های توزیع به منظور مرطوب کردن پوشال ها و در نتیجه خنک کردن هوای ورودی بر عهده دارد. محل قرار گیری پمپ در کف کولر می باشد.

قطعات الکتریکی کولر آبی: پمپ

  1. موتور: موتور کولر از جریان متناوب AC استفاده می کنند. الکتروموتور های تک فاز و سه فاز به ترتیب با برق تک فاز و سه فاز کار می کنند. برای راه اندازی الکتروموتور های تک فاز می توان از دو راه استفاده از خازن راه انداز یا عدم استفاده از خازن راه انداز استفاده کرد.

قطعات الکتریکی کولر آبی: موتور

موتور کولر با چرخش دمنده باعث ورودی هوای خنک به اتاق از طریق کانال کولر می شود. موتور کولر با متصل شدن به پولی و دمنده از طریق تسمه با سرعت 1450 دور در دقیقه می چرخد.

  1. کابل: کابل کولر یکی از تجهیزات الکتریکی اصلی برای متصل کردن قطعات مختلف به یکدیگر و برقراری جریان برق می باشد. به منظور جلوگیری از برق گرفتگی و وقوع اتفاقات ناخوشایند از کابل های یک تکه استفاده شود و از متصل کردن تکه های کابل به یکدیگر توسط چسب برق بپرهیزید.

قطعات الکتریکی کولر آبی: کابل

کابل برق از 5 رشته سیم به قطر 1.5 میلی متر مربع تشکیل شده است. کابل ها باید از از داخل مسیر خرطومی عبور داده شوند. از عبور کابل ها از هواکش یا دودکش به علت جذب گرما و رطوبت و ایجاد برق گرفتگی بپرهیزید.

  1. جعبه تقسیم: جعبه تقسیم کولر یکی از اجزای الکتریکی کولر بوده که به منظور ارتباط بین موتور و پمپ درون اتاقک کولر قرار دارد.برای جلوگیری از معیوب شدن جعبه تقسیم، بر روی آن درپوشی نصب شده و برای اتصال صحیح سیم های درون جعبه تقسیم باید از اعداد و حروف روی ترمینال ها کمک گرفت. استفاده از سرسیم به منظور جلوگیری از برق گرفتگی توصیه می شود. جعبه تقسیم با نام ترمینال نیز شناخته شده و در قسمت بدنه داخلی کولر قرار دارد.

جعبه تقسیم کولر آبی

  1. کلید: کلید کولر به عنوان قطع و وصل کننده برق پمپ، موتور و تعویض دور موتور مورد استفاده قرار می گیرد. کلید ها در انواع مختلف سلکتوری، معمولی و هوشمند در بازار وجود دارند.

قطعات الکتریکی کولر آبی: کلید

کلید سلکتوری که در کولر های آبی پرتابل مورد استفاده قرار می گیرد می تواند پمپ آب و موتور را به چرخش درآورد. کلید های معمولی از دو کلید تک پل برای پمپ آب و موتور و از یک کلید تبدیل برای تعویض دور کند و تند دستگاه تشکیل شده است. کلید های هوشمند در کولر آبی با کنترل دمای اتاق قادر به روشن و خاموش کردن کولر آبی در زمان های از پیش تعریف شده می باشد. با استفاده از کلید هوشمند می توان به خاموش و روشن کردن کولر آبی از راه دور پرداخت.

نقشه سیم کشی برق کولر آبی

نقشه سیم کشی برق کولر آبی یکی از موارد مهم در انواع کولر آبی می باشد که معمولا بر روی موتور یا بدنه دستگاه قرار گرفته شده است. در نقشه سیم کشی برق کولر آبی دو عدد لوله برق به منظور کارکرد صحیح دستگاه قرار گرفته شده است. یکی از لوله برق ها به منظور اتصال جعبه تقسیم مربوط به ساختمان به کلید کولر آبی مورد استفاده قرار می گیرد. برای اتصال کلید کولر از کنار کانال به سمت موقعیت دستگاه از لوله برق دوم استفاده می شود.

نقشه سیم کشی برق کولرآبی

سیم های برق که شامل سیم فاز، نول و ارت می باشند و برای اتصال جعبه تقسیم به کلید کولر از لوله برق استفاده می کند. سیم فاز وظیفه انتقال جریان برق را بر عهده داشته و مستقیما به کلید کولر متصل می گردد. سیم نول وظیفه برگشت جریان خروجی را از دستگاه به مولد بر عهده داشته و از طریق ترمینال نول جعبه تقسیم منتقل می شود. سیم ارت یکی از تجهیزات حفاظتی بوده که با اتصال برق به زمین از وقوع برق گرفتگی جلوگیری می کند. سیم ارت از طریق سیم های مخصوص به دور کند و تند کولر موجود در لوله برق دوم وارد جعبه تقسیم کولر می شوند.

نحوه سیم کشی برق کولر آبی

در صورتی که ساختمان به سیم ارت مجهز باشد از دو عدد کابل 3 سیمه و 5 سیمه برای سیم کشی برق کولر آبی استفاده می شود. کابل سه سیمه از 3 رشته سیم با قطر 2.5 برای فاز، نول و ارت استفاده می شود. برای اتصال کلید کولر تا جعبه تقسیم از کابل 5 سیمه که از 5 عدد رشته سیم با قطر 1.5 تشکیل شده است به ترتیب برای نول، دور تند کولر، دور کند کولر، ارت و پمپ استفاده می گردد.

سیم ارت نقشی در عملکرد عادی کولر آبی نداشته و به عنوان یک عامل مانع از برق گرفتگی به رنگ زرد وجود داشته و به بدنه کولر وصل می شود. در صورتی که ساختمان از سیم ارت استفاده نکند، سیم ارت در هر یک از کابل ها حذف شده و به ترتیب از یک لوله برق 2 سیم برای اتصال میان جعبه تقسیم برق ساختمان و کلید کولر و هم چنین از کابل 4 سیم برای اتصال بین کولر و کلید استفاده می شود. برای اتصال کابل ها به یکدیگر از فیش ها استفاده می شود.

نحوه سیم کشی کولر آبی

برای سیم کشی برق کولر آبی کافی است سیم فاز را به کلید روشن و خاموش وصل کنید. از کلید روشن و خاموش به کلید یک پل پمپ کولر یک سیم وصل کرده و از قسمت دیگر پیچ کلید پمپ به پمپ کولر وصل کنید. یک سیم نول را از نول گرفته و به سمت مقابل ترمینال پمپ کولر متصل کنید.

سیم برگشتی از فاز را به پیچ مشترک دور کند و تند کولر وصل کنید. در کلید تبدیل دور کند و تند دو پیچ غیر مشترک وجود دارد که به وسیله دو سیم به موتور کولر وصل می گردد. پیچ مشترک را به نول وصل کنید.

سیم کشی کولر آبی بر اساس رنگ بندی

سیم کشی کولر آبی بر اساس رنگ بندی حرفه ای نبوده و متخصصان حوزه برق توصیه می کنند تنها به رنگ سیم ها اکتفا نکنید. اغلب دو رشته سیم به رنگ های آبی و مکی برای اتصال جعبه فیوز ساختمان به جعبه کلید وجود دارد. معمولا رنگ مشکی متعلق به فاز و آبی مربوط به نول می باشد. به منظور تشخیص دقیق هر یک از رشته سیم ها کافی است از فاز متر استفاده کنیم. به طوری که با وصل کردن نوک تیز فاز متر به سیم، روشن شدن چراغ داخل فازمتر به این معنی است که سیم مورد نظر فاز بوده است.

سیم کشی کولر آبی بر اساس رنگ بندی

سیم آبی رنگ و قرمز رنگ داخل جعبه تقسیم کولر آبی به ترتیب مربوط به پمپ و الکتروموتور می باشد. دور کند و تند دستگاه به وسیله سیم های برق مشکی و قهوه ای در دستگاه قابل شناسایی هستند. سیم ارت در سیم کشی کولر آبی با سیم رنگی زرد می باشد.

عیب یابی و تعمیر سیم کشی کولر آبی

در صورتی که پس از انجام سیم کشی کولر آبی، کولر آبی روشن نشود باید اتصال سیم فاز را تغییر دهید. اگر پمپ آب روشن شده و عملیات پمپاژ به خوبی انجام شود ولی موتور کولر روشن نشود باید پنل برق را بررسی نموده و از اتصال سیم نول به طور صحیح اطمینان حاصل کنید.

عیب یابی سیم کشی کولر

در صورتی که به محض کولر آبی، فیوز می پرد باید اتصال سیم های فاز و نول را مورد بررسی قرار داد و آن را رفع کرد. اگر دور تند یا کند کولر به درستی کار نکنند باید سیم های مربوط به کلید تبدیل دور تند و کند را جا به جا نمود.

موارد کاربرد مدار کولر آبی

موارد کاربرد مدار کولر آبی را می توان به چگونگی نصب کولر آبی نسبت داد. در واقع در این نوع از کولرها  از کلیدی با 3 پل استفاده شده است که برای تعیین  خاموش یا روشن بودن پمپ آب  و خاموش و روشن بودن موتور کولر  و  برای تعیین دور تند و کند از آن استفاده می شود.

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی  کولر آبی

برای توضیح چگونگی طرز عملکرد مدار بهتر است مجموعه را به 3 قسمت تقسیم کنیم و به طور جداگانه روی آن بحث کنیم

قسمت اول مربوط به مدار پمپ آب می باشد.این پمپ از یک طرف به رشته مشترک نول یا همان comخورده و از سر دیگر با اتصال به قسمت Pمنتظر فرمان است.زمانی که کلید  Pتوسط کاربر به فشار در بیاید جریان در این کلید و در نهایت در پمپ وصل میگردد و پمپ روشن می شود.

قسمت دوم  و سوم مربوط به مدار موتور  و سرعت آن می باشند.با زدن کلید  Lتقریبا نصف سیم پیچ های موتور در مدار قرار گرفته و این موجی می شود که سرعت موتور کند باشد. با زدن کلید  Hتمام سیم پیچ های موتور در مدار قرار می گیرند و باعث سریعتر شدن یا به عبارتی تند شدن سرعت موتور می گردند.که بر روی نقشته زیر تند و کند بودن با علامت 1 و2 نیز نشان داده شده است   همچنین با کلمه  های high , low.

شمای حقیقی مدار الکتریکی کولر آبی
مدار الکتریکی کولر آبی

برخی دیگر از دوره های تخصصی با بازار کار عالی که در آموزشگاه فن آموزان ارائه می شود شامل آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش پی ال سی ، آموزش رباتیک ، آموزش تعمیرات لوازم خانگی و بیش از هشتاد دوره کاربردی دیگر می باشد. جهت اطلاع از نحوه شرکت در دوره ها و دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *