0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

محاسبه ی پهنای باند در دوربین مداربسته

چکیده مطلب :

ابزاری حرف های برای محاسبه ی پهنای باند مورد نیاز دوربین های مداربسته شبکه و همچنین حجم حافظه ی مورد نیاز برای ذخیره سازی تصاویر است.

محاسبه ی پهنای باند و فضای ذخیره سازی لازم با نرم افزار IP Camera CCTV Calculator
ابزاری حرف های برای محاسبه ی پهنای باند مورد نیاز در آموزش دوربین مدار بسته  شبکه و همچنین حجم حافظه ی مورد نیاز برای ذخیره سازی تصاویر است.  این برنامه برای هر دوربین می تواند پخش (Viewing)، ضبط (Recording) و یا ضبط هشدار (Alarm recording) داشته باشد. دو بخش آخر نتایج نرم افزار هستند و پهنای باند (Bandwidth) برحسب مگابیت بر ثانیه (Mbit/s) و حافظه ی لازم جهت ذخیره سازی (Storage) برحسب گیگابایت (GByte) را برای هر دوربین مشخص می سازد.

نرم افزار IP Camera CCTV Calculator

با انتخاب هر دوربین و زدن دکمه ی Detail و یا باز کردن علامت + می توان جزئیات هر یک از دوربین های مداربسته را تنظیم کرد. همان طور که در صفحه ی Detail  نشان داده شده است، سایز تصاویر (برحسب پیکسل)، نوع و سطح فشرده سازی، اندازه ی فریم، سرعت فریم و ترافیک در هر سه عملیات نمایش، ضبط تصاویر و ضبط هشدار نمایش داده شده است.

نحوه ی ضبط تصاویر و هشدارها نیز مشخصه ی دیگری است که در ضبط تصاویر برحسب ساعت کارکرد در روز و در ضبط هشدارها برحسب درصد بیان می شود.

بخش اول شامل مشخصه های دوربین است و سه ستون دارد. در ستون اول نام دوربین ذکر می شود و اگر دوربین سیاه و سفید باشد ستون دوم یعنی B/W تیک می خورد. اگر دوربین توانایی ارسال صدا را نیز داشته باشد، ستون سوم یعنیSound تیک می خورد.

بخش دوم شامل مشخصه های صحنه است از دو ستون پیچیدگی (Complexity) و فعالیت (Activity) تشکیل شده است که از حداقل یک شروع و به حداکثر پنج ختم می شود.

مثال

یک طراحی انجام شده برای یک سیستم با تعداد ۱۶ عدد دوربین را نشان می دهد که از بررسی این شکل نتایج زیر حاصل می شود:

  1. دوربین اول تنها جهت پخش تصاویر با سایز فریم 7 / 8 کیلوبایت و ارسال ده فریم در ثانیه به کار برده شده است و در نتیجه تنها به پهنای باند 677 /0 مگابیت بر ثانیه جهت نمایش تصاویر نیاز دارد و هیچ حافظه ای را جهت ضبط تصاویر اشغال نخواهد کرد. ترافیک 4 / 693 کیلوبیت بر ثانیه است. شرایط دوربین هفتم نیز همچون دوربین اول است و تنها از دوربین سیاه و سفید استفاده شده است که سایز فریم 2 /7 کیلوبایت شده و در نتیجه پهنای باند لازم به 562 /0 مگابیت کاهش یافته است و اگر همین دوربین قابلیت ارسال صدا را نیز داشته باشد ، ترافیک دوربین هشتم ، به طور ناچیزی افزایش می یابد و پهنای باند به 593 /0 مگابیت می رسد.
  2. دوربین های مداربسته نه و ده نیز دارای مشخصه هایی یکسان با دوربین اول است ، پیچیدگی صحنه در دوربین نهم حداکثر یعنی پنج می باشد که باعث افزایش سایز فریم از 7 / 8 با پیچیدگی سه به 7 / 10 کیلوبایت شده است و بالعکس در دوربین دهم با پیچیدگی حداقل یعنی یک به 7 / 6 کیلو بایت ختم شده است.
  3. دوربین های مداربسته ۱۱ و ۱۲ نیز دارای مشخصه هایی یکسان با دوربین اول هستند ، فعالیت در صحنه دوربین ۱۱ حداکثر یعنی پنج است که باعث افزایش سایز فریم از 7 / 8 با پیچیدگی سه به 8 / 13 کیلوبایت شده است و بالعکس در دوربین ۱۲ با فعالیت حداقل یعنی یک به 5 /3 کیلوبایت ختم شده است .
  4. دوربین های مداربسته ۱۵ و ۱۶ نیز دارای مشخصه هایی یکسان با دوربین اول هستند ، فعالیت و پیچیدگی در صحنه دوربین ۱۵ حداکثر یعنی پنج است که باعث افزایش سایز فریم از 7 /8 با پیچیدگی ۳ به ۱۷ کیلوبایت شده است و بالعکس در دوربین ۱۶ با فعالیت حداقل یعنی یک به 5 / 3 کیلوبایت ختم شده است .
  5. دوربین دوم نیز همچون دوربین اول تنها جهت پخش تصاویر به کار گرفته شده است و تنها تفاوت آن دو برابر شدن تعداد فریم ارسالی در ثانیه ، یعنی ۲۰ فریم در ثانیه است که به پهنای باند 044 / 1 مگابیت بر ثانیه جهت نمایش تصاویر نیاز دارد. همان طور که از مقایسه دو دوربین مشخص است ، با دو برابر شدن تعداد فریم ها ، به دلیل کاهش سایز هر فریم ، پهنای باند دو برابر نشده است .
  6. در دوربین سوم نیاز است که تصاویر ضبط شوند ، ولی در جایی نمایش داده نمی شود که در نتیجه جهت ضبط در هفت روز به 6 / 161 گیگابایت حافظه نیاز دارد .
  7. دوربین چهارم نیز دارای همین شرایط است ، ولی تعداد فریم ارسالی دو برابر شده که فضای مورد نیاز برای ذخیره سازی و پهنای باند دو برابر شده است .
  8. دوربین پنجم و ششم نیز تنها نیاز به ضبط هشدار دارند و تعداد فریم ارسالی در دوربین ششم دو برابر دوربین پنجم است که به همان نسبت حافظه مورد نیاز دو برابر شده است. در صورتی که درصد ضبط هشدارها نیز دو برابر شود ، حافظه مورد نیاز دو برابر می شود .
  9. در دوربین های مداربسته ۱۳ و ۱۴ تصاویر نمایش داده می شود و تصاویر و هشدارها هر دو ضبط می شوند و تنها تفاوت در سرعت فریم ها است که از ۱۰ در دوربین ۱۳ به۲۰ در دوربین ۱۴ رسیده است که باعث دو برابر شدن حافظ مورد نیاز شده است ولی پهنای باند کمتر از دو برابر رشد داشته است.

در قسمت پایینی صفحه نرم افزار ، مجموع ترافیک در هر سه قسمت ، پخش و ضبط و ضبط هشدار و در نهایت پهنای باند کل و مجموع کل حافظه مورد نیاز در هر سه بخش نمایش داده می شود.  این سیستم با مشخصه ذکر شده، در یک هفته 6 / 1029 گیگابایت حافظه جهت ضبط تصاویر نیاز دارد و در مجموع پهنای باند 2 / 38 مگابیت بر ثانیه را اشغال خواهد کرد.

آموزش های مرتبط :


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *