0 روز
0 ساعت
0 دقیقه
0 ثانیه

شبکه کامپیوتری بر اساس گره در دوربین مدار بسته تحت شبکه

چکیده مطلب :

این نوع از تقسیم بندی شبکه ها بر اساس ماهیت گره ها یا محل های اتصال خطوط ارتباطی شبکه ها انجام می شود. در این گروه بندی شبکه ها به دو نوع تقسیم بندی می شوند. تفاوت این دو گروه در قابلیت های آن نهفته است. این دو نوع اصلی، شبکه هایی از نوع نظیر به نظیر و شبکه های مبتنی بر سرور نام دارند.

این نوع از تقسیم بندی شبکه ها بر اساس ماهیت گره ها یا محل های اتصال خطوط ارتباطی شبکه ها انجام می شود. در این گروه بندی شبکه ها به دو نوع تقسیم بندی می شوند. تفاوت این دو گروه در قابلیت های آن نهفته است. این دو نوع اصلی، شبکه هایی از نوع نظیر به نظیر و شبکه های مبتنی بر سرور نام دارند.

شبکه نظیر به نظیر

در این شبکه، بین گره های شبکه هیچ ترتیب یا سلسله مراتبی وجود ندار و تمام تجهیزات در شبکه از اهمیت یا اولویت یکسانی برخوردار هستند. به شبکه نظیر به نظیر یک گروه کاری گفته می شود. در این نوع از شبکه ها هیچ تجهیزی در شبکه به طور اختصاصی وظیفه ارائه خدمات هماند سرور را ندارد. به این جهت هزینه های این نوع شبکه پایین بوده و نگهداری از آنها به طور نسبی ساده است. در این شبکه ها بر اساس آن که کدام تجهیز دارای اطلاعات مورد نیاز تجهیز دیگر است، نقش سرور را بر عهده می گیرد و بر اساس تغییر این وضعیت در هر لحظه هر یک از تجهیزات می توانند سرور و بقیه، سرویس گیرنده باشند. به دلیل کارکرد دوگانه هر یک از تجهیزات به عنوان سرور و سرویس گیرنده، هر تجهیز در شبکه لازم است تا در مورد نوع کارکرد خود تصمیم گیری کند. این فرآیند تصمیم گیری، مدیریت ایستگاه کاری یا سرور نام دارد. شبکه هایی از نوع نظیر به نظیر مناسب استفاده در محیط هایی هستند که تعداد کاربران آن بیشتر از ده کاربر نباشد.

سیستم عامل هایی نظیر Windows 9X, Windows NT Workstaion یا Windows for Workgroup نمونه هایی از سیستم عامل با قابلیت ایجاد شبکه های نظیر به نظیر هستند. در شبکه های نظیر به نظیر هر کاربری تعیین کننده آن است که در روی سیستم خود چه اطلاعاتی می توانند در شبکه به اشتراک گذاشته شود. این وضعیت همانند آن است که هر کارمندی مسئول حفظ و نگهداری اسناد خود باشد.

شبکه های مبتنی بر سرور

در این نوع شبکه تعداد محدودی از تجهیزات به عنوان سرور عمل می کنند. در سازمان هایی که دارای بیش از ده کاربر در شبکه خود هستند، استفاده از شبکه های نظیر به نظیر نامناسب است و شبکه های مبتنی بر سرور ترجیح داده می شوند. در این شبکه ها از سرور اختصاصی برای پردازش حجم زیادی از درخواست های تجهیزات سرویس گیرنده استفاده می شود و آنها مسئول حفظ امنیت اطلاعات خواهند بود. در شبکه های مبتنی بر سرور، مدیر شبکه، مسئول مدیریت امنیت اطلاعات شبکه است و بر تعیین سطوح دسترسی به منابع شبکه مدیریت می کند.

به دلیل این که اطلاعات در چنین شبکه هایی فقط روی تجهیز یا تجهیزات سرور متمرکز هستند، تهیه نسخه های پشتیبان از آن ها ساده تر است و تعیین برنامه زمان بندی مناسب برای ذخیره سازی و تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات به سهولت انجام می پذیرد. در چنین شبکه هایی می توان اطلاعات را روی چند سرور نگهداری کرد. یعنی حتی در صورت از کار افتادن محل ذخیره اولیه اطلاعات (کامپیوتر سرور اولیه)، اطلاعات همچنان در شبکه موجود بوده و سیستم می تواند به صورت هم زمان به کارکرد خود ادامه دهد. به این نوع از سیستم ها، سیستم های پشتیبان  می گویند.

شبکه های ترکیبی

برای بهره گیری از مزایای هر دو نوع از شبکه ها، معمولا سازمان ها از ترکیبی از شبکه های نظیر به نظیر و مبتنی بر سرور استفاده می کنند. این نوع از شبکه ها، شبکه های ترکیبی نامیده می شوند. در شبکه های ترکیبی دو نوع سیستم عامل برای تامین نیازهای شبکه مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب مرتبط

دوره های پرطرفدار:


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *