0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

لنزهای با فاصله کانونی ثابت

لنزهای با فاصله کانونی ثابت
چکیده مطلب :

این نوع لنزها زمانی کاربرد دارند که تصویر دوربین مداربسته همواره در فاصله ثابتی از دوربین مداربسته قرار دارد و در طول عملکرد دوربین مداربسته نیازی به تغییر بزرگنمایی آن نیست. زاویه دید لنز را می توان از روی کاتالوگ لنز به دست آورد.

به عنوان یک عکاس پرتره، انتخاب لنز شما از نظر کیفیت تصویر بسیار مهم است. در میان عکاسان جدید یک تصور غلط وجود دارد که بزرگنمایی لنزها راهی برای رسیدن به هدف است. این امر عمدتا به دلیل کمبود دانش و درک کامل تفاوت بین لنز پرایم یا ثابت و لنز بزرگنمایی است. در کنار مزایای فنی لنز پرایم نسبت به بزرگنمایی، فایده ای نیز وجود دارد که اغلب نادیده گرفته می شود و این به شما کمک می کند عکاس بهتری شوید. این مورد در دوربین های مدار بسته نیز وجود دارد و در آنها از دو نوع لنزهای با فاصله کانونی ثابت و لنز زوم استفاده می شود که هر یک ویژگی های منحصر به فردی داشته و می توانند نوع خاصی از تصویر را به ما ارائه دهند.

دلایلی وجود دارد که شما باید به جای لنزهای زوم از لنزهای اصلی و ثابت استفاده کنید. البته این مورد بسته به این که شما لنز را برای دوربین عکاسی می خواهید یا دوربین مدار بسته متفاوت می باشد و در هر یک از این دوربین ها استفاده از نوع خاصی از لنز توصیه می شود. پ در ادامه به معرفی لنزهای با فاصله کانونی ثابت و مزایای استفاده از آنها پرداخته شده است.

لنز دوربین با فاصله کانونی

تعریف فاصله کانونی

بدون اینکه وارد یک بحث عمیق در مورد فیزیک شویم، به زبان ساده می توان گفت که فاصله کانونی لنز از ویژگی های نوری لنز است. این فاصله را بر حسب میلی متر بین مرکز نوری لنز و سنسور دوربین (یا صفحه فیلم) اندازه گیری می کنند. این فاصله با دوربین متمرکز تا بی نهایت تعیین می شود. لنزها با توجه به فاصله کانونی آنها مشخص می شوند و شما می توانید این اطلاعات را بر روی لوله لنز پیدا کنید.

در تعریف فاصله کانونی، ما “مرکز نوری” یک لنز را بیان نمودیم. ممکن است از خود بپرسید مرکز نوری چیست؟ لنز دوربین مدار بسته و سایر دوربین ها از یک تکه شیشه ساخته نشده است. در واقع لنز، ترکیبی از عناصر عدسی و سنسورها می باشد که این ترکیبات به تمرکز نور و کاهش اعوجاج کمک می کنند. محلی که همه اشعه های نور برای تشکیل یک تصویر واضح جمع می شوند، به عنوان مرکز نوری لنز شناخته می شود. در واقع می توان گفت که فاصله کانونی خاصیت لنز است نه خاصیت دوربین؛ و در هنگام خرید لنز باید این نکته را مد نظر داشته باشیم.

چرا فاصله کانونی در دوربین اهمیت دارد

فاصله کانونی یک عنصر اساسی در دوربین های مدار بسته و انواع مختلف دوربین های عکاسی و فیلمبرداری می باشد زیرا این عنصر است که زاویه دید یا میزان صحنه ای را که می توانید از طریق لنز ثبت کنید توصیف نماید. فاصله کانونی همچنین امکان بزرگ تر نشان دادن سوژه ها در قاب را برای شما فراهم می کند.

فاصله کانونی یکی از اولین مواردی است که هنگام ثبت تصویر به آن فکر می کنید، زیرا فاصله کانونی به تعیین آنچه می توانید و نمی توانید در کادر قرار دهید کمک می کند. در نتیجه، فاصله کانونی می تواند خصوصیات بصری و زمینه تصاویر شما را تغییر دهد.

داشتن اطلاعات در مورد فاصله کانونی نکته اصلی در درک چگونگی کار دوربین و لنزهای شما است. به این ترتیب، شما تعیین می کنید که دوربین شما می تواند روی چه چیزی تمرکز کند و چگونه تصاویر شما ظاهر می شوند.

انواع لنز با توجه به فاصله کانونی

لنزهای پرایم یا ثابت و لنزهای زوم دو نوع از انواع لنزهای دوربین مدار بسته و سایر دوربین ها می باشند که هر یک در مواردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. لنزهای پرایم دارای فاصله کانونی ثابت و لنزهای بزرگنمایی یا زوم دارای فاصله کانونی متغیر می باشند.

مزیت لنز زوم قابلیت انعطاف پذیری آن است. این نوع  از لنزها وقتی از سوژه های مختلفی مانند مناظر و پرتره ها فیلمبرداری یا عکاسی می کنید ایده آل هستند. با استفاده از لنز بزرگنمایی تعداد دفعاتی که باید لنز را تغییر دهید کاهش می یابد که باعث صرفه جویی در وقت می شود و احتمال ایجاد گرد و غبار در جعبه آینه دوربین یا حسگر را محدود می کند.

مقایسه لنز با فاصله کانونی ثابت و لنز زوم

آیا لنز 50 میلیمتری پرایم و لنز زوم که می تواند از 18 تا 55 میلی متر باشد، هر دو دارای فاصله کانونی یکسانی می باشند؟  دیافراگم با بزرگنمایی 18-55 میلی متر در لنز زوم در مقایسه با لنز پرایم با همان فاصله کانونی،پایین ترین میزان باز بودن را دارد و این از اصلی ترین تفاوت های این دو نوع لنز می باشد. اگر می خواهید سوژه خود را به حالت منزوی درآورید، استفاده از یک عمق میدان کم که لنز پرایم می تواند به شما بدهد تفاوت زیادی نسبت به لنز زوم ایجاد می کند. یکی دیگر از مزایای دیافراگم گسترده تر، نور اضافی است. هرچه دیافراگم بتواند به صورت وسیع تر روی لنز قرار گیرد، نور بیشتری به حسگر می دهد و به شما امکان می دهد بدون نور فلاش در نور کم عکس بگیرید.

لنزهای با فاصله کانونی ثابت و تصاویر شارپ تر

وقتی لنزهای با فاصله کانونی ثابت یا پرایم با یک لنز بزرگنمایی یا زوم مقایسه می شود، باید گفت که لنز پرایم ساختار پیچیده کمتری نسبت به لنز زوم داشته و در واقع شیشه های آن به نسبت کمتر است و در نتیجه تصاویر واضح تری را فراهم می کند. عکاسانی که به دنبال وضوح بیشتر می باشند همیشه به دنبال لنزهای اصلی یا لنزهای با فاصله کانونی ثابت هستند.

فاصله کانونی ثابت

لنزهای با فاصله کانونی ثابت و توسعه مهارت

یک دلیل دیگر که باعث می شود لنزهای با فاصله کانونی ثابت نسبت به لنزهای روم ترجیح داده شوند این است که به زبان ساده این لنزها می توانند شما را به عکاس بهتری تبدیل کنند. به این معنا که برای گرفتن عکس مورد نظر در مقایسه با لنز زوم، عکاسان یاد می گیرند که از آن به نفع خود استفاده کنند. هنگامی که مجبورید از نظر جسمی حرکت کنید، این کار زوایای شما را تغییر داده و همچنین میزان و شدت نور شما را نیز تغییر می دهد و شما را مجبور می کند متغیرهای دیگر را برای به دست آوردن ترکیب تنظیم نمایید.

اما این مزیت لنزهای با فاصله کانونی ثابت بیشتر در دوربین های عکاسی کارآمد بوده و در دوربین های مدار بسته قضیه کمی برعکس می گردد. ما در دوربین های مدار بسته در اکثر مواقع نیاز به زوم کردن بر روی تصویر فرد مشکوک داریم و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می دهند تا از لنزهای زوم برای این دوربین ها استفاده نمایند. البته در بسیاری از موارد نیز که نیاز به دریافت تصاویری کلی از محیط داریم و به چهره و جزئیات و افراد نیازی نداریم، توصیه می شود برای دریافت تصاویر با کیفیت بالاتر از لنزهای با فاصله کانونی ثابت استفاده شود.

نتیجه گیری

به زبان ساده، لنزهای پرایم یا لنزهای با فاصله کانونی ثابت شما را مجبور می کنند که بیشتر فکر کنید، بیشتر حرکت کنید و در نهایت عکس های بهتر و جالب تری ایجاد کنید. می توانید تصاویر واضح تری دریافت کنید، سوژه خود را بهتر جدا کنید. لنزهای زوم راحت هستند و قطعاً جای خود را دارند، اما در ابتدا استفاده از آنها توصیه نمی شود. در دوربین های مدار بسته در صورتی که نیاز به مشاهده تصاویر کلی می باشد، به عنوان مثال در صورتی که قصد دارید ورود و خروج کارمندان را چک کرده و و از ورود موارد مشکوک به داخل ساختمان جلوگیری نمایید، نیازی به استفاده از لنزهای زوم نبوده و بهتر است از لنزهای با فاصله کانونی ثابت استفاده گردد. اما در مواقعی که به detail احتیاج دارید و شناسایی افراد وارد شده به ساختمان برای شما اهمیت زیادی دارد بهتر است لنزهای زوم را در اولویت خود قرار دهید.

آموزشگاه فن آموزان برگزار کننده دوره های آموزشی از جمله آموزش نصب دوربین مدار بسته می باشد . برای اطلاع از نحوه برگزاری دوره ها با کارشناسان ما تماس بگیرید .

 

امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *