0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

مدار الکتریکی مکالمه

مدار الکتریکی مکالمه
چکیده مطلب :

از موارد کاربرد مدار الکتریکی مکالمه می توان به ایجاد مکالمه بین 2 نفر و یا بسته و باز کردن در اشاره کرد که این مورد را می توان در ساختمان های اداری تجاری و یا پادگان های نظامی دید.هر چند آیفون های تصویری امروزه به رقیبی جدی برای آیفون های صوتی تبدیل شده اند اما به علت قیمت پایین تر هنوز آیفون های صوتی مشتری خود را دارند.

مدار های الکتریکی یکی از اجزای اصلی در لوازم الکترونیکی می باشد که از قطعات مختلفی تشکیل شده است. یکی از بخش های اساسی در تلفن ها و آیفون های صوتی، مدار الکتریکی مکالمه می باشد. از مدار الکتریکی مکالمه برای ایجاد مکالمه و همچنین باز و بسته کردن قفل برقی استفاده می شود این مدارات بسیار متنوع، در مدل ها و برندهای مختلف هستند از این رو شمایی کلی از این مدار در این قسمت آورده شده است در ادامه موارد کاربرد این مدار و نحوه عملکرد آن آورده شده است.

در این مقاله ضمن معرفی مدار الکتریکی مکالمه، با انواع و کاربرد آن آشنا شده و نحوه سیم کشی مدار الکتریکی مکالمه را مورد بررسی قرار می دهیم. در دوره آموزش برق ساختمان درجه یک و دو در آموزشگاه فن آموزان تمامی مباحث برق و تجهیزات برق ساختمان بصورت عملی در کارگاههای مجهز اموزش داده می شود. برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آموزش برق ساختمان

معرفی مدارالکتریکی مکالمه

مدار الکتریکی مکالمه یکی از اجزای اصلی در تلفن ها بوده که به صورت پیش فرض در بیشتر تلفن ها وجود دارد. مدار الکتریکی مکالمه دارای طراحی ساده ای بوده و به دلیل استفاده از قطعات محدود و عدم نیاز به منبع تغذیه جدا گانه به راحتی نصب و درون تلفن قرار داده می شود. هم چنین فضای مورد نیاز برای نصب مدار الکتریکی کوچک می باشد.

برای فعال نمودن مدار انتظار مکالمه لازم است با فشردن کلید مربوطه گوشی را گذاشته و سپس برای ادامه مجدد مکالمه گوشی تلفن را بردارید.

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی اتاق خواب و زنگ

انواع مدار الکتریکی مکالمه

با توجه به کاربرد و فواید مدار الکتریکی مکالمه، انواع مدار الکتریکی مکالمه بسته به استفاده، قطعات به کار برده شده و نوع تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مدار الکتریکی مکالمه عبارتند از:

  • مدار الکتریکی مکالمه الکترونیکی
  • مدار الکتریکی مکالمه نیمه الکترونیکی

مدار الکتریکی مکالمه الکترونیکی

مدار الکتریکی مکالمه الکترونیکی از یک گوشی، دو میکروفون، یک بلندگو و دو مدار تقویت کننده الکتریکی هم تشکیل شده است. برقراری ارتباط بین قطعات از طریق یک منبع ولتاژ جریان مستقیم DC صورت می گیرد.

مدار الکتریکی مکالمه نیمه الکترونیکی

مدار الکتریکی مکالمه نیمه الکتریکی یکی دیگر از انواع مدار الکتریکی مکالمه بوده که نسبت به نمونه الکترونیکی ساده تر بوده و فاقد مدار های تقویت کننده می باشد.

کاربرد مدار الکتریکی مکالمه

از موارد کاربرد مدار الکتریکی مکالمه می توان به ایجاد مکالمه بین 2 نفر و یا بسته و باز کردن در اشاره کرد که این مورد را می توان در ساختمان های اداری  تجاری و یا پادگان های نظامی دید. هر چند آیفون های تصویری امروزه به رقیبی جدی برای آیفون های صوتی تبدیل شده اند اما به علت قیمت پایین تر هنوز آیفون های صوتی مشتری خود را دارند.

کاربرد مدار الکتریکی مکالمه

قطعات مورد استفاده در مدار الکتریکی مکالمه

قطعات مورد استفاده در مدار الکتریکی مکالمه شامل مقاومت 1.5 کیلو اهم، مقاومت 1 کیلو اهم، دیود سیلیکونی، تریستور، کلید فشاری در حالت باز و هم چنین چراغ LED به رنگ دلخواه می باشد.

عملکرد مدار الکتریکی مکالمه

مدار الکتریکی مورد استفاده در تلفن ها از مدار مراقب، حسگر، کلید، شمارنده، مولد پالس و رله تشکیل شده است. برای اطلاع از در حال استفاده بودن یا نبودن تلفن از مدار مراقب و حسگر استفاده می شود.  در صورتی که تلفن در حال کار باشد، اطلاعات به مولد پالس و شمارنده منتقل شده و پس از شمارش مدت مکالمه، زمان محاسبه شده توسط LED ها نمایش داده می شوند. پس از گذشت 9 دقیقه، رله در مدار فعال شده و موجب قطع شدن تلفن می شود.

ابتدا فاز و نول از بیرون وارد مدار تغذیه می گردند. مدار تغذیه برق 220 ولت که متناوب نیز می باشد را به 2 دسته برق 12 ولت متناوب و برق 12 ولت مستقیم تبدیل می کند زیرا دستگاه های ما که شامل بلندگو و زنگ و باز کننده قفل در می باشند از این نوع برق استفاده می کنند. در واقع از 12 ولت مستقیم برای پنل و گوشی استفاده می شود و از 12 ولت متناوب برای تغذیه درب باز کن استفاده می شود.با فشرده شدن S31 و یا  S32 زنگ هر کدام از طبقات به صدا در می آید.همچنین با فشرده شدن شستی مربوط به درب باز کن در جلوی هر طبقه درب باز کن تحریک شده  و در را باز می کند.

تصویر مدار الکتریکی مکالمه

به منظور آشنایی بیشتر با مدار الکتریکی و نحوه قرار گیری قطعات به تصویر مدار الکتریکی مکالمه در این بخش توجه کنید.

تصویر مدار الکتریکی مکالمه

نحوه سیم کشی مدار الکتریکی مکالمه

ابتدا فاز و نول از بیرون وارد مدار تغذیه می گردند. مدار تغذیه برق 220 ولت که متناوب نیز می باشد را به 2 دسته برق 12 ولت متناوب و برق 12 ولت مستقیم تبدیل می کند زیرا دستگاه های ما که شامل بلندگو و زنگ و باز کننده قفل در می باشند از این نوع برق استفاده می کنند. در واقع از 12 ولت مستقیم برای پنل و گوشی استفاده می شود و از 12 ولت متناوب برای تغذیه درب باز کن استفاده می شود. با فشرده شدن  کلید های S31 و یا  S32 زنگ هر کدام از طبقات به صدا در می آید. هم چنین با فشرده شدن شستی مربوط به درب باز کن در جلوی هر طبقه درب باز کن تحریک شده  و در را باز می کند.

شمای حقیقی و فنی مدار الکتریکی مکالمه

برای آشنایی بیشتر با مدار الکتریکی مکالمه به شمای حقیق و فنی آن در زیر توجه کنید.

شمای حقیقی و فنی مدار الکتریکی مکالمه

مدار الکتریکی اف اف با مکالمه

یکی از موارد کاربرد مدار الکتریکی مکالمه، در کنار اف اف یا همان آیفون صوتی درب می باشد. مدار الکتریکی اف اف با مکالمه از 4 جز اصلی تشکیل شده است. مدار خبر، مدار در باز کن، مدار مکالمه و منبع تغذیه از مدار های اصلی می باشند. برای تامین تغذیه این مدار، از دو منبع تغذیه AC متناوب برای مدار های زنگ و در باز کن و هم چنین یک منبع تغذیه جریان مستقیم DC برای مدار مکالمه و گوشی استفاده می شود.

مدار خبر تغذیه خود را از منبع تغذیه جریان متناوب تامین کرده و از یک زنگ الکترونیکی همراه با یک شستی تشکیل شده است. یک در باز کن 12 ولتی همراه با یک شستی از اجزای مدار در باز کن می باشند.

بیشتر بخوانید: مدار الکتریکی رله زمانی

شمای حقیقی و فنی مدار الکتریکی اف اف با مکالمه

شمای حقیقی و فنی مدار الکتریکی اف اف با مکالمه به صورت زیر نمایش داده می شود.

شمای حقیقی و فنی مدار الکتریکی اف اف با مکالمهآموزشگاه فن آموزان تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای دوره های تخصصی و عملی ویژه بازار کار نظیر آموزش تعمیرات لوازم خانگی ، آموزش تعمیرات موبایل ، آموزش plc ، آموزش تعمیرات برد الکترونیکی و بالغ بر هشتاد دوره دیگر را با اعطای مدرک معتبر برگزار می کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

 

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *