راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری اتوماتیک

راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری اتوماتیک
چکیده مطلب :

این مطلب درباره راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری، اتوماتیک، نحوه عملکرد مدار فرمان و قدرت راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری، اتوماتیک و کاربرد راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری اتوماتیک می باشد.

راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری، اتوماتیک: فرض کنیم دو موتور برای راه اندازی یک فرآیند مورد نیاز است که اینها باید به صورتی راه اندازی شوند که ابتدا موتور اول و پس از گذشتن یک مدت معین موتور دوم وارد پروسه شود. از طرفی ادوات مورد نیاز برای راه اندازی این فرآیند به سبب محدودیت فضا و محدودیت اقتصادی نباید خیلی زیاد شوند. برای رسیدن به این مقصود از روش گفته شده در این مبحث استفاده میشود. این روش این امکان را فراهم میکند تا تنها استارت اولیه توسط اپراتور انجام شود و سپس روشن شدن موتور دوم به صورت اتوماتیک انجام شود. در ادامه شکل مدار قدرت و فرمان راه اندازی به این روش آورده شده است. این مدار از جمله سرفصل های دوره آموزش تابلو برق صنعتی در آموزشگاه فن آموزان می باشد. برای مشاهده سرفصلهای کامل این دوره روی تصویر زیر کلیک نمایید:

آموزش تابلو برق صنعتی

نحوه عملکرد مدار فرمان و قدرت راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری، اتوماتیک

ادوات به کار رفته در مدار قدرت و فرمان در این روش شامل دو عدد کنتاکتور،یک عدد رله تاخیر زمانی (تایمر)، یک کلید شستی استاپ و یک کلید شستی استارت می شود. اتصال کنتاکتور ها به گونه ای است که هرکدام وظیفه تغذیه یکی از موتور ها را بر عهده دارن.کلید شستی استاپ s1 وظیفه قطع مدار در هر لحظه از زمان را دارد. برای راه اندازی موتور ها به صورت یکی پس از دیگری باید کلید شستی استارت s2 را فشرد. با فشردن این شستی پایه A1 کنتاکتور k1 برق دار شده و موتور اول روشن میشود. با بسته شدن تیغه های 13,14 کنتاکتور k1 جریان تحریک تایمر k3 تامین شده و تایمر شروع به زمان گیری می کند، پس از گذشتن مدت زمان تعیین شده تیغه 13,14 تایمر بسته شده و پایه A1 کنتاکتور k2 برق دار میشود. در این حین موتور دوم شروع به کار کرده و با باز شدن تیغه های 21,22 کنتاکتور k2 جریان تحریک تایمر k3 قطع شده و تایمر خاموش می شود.

راه-اندازی-دو-موتور-به-صورت-یکی-پس-از-دیگری اتوماتیک

کاربرد راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری اتوماتیک

در برخی از مواقع لازم است تا فرآیند ابتدا با توان کمتری راه اندازی شود و پس از گذشت مدتی زمانی معین فرآیند با قدرت کامل خود به کارش ادامه داهد، در این گونه موارد به راه اندازی به شیوه یکی پس از دیگری به صورت اتوماتیک نیاز پیدا خواهد شد.

مشاهده و دانلود pdf مقاله: راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری اتوماتیک

آموزشگاه فن آموزان در دپارتمان الکترونیک خودرو دوره های تخصصی برق ، تعمیرات و کنترل ابزار دقیق را تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای و با هدف اشتغال زایی با تمرکز بر یادگیری عملی و کاربردی کارآموزان در کارگاهها و تعمیرگاههای مجهز به تجهیزات مورد نیاز برگزار می کند. تمامی دوره ها با اعطای مدرک معتبر و ویژه بازار کار می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان از طریق شماره 02191321001 با ما تماس بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)
نویسنده مطلب
پرهام انتظامی
حمیدرضا هوشمند

حمیدرضا هوشمند هستم. فارغ التحصیل برق و کنترل. در حوزه برق ساختمان و صنعتی و حوزه های زیربط نظیر تابلو برق ، هوشمند سازی، سیستم های حفاظتی فعالیت دارم و در این سایت محتواهای مرتبط با این حوزه ها را به اشتراک می گذارم.

دوره های فنی پردرآمد برای ورود به بازار کار

یک پاسخ به “راه اندازی دو موتور به صورت یکی پس از دیگری اتوماتیک”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *