رابط FireWire یا i.LINK و USB نوع A ونوع B

چکیده مطلب :

IEEE 1394 یک استاندارد رابط سریال برای سرعت های بالا است که جایگزینی برای کابل USB محسوب می شود و شرکت Apple آن را به شهرت رسانده است. شرکت سونی نام این اتصال را iLink گذاشت.

IEEE 1394 یک استاندارد رابط سریال برای سرعت های بالا است که جایگزینی برای کابل USB محسوب می شود و شرکت Apple آن را به شهرت رسانده است. شرکت سونی نام این اتصال را iLink گذاشت. ممکن است آن را بر روی یک دوربین فیلم برداری دیجیتال و یا یک IPod قدیمی دید. این اتصال سرعت انتقال اطلاعات بالایی دارد. مدل شش پین این اتصال، امکان انتقال انرژی را هم دارد.

firewire800

USB نوع A

با آمدن کابل USB نوع A ارتباطات موازی و درگاه های سریال منقرض شدند. این مدل کابل در واقع از USB 1 و نوع جدیدتر که USB 2 نام دارد، تشکیل شده است. USB 2 نسبت به نسخه ی اول سریع تر است. کابل USB امکان انتقال اطلاعات و انرژی لازم برای تأمین برق مورد نیاز مصرف کننده آن را به صورت هم زمان فراهم می کند. USB نوع A , B در شکل زیر نمایش داده شده است .

usb a,b

در اغلب مواقع طرف دیگر یک کابل USB را USB نوع B تشکیل می دهد و معمولاً برای متصل کردن لوازم جانبی کامپیوتر مانند چاپگر و اسکنر استفاده می شود.

Mini USB نسبت به اتصالات قبلی جای کم تری اشغال می کند و برای تجهیزات کوچک مانند اتصال گوشی موبایل یا دوربین دیجیتال استفاده می شود. نوع بعدی مدل میکرو یعنی Micro USB نسبت به USB کوچک تر است که برخی شرکت ها مانند Motorola و LG از آن زیاد استفاده می کنند.

مینی میکرو usb

نوع اتصال هارد دیسک یا درایوهای نوری جدید از نوع SATA است. این نوع یک حرف e نیز اضافه دارد که مخفف External یا همان خارجی است، یعنی این کابل خارج از Case کامپیوتر استفاده می شود. سرعت انتقال اطلاعات این کابل بیش تر از USB و Firewire است و معمولاً در درایوهای خارجی استفاده می شود. Mainboardهای جدید و لپ تاپ های امروزی هم معمولاً ورودی این کابل را دارند.

esata


امتیاز بدهید
نویسنده مطلب
سیامک رشوند
سیامک رشوند

سیامک رشوند هستم فعال در حوزه نصب و تعمیر سیستم های حفاظتی و امنیتی مجتمع های مسکونی ، تجاری ،اداری و .... در این سایت در مورد نصب دوربین ها ، دزدگیرهای اماکن و منازل ، نصب اعلام حریق های متعارف و آدرس پذیر، نصب سانترال و کرکره برقی و حوزه های مرتبط دیگر مطلب می نویسم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *